برگی از زندگی امام خمینی (ره)

برگی از زندگی امام خمینی (ره)، به مناسبت سالروز رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، توسط عضو نوجوان فعال کانون استان کرمانشاه گردآوری شد.

به گزارش روابط عمومی کانون کرمانشاه، برگی از زندگی امام خمینی (ره)،  به مناسبت سالروز رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، توسط عضو نوجوان فعال کانون استان کرمانشاه گردآوری شد.

به نام خداوند لوح و قلم...
حقیقت‌نگار وجود و عدم...

خرداد ماه...
ماه ماتم درعزای والامردی که در سایه مردانگی و تدبیرش هویت پنهان خویش را باز یافتیم؛ مردی که ستایش تمام عصرها و نسل‌ها را در پیشگاه خویش برانگیخته است...
رحلت امام خمینی (ره) رهبر فقید و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را به تمام آزادی خواهان جهان تسلیت می‌گوییم...
بی‌گمان، یکی از انسان‌های بزرگی که در عصر حاضر ظهور کرد و دامنه وجودش تمامی تاریخ و جغرافیای معاصر را تحت تأثیر قرار داد، حضرت امام خمینی (ره) بود.
شایسته است که کمی بیشتر با شخصیت این بزرگ‌مرد فقیه آشنا شویم...

امام خمینی در روز ( بیستم جمادی الثانی۱۳۲۰ه.ق) مطابق با (۳۰ شهریـور ۱۲۸۱ هجری شمسی) و ( ۲۴ سپتامپر ۱۹۰۲ میلادی) در شهرستان خمین، از توابع استان مرکزی ایران، در خانواده‌ای اهل علـم و هجرت و جهاد، پـای بـر خـاکدان طبیعت نهاد و در (۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ هجری شمسی) به ملکوت اعلی پیوست.
او رهبری است که مسلمانان و مستضعفان را در مبارزه علیه ظلم و استبداد یاری کرد و جهان اسلام را حیاتی نو بخشید. به امت اسلامی وحدت بخشید و جمع پراکنده مسلمانان را به هم پیوند زد و آنان را در برابر دنیای کفر و استکبار متحد ساخت. 
حضرت امام(ره)، دین اسلام را آیین هدایت بشر در تمام ابعاد و ادوار زندگی فردی و اجتماعی می‌دانست و به عقیده ایشان، اسلامی که صرفا محدود در جنبه‌های عبادی، اخلاقی و فردی، معرفی شود و مسلمانان را از دخالت در سرنوشت خویش و مسایل اجتماعی و سیاسی باز دارد، اسلامی تحریف شده است.
او نهضت خویش را نیز بر مبنای اندیشه جدایی‌ناپذیر بودن دین از سیاست آغاز کرد و ادامه داد؛ از این‌رو، پس از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر تشکیل حکومت اسلامی با شیوه ای غیر از نظام‌های سیاسی معاصر، به احیای قوانین اجتماعی اسلام و روح سیاسی احکام اسلامی پرداخت؛ احیا و برگزاری مراسم نماز جمعه و مراسم نماز در اعیاد بزرگ اسلامی در سراسر کشور به عنوان آیین عبادی سیاسی و طرح مسائل و مشکلات جامعه اسلامی داخل و خارج کشور در خطبه‌های نماز جمعه و اعیاد مذهبی نمونه‌ای از آن است.
ایشان خودسازی و جهاد درونی را مقدم بر مبارزه بیرونی می دانست و سخت معتقد به وحدت امت اسلام در مقابل استعمارگران و دشمنان اسلام بود؛ دعوت به یگانگی و همدلی بخش مهمی از پیام‌ها و سخنرانی‌های آن فرزانه بود. 
امام خمینی(ره)، هرگونه حرکتی را که به تفرقه صفوف مسلمانان منجر می‌شد و سلطه استعمار را بر کشورهای اسلامی در پی داشت، جایز نمی‌دانست؛ در تمام دورانی که رهبری انقلاب اسلامی را بر عهده داشت، در برابر کوشش‌هایی که به منظور ایجاد تفرقه و شکاف در میان شیعه و سنی انجام می‌گرفت، آشکارا به مبارزه برمی‌خاستند و موفقیت‌های چشمگیری نیز به دست آورد.
حضرت امام خمینی(ره)، در دورانی انقلاب اسلامی ایران را به ساحل پیروزی رساند، که جامعه بشری در تضاد و تعارض بین فطرت الهی خود با تحولات مادی‌گرایانه دنیا بود و به دنبال چاره‌ای اساسی برای رفع آن تلاش می‌کرد. 
نهضت پیامبر گونه‌ی او که آزادی را برای ملت ما به ارمغان آورد و اهل قبله را در جهان شوکتی دوباره بخشید، زمینه‌ساز حیات دوباره دین و احیای معنویت و خودسازی و توجه به خدا در عصر مادیت شد.
امام(ره)، که از تبار «نور» بود، با امامان نور(ع) انسی همیشگی داشت. ایشان که خود از سالکان کوی دوست و از رهپویان تیزپای طریق معرفت بود، نسبت به دیدار دوستان خدا و بزرگان و زیارت امامان اشتیاقی وافر و وصف نشدنی داشت.
امام خمینی(ره) وارث نهضت‌های جاودانه، ابراهیمِ بت‌شکن و موسایِ فرعون‌شکن و مسیحایِ صاحب‌نفس است؛ او مردی است که مجاهدت و مبارزه خستگی‌ناپذیر را از جدش رسول‌اللّه (ص) به ارث برده و علی‌وار در میدان نبرد با باطل قدم نهاد و حسین‌وار شعار نورانی «حیّ علی‌الجهاد» را سر داد تا تمدن باطل را نابود کند. ایشان قبل از آن که پرچم اسلام را در این سرزمین بر دوش بکشند، شیوه‌ی «علمداری» را از علمدار کربلا فرا گرفته بود؛ پیش از آنکه انقلابی حسینی به پا کند، در کربلا آیین «پیروزی خون بر شمشیر» را در مکتب قافله‌سالار شهیدان، امام حسین (ع) آموخته بود؛ هنگامی که تصمیم گرفت با فرعونیان زمانه به مبارزه برخیزند، پیشاپیش صبر و تحمل زندان و شکنجه و تبعید را از امام و جدش در کاظمین به ودیعه گرفته بود...

آری، او که به پاخاست تا اسلام و تشیع را دوباره زنده کند، پیش از قیام، از یکایک پیشوایان دین و امامان شیعه درس احیاگری و پاسداری از دین و مکتب را آموخته بود.
آن سلاله پاک نبوت و عصاره ولایت، نهضت و حرکتش الهام گرفته ازنهضت پربار حسینی بود و از این رو، یزیدیان در برابرش توان مقاومت نداشتند.
امروزه این حقیقت برای استعمارگران و سلطه‌طلبان روشن شده که جهان اسلام، بلکه مستضعفان جهان، از خواب غفلت بیدار شده‌اند و از این پس حاضر نیستند سلطه استعمار را تحمل کنند و قهرمان این جنبش گسترده و فراگیر نیز از نظر آنان کسی جز آن پیر فرزانه، یعنی حضرت امام خمینی(ره) نیست.
بارها از بزرگ مرد تاریخ معاصر شنیدیم که خود را خدمت‌گزاری کوچک می نامید؛ در تحولی معجزه‌گونه چون انقلاب اسلامی نقش عمده را از آنِ مردم می‌دانست و هیچگاه از خود به عنوان براندازنده نظام ستم‌شاهی یادنکرد...
آن حضرت با روح بلندی که داشت، همواره نقش خود را کوچک می‌دید و نقش عمده را به مردم نسبت می‌دادند. امام خمینی(ره)، "مرد همیشه جاودان تاریخ" است که از همان آغاز نهضت، پرچم پرشکوه حق و حقیقت را برپا کرد و در راستای خط پیامبران (ص) و امامان (ع)، به مبارزه با حق‌کُشان و باطل‌کیشان پرداخت و با توکل بر خدا، توانست بدون هیچ سلاحی جز سلاح پر صلابت ایمان، بر قدرت‌های تا دندان مسلح عصر خویش پیروز شود و حکومت خدا و حق را بر کنگره‌های حکومت باطل و طاغوت بنیان‌گذارد.
اندیشه‌های پاک و نورانی این مرد نمونه در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که الهام از منابع غنی اسلام بود، بی‌درنگ دل‌ها را به خود جلب و جذب نمود و آغازگر دوره‌ای پرشکوه و با عظمت بود. 
پیام جان بخش امام (ره)، بر این معنای عمیق استوار شده بود که "اسلام می تواند تمدنی قوی و بالنده و عالَم گیر بنا نهد." تمدن اسلامی که امام (ره) خواستار آن بود، به جهانیان فهماند که بُعد الهی و مادی انسان نه تنها با یکدیگر در تعارض نیستند، بلکه در پرتو تعالیم حیات بخش و انسان ساز الهی، می‌توانند در هیأتی واحد سامان یابند و به تکامل برسند.
بی‌تردید از برجسته‌ترین الگوهای رفتاری و سیر و سلوک در عصر حاضر، امام خمینی (ره) است؛ او که تمام عمر خود را در طریق بندگی و اخلاص قدم نهاد و تمام هستی خود را وقف راه خدا و بندگی او نمود؛ او که عشقی مخصوص به نماز و نیایش و دعا داشت به گونه‌ای که واپسین لحظات زندگی او نیز آمیخته با عطر نماز و قرآن بود.
بدون شک، خط امام(ره)، چیزی جز امتداد خط انبیا و معصومین (ع) نبوده. ایشان علاوه بر اینکه مطالب انبیا و امامان معصوم (ع) را خوب درک کرده بود و شهامت عمل کردن به آنها را بیش از هر فرد دیگر داشت، بلکه آنچه از این مکتب پر برکت اندوخته بود را برای خاطر خدا، در راه خدا و به انگیزه احیای دین خدا مصرف می‌کرد.
بدین‌جهت روزی که از دنیا رفت، اشک غم از دیدگان مستضعفان سراسر دنیا سرازیر شد و گرد یتیمی بر چهره‌ی همگان نشست...
جهان، افراد برجسته و مبارز و بانفوذ بسیاری به خود دیده است، اما آنچه کار امام (ره) را برجسته نشان می‌دهد و انقلاب او را از سایر انقلاب‌ها متمایز می‌سازد، این نکته است که در ایران، مردی وارد عرصه انقلاب اسلامی شد که به گفته تمام کسانی که با وی ارتباط داشتند، از بدو تکلیف تا روزهای آغاز نهضت و از آن زمان تا روز وداع و فراق، حتی یک شب نماز شب و نیایش شبانه‌اش ترک نشد، تا چه رسد به واجبات و فرایض دینی...
آری، اینهاست رمز محبوبیت بزرگ مردی که آزادمردان جهان، در پیشگاه عظمت او به احترام ایستاده‌اند.امام خمینی(ره)، با بینش وسیع خود، منادی اسلام زنده و پویا در اندیشه و عمل است و پیروزی انقلاب اسلامی مهم‌ترین حاصل سال‌ها تلاش فکری و جهادی ایشان در عرصه احیای دین و اصلاح جامعه بود که از نظر عمق و گستردگی و آثار با هیچ کدام از نهضت های صدساله اخیر قابل مقایسه نیست.
امام خمینی(ره)، ثابت کرد که اسلام زنده است و می‌تواند مبنای نظامی_اجتماعی قرار گیرد. ایشان افکار خفته جهان اسلام را بیدار و بذر حکومت جهانی اسلام را کاشت و نموداری از اندیشه‌های اسلام ناب را در مسأله حکومت و نظام اسلامی به جهان و جهانیان معرفی کرد.
تفکر و اندیشه امام خمینی (ره)، بدون‌شک تأثیر بسزایی دربیداری و وحدت مسلمانان جهان داشته است؛ بنابراین جهان اسلام در عصر حاضر وام‌دار امام خمینی (ره) و آرمان‌های والای اوست. 
امام خمینی (ره) در آستانه نیمه خرداد سال ۱۳۶۸، خود را آماده ملاقات عزیزی می‌کرد که تمام عمرش را برای جلب رضای او صرف کرده بود و قامتش جز در برابر او، در مقابل هیچ قدرتی خم نشده و چشمانش جز برای او گریه نکرده بود؛ سروده‌های عارفانه‌اش همه حاکی از درد فراق و بیان عطش لحظه وصالِ محبوب بود.

[چهاردهم خرداد] سالگرد رحلت مصلح کبیر قرن و طلایه‌دار اسلام ناب محمدی (ص)، حضرت امام خمینی (ره) است؛ مردی که خورشیدوار ظهور کرد و اکنون در غروبش به سوگ ایستاده‌ایم.

...این روزها فرصت خوبی است برای اندیشیدن به آرمان‌های والا و اندیشه‌های عمیق و تابناک آن ابرمرد تاریخ معاصر اسلام...
"نامش زیور هر بامداد و شامگه ما باد...!"


گردآوری: مهشاد جعفری عضو نوجوان فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =