«جستار» به تغییرنگرش و جهان بینی ما کمک خواهد کرد

مریم کوچکی، پژوهشگر، جستار نویس و کارشناس ادبی ضمن برگزاری دوره جستار نویسی ویژه همکاران کانون البرز، از تاثیر جستار بر تغییر نگرش و جهان بینی افراد سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، این مدرس در ابتدای نشست آموزش جستار نویسی که به همت واحد آموزش و پژوهش و انجمن قصه گویی کانون البرز، برگزار شده بود،  به تعریف جستار پرداخته و گفت جستار تجربه شخصی غیرداستانی فرد در مورد موضوعی است که به حل یک مسئله یا چالش منجر می شود و از دید فرد  در مورد آن مسئله ذکر خواهد شد .

این پژوهشگر به انواع جستار و تفاوت آن ها پرداخته و به برخی از انواع اصلی و مناسب برای نوشتن جستار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

«جستار» به تغییرنگرش و جهان بینی ما کمک خواهد کرد

جستار روایی، جستار توصیفی، جستار تبیینی، جستار فرآیندی، جستار انتقادی و جستار تحلیلی، از انواع جستاری ود که این نویسنده در مورد آن ها صحیت کرد.

کوچکی که سابقه نوشتن  داستان و جستارهای مختلفی را در کارنامه خود دارد و با جستار «دایی جان امین الله  و جان دیبادی» توانسته بود در بین برگزیدگان بخش جستارنویسی بیست و پنجمین جشنواره بین االمللی قرار گرفته و رتبه سوم این بخش را از آن خود کند، در  ادامه  به بیان اهمیت و  تاثیر جستارنویسی بر افزایش آگاهی افزاد پرداخته و گفت  جستارنویسی ضمن عمق بخشی به مطالعه می تواند چکیده ای از حوزه های مورد علاقه فرد را به او آموزش دهد و در نهایت، به تغییر نگرش و جهان بینی ما کمک خواهد کرد.

بیان تفاوت جستار با مقاله، داستان و خاطره،  چگونگی یافتن مسئله و دغدغه نویسنده، نحوه نوشتن جستار به ویژه جستار روایی و بخش های مختلف آن شامل ( مقدمه یا  شروع ، بدنه یا میانه و پایان یا جمع بندی)  و نحوه تنظیم هر بخش و اهمیت آن در جذب مخاطب به ادامه خوانش جستار نوشته شده و بیان مناسب بر اساس ساختار،  اهمیت خاطره نویسی و نوشتن جزئیات در جستارنویسی،استفاده از شیوه بارش افکار، ایجاد عدم تعادل و کشمکش( انسان با خود، با انسان دیگر و طبیعت)، اهمیت مشاهدات و تجربیات نویسنده،  صراحت گفتار نویسنده، اهمیت زبان و لحن جستار و توجه ویژه به انتخاب عنوان مناسب و  نکات ویرایشی و نگارشی و دیگر عوامل موثر   در ترغیب مخاطب به خواندن متن نوشته شده، از مباحثی بود که در طی این دوره یک روزه  برای علاقه مندان به جستارنویسی تشریح شد.

این مدرس در پایان به ذکر منابع و نمونه هایی از جستارهای مختلف پرداخت . 

«جستار» به تغییرنگرش و جهان بینی ما کمک خواهد کرد

گفتنی است جستار نویسی یکی از بخش های مورد توجه کانون در بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه گویی ویژه همکاران کانون است که از افراد خواسته شده مسئله و چالش های خود را در این قالب به مخاطبان ارائه دهند.

لازم به توضیح است نشست آموزشی جستار نویسی، ویژه همکاران کانون البرز از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰ روز دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳، با حضور جمعی از کارشناسان، مسئولان و مربیان علاقه مند به نگارش جستار در سالن مرکز شماره ۳ کانون کرج، برگزار شد .

«جستار» به تغییرنگرش و جهان بینی ما کمک خواهد کرد

«جستار» به تغییرنگرش و جهان بینی ما کمک خواهد کرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =