کد خبر: 342276
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۴
بازدید 42
برگزاری کارگاه آموزشی "تالار رقومی کودکان و نوجوانان" در کانون همدان

به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان، کارگاه معرفی و آموزش "تالار رقومی کودکان و نوجوانان" با مشارکت کانون پرورش فکری، مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران ( منطقه غرب کشور) و امور بانوان استانداری با حضور مشاوران امور بانوان تمام ادارات استان همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان کانون پرورش فکری با مشارکت مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران ( منطقه غرب کشور) و امور بانوان استانداری کارگاه معرفی و آموزش "تالار رقومی کودکان و نوجوانان" را  با حضور مشاوران امور بانوان تمام ادارات استان همدان برگزار کرد.

برگزاری کارگاه آموزشی "تالار رقومی کودکان و نوجوانان" در کانون همدان

مدیر کل کانون همدان ضمن تسلیت فرارسیدن ایام محرم و خوش آمدگویی به معرفی کانون و فعالیت‌های ارائه شده در آن پرداخت و اظهار کرد: کانون در مناطق محروم و کم برخوردار از طریق کتابخانه سیار و پستی خود خدمات فرهنگی- هنری و ادبی ارائه داده و به همه بچه‌ها حتی در دورترین نقطه استان کتاب امانت می‌دهد.

معصومه ابراهیمی‌هژیر افزود: رسالت کانون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که از طریق مربیان هنرمند و متخصص خود و با برگزاری کارگاه‌های روخوانی، روان خوانی، شعرخوانی، پویش کتاب، مسابقه و... کتاب‌های کانون را به اعضایش معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه کانون مسابقات متعددی در زمینه نقاشی، عکاسی، خطاطی، داستان نویسی، شعر و ... برگزار می‌کند، تصریح کرد: در طول سال مهرواره‌های مختلفی از طرف کانون با عناوین مختلف و مناسب روز برگزار می‌کند که برای اعضا و والدین بسیار جذاب است.

ابراهیمی‌هژیر ادامه داد: شما عزیزان مهمان مادران شاغلی هستید که می‌توانید از کلاس‌های کانون با پرداخت حداقل قیمت بهره بگیرید زیرا کانون متعلق به همه کودکان و نوجوانان است و کانون محلی امن و مطمئن بوده که بچه‌ها در ان براحتی رشد و تربیت می‌شوند.

برگزاری کارگاه آموزشی "تالار رقومی کودکان و نوجوانان" در کانون همدان

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور ضمن گرامیداشت هجدهم تیرماه روز ادبیات کودکان و نوجوانان اظهار کرد: 18 تیر ماه روز بزرگداشت زنده یاد مهدی آذر یزدی نویسنده بزرگ ادبیات کودکان و نوجوانان است که لابه‌لای قصه‌های خوب گشت تا درگذشت اما قصه‌های خوب او در دستان کودکان و نوجوانان ما ماندگار شد. مهدی آذریزدی جان شوریده و آزرده‌ای داشت، چون قلم در او شکافته شده بود و او در قلم.

عاطفه زارعی اضافه کرد: ایران کشوری با تمدن چند هزار ساله و تاریخ مدون آثاری درخشان در حوزه ادبیات دارد آن را می‌توان در بوستان، گلستان، دیوان حافظ و... یافت.

وی با بیان اینکه ادبیات کودکان با لالایی مادران که ابتدایی‌ترین شعر حیات است آغاز می شود، ادامه داد: دامنه ادبیات کودکان برای تأمین نیازهای عاطفی، روانی و شناختی آنها است که با داستان، شعر،  کتاب‌های علمی و دانش اجتماعی همراه است.

این مسئول با اشاره به اینکه ادبیات کودکان با تغییر در نگرش به دوران کودکی و ارزش‌های فرهنگی متحول شده است، تصریح کرد: ادبیات هر نسل بر پایه ادبیات نسل‌های قبل خود بنا شده است و کتاب‌های کودکان محصول زمانه خویشند و آنها را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و حتی سیاسی همان زمان مورد سنجش قرار داد.

برگزاری کارگاه آموزشی "تالار رقومی کودکان و نوجوانان" در کانون همدان

وی افزود: شخصیت یک فرد حاصل ضرب وارثت و محیطی است که در آن زندگی می‌کند. محیطی که فناوری‌های نوین و هوشمند در آن سایه گسترانده است.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با بیان اینکه ادبیات کودکان و نوجوانان با ظرافت و دقت از ادبیات بزرگسالان مشخص شده است، خاطرنشان کرد: آثار نویسندگان، موسیقی‌دانان و هنرمندان به شکل قابل توجهی وابسته به نقش کودک درون آنها است، کودکی که در درون هر یک از ما زندگی می کند متأثر از محیط است و این محیط متأثر از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی است.

وی ادامه داد: جهان امروز، جهان، عصر فناوری اطلاعات و گسترش وسیع هوش مصنوعی است؛ همانطور که در سیر تکاملی کتاب از لوح‌های گلی، سنگ نبشته‌ها، پاپیروس‌ها، پارشمن‌ها به کاغذ و صنعت چاپ رسیدیم، در عصر حاضر نیز با سرعت زیاد در حال گذر از منابع الکترونیکی به دیجیتالی و هوشمند هستیم و در زیر سلطه فناوری‌های جدید و پیچده قرار داریم که انسان را از  نخستین لحظه زندگی تحت فرمان خود می‌گیرد.

برگزاری کارگاه آموزشی "تالار رقومی کودکان و نوجوانان" در کانون همدان

زارعی گفت: آنچه که در ادبیات کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی مهم است، ایفای نقش کاربردی کتابخانه‌ها در محمل‌های مختلف اطلاع رسانی برای دسترسی آسان خوانندگان به خصوص کودکان و نوجوانان به کتاب و تعامل با نویسنده کتاب است که باید بسترهای متنوع و جذاب برای گروه های سنی کودک و نوجوان در نظر گرفته شود که یکی از این بسترها، کتابخانه‌های پویا به ویژه کتابخانه ملی ایران به عنوان کتابخانه مادر است.

وی با اشاره به خدمات متنوع کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان بر بستر وبگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: از اقدامات شاخص کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، راه‌اندازی تالار رقومی یا خدمات دیجیتال دیداری و شنیداری برای کودکان جهت دسترسی آسان به کتاب‌ها و انواع منابع اطلاعاتی به صورت برخط و رایگان است که باید بیش از پیش معرفی و مورد استفاده مربیان، معلمان، والدین و کودکان و نوجوانان قرار گیرد.

در ادامه مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری همدان نیز با تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی، علمی و آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان و مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور اظهار کرد: توجه به آموزش و پرورش کودکان و نوجوان یک امر ضروری در تمامی حوزه‌ها است و همه ارگان‌ها و نهادها در این خصوص باید احساس مسئولیت داشته باشند.

برگزاری کارگاه آموزشی "تالار رقومی کودکان و نوجوانان" در کانون همدان

فاطمه ستاری نوید با اشاره به اهمیت اسناد به عنوان میراث مکتوب در شناخته‌شدن نسل امروز در آینده به خصوص در بررسی عملکرد ما در حوزه کودک و نوجوان، گفت: در آینده، اقدامات ما مورد قضاوت قرار خواهد گرفت و لازم است فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و حتی سیاسی ما در پرورش کودکان و نوجوانان با حفظ اسناد در حافظه تاریخی و مراکز اسنادی ثبت و نگهداری شود.

وی خاطرنشان کرد: چالش‌هایی مانند تأثیر بد فضای مجازی و بلوغ‌های زودرس و ناهنجاری‌های اجتماعی و مسائل اخلاقی که رخ داده عموماً به این دلیل است که فضای دیجیتال کودکان مدیریت و کنترل نشده است و لازم است الگوهای مناسب بوسیله کتاب به کودکان و نوجوانان معرفی شوند.

سپس کارگاه آموزشی استفاده از وبگاه تالار رقومی کودکان و نوجوانان توسط یکی از کارشناسان مرکز اسناد صورت گرفت.

در ادامه مدیر کل امور بانوان، مدیر اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور و مشاوران امور بانوان از فعالیت‌های فرهنگی- هنری مجتمع شهید مدنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازدید و از نزدیک با آن فعالیت‌ها آشنا شدند.

برگزاری کارگاه آموزشی "تالار رقومی کودکان و نوجوانان" در کانون همدان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =