نشست نقش عروسک‌های بومی در تفهیم آیین و آداب محلی برای کودکان

مرکز فرهنگی هنری بستک نشستی با موضوع ساخت عروسک و اجرای نمایش و صحبت پیرامون اهمیت عروسک ها و قصه ها و نقش آنها در زندگی کودکان را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، این نشست با حضور سیاوش ستاری رئیس یونیمای ایران، سید سلیمان بنی هاشمی نویسنده و پژوهشگر و مدرس دانشگاه، راهبر داور جشنواره قصه گویی، فریبا آذر کارگردان هنرهای نمایشی ، میلاد العبایی رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان بستک برگزار شد.

ستاری در این نشست به کاربرد عروسک‌ها از قدیم و نقش بسیار مهم آنان در زندگی مردم پرداخت و گفت: در واقع عروسک‌ها راه و رسم زندگی را به کودک یاد می دادند و کودک با آن زندگی می‌کرد و بسیاری از رسم و رسومات و آیین زندگی را از عروسک ها می آموختند مانند بچه داری. وی در ادامه به نقش قصه‌ها در زندگی مردم اشاره کرد و افزود: قصه‌ها دارای مضامین اجتماعی و اخلاقی هستند و درس زندگی را می آموزند.با وجود فضای مجازی این قصه‌ها به مرور از بین رفته و کودکان به سمت فضای مجازی رفتند و شیفته فرهنگ‌های دیگر شده‌اند با وجودی که ما منابع بسیار غنی در قصه و داستان و آموزش راه و رسم زندگی داریم ولی الان متوسل به فرهنگ‌های دیگر شده‌ایم که این باعث تغییر شیوه زندگی و نارضایتی خانواده‌ها شده که باید به دنبال بازسازی آیین‌های گذشتگان باشیم و تمام خرده نمایش‌ها و خرده آیین‌ها یی که در منطقه هست را بازسازی کنیم و از طریق عروسک‌ها و اجرای نمایش عروسکی که بچه‌ها با آن بهتر ارتباط برقرار می‌کنند این امکان پذیر است.

در ادامه حاجی نیا از مربیان کانون مرکز بستک درباره ی نقش عروسک محلی بستکی (بئدکی ) در زندگی کودکان سخن گفت و ادامه داد: بئدکی از بی به معنای عروس گرفته شده است وبئدکی همان عروسک یا بی کوچک یا شبیه عروس است که ما در کودکی با آن ها بزرگ شده ایم. مادران بستکی برای بچه هایشان از چوب و پارچه عروسک می ساختند و مهم ترین قسمت عروسک صورتش بود که آن را آرایش می کردند .

کودکان در بازی نمایشی نقش عروس و داماد را بازی می کردند و با آن عروسک ها آینده خویش را تمرین می کردند. در ادامه این نشست صحبت از عروسک های بیلکی بخشی از صحبت های فریبا آذر بود که به وجه تسمیه ی دیگری از عروسک اشاره نمود که بیلکی گفته می شود یعنی عروسک پارچه ای.

نشست نقش عروسک‌های بومی در تفهیم آیین و آداب محلی برای کودکان

گفتنی است ، در این نشست، اقدامی پژوهشی در زمینه ی زایش و آیین وآداب آن در بستک توسط فریبا آذر کارگردان هنرهای نمایشی مصوب شد تا دیالوگ آنان در زمینه رشد بازی و نمایش کودکان ویرایش شود و در پایان پژوهشی به نام بئدکی و بازی های نمایشی و حرکتی ویژه شهرستان بستک توسط سید سلیمان بنی هاشمی پیشنهاد داده شد و اظهار امیدواری نمود که مربیان کانون بتوانند در این زمینه فعالیت نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =