کد خبر: 340348
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱
بازدید 46
کتاب شعر "هنگام باران بود" در کانون همدان نقد شد

نقد و بررسی کتاب کتاب شعر هنگام باران بود توسط کارشناسان فرهنگی، هنری و ادبی کانون با حضور مدیر کل صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، نقد و بررسی کتاب کتاب شعر هنگام باران بود توسط کارشناسان فرهنگی، هنری و ادبی کانون با حضور مدیر کل صورت گرفت.

کتاب شعر هنگام باران بود سروده ی سید حبیب نظاری، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای  گروه سنی نونگاه (12+) است.

کتاب به لحاظ موسیقیایی بسیار جداب و تأثیرگذار است. حتی عنوان کتاب هم از موسیقی بهره برده است. با وجود اینکه موضوع اصلی کتاب، جنگ و خونریزی و قیام امام حسین علیه السلام و صحنه های دلخراش شهادت ایشان و فرزندان و اصحابشان است؛ اما شاعر به خوبی توانسته با تلفیق این صحنه‌های دلخراش با عنصر خیال و تصویرسازی و نمادسازی و استفاده از استعاره و همچنین بهره گیری از عناصر طبیعت مثل غنچه، باران، بهار، آبشار، باغ رها، گل، خشکسالی و ... بیان لطیف‌تری را به کار بگیرد تا متناسب با گروه سنی مخاطب کتاب، موضوع را شرح دهد.

از آنجا که در آثار مذهبی و تاریخی لاجرم شاعر و نویسنده گرفتار کلیشه و تکرار خواهد شد، شاعر این اثر زیبا هم از این امر مستثنا نبوده و در استفاده از تعابیری مثل تعبیر ماه برای حضرت عباس علیه السلام، تعبیر کوه بردباری برای حضرت زینب (س)، دشت لاله برای صحرای کربلا و ... گرفتار کلیشه شده است. البته می‌تواند به دلیل طولانی شدن کل اثر باشد.

شاید بهتر بود بعضی از بخش‌ها را فاکتور گرفت و اینقدر با جزئیات و قدم به قدم با مسیر کاروان پیش نمی‌رفت. از طرفی دیگر، پراکنده‌گویی نیز وجود داشت و مخاطب به لحاظ زمانی در یک خط مستقیم سیر نمی‌کرد. همین امر باعث می‌شد ذهن خواننده مدام به قبل و بعد و زمان‌های متفاوت رفت و برگشت داشته باشد. در نتیجه تشخیص این سلسله مراتب زمانی در وقایع برای مخاطب کودک و نوجوان که تازه قرار است از طریق همین کتاب‌ها با جریان کربلا آشنا شود مشکل بود.

شروع و پایان هماهنگ و روان شعر از نقاط قوت کتاب بود. همچنین صمیمیت و دلتنگی موجود در واژگان این کتاب بسیار دلچسب و دلنشین بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =