کانون پرورش فکری باید تقویت شود

فعالان حوزه کودک و نوجوان استان گلستان در نشستی با اعضای شورای معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواسته‌ها و دیدگاه‌های خود را با مسئولان کانون در میان گذاشتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مقصد سومین سفر استانی مدیرعامل، اعضای شورای معاونان و برخی از مدیران کل معاونت‌های کانون پس از قزوین و کرمان، استان گلستان بود که در این سفر تمامی مراکز کانون این استان از سوی سه گروه جداگانه از معاونان و مدیران مورد بازدید قرار گرفت.

در این سفرهای دسته جمعی، علاوه بر بازدید از مراکز کانون و ملاقات با مقام‌های استانی مانند نماینده ولی‌فقیه  و استاندار، گفت‌وگوهایی نیز با فعالان حوزه ادبیات و هنر کودک و نوجوان و مربیان و اعضای مراکز کانون صورت می‌گیرد.

استاندار گلستان در جریان این سفر  روز ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ در ملاقات با حامد علامتی مدیرعامل کانون  ضمن قدردانی از حضور اعضای شورای معاونان و تلاش‌های کانون در این استان گفته بود این شیوه سفر استانی مسوولان کانون می‌تواند به عنوان الگویی در سایر دستگاه‌های دولتی نیز برای تسریع در امور به‌کار گرفته شود.

در همین حال برآیند نشست با فعالان حوزه کودک و نوجوان استان نیز به طرح موضوع‌هایی مانند لزوم توجه بیشتر کانون به گسترش و توسعه مراکز و فعالیت‌های خود در نقاط مختلف استان به‌ویژه مناطق کم‌برخودار، اهمیت تقویت باور و هویت ملی و دینی از طریق اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها در حوزه کودک، در نظر گرفتن نیازهای امروزی مخاطبان و استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی همچنین تعامل بیشتر کانون با فعالان و سازمان‌های دولتی و خصوصی اختصاص داشت.

محرومیت از امکانات در مناطق کم‌برخوردار

در همین زمینه فاطمه عبدالحسینی مدیر قرارگاه تحول با بیان این‌که کودکان و نوجوانان در حاشیه شهر از ابتدایی‌ترین امکانات محروم هستند، گفت: به‌عنوان مثال بچه‌ها در محل انجیراب از کمترین امکانات نیز برخوردار نیستند. حتی یک کلاس نقاشی ندارند، به همین دلیل باید فضای کوچکی برای این کودکان در نظر گرفت و برای حل مشکل تدبیری اندیشید.

پیشبرد اهداف با کمک هوش مصنوعی

محمدمهدی زارع فعال حوزه علمی کودک و نوجوان گلستان نیز  در این نشست که در محل حیاط هتل سرای خان شهر گرگان برگزار شد، تأثیر فناوری و اهمیت ارتباط آن با فضای کانون پرورش فکری را بسیار با اهمیت دانست و توضیح داد: از فضای هوش مصنوعی می‌توان برای پیشبرد اهداف استفاده کرد، روند مطالعات کودکان امروز به سمتی می‌رود که با فضای فکری ما تناسبی ندارد، از این رو هوش مصنوعی می‌تواند کلیت فضای فکری کودکان را تجزیه و تحلیل کرده و مطابق آن بررسی‌هایش را به سمت دلخواه سوق دهد.

طراحی برنامه‌های فرهنگی منطبق بر فرهنگ بومی

حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌‎منش رئیس هیات اندیشه‌ورز کودک و نوجوان گلستان توضیح داد: این هیات به همت استاندار و با هدف فعالیت در عرصه کودک تشکیل شده است و درعین حال به دنبال ایجاد هماهنگی بین اداره‌ها و نهادهای فعال در حوزه  کودک و هماهنگ‌کردن طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه با فرهنگ بومی منطقه هستیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کردکوی بیان داشت: ما برای بچه‌های صفر تا سه سال برنامه‌هایی طراحی کردیم اما کتاب‌های رده سه‌ تا شش سال که مرتبط با فرهنگ ما طراحی  شده باشد، بسیار کم است.

باشگاه نقاشی ایجاد می‌کنیم

کوثر کیایی عضو پیشین کانون و نماینده هنری استان که در یازده ‌سالگی و در سال ۱۳۹۰ با کسب رتبه بین‌المللی در هنرهای تجسمی سال درخشید، در این جمع گفت: ایده جدید ما در کانون این است که با همت بچه‌های ارشد در نقاشی، باشگاه نقاشی راه‌اندازی کنیم و هفته اول تیرماه امسال از نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله ثبت‌نام به‌عمل آوریم. قرار است این ایده علاوه بر مرکز کانون در گرگان، در گنبد و مینودشت هم اجرا شود.

وقت‌های فراغت نوجوانان را پر کنید

محمد نوروزی‌پور نماینده اعضای ارشد کانون استان گلستان نیز گفت:  کانون می‌تواند خلاء فضای زمانی نوجوانان را که دشمنان روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پر کند؛ کانون باید در بحث کتاب‌های الکترونیکی هم به‌دنبال هم‌افزایی باشد.

او ادامه داد: نیاز است بازی‌های رایانه‌ای هم با محوریت ایرانی اسلامی تولید و محتوای آن به زبان‌های بومی محلی نیز ترجمه شود.

توجه به کانون ضروری است

نصرت بابایی مدیر کانون رضوی بانوان و نماینده خادم‌یاری نیز ابتدا به بیان این‌ موضوع پرداخت که ما شهدای بزرگی داشتیم ‌که پس از شهادت، آن‌ها را شناختیم و بی‌تردید شهید رئیسی هم جزو همین شهدایی است که مقام و منزلت‌شان را پس از شهادت درک کردیم. شبکه گسترده خادم‌یاری هم یکی از برکات رئیس جمهور شهید است.

مسئول جمعیت بانوان فرهیخته گلستان، کانون را یکی از ظرفیت‌های مهم و موثر کشور در بحث تقویت هویت ملی و رشد فکری کودک و نوجوان تاثیر معرفی کرد که لازم است هرچه بیشتر به این نهاد پرداخته شود چرا که بسیار مورد اعتماد خانواده‌ها است او با اشاره به تفاهم نامه کانون با بنیاد کرامت رضوی، گفت: امیدواریم که فعالیت‌ها و همکاری‌ها این دو نهاد فرهنگی در راستای خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان گسترده‌تر شود.

تبدیل خانواده از تماشاگر به همکار کانون

نشست با مسئولان کانون پس از طرح دیدگاه‌های فعالان حوزه کودک با سخنان مدیرعامل و برخی مسئولان کانون ادامه یافت.

حامد علامتی مدیرعامل کانون در این نشست با بیان این‌که بسیاری از فعالیت‌ها و تولیدات کانون در گذشته، معطوف به حوزه کودک بوده است و نوجوانان در کانون مورد غفلت قرار گرفته‌اند توضیح داد که با اهتمام دولت سیزدهم، به حوزه نوجوان توجه جدی‌تری شد.

او همچنین با اشاره به سیاست‌های کشور مبنی بر مردمی‌سازی فعالیت‌ها، بیان کرد: امسال برای نخستین‌بار کانون به سمت گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی رفته است چراکه باید جبهه‌ای کار کنیم؛ خصوصی‌سازی در حوزه تعلیم‌وتربیت آفت است ما باید مردمی‌سازی کنیم و آن‌ها را حمایت کرده و بر فعالیت‌های‌شان نظارت داشته باشیم.

مدیرعامل کانون در عین حال اظهار داشت: ما باید خانواده را از تماشاگر بودن به همکار و همراه بودن با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبدیل کنیم چرا که نخستین کانون تربیت کودک، خانواده است.

مسئولیت کانون، تغییر زاویه دید کودک از طریق هنر

در ادامه فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون با قدردانی از کانون گلستان برای برگزاری این نشست، گفت: محور اساسی مراکز و فعالیت‌های کانون مربی است چرا که او زاویه دید کودک را تغییر می‌دهد.

  او افزود: ما باید نقطه تمرکز خود را روی تربیت و سرمایه انسان بگذاریم، ما باید مربی خوب پرورش دهیم.

کانون پرورش فکری باید تقویت شود

وی خاطرنشان کرد: مربی‌بودن فراتر از معلم‌بودن است؛ یک مربی خوب امکان رشد بچه‌ها را فراهم می‌کند، چرا که مربی خوب چه امکانات باشد، چه نباشد منشأ تحول خواهد بود؛ مربیان  کانون پرورش فکری انسان‌های متفاوت‌تری هستند چون حس، نوع نگاه و نوع برنامه‌ریزی در کانون متفاوت‌تر است.

فلاح عنوان کرد: اساس کار کانون بر تربیت نقاش یا موسیقی‌دان نیست، بلکه تغییر زاویه دید کودک از طریق هنر است.

 معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با اشاره به نسبت نویسندگان فعال زن و مرد حوزه کودکان و نوجوان گفت: نود درصد نویسنده‌ها خانم و ده درصد آقا هستند و در این زمینه لازم است سرمایه گذاری در حوزه تربیت نیروی انسانی صورت بگیرد تا شاهد فعالیت تعداد بیشتری از آقایان نویسنده نیز باشیم.

شما رسانه‌اید! موضوع کودک را به اولویت نخست کشور تبدیل کنید

در ادامه مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون گفت: هرکدام از شما فعالان عرصه کودک و نوجوان یک رسانه هستید که می‌توانید با تهیه و ارایه روایت‌های ناب از حوزه کودکان و نوجوانان در صفحه‌های مجازی خود باعث شوید تا موضوع کودک و نوجوان -با روایت‌گری شما- به اولویت نخست مسوولان در کشور تبدیل شود چراکه آینده از آن کودکان و نوجوانان است.

سمیه‌سادات ابراهیمی ادامه داد: در حوزه بین‌الملل نیز ما با کشورهای همسایه و حوزه مقاومت تعامل بیشتری خواهیم داشت، چراکه به‌لحاظ فرهنگی اشتراک‌های فراوانی داریم و در این راستا هفته‌های دوستی را با کشورهای همسایه برگزار خواهیم کرد و با فعالان حوزه‌های مختلف کودک و نوجوان آن کشورها نیز ارتباط خواهیم گرفت.

کانون پرورش فکری باید تقویت شود

حرکت معاونت توسعه در مسیر سیاست‌های محوری کانون

امین کمالوندی، معاون توسعه مدیریت و منابع کانون نیز در این نشست با اشاره به سه سیاست محوری کانون در سال ۱۴۰۳ شامل  مرکز محوری، نوجوان محوری و مخاطب محوری تاکید کرد تمامی سیاست‌های این معاونت نیز از این سه اصل تبیعیت می‌کند.

وی همچنین یادآور شد که از بین بیش از  هزار مرکز ثابت، سیار و پستی کانون در کشور سهم استان گلستان شامل  ۱۸ مرکز ثابت و ۹ مرکز سیار می‌شود.

بچه‌های گلستان توانمند و مستعد

معاون تولید کانون نیز در سخنانی از راه‌اندازی اولین مرکز تئاتر کانون استان گلستان در هفته آینده خبر داد.

محمدرضا کریمی صارمی اظهار کرد: امروز هنر یک صنعت است و صنعت باید از مرکز فاصله بگیرد تا در فضایی ارزان‌قیمت تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در کانون به دنبال استعدادها و ایده‌های جدید هستیم. و من در گلستان توانمندی‌های بسیاری را دیدم و این مایه‌ی افتخار است.

کانون پرورش فکری باید تقویت شود

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: فیلم بچه زرنگ به عنوان پرفروش‌ترین فیلم کودک، باغ کیانوش، یدو، در آغوش درخت و فیلم سمپاش که ۱۹۸ جایزه جهانی گرفته است، از آثار و تولیدات کانون است.

نشست‌ با فعالان گلستان ادامه می‌یابد

در ابتدای این نشست، الهه غیناقی مدیرکل کانون گلستان ضمن تشکر از حضور فعالان حوزه کودک و نوجوان، گفت: این جمع شبکه‌سازی فعالان عرصه‌های مختلف کودک و ما برآنیم برنامه مدونی را  با حضور فعالان، طراحی و بتوانیم درکنار افراد جدید نشست‌های اندیشه‌ورزی خوبی برگزار کنیم.

او با بیان سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت توجه به تقویت هویت ملی، عشق به میهن، پرچم ملی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی اظهار داشت: آن کسی می‌تواند از کار خود خشنود و از رضای الهی خاطرجمع باشد که خلأِ لحظه را پر کند؛ کار برای کودکان و نوجوانان در حقیقت برای آینده، برای خانواده‌ها، برای کشور و تاریخ است.

کانون پرورش فکری باید تقویت شود

غیناقی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: برآن هستیم در ترویج روحیه شادی، نشاط، امیدآفرینی و درجهت تربیت نیروی تراز اول انقلاب با توجه به اقوام و مذاهب مختلف، بکوشیم و گنجینه‌های عظیمی را به نسل جدید انتقال دهیم و شاهد افتخارآفرینی و اتفاق‌های بهتری در استان گلستان باشیم.

بازگشایی مرکز سیار مرزی داشلی برون و وعده فرماندار کردکویبرای پیگیری موضوع فرسودگی و مشکل تجهیزات مرکز کانون این شهر از جمله خبرهایی بود که در این سفر مطرح شد.

اعضای شورای معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سومین سفر استانی دسته‌جمعی خود روزهای ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ در استان گلستان حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =