به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، به مناسبت روز پژوهش با شازنانالسادات صبوری کارشناس فرهنگی و پژوهشگر کانون کرمانشاه صحبتهایی با همین مضمون انجام پذیرفت.
کارشناس پژوهشگر کانون کرمانشاه در معرفی خود و پیشینه پژوهشی که داشته گفت: شازنانالسادات صبوری هستم، حدود ۲۵ سال سابقه خدمت در پستهای مربی، مربی مسئول و کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان را دارم. از سال ۹۰ کار پژوهشی خود را با هدایت و نظارت بر آثار پژوهشی اعضای کانون آغاز کردم در سال ۹۱ برای راهنمایی و نظارت بر فعالیت پژوهشی اعضا در پنجمین جشنواره هفته پژوهش مورد تقدیر قرار گرفتم و از همان سال شروع به فعالیتهای اقدام پژوهی و ارائه تحقیق نمودم.
وی افزود: در سال ۹۳ با ارائه اقدامپژوهی و برگزیده شدن آن در گردهمایی اقدام پژوهان منطقه غرب آن اثر را در جمع همکاران پژوهشگر غرب کشور ارائه دادم و از آن سال به بعد عضو نهاد اقدامپژوهی استان جهت راهنمایی و هدایت مربیان شدم. در چهارمین گردهمایی اقدام پژوهان استان یزد در سال ۹۴ دبیری گروه نقد آثار اقدام پژوهان را به عهده داشتم و در سال ۹۶ برگزیده اقدام پژوهی با محوریت کتاب و کتابخوانی گردیدم. سال ۹۷ کارشناس فرهنگی شدم و مجدد عضو نهاد اقدام پژوهی استان را کسب نمودم و آنسال از طرف مدیر آموزش و پژوهش وقت مورد تقدیر قرار گرفتم. در سیزدهم ویژهبرنامه هفته پژوهش نیز مسئولیت بارگذاری آثار پژوهشگران اعضای کانون در سامانه، جهت بازدید مخاطبین را برعهده داشتم که مورد تقدیر قرار گرفتم.
وی تعریف خود را از پژوهش اینگونه بیان کرد: پژوهش به معنای جستو جو منظم و هدفمند برای دستیابی به دانشهای جدید و یافتن پاسخ یا راه حل مناسب میباشد.
پاسخ این کارشناس پژوهشگر در سوال چه عواملی سبب تقویت فعالیتهای پژوهشی در کودکان و نوجوانان میشود، چنین بیان شد: ایجاد بستر مناسب و فضایی که کودکان و نوجوان را به پرسشگری و چالش وا دارد؛ همچنین نقش کلیدی مربیان در تشویق اعضا به پژوهش و فعالیتهای پژوهشی را میتوان از مهمترین عوامل تقویت فعالیتهای پژوهشی دانست.
این کارشناس موضوعات پژوهشی که جا دارد در کانون به آن توجه شود را بیان نمود و ادامه داد: اقدامپژوهی در راستای بررسی و شناسایی مشکلات اعضا و مراکز در جهت رسیدن به وضعیت مطلوب و همچنین انجام پژوهش و مطالعاتی نظیر تاثیر برنامههای فرهنگی چون قصهگویی، فعالیتهای علمی و کتابخوانی بر توسعه مهارتهای اجتماعی و شناختی اعضا...
وی بهعنوان نکته آخر خاطرنشان کرد: مربیگری فرصتی بسیار مناسب است تا در کنار کودکان و نوجوانان به فعالیتهای اقدام پژوهشی در جهت حل مشکلات اعضا پرداخته و با انجام این فعالیت و مراحل آن شناخت ما از اعضا و دنیای آنها بیشتر و روزهای خوب و خاطرات به یاد ماندنی را ثبت کنیم.