راهکارهای اثرگذار افزایش زبان‌آموزان در شعب اردبیل بررسی شد

در گفت و گویی با مدیر کانون زبان استلان اردبیل راهکارهای اثرگذار افزایش زبان‌آموزان در شعب کانون زبان این استان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل به نقل از کانون زبان ایران، در ترم تابستان ۱۴۰۳ استان اردبیل یکی از استان‌هایی بود که جذب‌ زبان‌آموز در آن روند بسیار چشمگیری داشت. به همین دلیل گفت و گویی با سید مهدی رحیمی، مسئول تمیشیت و هماهنگی امور استان انجام دادیم تا از راهکارهایی که ایشان و همکارانشان برای این موفقیت به کار گرفته‌اند مطلع شویم.

قبل از اینکه به سوالات اصلی بپردازیم، خودتان را معرفی کنید؟
ضمن عرض سلام، ادب و احترام خدمت جنابعالی و سایر همکاران، سید مهدی رحیمی هستم، متولد سال ۱۳۶۸، دارای مدرک لیسانس آمار ریاضی و فوق لیسانس مدیریت دولتی گرایش بودجه و مالیه عمومی، متاهل و دارای یک فرزند. اسفند ماه سال ۱۳۹۱ آگهی استخدام نیروی اداری در کانون زبان مرکز اردبیل را دیدم، چند هفته‌ای هم بود که خدمت مقدس سربازی را تمام کرده بودم. مدارک لازم را تحویل مرکز اردبیل دادم و بعد از شرکت در آزمون کتبی، مصاحبه و تایید هستۀ گزینش آموزش و پرورش استان در تیر ماه سال ۱۳۹۲ وارد کانون زبان ایران شدم. ابتدا به عنوان کارمند و مسئول ثبت‌نام و امور زبان‌آموزان مشغول به کار شدم و بعدها مسئول امور مدرسان و امتحانات شدم.
از سال ۱۳۹۴ هم به عنوان مسئول اداری و مالی استان کارهای اداری و مالی استان را انجام می‌دادم، سال ۱۳۹۹ به عنوان مسئول مرکز آموزشی اردبیل منصوب شدم و بعد از گذشت تقریبا ۳.۵ سال، آذر ماه سال ۱۴۰۲ با حکم جناب آقای دکتر ذوالفقاری به عنوان مسئول تمشیت و هماهنگی امور استان اردبیل منصوب شدم.

در مورد کانون زبان استان اردبیل بیشتر برای ما توضیح دهید؟
کانون زبان ایران اولین بار در تیر ماه سال ۱۳۸۶ در مرکز استان، شهر اردبیل با ۴۵ نفر زبان‌آموز، ۱ نیروی اداری،۱ نیروی خدماتی و ۷ مدرس تاسیس شد، بعد از مدتی در سال ۱۳۹۰ شعبات کانون زبان ایران در شهرستان پارس آباد با ۹۲ نفر زبان آموز، ۱ نیروی اداری، ۱ نیروی خدماتی و ۲ مدرس و سپس در سال ۱۳۹۱ در شهرستان مشکین شهر با ۷۲ زبان‌آموز و ۱ کارمند و ۱ مدرس، تاسیس شد.
در ترم تابستان سال جاری کانون زبان استان با ۴،۴۹۴ نفر زبان‌آموز بیشترین و بالاترین آمار ثبت‌نامی را در مدت ۱۷ سال گذشته ثبت نموده است. در دوران کرونا کانون استان و کل کشور دچار چالشی شد که بعد از آن به نظر من نگاه به آمار زبان آموزان و موضوع درآمد دچار تغییر شد و همه کارکنان متوجه این موضوع شدند که نباید الزاما یک مسیر معین را در هر ترم طی کنند و یک فرایند را بدون این‌که توجهی به نتیجه کار داشته باشند مدام تکرار کنند، منظور من این است که بعد از اتمام دورۀ همه‌گیری کرونا و زیان مالی که سازمان با آن روبرو شد افزایش زبان‌آموز امری ضروری برای کانون زبان تعریف شد و همۀ همکاران با درک اهمیت این موضوع همواره در جهت تغییر رفتار و رشد خود برای دستیابی به راهکارهایی که منجر به افزایش آمار زبان‌آموزان می‌شود، تلاش کردند. در ترم تابستان سال جاری ما در کانون زبان استان اردبیل جمعا با ۱۲ نفر نیروی اداری و ۴۰ نفر مدرس فعال مشغول به فعالیت هستیم.

راهکارهای اثرگذار افزایش زبان‌آموزان در شعب اردبیل بررسی شد


اگر امکان دارد مهمترین اقداماتی که در کانون زبان استان در دوره مدیریت شما انجام شده است را برای بینندگان سایت ما توضیح دهید.
از آذر ماه سال ۱۴۰۲ که بنده کانون زبان استان را تحویل گرفتم یکی از مراکز بعد از ریزشی که در دوران کرونا در آن اتفاق افتاده بود زیان‌ده شده بود که با تمرکز بیشتر روی این مرکز و راه‌اندازی بخش کودکان در ترم بهار ۱۴۰۳ و انجام تبلیغات در سطح شهر و فضای مجازی کم‌کم طی ۳ ترم آمار این مرکز را افزایش دادیم و در ترم تابستان به نزدیک به ۷۰۰ نفر رساندیم که از بدو تاسیس، این آمار برای این مرکز بالاترین آمار ثبت‌نامی محسوب می‌گردد.
اقدام بعدی به روز رسانی تجهیزات صوتی و تصویری در مراکز آموزشی بود، به این ترتیب که مراکز آموزشی را به تعداد ۱۰ دستگاه تلویزیون ۴۳ اینچ و تعدادی دستگاه پخش dvd مجهز کردیم. 
همچنین در یک سال گذشته توانستیم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و دانشگاه فرهنگیان بخش فارسی و آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیر ایرانی (عمدتا عراقی) را راه اندازی کنیم که به امید خدا در آینده بسیار نزدیک شاهد جذب زبان‌آموزان غیر ایرانی در این استان خواهیم بود. این مهم به این صورت اتفاق افتاد که با رئیس و معاون دانشگاه فرهنگیان مذاکراتی را انجام دادیم و اساتید و اعضا هیات علمی این دانشگاه که علاقه‌مند به حضور در کانون زبان ایران بودند را طی فرآیندی به عنوان مدرس بخش فارسی جذب کردیم و از طرف دیگر هم با دانشگاه محقق اردبیلی که جز ۱۰ دانشگاه برتر کشور است تفاهم‌نامه همکاری امضا کردیم و بر اساس همین تفاهم‌نامه به امید خدا کانون زبان استان اردبیل آموزش زبان فارسی بخشی از دانشجویان غیر ایرانی و غیر فارسی زبان را به صورت برون کانونی بر عهده خواهد گرفت.


تابستان سال ۱۴۰۳ استان اردبیل جزو استان‌هایی بود که میزان رشد زبان‌آموز در آن چشمگیر بود، مهمترین اقداماتی که برای این رشد انجام شد، چه بوده است؟
بله، به لطف خداوند متعال استان اردبیل با سعی و تلاش همۀ همکاران و تکریم مخاطبان (این موضوع از ترم‌های بعد از شیوع کرونا میان همکاران محترم نهادینه شده بود) توانست اعتماد بخش بزرگی از مشتریان را جلب نموده و این مشتریان وفادار به کانون زبان ایران در این مجموعه باقی ماندند، در هر ترم با تبلیغات میدانی در سطح شهر و فضای مجازی و همچنین تعامل با ادارات کل استان از طریق نامه‌نگاری و ارسال پوسترهای ثبت‌نام از طریق شبکه دولت کانون پرورش فکری استان توانستیم در فضای رقابتی از رقبا فاصله بگیریم. البته ذکر این موضوع را لازم می‌دانم که بازوی تبلیغاتی کانون زبان نه تنها در این استان بلکه در کل کشور در حد انتظار قوی ظاهر نشده و باید فکری اساسی در این مورد اندیشیده شود. به طور خلاصه نهادینه کردن تکریم مخاطبان و ایجاد ارتباط قوی با زبان‌آموزان و اولیای ایشان مخصوصا در گروه سنی کودک و نوجوان توسط همکاران و تبلیغات قوی به صورت میدانی و مجازی و تعامل با سازمان‌ها و عقد تفاهم‌نامه خصوصا با دانشگاه گام موثری بود که منجر به افزایش بی‌سابقۀ آمار زبان‌آموزان در ترم تابستان سال جاری شد.

جدیدا تفاهم نامه‌ای با دانشگاه محقق اردبیلی منعقد کرده‌اید، در مورد جزئیات این تفاهم نامه برای ما بیشتر توضیح بفرمایید؟
موضوع این تفاهم‌نامه و بازاری که از چشم کانون دور مانده بود برمی‌گردد به تقریبا ۱۰ ماه پیش، زمانی که در سطح شهر در ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس جوانانی را می‌دیدم که به زبان عربی صحبت می‌کنند. بعدها با انتصاب بنده به عنوان مسئول تمشیت استان با بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم این جوانان، دانشجویان عرب زبانی هستند که در دانشگاه محقق اردبیلی مشغول به تحصیل هستند و تعداد این دانشجویان بیش از ۱۰۰۰ نفر است. به همین دلیل از اوایل ترم بهار سال‌جاری از طرق مختلف با مسئولان دانشگاه ارتباط گرفتم و پس از چند ماه مذاکره تفاهم نامه‌ای امضا شد که ذیل همین تفاهم‌نامه کانون زبان بعد از تامین مدرس بخش فارسی، آموزش زبان فارسی را برای این دانشجویان شروع کند که به نظرم اتفاق خوبی خواهدبود.

چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟
ضمن تقدیر و تشکر از همۀ همکارانم در کانون زبان استان که سختی‌های کار در کانون زبان را تحمل و در جهت رشد کانون گام برداشته‌اند به امید خدا در حال بررسی وضعیت شهرستان خلخال جهت راه‌اندازی شعبه کانون زبان در آن هستیم. همچنین در حال پیگیری اختصاص زمینی رایگان برای احداث ساختمان کانون زبان در بهترین نقطه شهر اردبیل هستیم که اگر به سر انجام برسد برای سالیان سال خانواده‌ها و فرزندان این شهر از خدمات کانون زبان ایران به نحو موثرتری بهره‌مند خواهند شد که این موضوع همت بلند مدیران ارشد کانون زبان و کانون پرورش فکری کشور را نیز می‌طلبد و بنده هم در حد توان در پیشبرد این مهم تلاش خواهم کرد.

در پایان از جنابعالی و همکاران محترم روابط عمومی به جهت فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید تشکر می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =