هویت ملی حاکم بر تمام هویت‌هاست/ قصه اساسی‌ترین عنصر شکل‌گیری هویت است

نشست «نقش آثار مکتوب در شکل‌گیری هویت اسلامی و ایرانی» در موزه تاریخ کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست که صبح روز دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲در موزه تاریخ کانون پرورش فکری به صورت مجازی برگزار شد، سهیل احمدی عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و پژوهشگر حوزه فرهنگ و اندیشه ابتدا تعریفی از هویت داشت و گفت: هویت پاسخ به سؤال من کیستم است. گاهی انسان به راه خلاف می‌رود که در اینجا به اصطلاح به او بی‌هویت می‌گویند.

وی افزود: سؤال من کیستم در قالب بزرگتر به ما کیستیم تبدیل و دراینجا به هویت جمعی تبدیل می‌شود.

احمدی اظهار کرد: گاهی هویت شغلی می‌شود و موضوع‌های مشترک شغلی را دربرمی‌گیرد.

این پژوهشگر حوزه فرهنگ و اندیشه با بیان اینکه هویت گونه‌های مختلف دارد ادامه داد: هویت محوری حاکم بر تمام هویت‌ها هویت ملی است. علایق سنتی، اعتقادات، نظام باورها و ارزش‌ها.

وی تصریح کرد: فرهنگ و گفتمان با یکدیگر تفاوت دارد. وقتی از هویت ملی حرف می‌زنیم درواقع از فرهنگ می‌گوییم که این فرهنگ یک تاریخی با خودش دارد.

احمدی گفت: گفتمان در مقابل فرهنگ است. این دو اصطلاح معنابخش هستند اما در نظام معنایی و در برهه‌های مختلف تقاوت پیدا می‌کنند.

هویت ملی حاکم بر تمام هویت‌هاست/ قصه اساسی‌ترین عنصر شکل‌گیری هویت است

وی با بیان مثال‌هایی درباره تفاوت فرهنگ و گفتمان افزود: فرهنگ عمیق‌تر از گفتمان است. در فرهنگ با چهار لایه مواجه هستیم؛ رفتار، هنجارها، ارزش‌ها و اعتقادات و باورهای عمیق.

عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) عنوان کرد: ما دچار بحران هویت هستیم ولی گسست نسلی نداریم. ما به عنوان پدر، مادر و یا مربی برای یادگیری تلاش نکردیم. لایه‌های پیچیده فرهنگ به ما در باب هویت کمک می‌کند. باید این موضوع را با تقویت این چهار لایه تقویت کنیم.

احمدی با اشاره به نظریه مک لوهان مبنی بر شکل‌گیری دهکده جهانی اظهار کرد: الگوی ارتباطات جهانی آنقدر گسترده خواهد شد که از طریق رسانه‌های جدید همه شبیه هم خواهند شد.

وی در ادامه به مروری بر دوران مشروطه پرداخت و ادامه داد: اگر آن زمان علما نگران بودند عده‌ای هم مانند محمدعلی جمالزاده در ساحت ادبیات نگران فرهنگ ما بودند. اما متأسفانه در این حوزه خیلی شبیه به رفتار جمالزاده را ادامه ندادیم.

هویت ملی حاکم بر تمام هویت‌هاست/ قصه اساسی‌ترین عنصر شکل‌گیری هویت است

این پژوهشگر حوزه فرهنگ و اندیشه با بیان این سؤال که چه چیزی هویت را تقویت می‌کند؟ اظهار کرد: در جامعه، ارتباطات با روایت شکل می‌گیرد. روایت‌های مختلف جمع می‌شود و یک کنش یا واکنش را شکل می‌دهد.

احمدی تصریح کرد: کنش جمعی چه زمانی شکل می‌گیرد؟ و یا چرا بحران هویت دایم؟ چون روایت نداریم. درحالی‌که عنصر قصه اساسی‌ترین عنصر شکل‌گیری هویت است. کودک جهان بیرون را با قصه درک می‌کند. در شکل‌گیری هویت عقل کمترین اثر و خیال بیشتین اثر را دارد. درواقع هویت با تصور ایجاد می‌شود.

وی افزود:  قرآن ۳۰۰ داستان دارد و ظاهرا به این نکته توجه داشته که روایت انسان‌ها را جمع می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به روایت هویت مشترک ملی بیان کرد: در داستان چگونه باید به تقویت هویت ملی کمک کنیم؟ ادبیات و آداب و رسوم به عنوان مؤلفه‌های زبانی به بحث هویت کمک می‌کنند.

سهیل احمدی در پایان گفت: اگر خودمان هویت نداشته باشیم به مرور هویت ما همانی می‌شود که از بیرون برای ما می‌سازند.

نشست «نقش آثار مکتوب در شکل‌گیری هویت اسلامی و ایرانی» روز دوشنبه ۱۸ تیر همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در موزه تاریخ کانون پرورش فکری برگزار شد.

هویت ملی حاکم بر تمام هویت‌هاست/ قصه اساسی‌ترین عنصر شکل‌گیری هویت است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =