دومین نشست ادبی «دوپنجره» استانی با مشارکت  مراکز  نی‌ریز و استهبان

دومین نشست ادبی «دوپنجره» استانی، با مشارکت مراکز نی‌ریز و استهبان در مرکز فرهنگی هنری نی‌ریز برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان استان فارس، در ۴ مرداد ۱۴۰۳، دومین نشست ادبی «دو پنجره» با حضور ۱۲۵ نفر از اعضاء و دانش‌آموزان شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان مرکز نی‌ریز برگزار شد.

این نشست با حضور راضیه احمدی، نویسنده رمان «چرخ‌وفلک» و معصومه مرادی، شاعر مجموعه شعر «روی دوش ابر» برگزار شد.

در ابتدای برنامه، مهمانان به معرفی رزومه کاری خود پرداختند.


 در بخش دوم، اعضا به نقد و بررسی دو کتاب «چرخ‌وفلک» و «روی دوش ابر» پرداخته و نقطه‌نظرات خود را بیان کردند. سپس، شاعر و نویسنده به پرسش‌های اعضا پاسخ دادند.

دومین نشست ادبی «دوپنجره» استانی با مشارکت  مراکز  نی‌ریز و استهبان

در این نشست معصومه مرادی، شاعر کودک‌ونوجوان، با تأکید بر اهمیت سلامت زبان شعر، گفت: شاعر باید با رعایت نکات دستوری و استفاده صحیح از فعل‌ها، هم از لحاظ ساختاری و هم تناسب فعل و قید یا فعل و فاعل، در انتقال پیام به مخاطب دقت کند.

وی افزود: جلوگیری از حذف‌های بی‌دلیل به‌خاطر وزن و پرهیز از کهنگی زبان نیز از موارد مهمی است؛ که شاعران باید به آن توجه کنند.

راضیه احمدی، کارشناس آفرینش‌های ادبی، نیز درباره ایده‌پردازی گفت: تجربه‌های شخصی و اتفاق‌های محیط اطراف می‌توانند تبدیل به ایده داستانی شوند.

وی افزود: در فرآیند ایده‌سازی، شخصیت‌ها درون اتفاق قرار می‌گیرند؛ تا کشمکش میان شخصیت و اتفاق داستان را شکل دهند.

در ادامه، کارگاه ها اعضاء تجربیات خود را در قالب تمرینات عملی انجام دادند.  

دومین نشست ادبی «دوپنجره» استانی با مشارکت  مراکز  نی‌ریز و استهبان

در پایان نشست نیز، هدایای کوچکی از سوی کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان مرکز نی‌ریز به اعضا اهدا شد.

گفتنی است؛ «دو پنجره استانی» یکی از برنامه‌های عملیاتی واحد آفرینش‌های ادبی استان در سال جاری است؛ که با هدف آموزش حرفه‌ای نقد ادبی، شناسایی اعضای مستعد، دیدار با نویسندگان و شاعران و آشنایی با شیوه‌های نقد و بررسی کتاب، ماهی یک‌بار در یکی از شهرستان‌های استان برگزار می‌شود؛ این نشست‌ها شامل کارگاه شعر و داستان، کارگاه نقد و بررسی و خلق اثر ادبی است.

دومین نشست ادبی «دوپنجره» استانی با مشارکت  مراکز  نی‌ریز و استهباندومین نشست ادبی «دوپنجره» استانی با مشارکت  مراکز  نی‌ریز و استهبان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =