تأکید بر جایگاه مهم و اثرگذار کانون زبان ایران در زبان‌آموزی

گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی کانون زبان ایران با هدف گفت‌وگو درباره سیاست‌های سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این گردهمایی مهدی ذوالفقار، رییس کانون زبان ایران، علی‌اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم‌مقام رئیس فرهنگستان علوم و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، حسین سلیمی رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام گروه روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و روح‌الله عباسی‌نژاد مدیر دفتر مرکزی حراست کانون سخن گفتند.

رییس کانون زبان ایران خطاب به مدیران استانی اظهار داشت: زمینه‌ همکاری‌های پژوهشی در استان‌ها وجود دارد، در مورد موضوع‌های حوزه پژوهش اگر کارمندان و مدرسان توانمندی در استان‌ها دارید که می‌توانند در این حوزه تولید محتوا کنند به بخش‌های مربوطه معرفی کنید. تجربه ما در برگزاری وبینارها نشان داد که استان‌ها بسیار توانمند هستند و حتی ظرفیت‌ بیشتری نسبت به تهران دارند که از جمله نمونه‌های آن محتواهای کمک آموزشی، تولید محتوا و پشتیبانی در وبینارها، مجلات کانون زبان و... است.

مهدی ذوالفقاری ادامه داد: انتظار ما این است که مدیران استانی مبلغان این قبیل فعالیت‌ها باشند و اقدام‌های جدید در این مجموعه را معرفی کنند که هم باعث دلگرمی و ایجاد انگیزه در مدرسان خواهد شد و هم حضور آن‌ها در این فعالیت‌ها باعث می‌شود برنامه‌های بیشتری را با شما هماهنگ کنند.

تأکید بر جایگاه مهم و اثرگذار کانون زبان ایران در زبان‌آموزی

حضورمان را در میدان‌های بین‌المللی توسعه دهیم

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: ما یک بنگاه اقتصادی، فرهنگی و آموزشی هستیم و به لطف خداوند متعال و تلاش همه شما عزیزان با آرامش در حال حرکت رو به جلو می‌باشیم، اما انتظار من از این مجموعه بیشتر است. مدیران ما نباید مدیر حفظ شرایط موجود باشند بلکه باید مدیر تحول برای آینده باشند، پس لازم است حضورمان را در میدان‌های جدید بین‌المللی توسعه دهیم.

جابجایی حساب‌های مالی کانون زبان ایران، نحوه پرداخت اضافه کار به کارکنان و شیوه‌نامه ضریب مقطع و شش کلاسه شدن مدرسان از جمله مواردی بود که رییس کانون زبان ایران درباره آن‌ها توضیح‌هایی ارائه کرد و از مدیران خواست هر آن چه که به استان‌ها ابلاغ می‌شود را به کارکنان و مدرسان منتقل کنند.

همچنین هم‌افزایی و تعامل بیشتر با مجموعه کانون پرورش فکری، تعامل با حراست کانون زبان ایران، اولویت قرار دادن وبینارها، توجه به درصد قبول شدگان و مردودی‌ها، سامانه انتقادها و پیشنهادها، محصولات کمک آموزشی، مرجعیت کانون زبان در استان‌ها، شبکه نخبگان، عفاف و حجاب، توجه به اهمیت تفاهم نامه‌ها و استفاده از ظرفیت مدیران‌کل در استان‌ها و پیگیری احکام مسئولان دیگر نکات مطرح شده از سوی مهدی ذوالفقاری بود.

انسان با بخشنامه پرورش پیدا نمی‌کند

گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون زبان ایران یک مهمان ویژه هم داشت. علی‌اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی که در حال حاضر معاون پژوهشی و قائم‌مقام رئیس فرهنگستان علوم است، با دعوت رسمی مهدی ذوالفقاری رئیس کانون زبان ایران در این نشست حضور داشت.

براساس این گزارش صالحی به همراه مهدی ذوالفقاری رئیس کانون زبان و حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری بازدیدی یک ساعته از مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری و موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری داشتند.

در ادامه علی‌اکبر صالحی با حضور در این گردهمایی بیان کرد: شما یکی از مهمت‌رین مسئولیت‌ها را عهده‌دار هستید و آن انسان‌سازی است. شما در حال پایه‌ریزی یک انسان مسئول در جامعه هستید و این باعث افتخار است.

تأکید بر جایگاه مهم و اثرگذار کانون زبان ایران در زبان‌آموزی

وی افزود: کاری که شما در کانون زبان ایران انجام می‌دهید جز با عشق نمی‌شود. اصلا اساس جهان براساس عشق است. اگر ما می‌توانستیم بعد از انقلاب به همین نکته توجه کنیم، الان شرایط اجتماعی ما این نبود. اگر ما در بعد فرهنگی در مسایل اجتماعی برای پیمایش و حرکت خود، بستر اخلاق و عشق را قرار می‌دادیم، بی‌شک به اینجا نمی‌رسیدیم که نسل زدی را داشته باشیم که با آداب و سنن خودش بیگانه باشد.

صالحی ادامه داد: این کاری که شما انجام می‌دهید جز با عشق نمی‌شود. در مکتب انسان چیزی را جز با عشق نمی‌توان پرورش داد و انسان با بخشنامه پرورش پیدا نمی‌کند.

معاون پژوهشی رئیس فرهنگستان علوم است تصریح کرد: اساس انقلاب ما بخاطر مسایل اقتصادی نبود. یعنی ما انقلاب نکردیم که بگویند وضع اقتصادی ما خراب است. ما همه افتخارمان این است که بخاطر مسایل فرهنگی انقلاب کردیم. رژیم گذشته در مسایل فرهنگی به بیراهه می‌رفت.

وی افزود: ما تاکنون نتوانسته‌ایم با این انقلابی که ریشه فرهنگی داشت شرایط مطلوب و مناسب فرهنگی را ایجاد کنیم. علت آن که نتوانستیم این بود که به دین نگاه مناسکی کردیم، نه نگاه عشق و محبت. دین یک قالبی دارد که در کتاب‌های فقهی وجود دارد. اما محتوای دین چه بود؟ همین عشق بود. انی لااحب الافلین بود. یا خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ» (سوره بقره آیه ۱۶۵) کسانی که ایمان آورده‌اند، بیشترین عشق را به خدا می‌ورزند.

صالحی سپس در مورد آموزش زبان گفت: من عربی بلدم، اما اگر قواعد عربی را از من بپرسید بلد نیستم. ما در زبان‌آموزی راه را اشتباه رفتیم. به جای اینکه به صورت طبیعی به بچه‌ها زبان یاد بدهیم، راه دیگری رفتیم. دوستانی که به من می‌گفتند چگونه زبان بیاموزیم؟ می‌گویم یک کتاب را بگیرید و جمله‌هایی ساده و کوتاه از آن استخراج کنید و یاد بگیرید. بعد جمله را بزرگتر کنید. وقتی این در ذهن شما نشست به دلیل اینکه ذهن باهوش است، جاسازی می‌کند. خود ذهن فعل و فاعل مفعول را جاسازی می‌کند. ۵ تا ۶ ماه اگر مداوم این کار را بکنید موثر است. زبان را باید شیرین و جاذبه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: دوم اینکه باید شجاعت صحبت کردن زبان را به بچه‌ها بیاموزیم. جسارت و شهامت اینکه هر چی بلد است بگوید. از نظر روحی و روانی باید این حس را منتقل کنیم که هر چیزی را آموخت شهامت بیانش را داشته باشند.

قائم‌مقام رئیس فرهنگستان علوم اضافه کرد: سوم این‌که بچه‌ها در هر جلسه‌ای بیایند و در مورد یک موضوعی کنفرانسی ارائه کنند. در هر صورت این مطالب را احتمال قوی خودتان کار می‌کنید، من خواستم تأکیدی در این زمینه داشته باشم.

وی بیان کرد: خوشحالم که در جمع شما حاضر شدم و از آقای ذوالفقاری و همکاران و همه شما تشکر می‌کنم و می‌دانم که همه شما عاشقانه کار می‌کنید. بدانید خداوند شما را دوست دارد و در جایگاهی قرار دارید که با انسان‌ها سر و کار دارید. من همیشه فکر می‌کنم که اگر فرصت مجدد حیات به من دست بدهد باز شغل معلمی را انتخاب می‌کردم و خداوند هم خودش را معلم می‌داند و می‌فرماید: « عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ » (سوره علق آیه ۵) خداست که آموزش می‌دهد. مقام بسیار بالایی است و قدر بدانید.

صالحی در پایان گفت: فلسلفه زندگی خیلی مهم است؛ بعضی وقت ها به من می‎گویند چرا به ایران برگشتید؟ من همین که در ایران شخصی مثل شهید شهریاری را تربیت کردم برایم کافی است. بنابراین فلسفه زندگی بسیار مهم است. کلام آخر اینکه درون انسان اگر آرام باشد، روی سنگ خارا هم خوابش می‌برد. اما اگر درون انسان آشفته باشد لای پر قو هم بگذارندش خوابش نمی‌برد.

آموزش زبان باید شامل آموزش نمادها و بسترهای فرهنگی زبان باشد

سپس حسین سلیمی رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام گروه روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی که از دیگر مهمانان این گردهمایی بود با برشمردن ویژگی‌های جهانی شدن بیان کرد: فشردگی زمان و مکان، کمرنگ شدن نقش جغرافیا و از جاکندگی پدیده‌های اجتماعی از ویژگی‌های جهانی شدن است. جهانی شدن به معنای از بین رفتن دولت‌ها نیست، بلکه نقش دولت در کنترل جریان اطلاعات بسیار کاهش پیدا می‌کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: جهانی شدن به معنای کنش از راه دور است و هویت‌های اجتماعی و پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی بعد و ماهیت جهانی می‌یابند.

تأکید بر جایگاه مهم و اثرگذار کانون زبان ایران در زبان‌آموزی

سلیمی به تشریح شاخص‌های جهانی شدن پرداخت و گفت: اولین عنصر را می‌توان جهانی شدن اقتصاد دانست. در حال حاضر هم سرمایه و هم زنجیره ارزش بعد جهانی پیدا کرده‌اند. سرمایه‌گذاری‌های گسترده در کشورها بدون ایجاد مانع از سوی دولت را می‌توان از این سنخ دانست.

وی افزود: شاخص دیگر؛ جهانی شدن امنیت است. در حال حاضر حتی کشورهای متعارض در مسئله امنیت دچار به هم پیوستگی هستند و تهدیدات جهانی مانند؛ تروریسم، بنیادگرایی، مواد مخدر و... بعد جهانی به خود گرفته‌اند.

این استاد دانشگاه جهانی شدن محیط زیست و جهانی شدن فرهنگ را از شاخص‌های دیگر فرآیند جهانی شدن نام برد.

سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف فرهنگ پرداخت و گفت: سه تعریف و سه شیوه برای فهم فرهنگ وجود دارد: نخست؛ فرهنگ به عنوان خصوصیات انسان و یا جامعه فرهیخته؛ مثلا می‌گوییم فلان شخص خیلی بافرهنگ است و یا شیراز شهر فرهنگ و ادب است. دوم؛ فرهنگ ویژگی‌ها و نهادهای متمایز و متفاوت یک جامعه تلقی می‌شود و در برداشت سوم؛ فرهنگ را نمادهای به هم پیوسته و معانی مشترک یک جامعه می‌گویند. انسان نیز موجود نمادساز و به تبع انسان، فرهنگ نیز نظام معنایی نمادین است.

وی با تشریح نقش و جایگاه زبان در فرهنگ تصریح کرد: زبان مهم‌ترین نشانگانی است که فرهنگ در آن بروز می‌کند و حیات انسان زبان‌مند و تاریخ‌مند است. خارج از زبان انسان موجودیتی به عنوان زبان ندارد و معانی در قالب زبان قابلیت ظهور دارند. بنابراین زبان فقط ابزار ارتباط نیست، بلکه زبان یک نظام نشانگانی است که می‌تواند معانی مختلفی بر آن بار شود. زبان مجموعه‌ای از دال‌های تهی است که در بسترهای اجتماعی مختلف معانی مختلفی به خود می‌گیرد. زبان‌ها پدیده‌های سیالی هستند که نوع کارکرد آنها در شرایط گوناگون نقش‌های سیالی به آنها می‌دهد..

نویسنده کتاب «نظریه‌های گوناگون درباره جهانی‌شدن» اظهار کرد: فرهنگ عامل تفاوت و جدا شدن فرهنگ‌ها از دیگران نیست بلکه به نظام معنایی بدل می‌شود که عامل پیوند و همراهی و بودن در کنار دیگران است؛ بنابراین زبان‌آموزی ورود به جهان معانی متفاوت است. معنای کلمه‌ها و گرامر تنها اموری نیستند که در آموزش زبان مهم‌اند. این کلمات و دستور زبان در بسترهای اجتماعی متفاوت و ساخت نظام‌های معنایی متفاوت نقش متفاوت خواهد داشت. در بسترهای اجتماعی مختلف نقش‌های متفاوت ایفا می‌کنند.

سلیمی در پایان گفت: زبان را می‌توان نماد درک نمادهای متفاوت در دنیایی به هم پیوسته دانست و از این بابت نقش کانون زبان ایران بسیار مهم است و مدرسان شما باید علاوه بر آموزش زبان که شامل عناصر زبانی مثل گرامر و لغت است، عناصر نمادین و بسترهای شکل گیری معانی و مفاهیم را نیز به مخاطبان بیاموزند. چراکه در بستر جهانی زبان‌آموزی دریچه‌ای برای تعامل و همزیستی میان فرهنگ‌ها و نظام‌های معنایی متفاوت است.

هویت و سرمایه اجتماعی بیرونی شما، زبان‌آموزان‌ هستند

همچنین روح‌اله عباسی‌نژاد مدیر دفتر مرکزی حراست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون زبان ایران اظهار داشت: هویت اجتماعی و سرمایه اجتماعی بیرونی شما زبان‌آموزان‌تان هستند. خانواده‌ها به دو دلیل به کانون زبان ایران اعتماد کرده‌اند، یکی از آن‌ها محیط آموزشی سالم و دیگر محتوای آموزشی سالم است و در حال حاضر به سبب سلامت محیط و محتوا، اقبال عموم به این مجموعه آموزشی زیاد است.

وی بیان کرد: با ظرفیتی که در کانون زبان ایران وجود دارد لازم است تا داشتن نگاه و رویکردی روایت‌محور از پیشرفت‌ها و اتفاق‌های مثبت در کشور در راستای امیدآفرینی در تولید محتوا به عنوان یک مبنا قرار گیرد.

تأکید بر جایگاه مهم و اثرگذار کانون زبان ایران در زبان‌آموزی

حفظ و نگهداشت سرمایه انسانی، پرهیز از نگاه صرف درآمدزایی، برگزاری آزمون‌های آیلتس، حفظ و تثبیت مرجعیت کانون زبان ایران، ساماندهی و نظارت بر اموال، توسعه پایش تصویری و تعامل بیشتر کانون پرورش فکری و کانون زبان و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر از دیگر موضوع‌هایی بود که مدیر دفتر مرکزی حراست کانون پرورش فکری به آن‌ها اشاره کرد.

وی یکی از موفقیت‌های مهم گروه حاضر در کانون زبان ایران را برگزاری وبینارها و تولید محصولات کمک آموزشی دانست و گفت: به نظر من این سکویی که در حال حاضر بر روی آن ایستاده‌اید ابتدای راه است و بایستی به صورت جدی‌تر توسعه پیدا کند.

عباسی‌نژاد در خصوص حوزه حراست کانون عنوان کرد: حراست کانون حوزه‌ای نظارتی است و حتما نقشی صیانتی خواهد داشت. ما در میدان حاضر هستیم، کلاس‌ها را بازدید می‌کنیم و نکات مشورتی را در قالب مشاور امین به مجموعه ارجاع خواهیم داد تا حل و فصل شود. ما در حراست کانون به شعار «دخالت حداقل و نظارت حداکثر» قائل هستیم و امیدواریم شما نیز در استان‌ها حراست را همراه و بازوی مشورتی خود بدانید.

گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی کانون زبان ایران روز سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

تأکید بر جایگاه مهم و اثرگذار کانون زبان ایران در زبان‌آموزی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =