اجرای ۱۴۷۰ ویژه‌برنامه در هفته ملی کودک در سیستان و بلوچستان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در نشست خبری از اجرای ۱۴۷۰ ویژه‌برنامه در هفته ملی کودک در استان خبر داد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، با حضور خبرنگاران نشست خبری هفته‌ی ملی کودک در کانون استان برگزار شد.

محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی و وضعیت نگران کننده‌ی کودکان و نوجوانان در فلسطین و غزه و رویدادهای این روزهای منطقه، مقدمه سخنان مدیرکل کانون را به خود اختصاص داده بود که در این خصوص ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس، برای رزمندگان اسلام آرزوی پیروزی کرد.

محمدرضا سالاری در بخش دوم سخنان خود با اشاره به فرارسیدن هفته ملی کودک و شعار آن «برای کودک؛ برای آینده»، با بیان این نکته که در کانون، هر روز روز ملی کودک است و قله‌ی کار ما به سبب اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، فصل تابستان است، گفت: هفته ملی کودک فرصتی است برای برجسته‌سازی اهمیت کودکان، حساسیت آفرینی و آگاه سازی جامعه نسبت به آنان، نه تنها به عنوان یک شعار، بلکه به عنوان یک نگرش، زیرا «کودکان» بزرگترین سرمایه‌هایی هستند که آینده جامعه را تضمین می‌کنند و این نیازمند توجه ویژه‌ای از سوی همه‌ی مردم و دستگاه‌ها است.

گزارشی کوتاه از ۳۳ مرکز فرهنگی‎هنری ثابت، پستی، سیار روستایی و شهری استان، فعالیت‌ها، موفقیت‌ها، برنامه ریزی و تلاش برای گسترش خدمت‌رسانی به گروه بیشتری از کودکان و نوجوانان، اشاره به تلاش همکاران کانون در راستای کشف و پرورش استعدادهای اعضا و توانمندسازی آنان برای ادامه راه دیگر موضوع سخن مدیرکل کانون استان بود.

وی در بخشی از نشست خبری خود به سند تحول بنیادین اشاره کرد و از تاکید بر اهمیت بحث پرورش در انجام فعالیت‌ها گفت و ادامه داد: مدرسه، مرکز تربیتی دانش‌آموزان است اما کانون بر اساس شش ساحت سند تحول بنیادین، که یکی از اسناد بالادستی ماست، در زمینه «تربیت زیباشناختی و هنری» به صورت جدی در حال فعالیت است.

سالاری ادامه داد: در این سند، که بخشی از آن از کلام خدا و بخش دیگری مطالبات مدنظر بنیانگذار جمهوری اسلامی(ره) و مقام معظم رهبری است، همه‌ی ساحت‌های تربیتی مربوط به حوزه فعالیت‌های ماست؛ یعنی ساختار فعالیت‌های ما در مبنای خود به ساختار و ساحت‌های سند تحول بنیادین متصل است که همه ساحت‌های وجودی انسان را در برمی‌گیرد.

مدیرکل کانون استان، هم‌چنین، از دو ابزار جذب و رشد در کانون نام برد و در این خصوص گفت: مربیان توانمند، کتاب‌ها، بازی‌ها و سرگرمی‌ها و محتوایی که با توجه به مناسبت‌ها برنامه ریزی می‌شود ابزار جذب ما هستند که در کنار ابزار رشد ما چون کانون زبان ایران، انجمن‌ها، باشگاه‌ها، مراکز تخصصی سفالگری و نجوم، مرکز علوم و فناوری و... مجموعه را در توانمندسازی اعضا کمک می‌کنند.

سیاست‌های کانون در سال جاری(مخاطب محوری، مرکز محوری و نوجوان محوری)، مراکز الگو، زیرساخت‌های کانون، گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی و استفاده از ظرفیت آنان و تولی‌گری کانون دیگر نکاتی بود که سالاری در جمع خبرنگاران به آنها اشاره کرد.

دبیر کارگروه هفته ملی کودک استان، سپس، در تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک گفت: با توجه به نشست‌های تخصصی و هماهنگی‌های انجام شده و متناسب با روزشمار هفته‌ی ملی کودک ۱۴۷۰ برنامه در اداره‌کل و مراکز فرهنگی‌هنری سراسر استان برگزار خواهد شد.

رونمایی از عروسک‌های غول پیکر با هدف نشاط آفرینی برای کودکان نخستین برنامه‌ای بود که مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به آن اشاره کرد و گفت: هر چه‌قدر در حوزه کودک و نوجوان سرمایه گذاری شود، خروجی بهتری خواهیم داشت و این نیازمند ابزارهای گوناگونی(مرکز تخصصی تئاتر و هنرهای نمایشی، سفالگری، نجوم و...) است تا نتیجه‌ی بهتری در حوزه‌ی توانمندسازی کودکان و نوجوانان داشته باشیم.

وی در این بخش اشاره‌ای به تهیه‌ی ملزومات، زیرساخت‌های مراکز و تجهیز آنان و... داشت و آن را گامی در جهت کشف و پرورش استعدادهای اعضا دانست.

جشن محوری روز جهانی کودک در زاهدان و زابل، برپایی ۲۳ نمایشگاه آثار اعضا و فروش دست‌سازه‌های آنان، جنگ‌های شادی، برگزاری ۹۲۰ کارگاه فرهنگی، هنری و ادبی اجرای جُنگ شبانه، اجرای نمایش عروسکی با نمایش برگزیده اعضای کانون، مسابقه عکاسی لبخند کودکانه، برگزاری نشست‌های تخصصی انجمن‌های هنری، ادبی و فرهنگی، پخش پویانمایی‌های تولید کانون، نشست صمیمانه با کتاب، برگزاری کارگاه‌هایی ویژه‌ی کودکان با نیازهای خاص، میز خدمت با حضور مدیرکل در نماز جمعه، رادیو کودک، کارگاه فن بیان در نمایش، مسابقه کودک خلاق با دورریختنی‌ها، کارگاه هنری دو روزه‌ی سفالگری، جشن پرواز کتاب‌های پرنده، کارگاه‌های متناسب با نیاز کودکان و برنامه‌های متعدد برای کودکان روستا و حاشیه‌ی شهر از جمله برنامه‌هایی بود که دبیر کارگروه هفته ملی کودک استان به آنها اشاره کرد.

اهمیت خانواده‌ها در برنامه‌های کانون و جایگاه ویژه‌ی آنان در برنامه ریزی‌ها، موضوع دیگری بود که سالاری در مورد آن صحبت کرد و گفت: «اعتماد خانواده‌ها» به کانون یکی از سرمایه‌های این مجموعه و سبب سربلندی ماست که برای حفظ و تقویت آن باید پیوسته تلاش کنیم و برنامه داشته باشیم به همین منظور ویژه برنامه‌هایی هم برای این عزیزان تدارک دیده‌ایم که همراه با کودکان خود لحظه‌های شادی را در کانون مهربانی سپری کنند.

پاسخگویی به پرسش‌های خبرنگاران بخش پایانی نشست خبری هفته ملی کودک بود که با حضور خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های استان در دفتر مدیرکل کانون سیستان و بلوچستان و دبیر هفته‌ی ملی کودک برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =