کد خبر: 343597
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
بازدید 23
هرکدام از شهدای واقعه کربلا قصه‌های دلنشین و زیبایی دارند

نویسنده، محقق و پژوهشگر عاشورایی در نشست تخصصی بررسی ظرفیت‌های قصه‌گویی واقعه کربلا با عنوان "قصه ما به سر ... رسید!" پرده از قصه‌های تلخ و شیرین برداشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳، محمد رضا سنگری نویسنده، محقق و پژوهشگر عاشورایی در نشست تخصصی بررسی ظرفیت‌های قصه‌گویی واقعه کربلا با عنوان "قصه ما به سر ... رسید!" به تببین قیام، حرکت و اهداف امام حسین(ع) و افراد این واقعه با قصه‌هایشان پرداخت.

سنگری گفت: قصه کربلا قصه‌ای است که هر بار می‌خوانیم و هربار می‌شنویم تازه است، انگار همین امروز اتفاق افتاده است‌. قصه کربلا دوباره، سه‌باره، همواره که بشنویم شکوهمند و دلپذیر است. قصه کربلا و حرکت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ۲۱۵ روز در مسیر ۴۱۰۵ کیلومتر اتفاق افتاد و پر بود از صحنه‌های هولناک و فاجعه‌آمیز و کاروان کربلا در این مسیر فضیح؛ بشکوه، استوار و سرافراز قدم برداشت.

 هرکدام از شهدای واقعه کربلا قصه‌های دلنشین و زیبایی دارند

وی در ادامه افزود: حسین یک استثنا است. ما از بزرگان دین فقط برای امام حسین(ع)  اربعین داریم. چرا باید این مسأله را تبیین، تحلیل و بررسی کرد؟!. این سفر ۷ مرحله دارد و در هر مرحله قصه هایی وجود دارد که اگر ذهن پایا و پویایی داشته باشیم، می‌توانیم در این جریان ایده‌های مختلف را خلق و استنتاج کنیم.

این پژوهشگر عاشورایی ادامه داد: ما فقط یک روز این واقعه را می‌شناسیم که روز عاشوراست؛ که باید بدانیم به تعداد دقایق روز عاشورا قصه وجود دارد. یکی از اولین اصولی که امام حسین(ع) در مورد این حادثه مطرح می‌کند این است که زیبایی در ظرفیت داشتن است، ظرفیت داشتن در بیان امام حلم است که هرکس حلم دارد همه چیز دارد.

وی در بخشی از سخنان خود در خصوص همراهان کربلا، شمار شهدای این واقعه را ۱۵۲ نفر عنوان کرد که در هفت مرحله شهید شدند. سنگری یادآور شد که هرکدام از این شهدا قصه‌های دلنشین و زیبایی دارد.

 هرکدام از شهدای واقعه کربلا قصه‌های دلنشین و زیبایی دارند

گفتنی است این نشست با پیشنهاد دبیرخانه دائمی ترویج و توسعه قصه‌گویی ایران و با همکاری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، شرکت آب منطقه‌ای استان یزد و دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر فردا با هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی روایتگری حوادث کربلا در سالن اجتماعات آب منطقه‌ای برگزار شد.

همچنین این نشست با حضور مدیران، محققان، قصه‌گویان، خانواده‌ها و بیش از یکصد عضو نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در سالن و با همت اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری به صورت مجازی در بستر اسکای روم و پیام‌رسان شاد برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =