نخستین نشست تخصصی قصه‌گویی در دبیرخانه ترویج و توسعه قصه‌گویی ایران برگزار شد

دبیرخانه ترویج و توسعه قصه‌گویی ایران در راستای پاسداشت ثبت روز ملی قصه‌گویی ایرانی در تقویم جمهوری اسلامی ایران، اقدام به برگزاری نشست تخصصی قصه‌گویی با حضور اساتید، قصه‌پژوهان و داوران ملی و بین‌المللی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، شامگاه سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳، نخستین نشست تخصصی قصه‌گویی در دبیرخانه ترویج و توسعه قصه‌گویی ایران با عنوان "یزد روایتگر قصه معاصر ایران" تشکیل شد.

این نشست به مناسبت ۲۳ خرداد و روز ثبت ملی اقدامات پاسدارانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ازمیراث فرهنگی ناملموس در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ایران بود.

 نخستین نشست تخصصی قصه‌گویی در دبیرخانه ترویج و توسعه قصه‌گویی ایران برگزار شد

این نشست با حضور سه استاد برجسته حوزه پژوهش و نقد قصه‌گویی؛ اسدالله شکرانه مدیر پروژه سیمرغ قصه‌های مردم ایران، داور ملی و بین‌المللی قصه‌گویی و مدیر اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و فعال حوزه یزدشناسی و یزدپژوهی، سامان قاسمی استاد دانشگاه ایران‌شناسی و بابک صابری پزشک، مدیرعامل انتشارات کودک و نویسنده کتابهای کودک که آثار وی در بین‌الملل در حال ترجمه و انتشار است برگزار شد.

حاضرین در این نشست جایگاه فعلی قصه‌گویی در یزد را مورد نقد و بررسی قرار دادند و نقش تاریخی یزد در روایت قصه معاصر دغدغه این نشست بود؛ همچنین به مناسبت این دغدغه، قصه‌گویی سنتی و قصه‌گویی مدرن، سنت شفاهی و حتی قصه‌گویان فراموش شده یزد را مورد گفتگو قرار دادند. با توجه به اینکه یزد یک شهر گردشگری است ظرفیت قصه‌گویی در صنعت گردشگری یزد هم مورد گفتگو قرار گرفت. در ادامه پیرامون روایتهای ماندگار مردم یزد گفتگو شد و اصالت این روایتها و قابلیت ملی شدن این روایتها هم مورد گفتگو قرار گرفت.

 نخستین نشست تخصصی قصه‌گویی در دبیرخانه ترویج و توسعه قصه‌گویی ایران برگزار شد

سیده عالیه قوامی رئیس دبیرخانه دائمی ترویج و توسعه قصه‌گویی ایران ضمن خیر مقدم به حاضرین دلایل برگزاری این نشست را بیان کرد و قول مساعد جهت برگزاری این سلسله نشستها به‌صورت مداوم را داد.

شایان ذکر است ماحصل این نشست پس از آماده‌سازی و تدوین جهت استفاده قصه‌گویان و علاقه‌مندان این هنر در صفحه باشگاه قصه‌گویان ایران در بستر آپارات بارگذاری شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =