تأکید بر اهمیت نقش «کانون‌یاران» در مدارس

نخستین گردهم‌آیی مجازی «کانون‌یاران» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور با موضوع «کانون، بیان و ارتباط» برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با بیان این که «کانون‌یاران» به عنوان یک فعال فرهنگی در مدارس نقش‌آفرینی فرهنگی داشته باشند گفت: تفاوت شما «کانون‌یاران» با انجمن‌های دیگر در این است که شما اتصال به کانون پرورش فکری دارید؛ پشتیبان فعالیت‌های کانون هستید و پشتیبان شما مربیان کانون هستند. مربیان کمک می‌کنند تا امکانات کتاب‌خانه‌ای کانون را در اختیار شما قرار دهند.

وی افزود: مزیت نسبی شما با نهادهای دیگر در این است که مدرسه صحنه تمرین شما برای یک کنش‌گری اجتماعی و فرهنگی بوده تا خودتان را قوی کنید. کانون‌یار اگر بخواهد کتاب معرفی کند لازم است خودش کتاب‌های زیادی بخواند. اولین چیزی که لازم دارید این است که چگونه با دیگران گفت‌وگو و مذاکره کنید و چه‌طور برنامه‌ریزی داشته باشید. اصول برنامه‌ریزی فرهنگی را بدانید؛ برنامه‌ریزی مدیریت پروژه زمینه رشد شما را به عنوان کانون‌یار فراهم می‌کند.

فلاح ادامه داد: «کانون‌یاران» سرمایه‌های فرهنگی برای آینده ایران هستند. اصول کنش‌گری و ایفای نقش را به «کانون‌یاران» آموزش بدهیم. ما در سال‌های آینده به این نکته می‌رسیم که کانون‌یار می‌تواند پشتیبان معلم پرورشی در مدرسه، در اجرای برنامه بوده و کانون یارها می‌توانند مجری اداره کتاب‌خانه‌های مدارس هم باشند.

معاون فرهنگی کانون بیان کرد: شما «کانون‌یاران» می‌توانید فعالیت‌های کتاب‌خانه‌ای کانون و کانون زبان را به مدارس خود ببرید.

وی تصریح کرد: در استان و مدرسه خود رویداد ایده‌پردازی برگزار کنید و ایده‌ای که قابلیت اجرا شدن دارد انتخاب کرده و اجرایی کنید.

فلاح با اشاره به این که کانون‌یار باید در قالب کنش‌گری و نقش‌آفرینی رشد و سیستم مدرسه را با خودش همراه کند اظهار کرد: مدیران مدرسه اگر ببینند شما باری از مدرسه کم کرده و خودتان انجام آن کار را برعهده گرفته‌اید بی‌تردید از شما پشتیبانی خواهند کرد.

وی در ادامه به مربیان کانون گفت: اصول برنامه‌ریزی و مدیریت تشکیلات کنش‌گری را بدانید. مدارس را سکوی فعالیت‌های کنش‌گرانه و کانون را پشتیبان جریان کانون‌یاری ببینید. فرصت‌ها و تهدیدها را بسنجید از ظرفیت کانون‌یارها به خوبی استفاده کنید.

«کانون‌یاران» نماینده کانون پرورش فکری در مدارس هستند

همچنین فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون طی سخنانی هدف از برگزاری این همایش را توانمندسازی «کانون‌یاران» در تعامل و ارتباط با همسالان بیان کرد و خطاب به «کانون‌یاران» گفت: شما اعضای فعال، موثر و نماینده کانون پرورش فکری در مدارس هستید، بنابراین بی‌شک با حمایت و پشتیبانی مربیان مراکز می‌توانید به فعالیت‌های کانون در مدارس ضریب دهید.

وی تصریح کرد: کانون این فرصت و بستر را برای تمرین کنش‌گری شما آماده کرده و در سلسله نشست‌های آموزشی، حضوری و مجازی شما را به مهارت‌های مورد نیاز مسلح می‌کند.

معدنی توجه به هویت بصری «کانون یاران»، افزایش تعداد «کانون‌یاران» در سطح کشور، ارتباط با تعداد بیشتری از مدارس و تلاش بر واگذاری مسئولیت کتاب‌خانه‌های مدارس به «کانون یاران» را از اقدام‌های پیش رو در سال تحصیلی جدید برشمرد.

تأکید بر اهمیت نقش «کانون‌یاران» در مدارس

کانون‌یار باید فعالیت‌های متنوع کانون را بشناسد

در بخش دیگری از این نشست سعید مجیدی مدرس فن بیان نکاتی برای پیشرفت و ارتباط مؤثر «کانون‌یاران» عنوان کرد.

مجیدی گفت: کانون پرورش فکری در حوزه‌های مختلف با کتاب‌های خواندنی، فعالیت‌های لذت‌بخش و... یک بهشت برای فرزندان ایران است. شما «کانون‌یاران» با روش بیان منسجم می‌توانید بچه‌ها را جذب کانون کنید.

وی ادامه داد: برای این که بتوانید فعالیت‌ها را بهتر پیش ببرید داشتن بیان خوب خیلی مهم است و کمک می‌کند تا با چه کیفیتی صحبت و به درستی فعالیت‌های کانون را معرفی کنید. کانون‌یار باید فعالیت‌های متنوع کانون را بشناسد و با کیفیت به دانش‌آموزان ارایه دهد. به اندازه و به‌جا صحبت کنید، به‌جا تبلیغ کنید تا بچه‌ها جذب کانون شوند.

مجیدی تصریح کرد: گاهی تنها حرف زدن کمک نمی‌کند بلکه عمل‌کردن نیز مهم است. گروه سرود، کتاب‌ها و شعرهای خوب کانون پرورش فکری را به بچه‌ها معرفی کنید.

وی بیان کرد: چه‌طور شروع‌کردن هم برای معرفی کانون مهم است؛ شما با بیان خوب می‎توانید بچه‌ها را جذب فعالیت‌های کانون کنید. در زنگ انشا بهترین فرصت برای تبلیغ کانون و فعالیت‌هایش است. کی، کجا و چه‌گونه صحبت کردن را رعایت کنید. به اندازه صحبت کنید نه زیاد و نه کم.

این مدرس افزود: کتاب‌خانه‌های کانون، کانون زبان ایران، بهترین مکان برای معرفی کانون پرورش فکری است. همیشه دلیلی برای صحبت درباره کانون داشته باشید و بی ربط صحبت نکنید.

مجیدی گفت: در اجتماع تاثیرگذار باشید. ما می‌دانیم در مدارس درس‌ها سنگین است. شما باید تلاش کنید تا بچه‌ها را با مرتبط حرف‌زدن و دقیق حرف‌زدن جذب کانون پرورش فکری کنید.

در ادامه نمایش کلیپی از اردوی «کانون‌یاران» منطقه‌ای نیز از دیگر بخش‌های این نشست بود.

نخستین گردهم‌آیی مجازی «کانون‌یاران» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ظهر روز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی و فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و «کانون‌یاران» مراکز کانون برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =