به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، در این نشست که روز یکشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۳ در سالن نشستهای معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری برگزار شد، مریم شریفنسب دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی همایش ملی پژوهشهای ادبی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، کارشناسان، مربیمسئولان و مربیان حضور داشتند.
در این کارگاه که ۱۴ نفر در آن بهصورت حضوری و ۳۵۰ نفر در سطح کشور به صورت مجازی حضور داشتند، شریفنسب نکتههایی را در مورد چیستی جستار، چگونگی نوشتن آن، انواع جستار، عنواننویسی و... بیان کرد.
او در مورد اهمیت انتخاب عنوان در جستار گفت: عنوان، در ورودی عمارت است. به این معنی که اگر برای جستار عنوان مناسبی انتخاب شود بیشک مخاطب به خواندن آن ترغیب میشود.
شریفنسب ضمن تأکید بر این موضوع که تدوین شیوهنامه جستارنویسی باید در اولویت کار سازمان قرار بگیرد و محورهای موضوعی آن مشخص شود، در مورد چگونگی نوشتن متن جستار اظهار کرد: صفحههای جستار باید میانگین سه تا چهار باشد و در نوشتن آن از به کاربردن آرایههای ادبی زیاد پرهیز شود. همچنین تفاوت جستار و مقاله در صمیمی بودن جستار و بیان نکردن نتیجهگیری خاصی در آن نسبت به مقاله است.
وی افزود: متنها به یکی از دو شکل هرمی یا قیفی نوشته میشوند؛ در شیوه هرمی موضوع اصلی ابتدا عنوان میشود و در ادامه آن را گسترش میدهند؛ مانند گزارش توصیفی و مدیریتی اما در روش قیفی ابتدا به شرح و توضیح کامل پرداخته میشود و در انتها به موضوع خواهد رسید. در جستار بهتر است روش قیف مورد استفاده قرار بگیرد.
مریم شریفنسب با بیان اینکه در نتیجهگیری جستار کشف تازهای بیان نمیشود بیان کرد: این بخش، استدلال و استنتاج نهایی حاصل از برآیند منطقی تمام مباحثی است که در جستار عنوان شده و بهتر است به شیوهای نوشته شود که همچنان موضوع در ذهن مخاطب امتداد داشته و تأثیرگذار باشد.
در پایان این کارگاه، شرکتکنندگان سؤالهای خود را از مهمان برنامه مطرح کردند.