کد خبر: 343832
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
سبک زندگی امام حسین(ع) افق‌های تازه‌ای برای ما باز می‌کند

محمدرضا سنگری در نشست «اصول فرزند پروری در منظومه تربیتی امام حسین(ع)» گفت: آموختن سبک زندگی در مکتب امام حسین(ع) افق‌های تازه‌ای برای ما باز می‌کند و نحوه زندگی را آموزش می‌دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر در این نشست که به صورت برخط برگزار شد، افزود: نسبتی که حرکت و قیام امام حسین(ع) با زندگی جامعه ما دارد، توجه به معنویت و ارتباط با خداوند است. ظرفیت امام حسین(ع) در همه ابعاد زندگی می‌تواند باعث رفع مشکلات فردی و اجتماعی ما شود.

وی با اشاره به حرکت و قیام امام حسین(ع) و نسبت آن با زندگی روزمره ما خاطرنشان کرد: آموختن سبک زندگی در مکتب امام حسین(ع) و بهره‌گیری از آن افق‌های تازه‌ای برای ما باز می‌کند و ما را از گمراهی‌ها و تباهی‌ها نجات داده و هدایت می‌کند.

سبک زندگی امام حسین(ع) افق‌های تازه‌ای برای ما باز می‌کند

سنگری ادامه داد: ما از زندگی امام حسین(ع) بیشتر، وقایع مهم روز عاشورا در کربلا را می‌شناسیم امام روابطی دارد با جامعه، خانواده و فرزندان، با طبیعت، نظام آفرینش، با خدای خود که باید آن‌ها را بشناسیم و بیاموزیم.

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: امام حسین(ع) الگوی تربیتی مطمئن برای فرزندپروری هستند. ما باید فرزندان را اتفاق خوب و خوشایند بدانیم. زیبادانی و زیبانامی فرزندان خیلی ظرافت دارد. بهترین کلمات را در برخورد با فرزندان به کار ببریم و به زیباترین کلمه‌ها فرزندان را خطاب کنیم. کلمه‌ها مثابه شکل‌گیری شخصیت‌های انسان‌ها هستند.

نویسنده کتاب «چهل روز عاشقانه» با اشاره به الگوهای تربیتی امام حسین علیه‌السلام در تربیت فرزندان گفت: گام اول در فرزندپروری زیبادانی، زیباخوانی و زیبانامی است. هیچ‌وقت با بچه‌ها جدل نکنید و منصفانه با آنان برخورد کنید.

وی درباره دومین اصل فرزندپروری امام حسین(ع) تصریح کرد: هیچ‌وقت فراتر از ظرفیت‌های فرزندان چیزی به آنها ندهید. چند کار هم‌زمان از آنها طلب نکنید. ظرفیت موجودی او را خوب بشناسید و از او نخواهیم کاری که در توانش نیست انجام دهد.

سبک زندگی امام حسین(ع) افق‌های تازه‌ای برای ما باز می‌کند

این نویسنده و پژوهش‌گر تأکید کرد: پدیده مرگ را با کودکان مطرح کنید. فرزندان باید با واقعیت مرگ آشنا شوند و رنج و درد را درک کنند. با شکست‎ها، رنج‌ها و سختی‌ها مواجه شوند و برای آینده آماده شوند.

سنگری گفت: بیش از حد بار دینی به بچه‌ها ندهید و مراقب این موضوع باشید. ما همه، قهرمانان موعظه کردن هستیم. از این شیوه باید پرهیز کرد.

وی با اشاره به اینکه امام حسین‌(ع) زبان کودکان را به خوبی می‌دانست، اضافه کرد: مراقب نحوه و طرز صحبت با کودکان باشیم. اگر با کودکان سر و کار دارید باید کودک شوید و از جهان بزرگ‌سالی فاصله بگیرید. جهان کودک را بشناسید. جهان دختران و پسران را بشناسید و براساس آن ویژگی‎ها با آنان برخورد کنید.

سبک زندگی امام حسین(ع) افق‌های تازه‌ای برای ما باز می‌کند

وی با معرفی کتاب «قدرت والدین» یادآور شد: در این کتاب نویسنده ۲۰۰ کلمه پیشنهادی برای همسران آورده است که خواندن آن را توصیه می‌کنم. در این کتاب گفته شده که کلید ارتباطی ما سلام است باید به زیباترین شکل ادا شود وقتی وارد خانه می‌شوید بلند سلام کنید. سلام برکت خانه‌ها را زیاد می‌کند. شروع خوب و زیبا با سلام اتفاق می‌افتد.

وی گفت: حضرت امام حسین(ع) فرموده است هیچ‌وقت از فقر و تنگدستی نترسید و انفاق را به نحو احسن انجام دهید.

نشست تخصصی «اصول فرزند پروری در منظومه تربیتی امام حسین (ع)» از سوی کارگروه ستاد اربعین با همکاری اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز  ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ به صورت حضوری و برخط برگزار شد.

سبک زندگی امام حسین(ع) افق‌های تازه‌ای برای ما باز می‌کند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =