کد خبر: 343683
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۹
بازدید 17
بازدید کانون‌یاران همدان از باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا

کانون‌یاران همدان در چهارمین اردوی روایت پیشرفت از باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا با هدف امیدآفرینی و آشنایی با مشاغل مختلف بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، چهارمین همایش کانون یاران با عنوان اردوهای روایت پیشرفت ویژه نوجوانان با هدف امیدآفرینی، ثروت آفرینی، آشنایی با مشاغل و تقویت هویت ملی- اسلامی با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان برگزار شد.

این اردوی بازدید از باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان با میزبانی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و با حضور بیش از 50 نفر از کانون یاران، مربی و مسئولین کانون‌ پرورشی فکری در ایستگاه تحقیقاتی و آموزشی گیاهان دارویی بوعلی سینا برگزار شد.

باغ گیاهان دارویی همدان از جمله باغ‏‌هایی است که با توجه به اقلیم سرد و معتدل همدان باید به وقتش به آنجا رفت یعنی بهار و تابستان از این رو اردوی علمی روایت پیشرفت در یکی از روزهای گرم مرداد ماه برگزار شد.

هنگام ورود کانون یاران با یک محوطه بزرگی روبرو شدند که هر قسمت آن اختصاص به کشت یک نوع گیاه داشت مانند گیاهان علفی، درختچه‌ ای، بوته‌ای و.. که البته یک قسمت هم مربوط به گلخانه بود.

کارشناس گیاهان دارویی به استقبال بچه‌ها آمد و گشت و گذار در این باغ هزار رنگ هزار عطر آغاز شد.

 کارشناس گیاهان دارویی این مرکز تحقیقاتی در ابتدا ضمن خوش آمدگویی به اعضای کانون در مورد باغ گیاهان دارویی گفت: باغ گیاهان دارویی بوعلی سینای همدان در سال 1375 در فضایی به وسعت 2/3 هکتار در جنوب شهر همدان تأسیس شد و یکی از مجموعه باغ‌های هفتگانه گیاه شناسی کشور است.

بازدید کانون‌یاران همدان از باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: این باغ  به طور اختصاصی به جمع‌آوری و شناسایی، استقرار و پژوهش در زمینه گیاهان دارویی می‌پردازد.

زارعی با اشاره به اهداف این باغ دارویی اذعان داشت: تحقیق و مطالعه در زمینه سازگاری، بررسی‌های فنولوژیک، حفاظت از گونه‌های در حال انقراض، امکان بررسی روش‌های کاشت و اهلی کردن گیاهان دارویی از طریق افزایش تنوع گونه‌های گیاهی دارویی به صورت زنده و همچنین تولید و تکثیر این گونه‌ها جهت انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و افزایش فرهنگ عمومی مردم در ارتباط با گیاهان دارویی از جمله اهداف اصلی باغ گیاه شناسی تخصصی غرب کشور است.

بازدید کانون‌یاران همدان از باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا

وی در ادامه به معرفی گونه‌های مختلف گیاهان دارویی پرداخت و در مورد کاربرد و خواص انواع گیاهان موجود برای کانون یاران مطالبی را بیان کرد.

این کارشناس گیاهان داروی افزود: خداوند قادر و حکیم علاج و درمان هر درد و بیماری هر منطقه‌ای را در گیاهان و منابع طبیعی همان منطقه‌ قرار داده است و محققین باید در طبیعت به جستجوی این داروها بپردازند چرا که قطعاً درمان و شفای آن در دامان طبیعت وجود دارد.

وی به گیاه به لیمو اشاره کرد و گفت: این گیاه یک گیاه آرام بخش قوی و ضد افسردگی است که به عنوان دمنوش استفاده شده و خاصیت دارویی زیادی دارد.

بازدید کانون‌یاران همدان از باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا

سپس گیاه رزماری را نشان داد و در مورد آن بیان کرد: این یک گیاه خوراکی است که به طور گسترده در آشپزی استفاده می شود. برگ‌ها و شاخه‌های رزماری برای افزودن عطر و طعم خاص به غذاها، سس‌ها، نوشیدنی‌ها و دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که این گیاه در تهیه عطرها، لوسیون‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بازدید کانون‌یاران همدان از باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا

زارعی مریم گلی را در دست گرفت و به کانون یاران اظهار کرد: این گیاه با این اسم زیبا برای درمان مشکلات چشمی، عفونت‌ها و خشکی چشم‌ها استفاده می‌شود.

کانون یاران و کارشناس باغ گیاهان دارویی به سمت گل‌های شمعدانی عطری حرکت کردند گل‌هایی با رنگ‌های قرمز، صورتی، گلبهی که عطرشان فضای آنجا را پر کرده بود و تو را به یاد دوران کودکی و حیاط و باغچه مادربزرگ می‌برد.

این کارشناس در مورد این گل‌های رنگی رنگی زیبا گفت: این گل‌ها یکی از عنوان شمعدانی‌ها هستند که دارای برگ‌های معطر بوده و در صورت لمس برگ ها و خرد کردن آن ها می توانید عطر فوق العاده ی آن را استشمام کنید. بسته به گونه این عطر می تواند رایحه ای مانند گل سرخ، لیمو، شکلات و … داشته باشد. از برگ های این گیاه حتی می توان برای معطر کردن غذا و در صنایع عطرسازی استفاده کرد.

بازدید کانون‌یاران همدان از باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا

وی گل محمدی را نشان داد و گفت: این گل با این اسم زیبا و معطر برای تقویت قلب، اعصاب استفاده شده و ضد افسردگی قوی است.

این اردو به مدت 2 ساعت طول کشید  و در آخر کانون یاران عکس یادگاری در ایستگاه تحقیقاتی و آموزش گیاهان دارویی بوعلی سینا گرفتند و اردوی آنها به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =