قصه‌گویی به ساعات درسی مدارس اضافه شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان همدان در نشست شورای هماهنگی مدیران کل استانی با اشاره به اثرات قصه و قصه‌گویی در تربیت نسل‌ها و انتقال مفاهیم کاربردی و آموزشی گفت: پیشنهاد می‌دهم که زنگ قصه گویی در هفته به زمان درسی مدارس اضافه شده و از مربیان کانون در این راستا استفاده شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، صبح امروز نشست شورای هماهنگی مدیران کل استانی با محوریت بررسی و تصویب ۱۰ کار مشترک استانی با حضور اعضای شورای معاونین آموزش و پرورش استان همدان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس پردیس فرهنگیان شهید مقصودی و نماینده اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در سالن زنده یاد موحدی اداره کل برگزار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان همدان در این نشست به چندین برنامه در راستای 10 کار مشترک و هفت  کار تحولی در نظام آموزش و پرورش در مشارکت با کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان اشاره و اظهار کرد: حضور دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در کانون و مشارکت در طرح کانون مدرسه و فراگیری شیوه‌های آموزش غیرمستقیم در قالب دوره‌های کارورزی مصوب در دروس دانشگاهی می تواند در تربیت نیروهای مجرب بسیار موثر باشد.

معصومه ابراهیمی‌هژیر به برگزاری ورکشاپ‌های هنری با تدریس مربیان توانمند کانون اشاره و تصریح کرد: این ورکشاپ‌ها ویژه دانشجویان و آموزگاران برگزار می‌شود که می‌تواند در شیوه تدریس آنها به دانش‌آموزان بسیار خلاقانه وجدید باشد.

وی افزود:  طرح بوم یا همان طرح ویژه ی مدرسه دراستفاده از ظرفیت محله و اولیا در برنامه‌های مدرسه است که می توان از ظرفیت و مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای این ارتباط بهره برد.

مدیرکل کانون ادامه داد: برای کارو فعالیت موثرتر و تحت پوشش قرار دادن نقاط کم‌برخوردار بیشتری نیازمند تفاهم نامه با ستاد و سازمان نوسازی مدارس جهت تعمیر و تجهیز مراکز تازه تاسیس کانون و مراکز حاشیه شهر و نقاط محروم هستیم.

وی با گریزی به منابع موجود در کانون که مختص کودکان و نوجوانان است، گفت: کانون تخصصی‌ترین مرکز کودک و نوجوان بوده و دارای منابع اطلاعاتی و کتاب‌های تخصصی این حوزه است که می توان به سادگی از آنها در کتاب‌های درسی مدارس استفاده کرد البته بسیاری از شعر و سروده‌های مربیان کانون اکنون هم در کتاب های درسی وجود دارد و تدریس می‌شود.

ابراهیمی‌هژیر ادامه داد: برای این کار می‌توان از ظرفیت مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری در چاپ و تالیف کتب درسی کمک گرفت و از نظرات آنها استفاده کرد زیرا بسیاری از آنها از نویسندگان و شاعران مطرح کشوری هستند.

وی در خصوص ارتباط بین کانون و مدرسه بیان کرد: می توان دانش‌آموزانی را که عضو کانون هستند در مدارس به عنوان نماینده از طرف کانون در شورای مدارس قرار داد که این افراد خود یک پل ارتباطی بین کانون و مدرسه هستند.

مدیرکل کانون خاطرنشان کرد: از آنجا که قصه‌گویی ثبت ملی شده است باید از ظرفیت مدارس برای این ثبت ملی و اثرات قصه و قصه‌گویی در تربیت نسل‌ها و انتقال مفاهیم کاربردی و آموزشی استفاده کرد و پیشنهاد می‌دهم که زنگ قصه گویی در هفته به زمان درسی مدارس اضافه شده و از مربیان کانون در این راستا استفاده شود.

وی با بیان اینکه با این زنگ قصه‌گویی می‌توان استعدادیابی در میان دانش‌آموزان انجام داد، گفت:‌ از این دانش‌آموزان مستعد می‌توان برای جشنواره‌ها و مسابقات مختلف کشوری و بین‌المللی استفاده کرد.

 ابراهیمی‌هژیر با اضافه شدن زنگ کتاب‌خوانی در راستای توسعه کتاب و کتابخوانی با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز تأکید کرد.

وی در خصوص هفت کار تحولی و بنیادی در نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: در مرحله اول می‌توان به استفاده از کتابهای کانون پرورش فکری در کتاب‌های زبان مدارس در راستای باورهای ملی و مذهبی استفاده کرد.

مدیرکل کانون ادامه داد: در مرحله بعد می‌توان کتابهای کانون را به زبان عربی، فرانسه وانگلیسی توسط دبیران زبان ترجمه کرد.

وی با بهره‌مندی مدارس از تخفیف کانون زبان کانون پرورش فکری ویژه دانش آموزان ممتاز اشاره و تصریح کرد:‌ در بخش کیفیت بخشی فعالیت‌های پرورشی می‌توان از مربیان کانون پرورش فکری در تولید سرود و نمایش ویژه مسابقات و جشنواره‌های دانش‌آموزی و عضویت شرکت‌کنندگان در مراکز کانون استفاده کرد.

ابراهیمی‌هژیر عضویت مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در انجمن اولیا و مربیان مدارس خواستار شد و بیان کرد: همچنین اختصاص دو ساعت در هفته به عنوان زنگ کانون به ساعت‌های درسی مدارس را پیشنهاد می‌دهم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تخصیص رتبه بندی آموزگاران به مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در دستور کار قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =