داستان کوتاه برشی از یک زندگی ‌است، که تمام ابعاد زندگی را به خواننده نشان می‌دهد

سمیه آورند، نویسنده ومنتقد ادبی میهمان بیست و دومین انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان همدان

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان همدان، بیست و دومین انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان همدان، در روز ‌شنبه بیست و پنجم اردیبهشت ساعت 30/ 11ظهر با حضور سمیه آورند، نویسنده و منتقد ادبی برگزار شد.
دکتر سمیه آورند ضمن  تبریک به مربیان برای داشتن اعضای با مطالعه، به تحلیل خط به خط داستان اعضاء و تاکید بر رعایت همه عناصر در داستان پرداخت وایراد نمود: اولین عاملی که موجب تقویت یک نویسنده می‌شود، رعایت اصول داستان نویسی و توجه به تمامی جوانب آن است که نویسنده را مجاب می‌کند که  برای  نتیجه گیری و خروجی درست و منطقی موضوع انتخاب شده از کدام قالب ( شعر- داستان یا متن  ادبی)  استفاده نماید.
این نویسنده و منتقد ادبی اعلام داشت: پس از انتخاب قالب نویسنده باید به اندیشه پروری بپردازد. اندیشه پروری است که موجب می‌شود یک نویسنده حرف‌هایی نو و متفاوت بزند. و ذائقه مخاطب را شناسایی کرده و برای نگهداری این سرمایه  تلاش  نماید.  
در ادامه دکتر آورند در خصوص روز مرگی در داستان اشاره داشت: روز مرگی هم می‌تواند ضعف و هم جزء قوت داستان باشد. که البته بستگی دارد به حسن انتخاب و کاربرد ماهرانه آن که نویسنده را دچار اطناب نکند و حوصله خواننده را سر نبرد.
در ادامه‌ی این نشست مجازی، ضمن بررسی و نقد داستان‌های اعضای نوجوان، توسط سایر اعضای انجمن و مربیان ادبی درخصوص برخی از عناصر داستانی  گفتگو شد.
  گفتنی است که دکتر سمیه آورند، استاد دانشگاه و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس می‌باشد. و این نویسنده و منتقد ادبی دارای چندین اثر ادبی از قبیل: 

-شگردهای طنز در ادبیات کودک و نوجوان امروز 
-اثرات روانی اجتماعی اعتیاد بر نوجوانان و جوانان
-کتاب از ما بهترون (مجموعه قصه های مردم فارس)
-رمان آبنور و طلسم خشکغول
-همدلی و همزبانی( مجموعه مقالاتی درباره ادبیات کودک افغانستان)
-گنجور شعر عشق ( مجموعه شعر شاعران نوجوان)
-مجموعه شعر دیدار در فصل آلبالو (مجموعه شعر شاعران نوجوان)
-کتاب تصویری دنیای رنگی گرگی 
-چاپ اشعار و داستان در کتاب ملودی به نام صلح در پروژه بین المللی با همین نام.
-چاپ مقالات در جلد ۱ و ۲ کتاب مجموعه مقالات نقد کتاب کودک نشر آرون.
-مجموعه داستان قصه سیب
-مجموعه شعر ردپای گیلاس
-مجموعه شعر تنگ ماهی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =