به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون استان کرمان: در حاشیه بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی، مرحله استانی، به همت واحد آموزش وپژوهش استان نشست تخصصی با عنوان «قصهگویی در کلاس درس برای کودکان» برگزار شد.
بر همین اساس، کارشناس فرهنگی کانون استان کرمان طیبه اعتمادی در این نشست به اهمیت قصهگویی در کلاس درس از بعد آموزشی و تربیتی پرداخت و بیان کرد که قصهگویی تنها یک محرک روانی و شنیداری نیست، بلکه کارکردهای متعددی برای مخاطبان دارد.
طیبه اعتمادی گفت: کودکان از طریق قصه با محیط پیرامون خود آشنا میشوند و معلم قصهگو میتواند فضایی را ایجاد کند که کودکان هنگام مواجهه با نمونههای واقعی، رفتاری مناسب نشان دهند و همچنین، قصه به کودکان در درک بهتر ارتباطها کمک میکند.
در ادامه، اعتمایی به مراحل رشد کودک و دانشآموز در مقاطع تحصیلی مختلف اشاره کرد و معیارهای انتخاب نوع قصه مناسب برای هر گروه سنی را شرح داد و گفت: قصههای گروه سنی ۴ تا ۶ سال اگر ساده، واضح و دارای خطی داستانی صاف و ساده باشند، مورد استقبال کودکان این سن قرار میگیرند و همچنین وی نمونههایی از ادبیات ایران و جهان مانند قصه سفید برفی و سه خرس را معرفی کرد.
اعتمادی گفت: برای گروه سنی ۷ تا ۱۱ سال که دوره وسط کودکی است، پیشنهاد کرد که قصههای طولانی با چندین شخصیت اصلی و اتفاقهای پر رمز و راز انتخاب شوند. قصه آسیاب پر ماجرا و قصه طوفان، نمونههایی بودند که در این بخش مورد اشاره قرار گرفتند.
اعتمادی همچنین بر اهمیت خلاقیت معلم قصهگو در انتخاب قصه مناسب با توجه به نیاز مخاطبان خود تاکید کرد و معیارهای شناسایی یک قصه خوب و ارزشمند را شرح داد و گفت: کارکردهای آموزشی قصه در مقاطع تحصیلی مختلف را برشمرد و روشهایی را برای باورپذیر کردن یک قصه خیالی توسط معلم قصهگو ارائه داد که بر اساس سه اصل تخیل، حقیقت و حساسیت استوار بود.
در این نشست، شرکتکنندگان با فرامین و ابزارهای مهم قصهگویی مانند باورپذیری، مهارت در استفاده از زبان بدن، خواندن زیاد و لذت بردن از قصه آشنا شدند. همچنین، ابزارهایی مانند چمدان قصهگویی و عروسکهای نمایشی معرفی گردیدند.
در پایان، منابع مطالعاتی مناسب برای قصهگویی بررسی شد و این کارگاه برای هفتاد مربی پیشدبستانی و معلمان دوره اول ابتدایی در حاشیه جشنواره قصهگویی شهربابک برگزار شد.