کد خبر: 342213
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
بازدید 53
کارگاه خاطره‌گزینی با حکیمه دباغ برگزار شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در راستای برگزاری کنگره بانو دباغ یک دورهمی صمیمی با دختر بانو دباغ و با حضور نویسندگان و شاعران کانونی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، کارگاه خاطره‌گزینی کودک و نوجوان با حضور حکیمه دباغ- دختر بانو دباغ- شاعران، نویسندگان کانون، اعضای انجمن ادبی آفرینش و باشگاه قاف در راستای برگزاری کنگره بانو دباغ برگزار شد.

در این دورهمی مدیرکل کانون پرورش فکری استان همدان ضمن خوش آمدگوی به میهمانان گفت: افراد حاضر در این دورهمی شاعران و نویسندگان کانونی و نیز افرادی هستند که به نوعی با کانون ارتباط دارند و اینجا در هم جمع شده‌ایم که در خاطرات را بشنویم و آنها تبدیل به قصه با شعر برای مخاطب ما یعنی کودکان و نوجوانان شود.

معصومه ابراهیمی هژیر افزود: هدف از این کار داشتن منابع مناسب در خصوص بانوی دباغ و معرفی آن به کودکان و نوجوانان است که برای جشنواره قصه گویی و مهرواره‌های قصه‌گویی منبع کافی داشته باشیم.

کارگاه خاطره‌گزینی با حکیمه دباغ برگزار شد

 این دورهمی صمیمی حسین صیفی کار، دبیر کمیته کودک و نوجوان کنگره دباغ ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم و شهادت سالار شهیدان اظهار کرد: نهضت کربلا اگر به شکل کره نورانی باشد دو نیمکره دارد که یک نیمکره زنان  و یک نیمکره مردان هستند یعنی نیمه زینبی و نیمه حسینی. انقلاب ایران هم چنین شکل دارد که در پیروزی آن زنان در کنار مردان نقش آفرین بودند که البته بخشزنان کمتر دیده و مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه زنان در انقلاب ایران سهم بسیار زیادی دارند، ادامه داد: زندگی بانو دباغ به دو بخش قبل یعنی دوران تحصیل، ازدواج، مبارزات انقلابی، سفر به لبنان، دوره‌های نظامی، زندانه، سفر به فرانسه و همراهی با امام و ... و دوران زندگی بعد از انقلاب چون فرماندهی سپاه همدان، نمایندگی مجلس و... تقسیم می‌شود که لحظه به لحظه آنها خاطره و درس است که هنرمندان می‌توانند از آن خاطرات و لحظات به صورت خلاقانه استفاده کنند.

کارگاه خاطره‌گزینی با حکیمه دباغ برگزار شد

صیفی کار بیان کرد: این کنگره بهانه‌ای است که تمامی ابعاد شخصیتی ایشان مورد بررسی قرار بگیرد. به نظرم تولد هر یک از فرزندان، بازی مادر با آنها در خانه، مدیریت امور خانه و خارج خانه، رابطه بانو دباغ با استادش شهید آیت الله سعیدی، مدیریت نظامی ایشان، رابطه او با نوه‌ها و دامادهایش و... می‌تواند منشأ قصه، داستان و شعر برای کودکان و نوجوانان و حتی عموم مردم باشد.

کارگاه خاطره‌گزینی با حکیمه دباغ برگزار شد

سپس حکیمه دباغ ضمن تسلیت ایام محرم اظهار کرد: من پدر و مادر خود را هرگز جدا از هم نمی‌دانم، پدرم فردی انقلابی و همراه و یاری گر مادرم بود.

وی با معرفی مادر خود مرضیه حدیدچی (بانو دباغ) گفت: مادر من طبق گفته دیگران و آن چیزی که در زندگی با ایشان لمس کردم بسیار جسور بودند و بر روی اطرافیان خود مدیریت داشتند.

دباغ به شیوه تربیتی مادرش و تربیت 8 فرزند اشاره و بیان کرد: با وجود مشغله بسیاری که داشت و در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کرد تمامی امور خانه را مدیریت می‌کرد و بین ما خواهران تقسیم کار انجام داده بود که ملزم به رعایت آنها بودیم.

کارگاه خاطره‌گزینی با حکیمه دباغ برگزار شد

وی با بیان اینکه اگر حمایت پدرم نبود مادرم خانم دباغ نمی‌شد، گفت: مادر و پدرم همراه و دوست هم بودند و پدرم بسیار صبور، باتقوا، دانا، بچه دوست و نوه دوست بود و به دخترهایش عشق می ورزید، اهل مطالعه بود و هر کتابی را می‌خواند اگر غلط انشایی و املایی داشت یادداشت می‌کرد و برای انتشاراتی می‌فرستاد و اخبار روز را دنبال می‌کرد و آرشیو روزنامه‌های مختلف را داشت.

کارگاه خاطره‌گزینی با حکیمه دباغ برگزار شد

همچنین عراقچیان از نزدیکان بانو دباغ نیز به بیان خاطراتی از بانو دباغ پرداختند و در ادامه نویسندگان و شاعران سوالات خود را از دباغ پرسیدند.

سپس سینا برنده یک شعر در وصف بانو دباغ و مجاهدت‌های او خواند.

کارگاه خاطره‌گزینی با حکیمه دباغ برگزار شد

در پایان این دورهمی 3 ساعته نویسندگان و شاعران مطالب بسیاری را یادداشت کردند و قرار شد که قصه، داستان و شعر خود را براساس خاطرات شنیده و خوانده شده بنویسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =