کد خبر: 340840
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
اهمیت محیط زیست و حفاظت از آن

به مناسبت روز جهانی محیط زیست، مطالبی در خصوص اهمیت محیط زیست و حفاظت از آن، توسط عضو نوجوان فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه گردآوری شد.

به گزارش روابط عمومی کانون کرمانشاه، به مناسبت روز جهانی محیط زیست، مطالبی در خصوص اهمیت محیط زیست و حفاظت از آن، توسط عضو نوجوان فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه گردآوری شد.
۱۶ خرداد ماه هر سال، به منظور افزایش آگاهی مردم نسبت به محیط زیست و حفاظت از  آن، روز محیط زیست نامیده شده است. در این روز در سراسر جهان، مراسمات ویژه‌ای همراه با برنامه‌هایی مانند: درختکاری، راهپیمایی‌های خیابانی، فعالیت‌های مربوط به بازیافت، جمع‌آوری زباله‌ها از طبیعت و... برگزار می‌شود؛ که هدف از برگزاری چنین مراسماتی آگاهی‌بخشی به مردم نسبت به مسائلی است که باعت تخریب و ازبین رفتن محیط‌ زیست می‌شود.
برای حفاظت از محیط زیست، ابتدا باید بدانیم منظور از محیط زیست چیست؟! به همه‌ی محیط‌هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد محیط زیست گفته می‌شود. مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند محیط زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد، بقا و رفتار دیگر موجودات تأثیر می‌گذارند. می‌توان محیط زیست را در مجموعه‌ای از عوامل طبیعی کره زمین، همچون هوا، آب، اتمسفر، گیاهان و... که انسان را احاطه می‌کنند خلاصه کرد.
ممکن است عده‌ای از شما برای محیط زیست و طبیعت یک تعریف در نظر داشته باشید؛ اما باید بدانید که از نظر علمی این دو عبارت با یکدیگر تفاوت دارند:
"طبیعت" شامل: مجموعه عوامل طبیعی، زیستی و غیر زیستی است که اغلب به زمین‌شناسی و حیات وحش اشاره دارد، در حالی که "عبارت محیط زیست" با توجه به عادت‌ها و رفتارهای میان انسان و طبیعت تعریف شده است.
به طور کلی محیط زیست را به سه دسته تقسیم بندی می‌کنند:
_محیط طبیعی
_محیط مصنوعی (انسان‌ساخت)
_محیط اجتماعی                                        
                              
_محیط طبیعی: به آن قسمت از محیط زیست گفته می‌شود که در بر گیرنده بخشی از فضای سطح کره زمین است و به دست انسان ساخته نشده است، مانند کوه‌ها، دشت‌ها، جنگل‌ها، حیات وحش، دریاها و....
_محیط مصنوعی یا انسان‌ساخت: به محیطی گفته می‌شود که توسط انسان ساخته شده است؛ به عقیده‌ی پاره‌ای از متخصصان، محیط زیست مصنوعی، محیط به وجود آمده از تفکر و محیطی فرهنگ ساخت است؛ بنابراین شهرها با تمام اجزای آن، محیط زیست مصنوعی را تشکیل می‌دهند. مانند: خانه‌ها، مدرسه‌ها، کارخانه‌ها، فرودگاه‌ها، راه‌ها، زباله‌های کنار خیابان، آلودگی آب و هوا، تمیز یا کثیف بودن جویبارهای روان نیز عناصر تشکیل دهنده این قسمت از محیط زیست هستند.                                          
_محیط اجتماعی: مقصود از محیط اجتماعی جامعه‌ای است که بشر در آن زندگی می‌کند، این قسمت از محیط زیست، از انسان‌هایی که در کنار و اطراف ما وجود دارند و با ما سروکار دارند و با آنها روابط متقابل داریم، تشکیل می‌شود؛ این محیط اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود و همسایگان، همکاران، عابران، فروشندگان و... را در جامعه شهری و روستایی در بر می‌گیرد و گستره آن تا ملت و دولت ادامه می‌یابد.
اکنون که با مفهوم و اهمیت محیط زیست آشنا شدیم، هرکدام از ما موظفیم در حد توان خود برای حفاظت از آن تلاش کنیم؛ در ادامه به ارائه‌ی تعدادی راهکار ساده برای حفاظت از محیط زیست می‌پردازیم:
•پرهیز از اسراف
•تفکیک زباله‌ها 
•جمع آوری زباله‌های رها شده در طبیعت
•استفاده از ظروف تجزیه‌پذیر
•استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌ی پلاستیکی
•صرفه‌جویی در مصرف آب
•محافظت از پوشش‌ گیاهی و درختان
•و...
امید که با پایبندی به این موارد بتوانیم از تخریب و نابودی محیط زیست و طبیعت جلوگیری کنیم.

گردآوری: مهشاد جعفری عضو نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =