به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری و به مناسبت سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، گفتوگویی داریم با لیلا جعفری، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان که خودش از ابتدا عاشق کار با کودک بوده و باعشق و علاقه در کانون شروع به سرودن و نوشتن نموده است.
آمده باز نسیم
دیدن باغ بلوط
با خودش آورده
برگی از شاخهی توت
روی گنجشکان را
یک به یک بوسیده
حال گلها را از
شاپرک پرسیده
چندتا برگ بلوط
چیده از دامن باغ
می برد سوغاتی
خانهی خاله کلاغ
خود را معرفی کنید: لیلا جعفری قهفرخی هستم اهل فرخشهر، از دوران راهنمایی با هدایت معلم فارسی متوجه استعدادم در شعرسرایی شدم و با حضور در انجمن شعر آصف فرخشهر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فصل جدی من در سرایش شعر آغاز شد و تاکنون که بعد از نزدیک به بیست و چند سال در این حوزه قلم میزنم، ادامه دارد.
تاریخ ورود به کانون؟ از کجا شروع کردید؟ از دوران راهنمایی عضو کانون و عضو کارگاههای ادبی کانون بودهام. در آن دوران خانم معصومه مهری مربی ادبی مرکز فرخشهر بود و زیر نظر ایشان و اساتید انجمن آصف فرخشهر، پرورش پیدا کردم.
تالیفات و آثار منتشر شدهتان را بفرمایید: تاکنون هفت مجموعه شعر کودک و نوجوان با نامهای ( پدر، پرنده سفر/ زائربهار/ جای خالیات/ زخم مرا ببند/ نوشتهام نسیم، نوشتهام بهار/ از ابرها بگو/ ای کبوتر چطور است حالت؟) و یک کتاب شعر در حوزه بزرگسال با عنوان ابریترین آواز تالیف کردهام.
آثار در دست اقدام و کارهایی که در این حوزه قرار است انجام دهید را بفرمایید:چند مجموعه شعر آماده برای چاپ دارم که تاکنون موفق به چاپ این آثار نشدهام و در یک زمان مناسب انشاالله چاپ خواهم کرد.
عناوین و رتبههای کسب شده در رویدادها و یا مسابقات و جشنوارهها: رتبههای کسب شده تاکنون بسیار زیاد بودهاند و بیش از ۱۰۰ رتبه ملی، منطقهای و استانی کسب نمودهام که تعدادی از این رتبهها به این شرح است: رتبه اول سه دوره شعر ملی پرسش مهر، رتبه اول و سوم دو دوره شعر تالیف کتاب رضوی، رتبه اول جشنواره ملی شعر گهواره، رتبه برگزیده جشنواره ملی آواز ققنوس، برگزیده در جشنواره ملی شعرخورشید و...
مسئولیتهایی که داشتهاید؟ در ابتدای ورود به کانون، مربی ادبی در چند مرکز بودم و بعد از آن در قسمت پاسخگوی مکاتبهای اداره و بعدتر کارشناس روابط عمومی اداره کل و هماکنون مسوول مرکز فرهنگی هنری کانون فرخشهر
در مورد کار برای کودک و نوجوان بگویید؟ کار در حوزهی کودک و نوجوان بسیار شیرین و نشاط آور است اما در کنار این شیرینی نوشتن در این حوزه سهل و ممتنع است و به نوعی شاعر یا نویسنده باید تلاشی دو چندان برای رسیدن به جایگاه مطلوب ادبی برای کودک و نوجوان داشته باشند.
آیا شما قبل از ورود به کانون شاعر بودهاید؟ در ابتدای ورود من به کانون و اصل انتخاب من به عنوان مربی ادبی برپایهی عضویتم در کانون و تواناییام در حوزهی شعر بود که به عنوان مربی معرفی شدم اما پس از حضور در کانون به شعر حوزهی کودک و نوجوان علاقهمند شدم و در واقع سرودن شعر برای کودک و نوجوان را پس از اینکه مربی کانون شدم، تحت تاثیر فضای کانون انتخاب کردم.
ویژهگیهای یک نویسندهی خوب مخصوصا در حوزه ادبیات کودک و نوجوان چیست؟ یک نویسندهی خوب در این حوزه باید دنیای کودکان و نوجوانان را به خوبی بشناسد، با این دنیا کاملا عجین باشد، حس و حال و علاقهمندیهای آنان را بشناسد. دایرهی مفاهیم و واژگان بچهها را بشناسد و در اصل کودک درون خودش را فراموش نکرده باشد.
نیازمندیهای کودک و نوجوان امروز چیست؟ کودکان و نوجوانان امروز به دلیل مواجهت با مفاهیم و محیط متفاوت نیاز به خواندن مطالبی با دنیای به روزتر دارند که این امر باز هم ممکن است تلاش مضاعفتری را بر شاعر یا نویسنده تحمیل کند. در واقع یک نویسنده یا شاعر باید به طور مرتب با دنیای مخاطبین خود در چالش و کنکاش باشد تا بتواند پا به پای نیازهای روز آنان پیش بیاید.
آینده کتاب و کتابخوانی را چگونه و چطور میبینید؟ آیا تاکنون ناشران و نویسندگان راه را درست رفتهاند؟ کودک و نوجوان امروز در معرض حجم عظیمی از اطلاعات هستند که به واسطهی ابزارهای متفاوتی این اطلاعات به این قشر میرسد و تنها یکی از این ابزارها کتاب است و مطالعه در دوران کنونی اشکال گوناگونی پیدا کرده است و در احجام متفاوتی به مخاطبین خود میرسد اما کتاب همچنان برای تمامی نسلها ابزاری است که باید برای جذاب نمودنش برنامهریزی کرد تا در این هجمهی وسیع اطلاعاتی فراموش یا کمرنگ نشود. که این خود باز کار ناشران و برنامه ریزان کتاب را کمی متفاوتتر و سختتر میکند.
هرچه می خواهد دل تنگت بگو: حوزهی نشر آن هم نشر کارهای کودک و نوجوان حوزهی متفاوتتری نسبت به بقیهی متون است که باید مورد حمایت ارگانهای مختلف قرار گیرد تا شاعران و نویسندگان در این حوزه بتوانند آثار خود را به جامعه ارائه دهند.