گردآوری برگی از واقعه‌ی غدیر خم توسط عضو نوجوان کرمانشاهی

گردآوری برگی از واقعه‌ی غدیر خم توسط عصو نوجوان کانون کرمانشاه، در راستای فعالیت‌های نوجوان‌محور در استان و به مناسبت عید غدیر خم، رقم خورد.

به گزارش روابط عمومی کانون کرمانشاه، گردآوری برگی از واقعه‌ی غدیر خم توسط عصو نوجوان کانون کرمانشاه، در راستای فعالیت‌های نوجوان‌محور در استان و به مناسبت عید غدیر خم، رقم خورد.

علی در عرش‌بالا بی‌نظیر است
علی بر عالم و آدم  امیر است ؛
به عشق  نام مولایم نوشتم ...
چه‌عیدی بهتراز عیدغدیر است؟!

سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المومنین (ع) بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد...
غدیرخم،نام برکه ای کوچک است که در بین مکه و مدینه واقع شده؛ به گفته مفسران شیعه، در این روز آیه ۶۷ سوره مائده "ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده [به مردم] برسان. اگر این کار را نکنی، رسالت الهی را به انجام نرسانده‌ای" بر پیامبر(ص)نازل شد.
 پیامبر اسلام (ص) در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ ه.ق، در آخرین سفر حج خود (حجه الوداع)، فرمان توقف کاروان‌ها را صادر نمود و گفت: "آنانی که پیشاپیش حرکت می‌کنند، به محل غدیر بازگردند و کسانی که عقب مانده‌اند، به کاروان ملحق شوند"؛ سپس با خواندن خطبه ای که جمله معروف: "مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علی مَولاه" (هرکه من مولای اویم پس علی مولای اوست) که بخشی از آن بود؛ علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) را به عنوان جانشین و ولی خویش در حضور مسلمانان انتخاب کرد.
خطبه پیامبر (ص) در آن روز شامل: "حمد و ثنای الهی، فرمان خداوند برای ارائه مطلبی مهم، معرفی امام علی(ع)به عنوان جانشین، تاکید بر توجه به مسئله امامت، بیعت گرفتن و..." بود.
بنا بر گفته‌ی مفسران شیعه، بلافاصله بعد از سخنرانی پیامبر(ص)، آیه‌ی زیر که سومین آیه از سوره مائده است بر پیامبر(ص) نازل شد، که این آیه را آخرین آیه نازل شده به حساب می‌آورند:
"امروز کافران از آیین شما مایوس شدند؛ بنابراین از آنها نترسید! و از من بترسید! امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین شما پذیرفتم‌."
_درباره فضلیت این روز فرخنده احادیثی از معصومان نقل شده است؛ از جمله:
_ پیامبر (ص) می‌فرمایند: "روز غدیرخم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به‌عنوان دین برای آنان پسندید."

_ امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند: "عید غدیر بزرگترین و شریف ترین عید مسلمانان است و سزاوار است در هر ساعت آن شکر خدا به‌جای آورده شود و مردم روزه شکر بگیرند که روزه این روز معادل شصت سال عبادت است."

_ امام رضا (ع) هم در مورد این روز فرموده‌اند: "روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین...اگر مردم ارزش حقیقی این روز را می‌دانستند،بی تردید فرشتگان در هر روز، ده بار با آنان مصافحه می کردند."

به جز از علے نباشد به جهان گره ‌گشایی
طلب مدد از او کن چو رسد غم و بلایی ؛
چو به کار خویش مانی در رحمت علے زن
به جز او به زخم دل‌ها ننهد کسے دوایی...

گردآوری: مهشاد جعفری عضو نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =