روزنامه سپهرغرب رسانه‌ای مردمی، پیگیر و قابل اعتماد است

مدیرکل کانون پرورش فکری در دیدار با سردبیر و خبرنگاران روزنامه سپهرغرب گفت: روزنامه سپهرغرب با نویسندگان اهل قلم و نظر، رسانه‌ای مردمی، پیگیر و قابل اعتماد است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، مدیرکل کانون پرورش فکری با حضور در تحریریه روزنامه سپهرغرب با سردبیر و خبرنگاران این روزنامه دیدار و با آنها به گفت و گو نشست.

معصومه ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه رسانه‌ها خط مقدم جبهه فرهنگی کشور در دنیای کنونی هستند، ابراز کرد: به تعبیر من روزنامه سپهرغرب با نویسندگان اهل قلم و نظر، رسانه‌ای مردمی، پیگیر و قابل اعتماد است.

وی با تأکید بر اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها مرکز تخصصی کودک و نوجوان در سطح کشور با سابقه 60 ساله است، گفت: کانون زبان ما تنها مؤسسه زبان دولتی فعال در کشور است.

ابراهیمی هژیر با اشاره به اینکه رسالت اصلی ما ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از سن چهار تا 22 سالگی است، اظهار کرد: امسال با رویکرد جدید مدیرعامل این مجموعه در کنار اضافه شدن خانواده به سبد کانون، تولید کتاب برای صفر سال نیز آغاز شده و در همین راستا نخستین دوره کتاب 10 جلدی این حوزه در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی شد.

وی فعالیت‌های کانون را در سه محور برشمرد و ابراز کرد: نوجوان‌محوری، مرکزمحوری و مخاطب‌محوری تابستان امسال مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر کل کانون با اشاره به رویکرد جدید کانون در سال جدید گفت: رویکرد پیش روی ما این است که به داشته‌های غنی خود در کانون توجه کنیم و ثروت‌هایی مانند نوجوانان و مربیانی که اهل قلم، شاعر یا نویسنده هستند را مورد توجه قرار دهیم.

وی درخصوص همکاری کانون با دیگر ادارات افزود: ما با اداراتی همچون اسناد غرب کشور، آموزش‌وپرورش، ارشاد و حفظ آثار همکاری داریم تا روز ادبیات کودک و نوجوان به‌خوبی برگزار شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بعد از هشت سال چاپ کتاب در کانون پرورش فکری و توزیع آن در سراسر کتابخانه‌ها طی دولت سیزدهم انجام گرفت، گفت: اکنون چاپ کتاب‌های کانون در کشور به مرحله‌ای رسیده که هر هشت ساعت یک عنوان کتاب با پنج هزار نسخه چاپ می‌شود. این رکورد بسیار خوبی برای حوزه کودک و نوجوان است و سهم استان همدان از این میزان در چند ماه اخیر، 22 هزار و 643 جلد کتاب با 183 عنوان بوده است.

وی با عنوان اینکه کتاب‌خوانی برای پرورش روح افراد درنظر گرفته شده است، افزود: برای بچه‌هایی که هنوز خواندن و نوشتن نیاموخته‌اند، روخوانی، روان‌خوانی و بلندخوانی را مد نظر قرار می‌دهیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به اینکه 65 عنوان کتاب فیلم نیز با پیگیری مدیرعامل کانون در کشور تولید شده است، اذعان کرد: هدف ما ترویج و توسعه کتاب‌خوانی است که ذیل آن برنامه‌هایی مانند باشگاه کتاب‌خوانی که در هر مرکز یک باشگاه با محوریت‌های مختلف کودک، نوجوان و مربیان تشکیل خواهد شد، قرار دارد.

وی درخصوص برنامه‌ مد نظر برای نوجوانان تصریح کرد: در رابطه با نوجوانان سعی شده آن‌ها را به سمت کنشگری هدایت کنیم و در کنار مطالعه، فعالیت‌هایی مانند مدافع کتاب، ترویج مطالب و حامیان کتاب مورد توجه قرار دارد که در مرحله آخر با یکدیگر در دوره‌ای رقابتی تحت عنوان «کتاب‌بال»، به رقابت خواهند پرداخت.

ابراهیمی‌هژیر در ادامه ابراز کرد: منتخبین مشترک با جمعیت دختران ایران‌زمین، نهاد کتابخانه‌ها و کانون پرورش فکری، به ایده‌پردازی خواهند پرداخت و برگزیده‌ها در سطح کشور رقابت خواهند کرد تا بتوان به هدف کتاب‌خوان کردن افراد دست یافت.

وی در ادامه از برگزاری رقابت اصلی بین فعالان کانون پرورش فکری از یکم مردادماه خبر داد و افزود: رقابت بین اعضای کانون از این زمان آغاز خواهد شد تا مشخص شود افراد چگونه یک کتاب را معرفی کرده و برای ترویج آن چه کارهایی انجام داده‌اند؛ محوریت ما در این خصوص گلستان سعدی است تا ترویج ادبیات فارسی کهن نیز انجام بگیرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تصریح کرد: تمام کتابخانه‌ها باید یک شعر یا حکایت از سعدی روی دیوار خود نصب کنند و بچه‌ها با ورود به این محل‌ها پادکست و پویانمایی از آن‌ها تولید می‌کنند تا در طول یک‌سال با این موارد مأنوس شوند.

وی تأکید کرد: استان همدان قطب ادبیات پایداری کودک و نوجوان است و تنها استانی هستیم که پنج کتاب دفاع مقدسی دارای تقریظ مقام معظم رهبری را به خود اختصاص داده است.

ابراهیمی‌هژیر با عنوان اینکه همدان در سطح کشور نویسندگان بزرگی همچون آقایان رحماندوست، اسدالله شعبانی، بکتاش و خانم ریحانه نوری را در حوزه کودک و نوجوان دارد، گفت: استان ما افراد صاحب‌نام بسیاری که در حوزه کودک و نوجوان کتاب می‌نویسند را در خود جای داده است و غنی بودن همدان نسبت به دیگر استان‌ها باعث شده پیشرو باشیم و نیازمند یک بانک اطلاعاتی هستیم که در این خصوص برنامه‌ریزی خوبی بشود.

به گفته وی کتاب‌های کانون پرورش فکری در هفت مرحله کارشناسی می‌شوند و سپس به چاپ خواهند رسید و این حساسیت برای آن است که والدین با خیال راحت برای کودک خود این کتاب‌ها را که دارای مرغک کانون هستند، تهیه کنند.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به اینکه امسال چند رویکرد طلایی در کانون پرورش فکری دنبال می‌شود، اظهار کرد: یکی از این رویکردها تشکیل شورای نوجوانان است که انتظارات آن‌ها دریافت و عملی خواهند شد؛ یکی از این درخواست‌ها راه‌اندازی مجموعه‌ای به‌نام نوجوانان نقش‌آفرین بود تا افرادی که در کانون فعالیت دارند، افراد تازه‌وارد را آموزش دهند.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌محور بودن فعالیت‌ها برای ما مهم است، گفت: درحال حاضر عکس این مهم را در جامعه شاهدیم و بچه‌ها در اجتماع، مدرسه، مسجد و کانون رشد پیدا می‌کنند؛ درحالی که باید این رشد اجتماعی همچون گذشته در درون خانواده باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تصریح کرد: از برگزاری کارگاه مادر و فرزندی و پدر و فرزندی که امسال برگزار شد، استقبال بسیار خوبی شد و والدین در کنار بچه‌ها به بازی و نقاشی پرداختند.

وی دیگر رویکرد را فابک به معنای توجه به فلسفه اسلامی در آموزش کودکان معرفی کرد و افزود: تاکنون فبک مورد نظر قرار داشت که فلسفه‌ای غرب‌گرا بود و مسائل مذهبی دینی ما را دربرنمی‌گرفت و نخستین دوره آن از امسال و با کتاب‌هایی که در کانون وجود داشت و به آن‌ها توجه نشده بود آغاز شده است، گفت: آموزش فلسفه با بازی، کاردستی و سرگرمی مورد توجه قرار گرفته و مفاهیم با این ابزار به بچه‌ها منتقل می‌شود؛ مربیان ما براساس کتاب‌هایی همچون گام به گام تا اندیشه آموزش می‌بینند. همچنین برای اینکه والدین بتوانند به سؤالات فرزندان خود پاسخ مناسب بدهند، برای آن‌ها نیز دوره‌هایی برگزار خواهد شد.

مدیرکل کانون همدان دیگر رویکرد را برگزاری دوره‌های تربیت مربی برشمرد که سال‌ها مغفول مانده بود و اظهار کرد: در این حوزه مربیان با تخصص به‌کار گرفته خواهند شد؛ برای این امر فراخوان داده شد تا افراد مورد نظر شناسایی و جذب شوند که برای تربیت مربی افراد در هشت رشته قصه‌گویی، نوشتن خلاق، بازیگری خلاق، عکاسی با موبایل،کاردستی، اوریگامی، نمایش خلاق و سرود و نمایش آموزش خواهند دید و سپس به شرکت‌کنندگان گواهی معتبر از سوی کانون اهدا خواهد شد.

وی اذعان کرد: یکی از موضوعاتی که نیاز است روند آن تغییر کند، این است که پایه بر آن بوده که کانون در مناطق محروم و کم‌برخوردار خدمت کند، اما درحال حاضر این نیاز در به‌اصطلاح بالای شهر نیز حس می‌شود.

معصومه ابراهیمی‌هژیربا اشاره به اینکه سال گذشته مربی سیار خود را به مناطقی که دارای کانون نبودند فرستادیم و بنا به درخواست بچه‌ها برنامه اجرا کرده بود، اظهار کرد: به‌عنوان نخستین استان این کار را انجام دادیم؛ برنامه مذکور تابستان گذشته به‌صورت هفتگی اجرا می‌شد و مربی کانون هر هفته در یک پارک یا مسجد سایه‌بان خود را می‌گستراند و کتاب به امانت می‌داد و یا به بچه‌ها سفال‌گری می‌آموخت.

وی با اشاره به اینکه یکی از اشکالات استان ما نبود فروشگاه کتاب تخصصی کانون پرورش فکری است درحالی که برخی استان‌ها چندین فروشگاه در اختیار دارند، گفت: نبود فضا و نیروی انسانی دلیل این مشکل است، البته کانون به دنبال راه‌اندازی فروشگاه و نمایشگاه محصولات کودک و نوجوان برای عرضه محصولاتی همچون لوازم‌التحریر و کتاب مورد نیاز جامعه هدف خود هست.

ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه برگزاری پیک امید نیز یک فعالیت رایگان بوده و در مواقعی برگزار می‌شود که اوضاع کشور بحرانی است مانند بروز سیل، زلزله، جنگ و هر آنچه که فضای روحی نوجوانان را به خطر بیندازد، ابراز کرد: در این هنگام مربیان فرهنگی، ادبی و هنری ما موظف هستند به‌صورت گروهی به محل مورد نظر رفته و به بهبود وضعیت روحی بچه‌ها کمک کنند؛ البته در مواقعی که چنین وضعیت‌هایی وجود ندارد نیز اجرای برنامه در مناطق دوردست و با هدیه 300 جلد کتاب به نیت شهیدان مد نظر قرار می‌گیرد و هر ماه حتماً یک پیک امید برگزار می‌شود.

وی افزود: دیگر طرح ما سلاله‌ها نام دارد که به‌صورت ماهانه برای نوه‌های شهدا برگزار می‌شود؛ در این طرح از بچه‌ها می‌خواهیم برداشت خود را درخصوص زندگی این شهید برایمان بنویسند.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به اینکه 80 درصد مربیان ما را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: به همین دلیل اکثر افراد جذب‌شده به کانون، دختران هستند.

وی افزود: دیگر برنامه ما بهشتیان کوچک نام دارد و یک اعتکاف نیم‌روزه برای دختران در مناسبت‌های مذهبی و به‌خصوص در ماه مبارک رمضان است که آن‌ها یک فعالیت هنری مثلاً درخصوص ماه رمضان انجام خواهند داد.

ابراهیمی‌هژیر با عنوان اینکه یکی از برنامه‌هایی که برای پسران برگزار می‌شود میهمانان کوچک امام حسین (ع) نام دارد، اظهار کرد: در این برنامه پسران در یک هیئت مذهبی هم‌زمان با کل کشور حضور می‌یابند.

وی در خصوص جذب مربیان کانون گفت: در این خصوص سخت‌گیر هستم؛ آزمون کتبی نداریم، بلکه چندین مرحله مصاحبه تخصصی و حضوری و سپس برگزاری چندین دوره مهارت‌آموزی برای آن‌ها مد نظر است و رشته‌های مرتبط با کودک و نوجوان و هنر را جذب خواهیم کرد. البته از حلقه‌های میانی و مردمی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارند نیز در این خصوص استفاده می‌شود؛ چراکه اعضای ما ثروت اصلی کانون هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از کارهای خوب انجام‌شده برگزاری جشنواره خاتم است، اظهار کرد: در این جشنواره از بچه‌های نوجوان می‌خواهیم تا درباره پیامبر (ص) داستان بنویسند و خوشبختانه امسال رتبه نخست کشوری به استان همدان اختصاص یافت.

وی با اشاره به این موضوع که اگرچه امسال نخستین سالی بود که در همدان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان برگزار نشد اما جشنواره استانی تئاتر کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری همدان برگزار شد و کارگردانان این جشنواره نوجوانان بودند، تصریح کرد: این موضوع برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده؛ چراکه یکی از ابزار مؤثر تربیتی ما، نمایش و سرود است.

ابراهیمی هژِر با بیان اینکه استان همدان نیازمند پردیس تخصصی کودک و نوجوان است اظهار کرد: همدان شهر دوست‌دار کودک معرفی می‌شود، اما در آن هیچ فضای تربیتی تخصصی نداریم و این جزء دغدغه‌های ما است.

وی افزود: در فضای تربیتی باید هیومن پارک (سفر به درون بدن انسان)، رصدخانه، خانه بازی و هوش، سالن خلاقیت، سالن مطالعه، سالن گود قصه‌گویی و غیره درنظر گرفته شود.

ابراهیمی‌هژیر در پایان از راه‌اندازی سینما کانون بعد از پنج سال خبر داد و گفت: خوشبختانه تولید بازی‌های یارانه‌ای در ستاد کشوری راه افتاده و بچه‌زرنگ طولانی‌ترین پویانمایی ساخته‌شده در این حوزه است که از آن استقبال خوبی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =