احمدی: باید پژوهشگران را از کار روی کاغذ صرف دور کنیم و به فضای اجرایی سوق دهیم/ کشاورز: تقاضا بر اسباب‌بازی‌های بچه‌گانه در چند سال گذشته چندین برابر شده است

سومین نشست علمی تخصصی هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با موضوع «خلاقیت در فرآیند بازی و استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های خلاق اسباب‌بازی و سرگرمی» برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سومین نشست علمی تخصصی هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با موضوع «خلاقیت در فرآیند بازی و استارت آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های خلاق اسباب‌بازی و سرگرمی» با حضور سیدبدرالدین احمدی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و بهروز کشاورز مدیر شتاب‌دهنده آمپرچنج ظهر چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

احمدی: باید پژوهشگران را از کار روی کاغذ صرف دور کنیم و به فضای اجرایی سوق دهیم/ کشاورز: تقاضا بر اسباب‌بازی‌های بچه‌گانه در چند سال گذشته چندین برابر شده است

در ابتدای این نشست، سیدبدرالدین احمدی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ما نیاز به یک چارچوب‌سازی داریم و باید برای بالندگی کودک برنامه‌ریزی کنیم. باید به فکر افزایش کیفیت زندگی کودک باشیم و اگر فکر کنیم کودک، کودک است دقیق و درست فکر نکرده‌ایم. کودک یک انسان کامل است و برای رشد او باید گعده‌های ذهنی را فراهم کنیم.

او ادامه داد: به نظرم می‌شود دوره‌هایی را معرفی کرد تا افراد از کودکی چارچوب‌های ذهنی خود را درست پرورش دهند. امروز بیشتر تمرکز روی کتاب است، در حالی‌که بهتر است کودک حواس پنجگانه خود را تقویت کند و به شیوه‌های مختلف بازی کند.

این مدرس دانشگاه توضیح داد: اگر استاندارد حرفه داریم آموزشگر آن نیز باید استانداردهای لازم را داشته باشد. اگر علم ساده شود فهم آن نیز ساده‌تر است. مدیران و سرپرستان و حتی دانشجویان و اهالی حرفه مانند مهارت‌گران باید به این فکر کنند که چه دارند و افراد را براساس استعدادشان درک کنند و بر همین اساس نیز پیش بروند. برخی از کودکی مدیر هستند و در بزرگسالی نیز این مدیریت را دارند. برخی دیگر اهل فن و مهارت هستند و این بخشی از وجودشان است.

او اظهار کرد: برنامه‌های پژوهش‌محوری را باید بیشتر کنیم و کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت داشته باشند می‌توانند به مشارکت بین سازمان‌ها فکر کنند و در گام بعدی اقدام به کار کنند. باید پژوهش‌گران را از کار روی کاغذ صرف دور کنیم و به فضای اجرایی سوق دهیم. این مشارکت با سازمان‌ها بسیار می‌تواند موثر واقع شود. نوآوری از فرد ایجاد می‌شود و در ادامه به فرهنگ سرگرمی و بازی می‌رسد و به جایگاه جمعی تبدیل می‌شود.

احمدی: باید پژوهشگران را از کار روی کاغذ صرف دور کنیم و به فضای اجرایی سوق دهیم/ کشاورز: تقاضا بر اسباب‌بازی‌های بچه‌گانه در چند سال گذشته چندین برابر شده است

احمدی در ادامه بیان کرد: باید این دستاوردها از روی کاغذ خارج شوند و به تجاری‌سازی برسند. باید دید آنچه که روی کاغذ نوشته شده است به درد چه کسانی می‌خورد و مسیر حرکت را فراهم کرد. تمام موجودی‌های بشر یا علم است یا هنر و یا اخلاق و شکل دیگری برای ارائه نداریم. اگر چیزی هست در ذیل یکی از این دسته بندی‌ها قرار می‌گیرد. با بخش علم و هنر می‌توان ساده‌تر ارتباط برقرار کرد. از ایده تا محصول حرکت از نیست به هست است و این ساده‌ترین تعریفی است که در فضای اخلاق، علم و هنر شکل می‌گیرد. حرکت از هست به فرایندهای تغییر و کاربردی سازی متنوع تعریفی از نوآوری ذیل این دسته‌بندی است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: اگر ما یک بانک توانمند از موجودی‌های فعال کشور درست کنیم و افراد و سازمان‌های فعال را در کنار هم قرار دهیم و خوراک آن در دسترس همه قرار گیرد، قطعا می‌توان شاهد یک اتفاق خوب بود. مجموعه افراد یک سازمان از مدیریت آن سازمان بیشتر می‌دانند و اثربخشی در جمع است. پس باید پروژه‌هایی تعریف کنیم که کودک را کامل ببیند. باید بتوانیم به درستی مدل‌سازی کنیم، نگاه به تفکر جامعه ندارم کودکان ما امروز نیازمند سرپرستی هستند و باید به هر شیوه‌ای که می‌شود به آنها خدمت کنیم و اجازه دهیم در ذهنشان سوال طرح شود. سوال خوب همه را به تفکر وا می‌دارد، اما پاسخ صرف اینگونه نیست.

احمدی: باید پژوهشگران را از کار روی کاغذ صرف دور کنیم و به فضای اجرایی سوق دهیم/ کشاورز: تقاضا بر اسباب‌بازی‌های بچه‌گانه در چند سال گذشته چندین برابر شده است

تعامل فعال با مصرف‌کننده

بهروز کشاورز مدیر شتاب‌دهنده کارخانه نوآوری آمپر دیگر سخنران این نشست بیان کرد: خلاقیت در ذات برخی از افراد وجود دارد و نوآوری ادامه راه خلاقیت است. اما نوآوری از تبدیل کردن یک موضوع به‌وجود می‌آید. نوآوری و خلاقیت نیازمند یک نیروی محرک است و درکی از این زمینه بدست می‌آورید. در صنعت اسباب‌بازی نیز درک عمیق الگوهای بازی که ایجاد شود باید به نحوه تعامل کودکان با اسباب‌بازی‌ها، تجربیاتی که به دنبال آن هستند و مزایای رشدی که از آنها به دست می‌آیند فکر کرد.

او درباره طراحی وعملکرد اسباب‌بازی‌ها و نیروی هدایت کننده بیان کرد: امروز موقعیت اسباب‌بازی‌ها براساس عملکردشان سنجیده می‌شود که شامل پرورش خلاقیت، بازی تخیلی، تشویق مهارت‌های حل مسئله، ترویج تعامل اجتماعی می‌شود. امروز بچه‌ها با بازی کردن تجارت می‌کنند و خیلی از بازی‌ها مسیرهای درآمدی تعریف شده‌ دارند. الگوهای بازی نیازمند کشف هستند و کسانی که با بچه‌ها همبازی می‌شوند، بهترین افراد برای کشف این الگوها هستند.

این مدیر ارشد اظهار کرد: تام فرستون مدیرعامل سابق Viacom در تعریف نوآوری می‌گوید، استفاده دو چیز که از قبل وجود دارد و کنار هم قرار دادن آنها به روشی جدید؛ براساس این تعریف اصلاح دقیق تجربه کاربر، همسویی با الگوهای بازی مناسب و ترکیب نوستالژی با نوآوری عوامل قدرت بخش به سازندگان اسباب‌بازی هستند. از طریق ادغام ماهرانه است که نوآوری اسباب‌بازی واقعا می‌درخشد.

احمدی: باید پژوهشگران را از کار روی کاغذ صرف دور کنیم و به فضای اجرایی سوق دهیم/ کشاورز: تقاضا بر اسباب‌بازی‌های بچه‌گانه در چند سال گذشته چندین برابر شده است

کشاورز درباره پیش‌نیاز نوآوری موفق در اسباب‌بازی گفت: پس از ایجاد نوآوری حالا باید به فکر این باشیم که این نوآوری چگونه موفق خواهد بود. برای این امر ابتدا باید درک نیازهای مصرف‌کننده، خواسته‌ها، ترجیحات و نقاط نیازمند توجه را مورد بررسی قرار دهیم. خواسته‌ها شامل تخلیه هیجانات فرد و سرگرم‌سازی اوست. نکته بعدی ترجیحات است که امروز پررنگ است چراکه هدف این است که بچه یک چیزی در کنار بازی بیاموزد و آسیب نبیند. ترجیح این است که آموزش همراه با یک چیزی باشد و اگر این اتفاق نمی‌افتد کودک حداکثر استفاده را از این فضا بکند. به طور مثال ساخت پارک آبی در دنیا تجربه بهتر از آب تنی برای کودک بود. امروز زمان بسیار زیادی از کودک صرف بازی در گوشی‌های موبایلی می‌شود، بنابراین باید به این فکر کرد که چطور می‌شود او را از این فضا جدا کرد و آیا این جداسازی اتفاق خوبی را برای او رقم می‌زند یا نه.

او ادامه داد: برای این امر باید تحقیقات کامل در بازار داشت. باید دقیق الگوهای بازی را مشاهده کرد و تعامل فعال با مصرف‌کنندگان داشت. تقاضا بر اسباب‌بازی‌های بچه‌گانه در چند سال گذشته چندین برابر شده است چرا که نیاز به بازی بیشتر شده است. درواقع زمانی که کودک نیاز دارد تا از بازی‌های مختلف استفاده کند، افزوده شده است. به نوعی اسباب‌بازی‌ها بر مبنای علمی، دانش مهندسی و ریاضی امروز بیشتر شده است و خود بچه علاقه‌مند است از این فضاها بهره ببرد. سرمایه‌گذاران بزرگ شرکت‌های تولیدکننده اسباب‌بازی به دنبال این هستند تا برای تولید محصولات نوآورانه‌ای که تقاضای جامعه دانش‌آموزی از فناوری است، برنامه‌ریزی کنند.

این مدیر همچنین گفت: رشد تقاضا برای اسباب‌بازی‌های آموزشی به‌ویژه از سوی والدین شاغل، افزایش آگاهی زیست محیطی و نوآوری افزایش تقاضا برای اسباب‌بازی‌های ساخته شده از مواد قابل تجزیه و دوستدار محیط زیست مانند چوب یا بامبو و مواد پایدار جزو مطالبی است که مطرح هستند و شرکت‌های بزرگ دنیا برای تولید محصولات خود به دنبال محرک‌های رشد هستند که از جمله آن ادغام فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی نیز هست.

احمدی: باید پژوهشگران را از کار روی کاغذ صرف دور کنیم و به فضای اجرایی سوق دهیم/ کشاورز: تقاضا بر اسباب‌بازی‌های بچه‌گانه در چند سال گذشته چندین برابر شده است

کشاورز در ادامه به عملکرد شرکت لوپ اشاره و اظهار کرد: این شرکت برای ایجاد یک اکوسیستم با تمرکز بر اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها، بازی‌ها و تجهیزات ورزشی برای بچه‌ها، گردهمایی همراه با استارت آپ‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها از سرتاسر جهان برگزار کرد که همه شرکت‌کنندگان نظرات و ایده‌های خود را درباره آینده اسباب‌بازی‌ها به اشتراک گذاشتند. همزاد دیجیتال اسباب‌بازی (ذخیره اسباب‌بازی در قالب دیجیتال و بازسازی خاطرات مرتبط به آن) داستان اسباب‌بازی (انتقال داستان اسباب‌بازی‌ها به صاحب بعدی آن)، برنامه باز پس‌گیری در سطح صنعت (بازیافت، فروش دوباره یا اهدا به خیریه)، مراکز اسباب‌بازی دست دوم در مهد کودک‌ها و مدارس (تعویض، تعمیر یا طراحی مجدد اسباب‌بازی‌ها) و مراکز بازیافت اسباب‌بازی‌ها در مراکز خرید (ایجاد یک زندگی جدید برای یک اسباب‌بازی شکسته) نتیجه این گردهمایی بود.

او درباره آخرین روندها در صنعت اسباب‌بازی، فرصت‌ها و چالش‌های این صنعت افزود: اسباب‌بازی‌های مبتنی بر فناوری، اسباب‌بازی‌های پایدار، اسباب‌بازی‌های یادگیری و توسعه از جمله آخرین روندهای این صنعت هستند. اما اولین نکته در چالش‌های صنعت اسباب‌بازی رقابت است که کار بسیار سختی است. ایمنی به معنای رعایت استانداردها و مقررات ایمنی و انجام آزمایشات کامل برای شناسایی هرگونه خطر احتمالی و همگام شدن با تغییر، ترجیح مصرف‌کننده که روندها و سلیقه‌هایشان در حال تکامل هستند و شرکت‌ها باید بتوانند به سرعت تطبیق یابند و با آخرین روندها همگام بمانند از جمله چالش‌های این صنعت‌اند. ظهور تجارت الکترونیک و استفاده از فناوری نیز فرصت‌های این صنعت را شکل می‌دهند.

هشتمین دوره از جشنواره ملی اسباب‌بازی ایران از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به حضور در نشست‌های تخصصی جشنواره اسباب‌بازی از طریق فضای مجازی می‌توانند در اسکای‌روم به نشانی https://live.kpf.ir/ch/kargah با گزینه مهمان وارد شوند.

احمدی: باید پژوهشگران را از کار روی کاغذ صرف دور کنیم و به فضای اجرایی سوق دهیم/ کشاورز: تقاضا بر اسباب‌بازی‌های بچه‌گانه در چند سال گذشته چندین برابر شده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =