کد خبر: 327938
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
آیین اختتامیه دومین مهرواره زبان مادری آوای حرا برگزار شد

آیین اختتامیه دومین مهرواره آوای حرا با اعلام برگزیدگان روز دوشنبه ۲۶ تیرماه در سینما کودک مجتمع آفرینش بندرعباس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، این مهرواره با محور  پاسداشت زبان مادری و گویش های محلی متداول در جزایر، روستاها و شهرهای استان هرمزگان در بخش‌های بازنویسی قصه‌های پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها به گویش مادری و خلق اثر در قالب شعر، داستان و متن ادبی باگویش های هرمزگان برگزار شد.
آیین اختتامیه دومین مهرواره استانی «زبان مادری آوای حرا» روز دوشنبه ۲۶ تیرماه در سالن سینما کودک مجتمع آفرینش بندرعباس برگزار شد.
در این مهرواره استانی  علاقمندان در گروه سنی نوخوان،نونهال، نونگاه، نوجوان، ارشد، دانش آموزان مدارس (مقطع ابتدایی اول و دوم، مقطع متوسطه اول و دوم) و در بخش بزرگسال کارشناسان و مربیان فرهنگی هنری ادبی کانون،معلمان و اولیای تربیتی،استادان، دانش آموختگان و دانشجویان رشته ی زبان و ادبیات فارسی، نویسندگان و شاعران، والدین و بخش ویژه مادران جوان (حداکثر ۳۰ سال) شرکت کردند.
تلاوت قرآن توسط عدنان عبدالهی عضو نوجوان مرکز شماره ۴ بندرعباس آغازگر آیین اختتامیه مهرواره بود.
همچنین در این برنامه عود نوازی توسط پویا سالار حسینی از ویژه برنامه های این مهرواره بود.

آیین اختتامیه دومین مهرواره زبان مادری آوای حرا برگزار شد
در ابتدای آغاز آیین اختتامیه این مهرواره پروین پشتکوهی مدیرکل کانون هرمزگان ضمن اشاره به خاطره ای از دوران مربی گری خود در کانون گفت: استان هرمزگان دارای زبان و لهجه های خاص و اصیل بومی است که از شرق تا غرب استان گسترده است و این بسیار دردناک است که این فرهنگ و زبان بومی و اصیل هرمزگانی به فراموشی سپرده شود.
وی افزود: اکنون بیشتر از قبل نیاز است که روی زبان و فرهنگ اصیل سرزمینمان بیشتر کار شود و ضرورت دارد که کودکان ونوجوانان با گذشته خود زبان و فرهنگ مادری خود آشنا شوند و زبان معیار را خوب فرا بگیرند.
پشتکوهی با اشاره به غنی بودن دایره فرهنگ و آداب و رسوم هرمزگان این سرزمین را ثروتمند از فرهنگ دانست و گفت: هویت ملی از هویت منطقه ای و از زبان شکل میگیرد و هویت سرزمین ما به زبان ما گره خورده است که از اندیشه ها و زبان بومی مردم  است و استان هرمزگان با زبان ها و گویش های مختلفی که دارد سرزمین ثروتمندی از میراث فرهنگی ، زبان و آداب و رسوم را شامل می شود.
وی تصریح کرد: بسیار خرسندیم که این مهرواره باعث جمع شدن نویسندگان، شاعران و افراد فرهیخته استان شده است و آثاری ماندگاری بر جا خواهد گذاشت که میراث فرهنگی استان زیبای هرمزگان خواهد شد.هر گامی که در زمینه فرهنگ این مرز و بوم برداشته شود در واقع گامی بلندی است برای سربلندی ایران عزیزمان است.
وی اعلام کرد: در همین راستا آثار این مهرواره به صورت کتابچه چاپ خواهد شد تا این آثار ماندگار ثبت شود و مورد بهره مندی کودکان ونوجوانان و مردم عزیزهرمزگان قرار گیرد همچنین کانون زبان ایران سعی دارد آموزش زبان فارسی را در کشورهای حوزه خلیج فارس گسترش دهد.

آیین اختتامیه دومین مهرواره زبان مادری آوای حرا برگزار شد
در ادامه آیین اختتامیه طاهره مسافری کارشناس آفرینش های ادبی و مسئول اجرایی و دبیرخانه جشنواره  زبان مادر ی آوای حراگفت: فراخوان دومین مهرواره در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ منتشر شد و این مهرواره به پاسداشت زبان مادری و گویش های محلی متداول در جزایر، روستاها و شهرهای استان هرمزگان در بخش‌های بازنویسی قصه‌های پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها به گویش مادری و خلق اثر در بخش های شعر، داستان، متن ادبی و بازنویسی قصه های بومی باگویش های هرمزگان برگزار شد.
وی افزود: در این مهرواره ۲۱ اثر داستان ۳۳ اثر شعر ۳۹ اثر بانویسی و ۲ اثر ادبی و همچنین ۱ اثر دربخش مادران جوان زیر ۳۰ در دبیرخانه مهرواره دریافت کردیم. ۹۴ شرکت کننده در این مهرواره شرکت کردند که در نهایت ۱۹ اثر پس از داوری برگزیده  شدند.هیئت داوران این مهرواره محمد ذاکری، عبدالحمید انصاری نسب در بخش شعر و مجید ذاکری، خدیجه حاجی زاده در بخش داستان، فاطمه غلامزاده و طاهره مسافری در بخش متن ادبی بودند.
مسافری گفت:امیدواریم با برگزاری این مهرواره گامی کوچک در حفظ و آثار فرهنگ و آداب و رسوم سرزمینمان به ویژه استان هرمزگان برداشته باشیم.

آیین اختتامیه دومین مهرواره زبان مادری آوای حرا برگزار شد
در ادامه با رای هیئت داوران ، پروانه ماندگاری ، راحله حاجی نیا، دینا شریفی، تبسم محمدی، نیلوفر زندانی، آراد نوری نسب در بخش داستان و منوچهر ضیایی، یعقوب یزدان پناه، فاطمه یاس پورارژنگی، نیایش عظمایی، حلما انصاری نسب در بخش شعر و نعمت دست فال، لیلا خدمتیان، فاطمه غلامشاپور، سدنا محمدی، محمدطاها اسفندی، سنا مزین در بخش بازنویسی و یوسف ملایی در بخش متن ادبی و مهسا محمودی در بخش مادران جوان زیر ۳۰سال (سن) برگزیده شدند.
پایان بخش این مهرواره اهدا لوح و هدیه به برگزیدگان دومین مهرواره زبان مادری آوای حرا بود.

آیین اختتامیه دومین مهرواره زبان مادری آوای حرا برگزار شد
گفتنی است، در حاشیه برگزاری این اختتامیه کارگاه ادبی با موضوع بازنویسی قصه های بومی توسط مربیان ادبی کانون و با حضور اعضای نوجوان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =