کد خبر: 342202
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
بازدید 72
ویژگی‌های شعر آیینی و عاشورایی بررسی شد

سیدحبیب نظاری ویژگی‌های شعر آیینی و عاشورایی را برای شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان تشریح کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، نشست آموزشی ویژگی‌های شعر آیینی و عاشورایی با حضور سیدحبیب نظاری و نوجوانان شاعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان همزمان با ایام عزاداری اباعبدالله‌حسین(ع) و روز ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.

بنابر این خبر، در این نشست آموزشی که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و همکاری روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه بعد از ظهر  ۱۸ تیر ۱۴۰۳ در  برگزار شد، سید حبیب نظاری شاعر آیینی کشور درباره خلاقیت در شعر عاشورایی بیان کرد: نوآوری در شعر می‌تواند در حوزه‌های مختلفی چون زبان، شکل، فرم، ساختار، صور خیال، معنا، محتوا و قالب‌های گذشته شعر فارسی صورت بگیرد.

وی یکی از گستره‌های خلاقیت در شعر عاشورایی نوجوان را استفاده از نمادهای زندگی امروزی، حوزه‌های معنایی و جلوه‌ زندگی امروزی با محتواهای عاشورایی دانست.

همچنین نظاری درباره ویژگی‌های شعر عاشورایی ادامه داد: بخشی از پیام قیام حسینی با پیام انتزاعی همراه است و باید این مفاهیم انتزاعی را برای نوجوانان به شکل قابل درک و محسوس بیان کرد.

شاعر منظومه عاشورایی «هنگام باران بود» با اشاره به این‌که خلاقیت در شعر گاهی در چند حوزه به صورت همزمان رخ می‌دهد اضافه کرد: نوآوری گاهی در شکل، فرم و قالب به صورت همزمان اتفاق می‌افتد مثل این دوبیتی:

دوبیتی هم دو دست از دست داده است

 دلم تنگ است یا باب‌الحوائج

بر همین اساس، کارشناس نشست آموزشی ویژگی‌های شعر آیینی و عاشورایی ذکر کرد: بغض روایت کربلا گاهی آنچنان سنگین است که شاعر را از قالب جدا می‌کند و محتوای عمیق باعث شکستن قالب می‌شود همچون دوبیتی زیر که در مصراع آخر وزن به رباعی تغییر می‌کند:

دو بیتی، ناگهان دستان آن ماه

گلوگیر است این اندوه جانکاه

 رباعی باش و بشکن بغض خود را

لا حول و لا قوه الا بالله

نظاری با ذکر این نکته که نوآوری در قالب کلمات و خلاقیت از نوجوانی باعث خلق اشعار تازه و ماندگار می‌شود افزود: گاهی عوض کردن ردیف در مصراع دوم غزل به خلق نوآوری می‌انجامد:

برادر تشنه‌کام و مشک در دست

به دل شوق امام و مشک در دست

به سوی خیمه‌ها راهی شد اما

دوبیتی ناتمام و دست بر خاک

وی برای استفاده از یک کلمه با معانی مختلف در شعر یکی دیگر از دوبیتی‌هایش را خواند:

رها شد روی شن‌ها بهترین دست

کشید از ماه خود ام‌البنین دست

دل تفدیده لب تشنگان را

خدا قسمت کند رودی از این دست

یادآور می‌شود این نشست آموزشی همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان و در قالب گردهم‌آیی کشوری کودکان عاشورایی و توسل به حضرت رقیه(س) با حضور و شعرخوانی مدیرکل، معاون فرهنگی، مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان در حضور سیدحبیب نظاری شاعر آیینی کشور شکل گرفت.

ویژگی‌های شعر آیینی و عاشورایی بررسی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =