کد خبر: 351241
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
بازدید 93
نگاه دو پنجره به دروازه مردگان باز شد

حمیدرضا شاه آبادی با نقد کتاب دروازه مردگان در روز پنجشنبه ۴ بهمن، مهمان نشست ادبی دو پنجره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، نشست ادبی دو پنجره با حضور حمیدرضا شاه آبادی و نقد و بررسی کتاب دروازه مردگان در روز پنجشنبه ۴ بهمن  برگزار شد. در ابتدای نشست و در پنجره اول برنامه اعضا به نقد و بررسی کتاب پرداختند و مواردی همچون نماد و نشانه ها،کارکرد آنها در داستان، شخصیت پردازی، فضاسازی، توصیف دوره ی قاجار و همچنین تعلیق داستان و کنش های شخصیت ها را مطرح کردند.حمیدرضا شاه آبادی نویسنده کتاب با اولین سوال مخاطب درباره ی اینکه با توجه به طرح جلد کتاب و عنوان داستان انتظار داریم با یک داستان ترسناک روبرو بشویم اما درواقع اینگونه نبود و ما با یک داستان تاریخی مواجه هستیم صحبت خود را اینگونه آغاز کرد:پس از نوشتن کتاب «لالایی برای دختر مرده» مخاطبان تصور می کردند من در زمینه ادبیات گوتیک کار می کنم در حالی که حتی موقع نوشتن این اثر من به ژانر ادبیات وحشت فکر هم نکردم و عناصری از این ادبیات را در کارهایم استفاده کردم، در کتاب دروازه مرگان هم به همین صورت عمل کردم.

نگاه دو پنجره به دروازه مردگان باز شد

شاه آبادی در ادامه ی صحبت های خود گفت: معتقد است که رمان مثل یک پازل آرام آرام شکل می گیرد و لازم نیست قطعات پازل از اول منظم باشند و همان قطعات پراکنده آرام آرام با هدایت نویسنده داستان را کامل می کند و توصیف بعضی از چیزها هم در داستان همین گونه است؛ مثلا حوض در داستان دروازه مردگان نقش خود را در هر فصل کم کم نشان می دهد و مخاطب هم در فصل به یک وجه از کارکرد این حوض پی می برد.

شاه آبادی افزود:در هر داستانی نباید یک حس تکرار شود اگر ما یک رمان بنویسیم که از ابتدا تا پایان در همه ی فصول خنده دار و طنز باشد، باعث خستگی و دلزدگی مخاطب می شود و نویسنده باید یک ایستگاه استراحت بگذارد؛ به طور مثال ما در فیلم های چارلی چاپلین در وسط یک موقعیت طنز یک صحنه ی درام می بینیم. شاه آبادی همچنین به گذاشتن قرارداد های نویسنده با خواننده ی خود صحبت کرد و در قسمت های فانتزی داستان برای اعضا نیز نمونه مثال هایی را بیان کرد. اکرم الف خانی کارشناس ادبی و مجری نشست با توجه به اینکه کتاب «تابوت سرگردان» در کمتر از یک ماه به چاپ سوم رسیده است و درباره استقبال نوجوانان از آثار او و همچنین درباره ی اینکه حمیدرضا شاه آبادی را یک نویسنده صاحب سبک می دانند صحبت کرد و درباره چگونگی این اتفاق با مهمان نویسنده به گفتگو پرداخت.شاه آبادی از اثر انگشت هر انسان در جهان صحبت کرد و گفت:تجربه ی همه ی ما همان شیارهای روی انگشت است که باعث می شود هر انسانی اثر انگشت خودش را داشته باشد که با هیچ انسانی در دنیا یکی نیست.اگر بتوانیم اثر انگشت خود را پای اثر خودمان بگذاریم،کار متفاوت و منحصر به فردی می شود و خلق کتاب دروازه مردگان را حاصل تجربه خاص خود از اتفاقات حیاط دوران مدرسه هنرستان حافظ عنوان کرد که قبلا قبرستان امامزاده ای بود. 

نگاه دو پنجره به دروازه مردگان باز شد

نگاه دو پنجره به دروازه مردگان باز شد

پنجره ی دوم این نشست با نقد و بررسی داستان جرقه از ترنم رازقی، داستان سقوط از حسین پورزند و داستان یکی یدونه از پرهام قسمتی صورت گرفت. شاه آبادی نیز درباره قلم و نوع نگاه اعضا اظهار امیدواری کرد و به آنها خواندن و استمرار در نوشتن به خصوص در بخش خاطرات روزانه، پرهیز از فضای پراکنده و غیر منسجم و داشتن خط داستانی توصیه کرد.

در پایان نیز علیرضا خضری فرد مدیر کل کانون استان  نیز از تاثیر برگزاری اینگونه نشست ها و اهمیت داستان های تاریخی صحبت کرد و حضور و آشنایی نوجوانان را با نویسندگان پرمخاطبی نظیر حمیدرضا شاه آبادی را یک اتفاق مهم، موثر و ضروری بیان کرد و جشن امضای آثار حمیدرضا شاه آبادی با عکس یادگاری خاطرات خوبی را برای اعضای نشست دو پنجره رقم زد.

نگاه دو پنجره به دروازه مردگان باز شد

نگاه دو پنجره به دروازه مردگان باز شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =