اجرای برنامه‌های متنوع مراکز کانون در هفته ملی کودک (بخش اول)

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با هفته ملی کودک برنامه‌های متنوعی را در سراسر کشور برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این برنامه‌ها روزهای ۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳ در مراکز کانون سراسر کشور برگزار شد که با استقبال کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها همراه بود. بخش اول این گزارش را می‌خوانید:

جشن بزرگ « نام آوران فردا» در کانون آذربایجان شرقی

در هفته ملی کودک مراسم ویژه‌ای با همکاری مرکز شماره ۱ کانون پرورش فکری و شهرداری منطقه ۸ تبریز در تداوم برنامه‌های مشترک کانون و شهرداری مناطق تبریز و با هدف نکوداشت آئین‌های هفته ملی کودک در فرهنگسرای شمس برگزار شد.

در این برنامه که با استقبال گسترده و پرشور خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان به اجرا درآمد برنامه‌های متنوع و جذابی برگزار شد. نمایش، سرود، مسابقه، خاطره‌گویی و اهدای جوایز به کودکان حاضر در مراسم از برنامه‌های اجرا شده در این آیین بود.

در برنامه‌ای دیگر ویژه برنامه بزرگداشت هفته ملی کودک با حضور فرماندار سراب در جمع خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان در کانون این شهر برگزار شد. در این آیین فعالیت‌ها و برنامه‌های متنوعی برگزار و نمایشگاه آثار هنری اعضای کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان سراب گشایش یافت.

اجرای برنامه‌های متنوع مراکز کانون در هفته ملی کودک (بخش اول)

همچنین نشست تخصصی با حضور خانواده‌ها از سوی کارشناسان ارشد اورژانس اجتماعی با هدف آگاهی بخشی درباره ایمنی کودکان برگزار شد. کارگاه بازی مادر کودک نیز از دیگر برنامه‌های این روز بود.

جشن بزرگ هفته ملی کودک نیز با عنوان « نام آوران فردا» با حضور پرشور و کم‌نظیر خانواده‌ها به همت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز و کانون پرورش فکری استان برگزار شد.

 این آیین در دو بخش در فضای باز و سالن اجتماعات به اجرا درآمد و با برنامه‌های متنوعی همچون قصه و نمایش، نقالی، موسیقی، مسابقه و قرائت بیانیه هفته ملی کودک همراه شد که بخش ویژه آن به کودکان مظلوم غزه و فلسطین و لبنان اختصاص داشت.

گشایش «خانه هنر» در کانون آذربایجان غربی

به مناسبت هفته کودک نشست آموزشی «تربیت آگاهانه نسل جدید» ویژه اولیای تربیتی و خانواده‌ها با تدریس مقصود رزم آرا پژوهشگر و مدرس دانشگاه در محل سالن جلسات اداره کل کانون برگزار شد و دکتر رزم آرا به بیان نکاتی در مورد آخرین مسائل تربیتی در نسل جدید کودکان بر اساس روش‌های نوین پرداخت.

همچنین همزمان با سراسر کشور و با عنوان «روز کودک، روز قصه» ویژه برنامه‌های این روز در تمام مراکز استان آذربایجان غربی برگزار شد.

برهمین اساس قصه‌گویان در محافل عمومی برای کودکان قصه‌گویی کرده و در جهت توسعه و ترویج قصه‌گویی گام‌هایی مؤثر و مفید برداشتند.

اجرای برنامه‌های متنوع مراکز کانون در هفته ملی کودک (بخش اول)

برنامه «روز کودک، روز قصه» نیز با مشارکت مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و یونیسف برگزار شد و کودکان روستایی هم در این برنامه‌ حضور داشتند.

به مناسبت هفته ملی کودک نمایش «هپل و پری» هم به کارگردانی الهام شیخ‌زاده و با اجرای گروه هنری کانون در محل سالن آمفی تئاتر اداره کل کانون استان اجرا شد. نمایش «هپل و پری» برگزیده نوزدهمین جشنواره استانی هنرهای نمایشی، دوستی و حفظ محیط زیست را به صورت غیرمستقیم به کودکان آموزش می‌دهد.

در راستای اجرای برنامه‌های هفته ملی کودک و با حضور مدیرکل کانون استان، مربیان، اعضای نوجوان و جمعی از کارکنان ستادی، «خانه هنر» مجتمع ارومیه نیز در مرکز الگوی استان افتتاح شد.

هدف اصلی خانه هنر، سامان‌دهی و سازمان‌دهی به استعدادهای ویژه و سرمایه گذاری بر آنها هست.

برگزاری «جشن آرزوها» در کانون اردبیل

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان نمین در دومین روز از برنامه‌های هفته ملی کودک میزبان اعضاء و دانش آموزان مدرسه محمد جعفری این شهر شد و قصه‌گویی، بازی و سرگرمی، مسابقه، تماشای پویانمایی، از برنامه‌هایی بود که در این مناسبت به اجرا درآمد.

ویژه‌برنامه گرامیداشت هفته‌ی ملی کودک نیز با شعار «برای کودکان، برای آینده» با هدف نکوداشت مناسبت هفته کودک، معطوف ساختن توجه عمومی به حقوق کودکان، ایجاد شور و نشاط در اعضا و معرفی فعالیت‌های کانون در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان نیر برگزار شد.

برپایی کارگاه نقاشی، شعرخوانی، برگزاری مسابقه و پخش پویانمایی «یکی کم است» از برنامه‌های اجرا شده در این روز بود.

همچنین مربیان و اعضای کانون ‌یار مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی ۲ کانون اردبیل در چهارمین روز از هفته ملی کودک در بخش کودک بیمارستان بوعلی، به اجرای فعالیت‌های فرهنگی شاد و مفرح پرداختند.

اجرای برنامه‌های متنوع مراکز کانون در هفته ملی کودک (بخش اول)

اجرای موسیقی زنده، شعرخوانی، اجرای مسابقه، قصه‌گویی، اهدای کتاب و فرفره‌های شادی، همخوانی شعر توسط بیماران کودک از برنامه‌های اجرا شده در این روز بود.

در برنامه‌ای دیگر «جشن آرزوها» با همکاری مشترک مرکز شماره ۵ کانون پرورش فکری و شرکت توزیع برق شهرستان اردبیل برگزار شد. در این برنامه با پخش کلیپی از مدیریت مصرف برق، کارشناسان این شرکت درباره اصلاح الگوی مصرف و ترویج فرهنگ استفاده بهینه از این انرژی با حاضران گفتگو کرده و مطالب آموزشی را ارائه کردند.

نشست «سفر به دنیای جادویی ترجمه» در کانون اصفهان

در کانون اصفهان، در راستای همراهی با مردم مظلوم لبنان و غزه و تقارن این ایام با هفته ملی کودک، جهت تبیین و تعریف تحولات منطقه و آشنایی با سیره مقاومت و ایستادگی به پیشنهاد مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان و بامحوریت کانون پرورش فکری، پویش قصه‌گویی، روایتگری و نقالی با موضوعات امنیت، مقاوت و ایستادگی برگزار شد .

همچنین اولین عصر شعر و دل نوشته کودکان در مجتمع فرهنگی هنری کانون استان با حضور مهدی آقایاری مدیرکل کانون اصفهان، کارشناس ادبی، مربی مسئولان فرهنگی، جمعی از مربیان ادبی و اعضای شاعر کودک برگزار شد و شرکت‌کنندگان در برنامه به خوانش آثار خود پرداختند.

از اهداف برگزاری این برنامه ایجاد انگیزه در اعضای کودک، پرورش خلاقیت و زیباشناسی، لذت بردن از ادبیات، تقویت اعتماد به نفس و مهارت افزایی کودکان در بیان هیجان‌های شخصی و همدلی با احساس‌های دیگران بود.

اجرای برنامه‌های متنوع مراکز کانون در هفته ملی کودک (بخش اول)

نشست «سفر به دنیای جادویی ترجمه» نیز با حضور مدیرکل کانون استان، کارشناس و مربیان ادبی و اعضای مراکز برگزار شد.

 این نشست به صورت کارگاهی برگزار شد و مهمان برنامه با تمرکز بر آثاری چون شاهنامه و قصه‌های هزار و یک شب با فعالیت‌های ادبی، فردی و گروهی متناسب با گروه‌ سنی کودکان، طراحی و ساده‌سازی کرده بود.

فعالیت‌های متنوع کتابخانه سیار در کانون البرز

همکاران قدیمی‌ترین مرکز کانون در شاه عباسی کرج یعنی مرکز شماره یک با دعوت از دانش آموزان دبستان مسلم این عقیل فعالیت‌های معرفی هفته ملی کودک، معرفی کتاب، اجرای سرود کانون، قصه‌گویی و بازی را برای دانش آموزان اجرا کردند.

همچنین در مرکز ۲ استان « نشست ارتباط موثر» برگزار شد و میترا فرهادیان، مربی مسئول کانون شماره ۲ کرج و مدرس دوره‌های ارتباط موثر، کارگاه آموزشی را ویژه والدین دانش آموزان دبستان قلم برگزار و از راه کارهای والدین برای تربیت کودکان برای زندگی شاد و برقراری ارتباط موثر با آنان، سخن گفت .

همکاران مرکز شماره ۳ کانون کرج نیز با همکاری معاونت امور جوانان هلال احمر استان البرز و دعوت دانش آموزان دبستان پدیده البرز، کارگاه کمک‌های اولیه و آشنایی به ایمنی در برابر زلزله را برگزار کردند.

اجرای مانور زلزله و حضور آمبولانس از بخش‌های ویژه این برنامه بود که بسیار مورد توجهه دانش آموزان قرار گرفت.

همچنین در مرکز هشتگرد کارشناسان محیط زیست با دانش آموزان دبستان «سامانی پور» در خصوص کودک و محیط زیست سالم، ضرورت استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و کیف لقمه صحبت کردند و در ادامه فعالیت‌های دیگری مانند معرفی وقایع، قصه‌گویی «داستان یک روز پر کار»، نمایش پویانمایی «عروسی هاجر» و ساخت کاردستی و نقاشی اجرا شد.

در برنامه‌ای دیگر کتابخانه سیار کانون پرورش فکری استان اصفهان با حضور در مدرسه خرده فلاح روستاهای «آغچه حصار» و مدرسه مهر و ماه «چهارباغ» فعالیت‌های مختلف امانت کتاب، بازی و نقاشی را برای کودکان اجرا کرد.

اجرای برنامه‌های متنوع مراکز کانون در هفته ملی کودک (بخش اول)

همکاران مرکز شماره ۴ کانون کرج هم در این هفته میزبان دانش آموزان دبستان یاوران علم بودند و ضمن معرفی فعالیت‌های مرکز، فعالیت‌های شعرخوانی، بازی و سرگرمی و قصه‌گویی را برای دانش‌آموزان اجرا کردند.

مرکز مجتمع کانون کرج نیز علاوه بر همکاری در برگزاری نشست ویژه خانواده‌ها با عنوان کودک درون، کودک بیرون و برگزاری نشست ویژه مدیرکل کانون استان با کودکان مرکز ویژه برنامه‌های اجرای پانتتومیم، قصه‌گویی، شعرخوانی و بازی را برای کودکان اجرا کرد.

اجرای طرح «هر کلاس، یک قفسه کتاب» در کانون ایلام

همزمان با هفته ملی کودک، نمایشگاه آثار اعضای کانون در مرکز شماره یک ایلام با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، مربیان و ۷۰ دانش آموز کودک از مدارس همجوار افتتاح شد و مورد بازدید قرار گرفت.

براساس این خبر این نمایشگاه مجموعه آثار هنری اعضای مرکز یک در تابستان و همچنین آثاری با محوریت غزه و فلسطین بود. در کنار این نمایشگاه به همین مناسبت ایستگاه نقاشی نیز برگزار شد.

اجرای برنامه‌های متنوع مراکز کانون در هفته ملی کودک (بخش اول)

جشن بزرگ پرواز بادبادک‌ها هم باحضور خانواده‌ها و کودکان مشتاق و همچنین حضور موثر و اجرای موفق اعضای کنشگر کانونی با اجرای برنامه‌های شاد و پرشور و در فضایی با نشاط به همت کانون استان در پارک تفریحی چغاسبز ایلام برگزار شد.

در این مراسم کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها بادبادک‌های خود را با محوریت کودکان غزه و لبنان و به عنوان نماد صلح و دوستی برای کودکان جهان به پرواز درآوردند.

همچنین در راستای اجرای برنامه‌های سلامت اجتماعی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق کم برخوردارمرحله دوم طرح «هر کلاس، یک قفسه کتاب» در مدارس منتخب استان اجرا شد.

در اجرای این طرح، کتاب‌های تازه کانون به قفسه‌های کتاب برخی از مدارس اختصاص داده شد تا دانش آموزان از این کتاب‌ها استفاده کنند.

در حاشیه این برنامه اثرخوانی و شعر خوانی توسط دانش آموزان مدارس آینده سازان و ۱۲ فروردین برگزار شد.

رونمایی از دو کتاب در کانون بوشهر

به مناسبت هفته ملی کودک و با حضور کودکان، سمیه رسولی مدیرکل کانون پرورش فکری استان بوشهر، علی موحدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی جشن کودکی در دبستان امید انقلاب شهر بوشهر برگزار شد.

اجرای برنامه‌های متنوع مراکز کانون در هفته ملی کودک (بخش اول)

در این آیین برنامه‌های متنوعی از سوی کودکان اجرا شد که از آن جمله می‌توان به اجرای سرود، دکلمه‌خوانی، شعرخوانی و بازی و شادی گروهی با اجرای خاله بهناز مجری شبکه استانی بوشهر اشاره کرد. در پایان این برنامه زنگ کودکی به‌صورت نمادین از سوی مسئولان نواخته شد.

نشست تخصصی «کودک، چالش‌های خانواده و راهکارها» نیز برای مربیان، معلمان، مادران و همه علاقه‌مندان برگزار شد. در این دوره مباحثی چون چالش‌های ارتباط با کودک، دنیای کودکی، راهکارهای ارتباط صحیح با کودک و... مورد توجه قرار گرفت.

همچنین مجموعه کتاب‌های «صد کلمه، صد کلوچه» و «جادوی احساس» با حضور آمنه رمضانی نویسنده این دو مجموعه در کانون پرورش فکری مرکز شبانکاره رونمایی شد.

برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی در کانون تهران

نمایشگاه سومین مهرواره‌ی هنرهای تجسمی کانون استان تهران هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک آغاز شد.

این نمایشگاه با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از اعضای مراکز، احمد قیومی فرماندار، حامد شایان معاون سیاسی امنیتی فرماندار، امین کمالوندی معاون توسعه و مدیریت منابع، مجتبی حاذق مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری، سعیده عزیزیان مدیرکل اداره آموزش و پژوهش، ویدا ملکی معاون فرهنگی کانون استان تهران و سیدعلی حسینی معاون اداری و مالی استان تهران و به همراه جمعی از سرپرستان و خانواده‌ها، با آثار ۱۰۸ نفر از اعضای نوجوان در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، سفالگری، عکاسی و هنر جدید در نگارخانه‌ی آفتاب گشایش و پیش چشم علاقه‌مندان به این رشته‌ها قرار گرفت. همچنین در این نمایشگاه علاوه بر آثار اعضای نوجوان، آثار اعضای کودک و اعضای مراکز فراگیر نیز به نمایش گذاشته شد.

اجرای برنامه‌های متنوع مراکز کانون در هفته ملی کودک (بخش اول)

هدف از برگزاری این رویداد هنری ایجاد زمینه‌ای مناسب جهت پرورش اعضایی متخصص و کارآمد و همچنین تقویت اعتماد به نفس و مفید بودن کودکان و نوجوانان بود.

این نمایشگاه از سوی ۵ عضو به نمایندگی از ۵ رشته، ، مربیان، خانواده‌ها و کارشناسان استانی و ستادی کانون افتتاح شد که در آن ۶۹ اثر نقاشی، ۵۴ اثر خوشنویسی، ۴۸ اثر سفالگری، ۲۶ اثر عکاسی و ۲ اثر هنر جدید به نمایش گذاشته شد.

همچنین «روز کودک، روز قصه» با اجرای برنامه‌های متنوع در بوستان صبا شهر پرند با اجراهای متنوعی ازجمله قصه‌گویی، نقالی، تئاتر عروسکی، مسابقه و اهدای جوایز برگزار شد.

در هفته کودک هفتمین نشست انجمن زیست‌شناسی نیز با موضوع گل‌ها و گیاهان در مرکز علوم کانون تهران برگزار شد. در این انجمن تخصصی۶۰ نفر از اعضای علاقه‌مند مراکز ۴۱، ۱۱، ۲۹،۳،۲۲،۳۳،۳۸ و ۴۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران حضور داشتند.

افتتاح مرکز تخصصی انیمیشن در کانون چهارمحال و بختیاری

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بام ایران در استان چهارمحال و بختیاری با جشن‌ها، ویژه‌برنامه‌ها و گشایش نمایشگاه‌های گوناگون و متناسب با نظام‌نامه‌ی فعالیت‌های تابستانی هفته کودک را گرامی داشتند.

با شروع هفته کودک مرکز فرخ‌شهر با برنامه‌ای در روستای خیرآباد آغازگر این برنامه‌ها بود و مراکز بروجن و فرادنبه هم درهای نمایشگاه آثار و تولیدات خود را به روی علاقه‌مندان گشودند و در ادامه، ویژه برنامه‌ی پرواز بادادک‌ها در تالاب گندمان از سوی مرکز فرهنگی هنری گندمان انجام شد.

اجرای برنامه‌های متنوع مراکز کانون در هفته ملی کودک (بخش اول)

علاوه براین هم‌زمان با ۱۶ مهر جشن‌های مراکز باباحیدر، شماره دو، شماره سه و مرکز مجتمع کانون شهرکرد، اردل و همچنین اجرای کاروان شادی در بوستان مرکز فارسان انجام گرفت و در پایان این روز با دعوت از دانش‌آموزان چند مدرسه در سالن گردهم‌آیی‌های اداره کل کانون استان جشن بزرگی برگزار شد.

علاوه براین مراکز شلمزار، فرخ‌شهر، سامان، گهرو، بروجن، سیار کوهرنگ و سیار لردگان جشن‌هایی برگزار کردند و مرکز هفشجان نیز مسابقه‌ی سازه‌های ماکارونی را اجرا کرد.

همچنین غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا در گلزار شهدای تمامی شهرستان‌های استان انجام شد و در ادامه مراکز فرهنگی هنری بن، پردنجان، گندمان و جونقان ویژه‌برنامه‌هایی را اجرا کردند. ارج‌گزاری از کودکان خلاق روستایی با عنوان خوشه‌های طلایی از دیگر برنامه‌های این روز بود.

به مناسبت گرامی‌داشت هفته‌ی ملی کودک، روح‌الله واحد مدیرکل کانون استان نیز به همراه مدیر بنیادشهید شهرستان شهرکرد، با خانواده‌ی شهدای کودک در دوران دفاع مقدس دیدار و از مقام شامخ خانواده‌ی ایثارگران و شهدا قدردانی کرد.

در ادامه هم‌زمان با هفته ملی کودک و هفته نیروی انتظامی مدیرکل کانون پرورش فکری استان با فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری دیدار و گفت‌وگو داشت.

گشایش مرکز تخصصی انیمیشن استان از دیگر برنامه‌های این هفته بود.

نمایشگاه عروسک‌های بومی در کانون خراسان رضوی

در کانون خراسان رضوی کارشناسان مرکز آفرینش‌های ادبی با همراهی مسئول کتابخانه سیار شهری مشهد محسن ساجدی‌فر، در مدرسه دخترانه طالقانی واقع در منطقه تبادکان حضور داشته و هفته ملی کودک و فعالیت‌های کانون پرورش فکری را به معلمان و دانش‌آموزان معرفی کردند.

برنامه با پخش‌کردن ۴۰۰ نامه و طرح ادبی، شعرخوانی، توضیح بخش مکاتبه‌ای و نقش آن در فرایند نوشتن اعضای محروم از کتابخانه و کارگاه ادبی همراه بود و در ادامه طرح‌های برتر ادبی، هدیه دریافت کردند.

هر ساله در هفته ملی کودک، بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی با برنامه‌ای تحت عنوان «نامه‌های مهربان» در مدارس حاشیه شهر، این بخش را معرفی می‌کند و اعضای مستعد، جذب فعالیت مکاتبه‌ای شده و سیر ارسال و دریافت نامه برای آن‌ها با همکاری مربیان کتابخانه‌های سیار و پستی ادامه دارد.

اجرای برنامه‌های متنوع مراکز کانون در هفته ملی کودک (بخش اول)

همچنین هم‌زمان با بزرگداشت هفته ملی کودک با همکاری کانون پرورش فکری و اداره موزه آستان قدس رضوی نمایشگاهی از عروسک‌های بومی و محلی شامل ۶۰ عروسک ساخته‌ی دست مربیان و اعضاء مراکز فرهنگی استان در موزه رضوی برپا شد.

در این هفته ۴۰۰ عضو جدید نیز به جمع اعضا کتابخانه‌ی پستی نیشابور اضافه شدند.

در ادامه با حضور مربیان کانون در دو مدرسه شهدای خرو و شهید آشیانی روستای محمود آباد فضل، فعالیت‌هایی نظیر قصه‌گویی، معرفی کتاب، نمایش فیلم، کاردستی، خلاصه‌گویی کتاب و کاردستی و کاغذوتا برای اعضا به‌صورت حضوری اجرا شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هفته ملی کودک را ۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳ با شعار «برای کودکان برای آینده» در سراسر کشور برگزار کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =