بانوان و کودکان بیشتر تحت تأثیر تغییرات اقلیمی هستند

نشست تخصصی «تغییر اقلیم؛ گرد و خاک» به مناسبت هم‌زمانی هفته ملی کودک و هفته فضا از سوی کانون پرورش فکری با همکاری پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی و سازمان فضایی ایران برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست ساویز صحت‌کاشانی دانشیار پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی با تبریک روز جهانی کودک گفت: در طی ۶ سال گذشته به دلیل تغییرهای اقلیمی کودکان سراسر جهان با آسیب‌هایی مواجه بودند.

وی افزود: در این مدت بیش از ۱/۴۳ میلیون کودک به‌خاطر مسائل آب و هوایی مورد آسیب قرار گرفتند و مجبور به ترک شهر خود شدند.

صحت‌کاشانی ادامه داد: یکی از پدیده‌هایی که حاصل تغییرهای اقلیمی است سیل است که در چند دهه اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده و بیش از ۱۹میلیون کودک از سیل آسیب دیدند.

دانشیار پژوهشگاه هواشناسی گفت: هم‌چنین از طریق خشکسالی که منجر به گرد و خاک می‌شود بیش از ۳/۱ میلیون کودک دچار آسیب شدند.

وی با اشاره به تغییرات جوی در استان‌های مختلف بیان کرد: روند تغییرات اقلیمی قرار نیست کاهش پیدا کند، مگر این‌که پژوهش‌های لازم در این زمینه انجام شود و راه‌هایی برای کاهش این تغییرات در نظر بگیریم.

صحت‌کاشانی تصریح کرد: آیا به سمتی می‌رویم که کشورمان را در برابر تغییرات اقلیمی تاب‌آور کنیم؟ لازم است نسبت به تغییرات اقلیمی آماده‌سازی داشته باشیم و در مورد کودکان و نوجوانان به یک اولویت‌بندی برسیم.

وی اظهار کرد: صندوق بین‌المللی برای کودکان بررسی کرده است که چه مواردی باعث می‌شود آسیب‌ها برای نسل بعد زیاد شود. در اینجا توجه به پیش ساخت‌هایی که آسیب‌پذیر هستند مورد توجه است.

بیش از ۹۰ درصد بیماری‌ها تحت تأثیر تغییرات اقلیمی است

این پژوهشگر در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: خشکسالی و سیل می‌تواند به محصولات کشاورزی آسیب بزند و به سمتی می‌رویم که خیلی مناطق دچار قحطی و مهاجرت می‌شوند.

صحت‌کاشانی با اشاره به موضوع مهاجرت ادامه داد: تقریبا از سال ۸۷ به‌ویژه در نیمه جنوبی کشور گرد و خاک شدیدتر شد و نیمه غربی کشور تحت تأثیر این موضوع قرار گرفت. این اتفاق باعث مهاجرت می‌شود.

وی بروز بیش از ۹۰درصد بیماری‌ها را تحت تأثیر تغییرات اقلیمی عنوان کرد و افزود: برای مثال تا سال ۲۰۴۰ یک چهارم کودکان در مناطقی زندگی خواهند کرد که دسترسی به منابع آبی نخواهد داشت.

این دانشیار پژوهشگاه هواشناسی با بیان اهمیت موضوع افزایش دما گفت: افزایش دما در سه چهارم کشور رخ داده است. سال گذشته افزایش دمای زیادی داشتیم و بیش از ۷۲ بلایای طبیعی رخ داد که در اثر آن‌ها بیش از ۹ میلیون نفر آسیب دیدند.

صحت‌کاشانی به کاربرد فناوری فضایی برای کاهش گردوخاک اشاره کرد و پیش‌بینی کاهش گرد و خاک را موضوعی چالشی دانست که برای پیش‌بینی آن باید از ماهواره و رادار استفاده کرد.

وی در ادامه به چند نمونه از شکل‌گیری گرد و خاک‌های مختلف که با توجه به شرایط متفاوت رخ می‌دهد اشاره داشت و با نمایش تصاویر به توضیح این آسیب پرداخت.

این پژوهشگر عنوان کرد: در کلان شهرها وقتی گرد و خاک اتفاق می‌افتد و آلودگی با آن ترکیب می‌شود شناسایی‌اش سخت خواهد شد. برای همین یک ایستگاه را در نزدیک شهر می‌گذارند.

ساویز صحت‌کاشانی در پایان گفت: بانوان و کودکان بیشتر تحت تأثیر تغییرات اقلیمی هستند و بیشترشدن گرد و خاک، آسیب‌پذیری بیشتر کودکان در آینده را به دنبال خواهد داشت. بنابراین نیاز به دوره‌هایی است تا بررسی شود گرد و خاک چه اثرات اجتماعی خواهد داشت. دسترسی به اطلاعات برای حل آسیب‌های تغییرات اقلیمی دارای اهمیت است.

اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی و سازمان فضایی ایران نشست تخصصی «تغییر اقلیم؛ گرد و خاک» را روز ۱۶ مهر ۱۴۰۳ باحضور ساویز صحت‌کاشانی دانشیار پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی به‌صورت برخط برگزار کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =