تولید، توسعه و فرهنگ؛ برنامه‌های کانون تشریح شد

گردهم‌آیی سه روزه مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران در حال برگزاری است و در جریان آن معاونان و مدیران کانون به تشریح برنامه‌های اجرا شده و آتی پرداختند و با مدیران کل کانون استان‌ها گفت‌وگو کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معاونان و مدیران ستادی کانون در این گردهم‌آیی از روند رو به رشد برنامه‌ها و فعالیت‌ها و حرکت در مسیر راهبردهای اصلی سال ۱۴۰۳ کانون شامل، نوجوان‌محوری، مرکزمحوری و مخاطب‌محوری، همچنین توجه به خانواده در مراکز و برنامه‌های کانون سخن گفتند.

ایجاد جریان تازه در حوزه تولیدات استانی

معاون تولید کانون در بخش دوم اولین روز گردهم‌آیی مدیران کل ستادی و استانی گفت: به دنبال ایجاد جریان جدیدی در حوزه تولید در استان‌ها هستیم و ۲ طرح سینمایی در آینده نزدیک در خوزستان کلید خواهد خورد.

محمدرضا کریمی صارمی ضمن قدردانی از مدیرعامل به خاطر تاکید همواره بر تولید آثار فاخر در کانون افزود؛ تمام تلاش بر این قرار گرفته تا کانون به جایگاه واقعی خود در جامعه دست پیدا کند.

معاون تولید با اشاره به درخواست استان‌ها بر ارتباط بیشتر با معاونت تولید در تهران خواستار معرفی یک نماینده از سوی مدیران‌کل استان‌ها برای ایجاد پل ارتباطی و تسهیل در روند ارسال و دریافت آثار هنرمندان و نویسندگان استانی در بخش‌های مختلف این معاونت شد.

کریمی‌صارمی با اشاره به ایده‌ی ایجاد خانه هنر از سوی مدیرکل کانون استان آذربایجان‌غربی آن را جذاب دانست و اظهار داشت: کار معاونت تولید همانطور که از اسمش پیداست تولید محتوای مناسب است بنابراین از مدیران کل استان‌ها انتظار می‌رود استعدادهای این حوزه را شناسایی و معرفی کنند تا از ظرفیت‌ها بیشتر استفاده کنیم و تمام تلاش‌ها بر این است که با وجود همه کمبودها اتفاق‌های خوب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رقم بخورد.

ایجاد بیش از ۳۰ کارگروه کارشناسی در انتشارات کانون

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون در این گردهم‌آیی با بیان این مطلب گفت: خروجی‌های این بخش هدف‌مند و از دل اتاق اندیشه‌ورز خارج می‌شود.

عباس محمددینی با اشاره به این‌که در حال حاضر بیش از ۱۸۵ طرح در دست اجرا قرار دارد، افزود: کارگروهی با همکاری مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری برای دریافت و کارشناسی آثار استان‌ها ایجاد شده و در حال تشکیل کارگروه‌های دیگری نیز در استان‌ها هستیم.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون هم‌چنین از برپایی کارگاه‌های تخصصی نویسندگی، تصویرگری و شعر کودک خبر داد و اظهار داشت این ضمانت را می‌دهیم که آثاری که از استان‌ها دریافت کنیم را بدون صف‌بندی در نوبت بررسی کارشناسی قرار دهیم ودر صورت تایید در شورای عالی انتشارات آن را به چاپ برسانیم.

وی هم‌چنین گفت در رویکرد جدید آثار تالیف اولی‌ها که پیش از این منتشر نمی‌شد را نیز در صورت تایید در نوبت چاپ قرار خواهیم داد.

پیش‌بینی ۸۲۰  اجرا برای تماشاخانه‌های سیار کانون تا پایان سال

مسوول تماشاخانه‌های سیار کانون با اعلام این خبر گفت: پیش‌بینی برنامه‌های فصل بهار تماشاخانه‌ها ۲۵۰ اجرا در مناطق مختلف کشور بود که با وجود اتفاق‌هایی که در کشور روی داد تنها ۱۶۴ برنامه اجرا شد که تلاش خواهیم کرد در ادامه با سرعت بیشتری برنامه‌ها را پیگیری کنیم.

لیلا شویدی افزود: در برنامه‌های ستاد اربعین امسال نیز تماشاخانه‌ها با برنامه‌های متنوع حضور خواهد داشت و پس از آن نیز ادامه طرح‌های آسیب‌های اجتماعی و طرح سواحل و... را در دستور کار قرار خواهیم داد و تلاش خواهیم کرد تا پایان سال پیش‌بینی‌های صورت گرفته محقق شود.

او با اشاره به این‌که همکاری با برنامه‌های تماشاخانه نیازمند تلاش شبانه‌روزی است خواستار معرفی نمایندگانی که علاقه‌مند و تسهیل‌گر هستند از سوی استان‌های میزبان برای اجرای بهتر برنامه‌ها شد.

اسباب‌بازی‌های جدید کانون در حال تولید است

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون در گردهم‌آیی مدیران کل ستادی و استانی از تولید پنج عنوان اسباب‌بازی جدید در آینده نزدیک خبر داد.

لیلا بابایی ضمن اعلام این خبر گفت: موضوع تجهیز مراکز فرهنگی‌هنری با خرید اسباب‌بازی برتر از تولیدکنندگان با حمایت مدیرعامل و همراهی اداره نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون در حال پیگیری است.

او با اشاره به نقش تولی‌گری کانون در برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: هشتمین دوره این رویداد با مشارکت انجمن تولیدکنندگان و فعالان این حوزه برگزار شد.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون با بیان این‌که درخواست‌های زیادی برای برگزاری این رویداد در استان‌ها مطرح شده است افزود: در حال حاضر امکان برگزاری جشنواره‌ای در این سطح در استان‌ها وجود ندارد چرا که ساختار حوزه اسباب‌بازی نوپا و نیازمند ریل‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های لازم است اما برخی استان‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های استانی خود نمایشگاه و جشنواره‌هایی برگزار کنند و ما هم در حد توان حمایت خواهیم کرد.

اجرای طرح هویت بصری کانون در مرکز تجربیات هنری و ایده‌های نو

مدیر مرکز تجربیات هنری و ایده‌های نو کانون از اجرای دو طرح بزرگ در این مرکز خبر داد و گفت: طرح‌های «هویت بصری کانون» و «رمان تصویری کودک» دو طرح در حال اجرا در این مرکز است که بخش اول آن‌ها اجرا شده است.

کورش پارسانژاد افزود: در طرح هویت بصری در نوبت اول تابلو سردر مراکز و اداره‌کل‌ها، سربرگ نامه‌های اداری و... طراحی و ارایه شد و در ادامه باید به جایی برسیم که فونت نامه‌ها و متون آثار نوشتاری، کتاب‌ها و... در همه بخش‌ها یکسان‌سازی شود.

هم‌چنین در طرح رمان تصویری کودک نیز که با همکاری انتشارات کانون در حال اجراست هر نویسنده باید در قالب فانتزی طنز دست کم یک رمان ۳ جلدی مصور تالیف کند که تاکنون جمعی از نویسندگان حوزه کودک ایده‌ها و طرح‌های اولیه خود را ارایه کرده‌اند و در نشست‌های تخصصی که به صورت ماهیانه برگزار می‌شود نقد و بررسی می‌شود و تاکنون آثار ۷ نویسنده پذیرفته شده و به‌زودی تالیف جلد اول آن‌ها به پایان خواهد رسید.

حمایت از آثار برتر جشنواره هنرهای نمایشی برای اجرا در تهران

معاون مرکز تئاتر کانون گفت: پنج اثر برتر جشنواره هنرهای نمایشی برای اجرای حرفه‌ای در تهران و تمام آثار پذیرفته شده برای اجرای حرفه‌ای در استان‌ها از سوی مرکز تئاتر کانون حمایت خواهد شد.

سعید زین‌العابدینی افزود: رادیو تئاتر کودکی عزیز در مرکز تئاتر در حال تولید است و پس از پایان مراحل تولید، نسخه شنیداری آن در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت و با همکاری کانون استان خراسان رضوی در حال تولید تئاتری با موضوع حاج قاسم هستیم که ابتدا در تهران به روی صحنه خواهد رفت و در ادامه اجرای آن در استان‌ها را خواهیم داشت.

وی هم‌چنین از راه‌اندازی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی در ۱۰ استان کشور خبر داد و گفت استان گلستان اولین استانی خواهد بود که این مراکز در آن تاسیس خواهد شد.

۳ فیلم سینمایی و ۴ پویانمایی در کانون در حال تولید است

معاون امور سینمایی کانون در این‌باره گفت: در حال حاضر ۳ فیلم‌سینمایی از سوی کارگردانان صاحب‌نام کشور و ۴ پویانمایی کوتاه و سریال بچه زرنگ در دست تولید قرار دارد.

به‌گفته سیدفرزان حسینی هم‌چنین در طرح تابستان سینمای کانون یک مجموعه شامل ۱۲۰ اثر سینمایی و پویانمایی را برای نمایش در مراکز فرهنگی‌هنری آماده و ارسال کرده‌ایم.

حسینی در ادامه از تولید برش‌هایی از کتاب «تشنه لبان» نوشته حمید گروگان با صدای نجم‌الدین شریعتی مجری و گوینده برنامه‌های صدا و سیما، در استودیو صدای کانون خبر داد.

مربیان کانون حامیان ترویج فرهنگ مطالعه در کشور

مدیرکل نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش مربیان کانون را در ترویج فرهنگ مطالعه، معرفی کتاب به مخاطبان نقشی مهم و برجسته دانست.

مجتبی دانشور در گردهم‌آیی مدیران کل کانون که در تهران برگزار می‌شود در این زمینه تجربه‌ای از رویدادهای معرفی کتاب از سوی مربیان کانون در فروشگاه‌های بزرگی مانند شهر کتاب و باغ کتاب تهران را بازگو کرد و گفت: در این تجربه‌ها شاهد افزایش قابل توجه فروش کتاب‌های کانون بودیم و قصد داریم این روش را ادامه دهیم. مربیان کانون در سراسر کشور می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های فراوان مراکز کانون و تجربه‌های خلاقانه و جذاب خود به ترویج مطالعه و البته فروش کتاب‌های کانون کمک کنند.

 او با بیان این که فعالیت حوزه نشر در بخش خصوصی قابل توجه است، افزود: انتخاب فروشگاه‌های بخش عمومی و خصوصی برای برگزاری این رویدادها در عین حال باعث رونق فروش آن‌ها و آشنایی آنان با کتاب‌های کانون می‌شود.

افزایش تعداد فروشگاه‌ها، ارایه کتاب‌های کانون در فروشگاه‌های بزرگ کشور، ارایه آثار کانون مانند کتاب و فیلم در برخی سکوهای اینترنتی به صورت مستقیم یا از طریق دیگر فروشگاه‌ها و ادامه ارسال کتاب ناشران غیر کانونی به مراکز کانون را از دیگر فعالیت‌های شاخصی بود که دانشور به آن اشاره کرد و از مدیران کل کانون خواست در این زمینه‌ها با اداره کل نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون همکاری کنند.

ضرورت ایجاد درآمدهای پایدار در کانون

بخش دیگر نخستین روز گردهم‌آیی مدیران‌کل ستادی و استانی کانون به حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع کانون اختصاص داشت که ابتدا مدیران کل استان‌ها به طرح پرسش‌ها و دغدغه‌های خود در حوزه‌های مالی، برنامه و بودجه، طرح‌های عمرانی و منابع انسانی و پشتیبانی پرداختند و سپس امین کمالوندی معاون توسعه مدیریت و منابع کانون از مدیران هر بخش این معاونت خواست به این پرسش‌ها پاسخ بگویند.

بر همین اساس ابتدا مدیرکل امور مالی و ذیحسابی کانون گفت: ارتباط بیشتر و بهتر مدیران کل با مسوولان مالی در استان‌ها بسیار مهم است چرا که پاسخ بسیاری از پرسش‌هایی که مطرح می‌شود را مسوولان مالی در استان‌ها می‌توانند پاسخ دهند.

حامد ابراهیمی در ادامه به موضوع درآمدزایی در استان‌ها اشاره کرد و افزود: در کانون منابع مالی را از سه راه می‌توان کسب کرد، راه اول ایجاد درآمدهای پایدار است که از محل اجرای فعالیت‌ها، عضویت‌ها و...، راه دوم دریافت بودجه‌های دولتی اختصاص یافته و راه سوم از محل دریافت کمک‌ها و اهدایی‌ها است.

وی با بیان این‌که استان‌ها هرچه بتوانند درآمد داشته باشند به خودشان بازخواهد گشت خاطرنشان کرد: تلاش کنید درآمدهای استانی خود را افزایش دهید تا بتوانید نیازهای مالی استان را مرتفع کنید.

ابراهیمی هم‌چنین بر حفاظت از اموال و دارایی‌های سازمانی تاکید کرد و یادآور شد ضوابط اجرایی بودجه امسال در مورد حق مسکن و ایاب و ذهاب هنوز ابلاغ نشده و طبق روال سال گذشته اعمال می‌کنیم.

تخصیص منابع برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان، فروش اموال اسقاطی، چگونگی پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه به کارکنان، موضوع‌های مالیاتی، بیمه اموال و حوادث، ماموریت‌های سازمانی، شرایط و مقررات به‌کارگیری نیروی انسانی به صورت حق‌الزحمه و... از دیگر موضوع‌هایی بود که در نشست مدیران‌کل استانی با مدیران معاونت توسعه مدیریت و منابع کانون درباره آن‌ها بحث و گفت‌وگو شد.

هم‌چنین در ادامه مسعود امجدیان رئیس اداره حقوقی، املاک و حمایت قضایی کارکنان، بر تلاش بیشتر مدیران استان‌ها برای دریافت سند رسمی برای املاک فاقد سند تاکید و در مورد چگونگی واگذاری و اجاره املاک کانون به دیگران و قراردادها توضیح‌هایی را ارایه کرد.

استفاده از بودجه‌های آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل برنامه و بودجه کانون نیز در سخنانی گفت: منابع مالی کانون از دو بخش درآمدهای داخلی و منابعی که در قالب بودجه دریافت می‌کنیم، تامین می‌شود.

نازنین غلامی به مدیران کل استانی توصیه کرد نیازهای مالی استان خود را احصا کنند و در فرم شماره یک موافقت‌نامه‌های تملک دارایی بگنجانند تا با مشکل کمبود منابع مواجه نباشند چراکه منابع‌ ستاد هم از محل همین موافقت‌نامه‌ها و محدود است.

وی هم‌چنین با اشاره به برنامه‌های خوب حوزه آسیب‌های اجتماعی و بودجه مناسبی که در این زمینه اختصاص یافت از مدیران کل استانی درخواست کرد برنامه‌های خوب و قابل دفاع ارایه کنند تا در گرفتن بودجه بهتر بتوانیم عمل کنیم.

تشکیل بانک اطلاعات طرح‌های عمرانی

رئیس اداره نظارت بر طرح‌های عمرانی کانون نیز در این نشست به پرسش‌های مدیران کل در حوزه‌های عمرانی پاسخ گفت و افزود: بانک اطلاعاتی عمرانی استان‌ها تکمیل شده و طرح‌های توجیهی به‌زودی ارسال خواهد شد.

محمدحسین نوروزی با تاکید بر حضور کارشناس طرح‌های عمرانی در استان‌ها یادآور شد: متولیان ساخت و ساز در استان‌ها سازمان نوسازی مدارس و مسکن و شهرسازی است و نقشه‌های عمرانی باید با طرح‌های کانون سازگاری داشته باشد.

تغییر سازمان‌نما ضروری است

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی کانون نیز با اشاره به شرایط دشوار برای به‌کارگیری نیروی انسانی گفت: برای جذب یک نفر در مجموعه نزدیک به ۲۵ فرآیند باید طی شود تا بتوانیم یک نیروی انسانی اضافه کنیم یا برای خرید یک خودرو ساعت‌ها باید بررسی و کار صورت گیرد.

امیر محمدپور هم‌چنین از صدور مجوز به‌کارگیری خودروهای اجاره‌ای در استان‌ها خبر داد و افزود: کانون یک شرکت دولتی است و سازمان‌های نظارتی بر تمام فرآیندهای آن نظارت دارند.

وی هم‌چنین از تغییر ساختار منابع انسانی و چارت سازمانی خبر داد و اظهار امیدواری کرد با این تغییر شاهد بهبود شرایط برای کارکنان باشیم.

محمدپور هم‌چنین در پاسخ به پرسش یکی از مدیران کل استانی مبنی بر به‌کارگیری سرباز امریه‌ای در کانون گفت: برای این کار باید با ستاد نیروهای مسلح نامه‌نگاری صورت گیرد تا ببینیم می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

موضوع‌هایی از قبیل: نوسازی ناوگان سیار کانون، شرایط مهمانسراهای کانون، ترمیم حقوق، جابه‌جایی نیروی انسانی و... از دیگر مباحثی بود که مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی در مورد آن‌ها توضیح‌هایی ارایه کرد.

کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

معاون فرهنگی کانون نیز در بخشی از گردهمایی مدیران‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور از راه‌اندازی «کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران» خبر داد.

فرهاد فلاح افزود: با حمایت‌های وزیر آموزش و پرورش و مدیرعامل کانون، این مرکز به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باید این پیشرفتِ فناوری در بستر تربیت تعریف شود، چرا که خودِ فناوری خارج از معنویت و فرهنگ، آسیب‌زا است. مربیان مراکز کانون باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببیند و در بستر تربیت این علم را به کودکان و نوجوانان آموزش دهند و انگیزه علم‌آموزی را در آنان تقویت کنند.

معاون فرهنگی کانون در ادامه اضافه کرد: ایجاد قطب‌های علمی در کشور، ایجاد هابی در تحولات علم و فناوری شامل جشنواره‌ها، همایش‌ها، نشست‌های علمی، انجمن‌های رباتیک، داوری‌ها و میزهای علمی، مدیریت منابع، تولیدات علمی و... در این طرح در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی کانون در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه‌یکی از دغدغه‌های ما این است که کانون را به سمت «کانون پیشرو» ببریم تا جلوتر از فضای اجتماعی قرار گیرد، گفت: با وجود انتقال تعدادی از مربیان مراکز کانون به آموزش و پرورش، در بحث امانت کتاب، تعداد اعضا، کانون‌مدرسه، مربیان سیار و... رشد قابل توجهی داشتیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری معتقد است که کانون می‌تواند الگوی جدی در حوزه تعلیم و تربیت باشد، افزود: بر اساس نگاه معظم‌له باید بین ۱۰ تا ۱۲ مدرسه، یک مرکز کانون وجود داشته باشد. 

فلاح در بخشی دیگر از این گردهمایی با تأکید بر ضرورت شکل‌دهی ساختار ارتباط با مخاطب در کانون افزود: ما باید مدیریت حوزه مخاطب داشته باشم و در حوزه خانواده محوری فنی‌تر وارد شویم و آنان را به کار بگیریم.

معاون فرهنگی کانون در مورد اردوی قاف نیز گفت: این اردو که برای بهترین‌هاست، به‌زودی در استان گلستان برگزار خواهد شد. وی در ادامه از مدیران‌کل استان‌ها خواست که از انجمن‌ها غافل نشوند و آن‌ها را تقویت کنند چراکه خروجی انجمن‌ها به قاف وارد می‌شود.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون نیز در بخشی دیگر از این گردهمایی در مورد جذب مربیان پاره وقت نکته‌هایی را عنوان کرد و از استان‌های سیستان و بلوچستان و مرکزی که در برگزاری رویداد کتابال در اولویت بودند، تشکر کرد.

فروهر معدنی در پایان از برگزاری رویداد ایده‌پردازی «ثامر» به صورت ملی خبر داد و در ادامه گفت: شاخص‌های ارزیابی استان‌ها به‌زودی ارسال می‌شود.

آموزش مربیان در فضای مجازی جدی گرفته شود

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و تحول اداری کانون پرورش فکری به ارائه آمارهایی از تعداد اعضای فعال نسبت به جمعیت دانش‌آموزی، تعداد اعضای فعال در کل کتاب‌ها، نسبت تعداد کل کتاب‌ها به تعداد اعضای فعال، تعداد اعضای جدید و تمدید شده در روز ادبیات کودک و نوجوان و نسبت تعداد مربی و مربی‌مسئول به اعضای فعال، پرداخت.

مهرداد قیصر در ادامه از مدیران کل کانون در استان‌ها خواست که سرعت و پایداری اینترنت مراکز و سیستم‌های آنان را بررسی کنند و در ادامه نسبت به ثبت جابه‌جایی مربیان در سامانه و آموزش مربیان (از طریق اسکای روم) تاکید کرد.

گردهم‌آیی مدیران‌کل ستادی و استانی کانون روزهای ۱۶ تا ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ در تهران درحال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =