به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، این نشستها با عنوانهای «چالشها و راهکارهای مخاطبشناسی در ادبیات کودک و نوجوان»، «از بازی تا پژوهش تربیت محققان کوچک» و کارگاه «مقالهنویسی و تحقیقات علمی مبتنی بر ابزارهای هوش مصنوعی» برای کارشناسان آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور روزهای ۲۴ و ۲۵ آذر ۱۴۰۳ در هتل آفتاب شهر اراک برگزار شد.
بررسی چالشها و راهکارهای مخاطبشناسی در ادبیات کودک و نوجوان
نشست علمی «چالشها و راهکارهای مخاطبشناسی ادبیات کودک و نوجوان» (از چه حرف میزنیم وقتی از مخاطب حرف میزنیم) با حضور ابوالفضل حری مدرس و عضو هیات علمی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اراک در آیین گشایش شانزدهمین جشنواره ملی پژوهش کانون برگزار شد.
«حری» با اشاره به تعریف و مبانی مخاطبشناسی و چالشهای مخاطبشناسی در ادبیات کودک و نوجوان، از راهکارها و رویکردهای عملی و نقش مربیان در مخاطبشناسی برای کارشناسان و پژوهشگران سخن گفت.
عضو هیات علمی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اراک در تعریف مفهوم و مبانی مخاطبشناسی، چالشهای مخاطبشناسی در ادبیات کودک و نوجوان از سه مخاطب واقعی، ضمنی و درونمتنی نام برد و توضیحهایی ارائه کرد.
وی درک نیازها و علایق متغییر کودک و نوجوان را یکی از چالشهای اصلی برشمرد و ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبان را یکی از راهکارهای این چالش دانست و تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی در تعریف مخاطب را به عنوان چالش مطرح کرد و گفت: هر جامعه با توجه به فرهنگ و ارزشهای خود مخاطب را به شکل متفاوتی تعریف میکند و راهکار عملی آن را استفاده از نظرهای کودکان و نوجوانان در تولید آثار مثل تولید محتوا و روایت چندصدایی میداند.
«حری» استفاده از موضوعهای جهانی، پرهیز از کلیشههای فرهنگی، ایجاد شخصیتهای چند فرهنگی، توجه به جزییات فرهنگی و انتخاب مکان و زمان انعطافپذیر، استفاده از زبان و نمادهای جهانی و دریافت بازخورد از مخاطبان مختلف را جز عناصر داستانی برشمرد که میتواند برای طیفهای مختلف فرهنگی جذاب باشد.
وی از چالش سوم به عنوان تاثیر رسانههای دیجیتال و شبکههای اجتماعی یاد کرد و گفت: ایجاد ضرباهنگ سریع، استفاده از ساختار چندلایه، ترکیب با عناصر چندرسانهای، تمرکز بر هیجانهای قوی، بازنویسی داستانهای کلاسیک با رویکرد مدرن، خلق داستانهای چندوجهی، توجه به موضوعهای روز دیجیتال و ایجاد فضای تعاملی را از راهکارهای رقابت با دنیای دیجیتال دانست.
دانشیار دانشگاه اراک، یکی از راهکارهای مهم را توجه به ویژگیهای فردی مخاطبان و شخصیسازی آموزش و پرورش عنوان کرد، اینکه ویژگی شخصیتها و نیازهای فردی هر گروه مخاطب شناسایی شود.
«حری» چالش چهارم را برخورد کلیشهای با گروههای سنی مختلف عنوان کرد و راهکار آن را بهرهگیری از نمونههای موفق داخلی و بینالمللی دانست و نقش مربیان را معرفی محتوای مناسب به مخاطبان، دریافت و انتقال بازخورد به تولیدکنندگان محتوا و اهمیت این نقش فرایندی در مخاطبشناسی، مطرح کرد.
از بازی تا پژوهش، تربیت محققان کوچک
نشست علمی دیگری نیز با عنوان «از بازی تا پژوهش، تربیت محققان کوچک» با حضور سیدمحمد الحسینی مدرس دانشگاه و جامعهشناس روز یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ برگزار شد.
این مدرس دانشگاه و جامعهشناس، بازی را اولین گام در تجربهگری و کشف مطرح کرد و نقش بازی در توسعه مهارتهای شناختی اجتماعی و عاطفی کودک را با اهمیت و پژوهش را نیز یک مهارت ضروری در زندگی دانست.
«الحسینی» به مراحل عملی از بازی تا پژوهش اشاره کرد و گفت: انتخاب بازیهای هدفمند، مطرحکردن سوالهای پژوهشی، فراهمکردن ابزارهای ساده آزمایشی، ایجاد ساختار پژوهشی و مستندسازی کودکانه میتواند نتایج خوبی داشته باشد.
وی در ادامه درباره نقش مهم مربی یا والدین گفت: مربیان یا والدین با طرح سوالهای مناسب کودک یا نوجوان میتوانند راهنمایی کنند و چالشهای کوچکی در بازی پدید آورده و طرحهای بلندمدت طراحی و مهارتهای پژوهشی در قالب بازی نیز ارائه کنند.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: برای تربیت محققان کوچک در کلاس و خانه، باید موارد مختلفی از جمله ایجاد محیط پرسشمحور، تبدیل بازی به تحقیق، تقویت مشاهده، تعریف طرحهای کوچک و جذاب، آموزش ثبت مشاهدهها، فراهمکردن دسترسی به منابع اطلاعاتی، تقویت مهارتهای حل مساله، تشویق به کار گروهی و الگوسازی ارزیابی و تشویق به تلاش را از سوی مربیان و والدین برشمرد.
مقالهنویسی و تحقیقهای علمی مبتنی بر ابزارهای هوش مصنوعی
کارگاه علمی «مقالهنویسی و تحقیقات علمی مبتنی بر ابزارهای هوش مصنوعی» با حضور محمدحسین شکور استادیار و عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر دانشگاه اراک، روز یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ برگزار شد.
استادیار و عضو هیات علمی گروه کامپیوتر دانشگاه اراک، ضمن بررسی ابزارهای هوش مصنوعی برای نوشتن مقالهها و موتورهای تولید محتوا از مهارت پرامپتنویسی گفت.
«شکور» در ابتدا فصلهای یک مقاله، مقدمه و روشهای پیشنهادی، پیادهسازی و مقایسه، توضیح مختصری ارائه کرد و انواع مقالهها را از لحاظ سطح اعتبار چون مقالههای کنفرانسی، علمی پژوهشی، آیاسآی و مقالهها از لحاظ محتوا مانند مقالههای مروری پژوهشی بررسی کرد.
عضو هیات علمی گروه کامپیوتر دانشگاه اراک در این کارگاه از انواع موتورهای تولید محتوا و ابزارهای هوش مصنوعی برای نوشتن مقالههای مختلف سخن گفت و سرعت، عدم خستگی و تجربه را از تفاوتهای هوش مصنوعی با انسان برشمرد.
بررسی مهارت پرامپتنویسی(مهارت ارتباط با هوش مصنوعی) بخش پایانی این نشست بود که با سوالها و پاسخها همراه شد.
یادآوری میشود این نشستها برای مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهصورت برخط پخش شد و دیگر دوستداران این نوع نشستها نیز در پیامرسان شاد آن را دنبال کردند.