مردمی سازی و بومی سازی را از رویکردهای مهم در جشنواره قصه گویی امسال هستند

نشست خبری با هدف تشریح برنامه‌های جشنواره قصه‌گویی در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، نشست خبری جشنواره قصه‌گویی با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری قم در خبرگزاری ایرنا برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با تقدیم صلوات به امام جواد(ع) آغاز شد محمد غفاری مدیرکل کانون پرورش فکری قم آماری از شرکت کنندگان در مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ارائه کرد. وی آمار شرکت کنندگان از استان قم را ۱۲۵ نفر در بخش‌های بین‌الملل، ملی، ۹۰‌ثانیه‌ای و بخش علمی برشمرد. که از میان آثار ارسالی در پایش اولی ۴۰ اثر برای اجرا روی سن در مرحله استانی انتخاب شدند.

غفاری همچنین خلاصه‌ای از تاریخچه برگزاری جشنواره قصه‌گویی بدین شرح ارائه کرد: این جشنواره از سال ۱۳۷۶ در شهر رشت آغاز شده و تا کنون هرساله به صورت پیاپی ادامه داشته است و به یک آیین سنتی در کانون و برای خانواده‌ها تبدیل شده است. وی افزود: قصه‌گویی یک هنر اصیل ایرانی شناخته می‌شود و به ثبت ملی قصه‌گویی در پاسداری از میراث ناملموس ایران اسلامی در خردادماه سال جاری اشاره کرد، مردمی سازی و بومی سازی را از رویکردهای مهم در جشنواره قصه گویی امسال برشمرد.
وی افزود امسال در تلاشیم با گسترش تولیدات رسانه‌ای جشنواره را عمومی‌تر کنیم که ثبت قصه‌گویی به عنوان میراث معنوی در واقع مقدمه‌ای بر عمومی سازی جشنواره نیز بود. در همین راستا تلاش داریم با همکاری صدا و سیمای استان هر روز یک قصه از ۴۰ قصه اجرا شده در این برنامه در برنامه مدادرنگی قم پخش شود. و همچنین نسخه صوتی قصه‌ها در اختیار رادیو قرار بگیرد. پخش زنده برنامه از کانال شاد کانون پرورش فکری قم نیز از دیگر اقدامات رسانه‌ای ما برای جشنواره امسال در فضای مجازی است.

مردمی سازی و بومی سازی را از رویکردهای مهم در جشنواره قصه گویی امسال هستند

حسین همتی مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز علاقه‌مندی برای همراهی در پوشش بخش‌هایی از برنامه در خصوص وجود طرح و برنامه گرامیداشت شهدای غزه و همچنین میزان بومی بودن قصه‌ها و همچنین گروه‌های سنی شرکت کنندگان در جشنواره سوال کرد. غفاری گفت: برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای غزه برنامه خاصی در نظر داریم و قصه غزه را در بخش غیر رقابتی در اختتامیه روایت کنند. همچنین بخش حاج قاسم سلیمانی نیز به عنوان اسطوره جدید در جشنواره دیده شده و چند قصه‌ به این موضوع اختصاص دارد. در خصوص بومی بودن قصه‌ها نیز با برگزاری آموزش‌های متعدد بر این موضوع تاکید داشتیم و تعدادی از این ۴۰ اثر با لهجه قمی روایت خواهند شد.
غفاری گروه سنی شرکت کنندگان را ۱۲ تا ۱۸ سال در بخش نوجوان با حضور ۲۲ نوجوان دختر و ۴ نوجوان پسر در بخش اجرای صحنه‌ای ۱۸ سال به بالا در بخش بزرگسال و همچنین بخش پدربزرگ‌ و مادربزرگ‌ها برشمرد. بدین ترتیب تمامی افراد بالای ‍۱۲ سال امکان شرکت در این جشنواره را داشته اند.

غفاری همچنین از برگزاری افتتاحیه طی آیینی شاد و کودک محور خبر داد. طی دو روز برگزاری جشنواره از ۲۱ تا ۲۲ آبان سالن آمفی‌تئاتر مرکز شماره ۹ میزبان دانش‌آموزان و علاقه‌مندان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =