گفتمان‌سازی درست مطالبه‌گری به همراه دارد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست هماهنگی برنامه‌های «هفته ملی کودک» بر گفتمان‌سازی درست تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی در این نشست ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان بیان کرد: غرض از نام‌گذاری هفته کودک به زعم من فراتر از عملکرد و برنامه‌های نهادهاست. هر دستگاهی برای خود برنامه‌ای برای این هفته در نظر گرفته است و وظایف خود را انجام می‌دهند. نکته اینجاست که بزرگ‌سال می‌تواند بگوید من چه می‌خواهم، اما کودک نمی‌تواند و ما هم به این امر واقف هستیم. بنابراین کسانی که این هفته را نام‌گذاری کردند به شکل بین‌المللی یا ملی به دنبال توجه جامعه به کودکان هستند. این جامعه می‌تواند خانواده، دولت، نهادهای حقوقی، حقیقی و... باشند. همه باید تلاش کنند تا در این هفته همه نگاه‌ها و افکار متوجه مساله کودک باشد. از محیط زیست تا صداوسیما هرکدام وظایف مهمی در این زمینه دارند.

او ادامه داد: درخواست من این است که در حیطه وظایف و اختیارهای خودتان، سازمان یا مخاطبان خود را متوجه این امر کنید. تفاوت امسال با سال گذشته در سیاست‌گذاری‌ها نیز وصل کردن خانواده به هفته کودک است. کودک به تنهایی مخاطب ما نیست و اگر می‌خواهیم توجه‌ها را جذب کنیم باید اولیا کودک اعم از خانواده و مسئولان را نیز متوجه این امر کنیم.

گفتمان‌سازی درست مطالبه‌گری به همراه دارد

مدیرعامل کانون گفت: درخواست می‌کنم هر کسی در هر مسئولیتی که دارد یک برنامه در راستای حساسیت‌زایی جامعه نسبت به کودک داشته باشد. این مسئله نیازمند بخشنامه نیست  و یک کار دلی است که باید انجام شود. شعار امسال «برای کودکان، برای آینده» متناسب با همین امر در نظر گرفته شده و جامعه را متوجه این کار می‌کند.

علامتی همچنین اظهار کرد: براساس آمار جهانی ما تمام کودکان زیر ۱۸ سال را مدنظر قرار دادیم و قرار است در این یک هفته به شکل گسترده نیازهای او را رسانه‌ای کنیم. برای حوزه نوجوان نیز به وقتش برنامه‌ریزی خواهیم کرد و نهادهای دیگر را پای کار خواهیم آورد. ما نیازمند گزارش نهادها نیستیم و امیدواریم هرکسی در هر سیستمی که هست خودجوش در این زمینه عملکرد فعال داشته باشد. حداقل آن این است که مدیرانِ خود را نسبت به این امر آگاه کنید چرا که گفتمان‌سازی اگر درست انجام شود تبدیل به مطالبه می‌شود.

او در پایان گفت: در این حوزه از دستگاه‌های دولتی خیلی نتیجه نمی‌گیریم، چرا که وظایف و اختیارهای خودشان را دارند و اگر همان را درست انجام دهند کافی است؛ بنابراین باید مردم، خانواده‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد را درگیر کرد تا مطالبه‌گری انجام شود. در این صورت ما می‌توانیم وظایف خود را بهتر انجام دهیم.

این نشست صبح روز شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور نمایندگان سازمان‌های مختلف برگزار شد.

در این نشست فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون و نمایندگان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری، سازمان بهزیستی کشور، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، حوزه هنری کودک و نوجوان، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، معاونت فرهنگی و اجتماعی فراجا، کمیته امداد امام خمینی(ره)، وزارت بهداشت، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر و نهاد کتابخانه‌های عمومی، برنامه‌های خود در این هفته را اعلام کردند.

گفتمان‌سازی درست مطالبه‌گری به همراه دارد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =