نشست تخصصی «خصلت جمعی و فرهنگ رفتاری مردم ایران در طول تاریخ» در اداره کل کانون هرمزگان

به مناسبت هفته دولت و روز ملی مردم شناسی نشست تخصصی «خصلت جمعی و فرهنگ رفتاری مردم ایران در طول تاریخ» با حضور مدیر کل ، کارشناسان ، مسئولین مراکز و مربیان کانون پرورش فکری استان، جمعی از دانشجویان دانشکده جامعه شناسی دانشگاه هرمزگان و دکتر سیدحسین میرخلیلی دانش آموخته علوم سیاسی و مدرس دانشگاه در سالن کنفرانس اداره کل کانون هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری استان هرمزگان، روز شنبه 10 شهریورماه، نشست تخصصی خصلت جمعی و فرهنگ رفتاری مردم ایران در طول تاریخ با حضور مدیر کل ، کارشناسان ، مسئولین مراکز و مربیان کانون پرورش فکری استان، جمعی از دانشجویان دانشکده جامعه شناسی دانشگاه هرمزگان و دکتر سیدحسین میرخلیلی دانش آموخته علوم سیاسی و مدرس دانشگاه، در سالن کنفرانس اداره کل کانون هرمزگان برگزار شد.

پروین پشت‌کوهی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان بیان کرد: کانون در راستای عزت نفس، ارتقای اعتماد به نفس و تقویت هویت ملی تلاش می‌کند.

وی افزود: شناخت ویژگی های مثبت و منفی فرهنگ، چراغ راهی برای پیشرفت کودکان و نوجوانانِ جامعه‌ی آینده است.

پشت کوهی ادامه داد: ۶۰ فعالیت در کانون وجود دارد که متناسب با علاقه‌ی اعضا، فعالیت ها در مراکز ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کانون در بعضی از زمینه ها باید جدی تر عمل کند و مطمئنا تمام تلاشش را خواهد کرد.

مدیر کل کانون پرورش فکری هرمزگان ضمن قدردانی از حضور دکتر میرخلیلی، اذعان کرد: ما با برنامه‌ریزیِ فرهنگی تلاشمان را می‌کنیم که فرهنگ ایرانی را از طریق کانون به کودکان و نوجوانان بشناسانیم.

نشست تخصصی «خصلت جمعی و فرهنگ رفتاری مردم ایران در طول تاریخ» در اداره کل کانون هرمزگان برگزار شد

دکتر سید حسین میرخلیلی مدرس دانشگاه، دراین نشست بیان کرد: فرهنگ عناصر مختلفی دارد که در طول تاریخ تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر می‌کند.

وی افزود: باید مراقب باشیم که خصلت های فرهنگمان به سمت نادرستی نرود چراکه خصلت های جمعی در روابط افراد و جامعه موثر است.

میرخلیلی ادامه داد: در طول تاریخ منابع کتبی بسیاری درمورد فرهنگ ایرانی نوشته شده؛ که تعداد زیادی از آنها را نویسندگان خارجی نوشته اند. سفرنامه ها یکی از منابع مفید برای شناخت فرهنگمان است که در آنها به مولفه های مثبت و منفی یک فرهنگ پرداخته می‌شود.

وی بیان کرد: سفرنامه نویسان خارجی، ایرانیان را به ویژگی هایی از جمله همدلی، مهربانی، صبوری، استقامت و نجابت می‌شناسند.

میرخلیلی افزود: شرق شناسان معتقدند زمانی که باوری در ایرانیان شکل می‌گیرد در برابر تغییر بسیار مقاوم است و همین ویژگی منجر به بی‌توجهی به زمان می‌شود.

میرخلیلی ادامه داد: باید ویژگی های منفی فرهنگ خودمان را بپذیریم و آنها را تغییر دهیم. کانون می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

میرخلیلی اذعان کرد: هر کدام از خصلت های ایرانیان علت خاصی دارد. و تغییر خصلت های نادرست یک فرایند پیچیده و زمان بر است.

وی تاکید کرد: در طول تاریخ تاثیر پذیری از فرهنگ ایرانیان بارها تکرار شده که این موضوع گویای فرهنگ غنی ایران است.

میرخلیلی خاطر نشان کرد: برداشت های اشتباه از فرهنگ ایران باعث شده که مورخان خارجی بعضی از خصلت های ایرانیان مانند تعارف را، ویژگی منفی بدانند.

وی با تاکید بر غنی بودن فرهنگ ایران ادامه داد: قدم اول در اطلاح خصلت های منفی، فهمیدن علل آن موضوع است. فقدان آموزش درست و مناسب باعث ریشه دارشدن این ویژگی ها شده است.

وی افزود: تربیت اجتماعی مهم است و در قرآن نیز به آن اشاره شده است. کانون می‌تواند با آموزش صحیح اولین گام را در راه اصلاح فرهنگ انجام دهد.

میرخلیلی در پایان نشست تاکید کرد که باید در ابتدا خودمان فرهنگ واقعی و صحیح خودمان را بشناسیم و در گام بعد آنها به شکل درست به سایر ملت ها بشناسانیم.

نشست تخصصی «خصلت جمعی و فرهنگ رفتاری مردم ایران در طول تاریخ» در اداره کل کانون هرمزگان برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =