به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، با حضور مربیان و فعالان تربیتی استان، نشست آموزشی فلسفه برای کودک با محوریت کتاب " گفتگوهای عمیق برای کودکان دقیق " کارگاهی متفاوت و کاربردی در فلسفهی اسلامی برای کودکان، در سالن همایش مرکز شماره ۴ کانون کرمانشاه برگزار شد.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان و مدرس دانشگاه، گفت: فلسفه مسائل بنیادین بشر است که باید به روش عقلی بیان شود، فابک( فلسفه اسلامی برای کودک) در بخشهای مختلفی باید آموزش داده شود ازجمله بخش روشها و متدها و بخش ارزشی باورها و اندیشهها، که هر یک آموزشهای خاص خود را میطلبد.
وی افزود: در مواجهه با نظام عالم مراحلی از تفکر هست که شامل طرح پرسش و سوال، دادههای پیشین، تحلیل دادهها، پاسخ به پرسش و ... میشود که در هر یک از این مراحل باید توجه داشته باشیم که چگونه عمل کنیم.
مدیرکل کانون استان، تاکید کرد: میتوان در قالبهای مختلف ازجمله داستان، قصه و بازی، خیلی از مفاهیم را بیان کرد و با استفاده از ابزارهای اینچنینی که ارتباط با کودک را برقرار مینماید، مفاهیم سنگین را انتقال داد. امروز لازم است مخاطب خود را خیلی بزرگ ببینیم و با کودکان، زبان کودکی را به کار برد.
زنجانی تصریح کرد: فلسفه برای کودک از اهمیت ویژهای برخوردار است و با توجه به ضرورت امر، ما در کانون استان بر آن شدیم که سلسله نشستها و کارگاههای آموزشی را در همین راستا برای مربیان و فعالان تربیتی برگزار نماییم که با توجه به تجارب پیشین خوشبختانه با استقبال مخاطبان نیز همراه بود.
در ادامه محمد خیاط زنجانی بهعنوان مدرس کارگاه به بیان مباحث فلسفهی اسلامی پرداخت، از جمله: مفاهیم فلسفه برای کودک، چیستی و چرایی آن، مراحل تفکر، دقت در مشاهده و افزایش عمق تفکر، علوم حصولی و شروع شکلگیری آن، خطاهای حسی، خطاهای ادراکی، خطاهای علم حضوری، معرفتشناسی در حوزهی فلسفهی اسلامی، مباحث فلسفی وجودشناسی و هستیشناسی، واقعیت و هستی در عالم، حقیقت و چیستی در عالم، اصل وجودی موجودات و اثرات آن، دلایل تفاوت بهرهمندی وجود از حقیقت وجود، فصل مشترک همهی موجودات، کلیدیترین مفاهیم که نگاه هستی شناسانه دارد، تقسیم موجودات به واجب و ممکن و ... که در مورد هر یک از آنها توضیحاتی ارائه داد.
در میان مباحث ارائه شده نیز اعظم کرمی مربی کانون استان، قصهای را مرتبط با موارد طرح شده و با تعامل با مخاطبان، قصهگویی نمود و رحمت غلامی مربی فرهنگی کانون استان هم یک بازی مرتبط با موضوع را با مشارکت مخاطبان حاضر اجرا مینمود تا به درک بهتر موضوع و نحوهی آموزش و دریافت مفاهیم عمیق و نحوهی اجرایی شدن آموزش فلسفه برای کودکان، کمک شود.