نشست «تاثیر فلسفه‌ورزی بر تقویت سواد خواندن در کودکان» برگزار می‌شود

یکصدوششمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع سواد خواندن۲ «تاثیر فلسفه ورزی بر تقویت سواد خواندن در کودکان» برگزار می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست که روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ برگزار می‌شود سعید ناجی، موسس گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و روح‌الله کریمی، عضو هیأت علمی گروه فکرپروری و فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حضور خواهند داشت.

 میل به دانستن و فهمیدن علت اصلی گرایش انسان به تفکر و اندیشیدن است. کودکان به‌طور ذاتی و به‌علت تمایل به پرسش‌گری، مستعدِ داشتنِ تفکر فلسفی هستند. فلسفه به رشد مهارت‌های تفکر از جمله تفکر انتقادی در کودکان کمک می‌کند.

برهمین اساس کمبود مهارت تفکر نقادانه، سبب درک نادرست، پذیرشِ بی قید و شرط پیام‌ها و در نتیجه آسیب‌های فردی و اجتماعی در آینده می‌شود. در حالی که تفکر نقادانه باعث می‌شود، فرد در هنگام مواجهه با هر چیز، حتی یک متن نوشته شده، از میان شواهد و مدارک موجود، بالاترین درک را داشته باشد و بتواند نظرها و معانی مهمی را که در ورای آن متن یا مسأله وجود دارد، دریابد. این توانِ مواجهه‌ی انتقادی، خلاق و مسئولانه برای کودکان و نوجوانان امری حیاتی است.

فلسفه، عادت پرسش کردن را در کودکان، حتی در هنگام خواندن یک متن حفظ و تقویت می‌کند و به نظر می‌رسد پرورش تفکر فلسفی در کودکان می‌تواند در تقویت سواد خواندن آن‌ها نیز نقش بنیادینی داشته باشد.

براساس این خبر کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی کتابخانه مرجع را با هدف بهبود وضعیت سواد خواندن و ارتقای سطح درک مطلب در دانش‌آموزان، به صورت حضوری و آنلاین با موضوع «تاثیر فلسفه‌ورزی بر تقویت سواد خواندن در کودکان» برگزار می‌کند.

کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری در خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، شماره ۲۲ و ۲۴، مجتمع شهید ملک شامران واقع شده است.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست از طریق فضای مجازی نیز می‌توانند در اسکای روم به نشانی https://live.kpf.ir/ch/lib با گزینه‌ی مهمان وارد شوند.

نشست «تاثیر فلسفه‌ورزی بر تقویت سواد خواندن در کودکان» برگزار می‌شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =