به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، علیرضا کاظمی روز ۶ اسفند ۱۴۰۳ با حضور در گردهمآیی معاونان و مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در تهران از کانون بهعنوان یک مجموعه راهبردی موثر و اساسی در شکلگیری هویت ملی و دینی کودک و نوجوان یاد کرد و گفت: بنیانگذاران کانون پیش از انقلاب - علیرغم اینکه فضای تعلیم و تربیت رسمی نیز در اختیار آنان بود - به این نتیجه رسیدند که شخصیت، فرهنگ و تفکر یک فرزند در دوران کودکی شکل میگیرد و کانون را با استفاده از الگوهای متفاوتی برای یک نفوذ فرهنگی پایدار و عمیق و موثر ایجاد و روی آن سرمایهگذاری کردند چراکه این دوره دورهای اثرگذار در شکلگیری باورهای ذهنی و فکری یک کودک و نوجوان است.
او با اشاره به حفظ و ادامه فعالیتهای کانون پس از انقلاب با نگاه دقیق و حمایت شهید بهشتی تصریح کرد: اکنون با گذشت بیش از ۴۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی بهنظر میرسد باید یک بار دیگر به کانون و فعالیتهای آن از بالا نگاهی کلان داشته باشیم و ببینیم چه الگوهایی باید تغییر بکند؟ آیا ذائقههای نسل جدید و دانشآموزان و کودکان و نوجوانان ما در فضاهای جدیدی که میخواهند رشد کنند و وارد فضای تعلیم و تربیت شوند، با این شیوهها و الگوهای فعالیتهای ما همچنین کتابها، فیلمها و دیگر تولیدات فرهنگی ما سنخیت و همخوانی دارد؟
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با طرح این پرسش که پس از این همه سال آیا قرار است برای دستیابی به اهداف و ماموریتهایمان - که شکلگیری و تقویت هویت ملی و دینی کودکان و نوجوانان است - بر همان ریلگذاریهای سابق حرکت کنیم؟ از مسئولان کانون خواست یک گروه فنی و فکری مناسب را برای بازبینی و باز مهندسی نقشه راه کانون و برنامه فعالیتهای مراکز آن تشکیل دهند.
تولید محصول فرهنگی در پازل تربیتی
عرضه محور یا تقاضا محوربودن تولید کتاب، فیلم ودیگر محصولات فرهنگی کانون موضوعی بود که علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش به طرح آن پرداخت و در توضیح عرضهمحور بودن تولید گفت: تولیدات ما گاهی عرضهمحور است یعنی ما میرویم به سمت حمایت از محصولاتی که دیگران تولید و به ما عرضه میکنند و در نهایت آن را ارزیابی و حمایت میکنیم و ما فقط پول میدهیم و حمایت میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش در عین حال تقاضا محور بودن را به این معنی دانست که کانون باید آثاری تولید کند که مورد نیاز ما و جامعه و در مسیر اهداف و پازل تربیتی کانون باشد. بهعنوان مثال بر اساس یک نقشه حساب شده و مهندسیشده و با مطالعه به این نتیجه برسیم که نسل کودک و نوجوان ما به این محتوا نیاز دارد و ما این محتوا را میخواهیم در قالب کتاب یا فیلم به جامعه عرضه کنیم. در حال حاضر شکاف بین ذائقه نسل جدید و تفکرات و برنامههای ما، یکی از مهمترین چالشهای ماست که بهویژه در فضای مجازی مصداق پیدا میکند و باید بتوانیم در این فضا متناسب با این ذائقهها، هویت دینی و ملی نسل جدید را پایدار بکنیم.
او همچنین بر این که نباید در آمارها و گزارش ها باقی ماند تأکید کرد و یادآور شد: در کنار حل مسائل جاری و روزمره باید به مسائل اساسی و زیربنایی بپردازیم و هرگز از مقصد غافل نشویم و با شاخصهای دقیق ارزیابی کنیم که چهقدر توانستهایم بر مخاطبان خود ا اثربخشی تربیتی داشته باشیم.
چرخه ورود و خروج نیروی انسانی کانون نیازمند بازنگری است
کاظمی با بیان اینکه نیروی انسانی بالاترین سرمایه یک سازمان و مربیان مهمترین مولفه تحولآفرین کانون هستند، خاطر نشان کرد: کانون بر خلاف آموزش و پرورش که هر سال میزان زیادی نیرو وارد مجموعه میکند نمیتواند با سرعت، چرخه ورود و خروج نیروها را تغییر بدهد در این زمینه اهمیت دارد که ببینیم چه تعداد نیرو، از چه مسیرهایی و با چه ویژگیهایی وارد کانون میشوند چهقدر اینها با ماموریتهای کانون تناسب دارند و ما میتوانیم آنها را توانمند و روی آنها سرمایهگذاری و بهروزآوری کنیم اگر به مجموعهای، نیروهایی بدون حساب و کتاب تحمیل شود آن مجموعه محکوم به شکست است.
او پیشنهاد کرد از ظرفیتهای قانونی برای حل مشکل جذب نیرو در کانون استفاده شود و گفت: اگر لازم باشد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب یک ماده واحده را برای تامین نیرو در کانون مطرح کنیم از یک مسیر مشخص مثلا مانند دانشگاه فرهنگیان راه بندازیم با عنوان مربی کودک و نوجوان.
ضریب پوشش کانون افزایش یابد
نکته دیگری که وزیر آموزش و پرورش با مسئولان و مدیران کانون مطرح کرد: افزونبودن جشنوارهها و برنامههای کانون به تولید، به جای فعالیتمحور بودن مبتنی بر مخاطب کودک و نوجوان و توضیح داد: در کانون و در حوزه تولید کارهای خوب و ارزشمندی انجام شده است که از این بابت سپاسگزارم. همچنین ظرفیت کتابخانههای سیار و تماشاخانههای سیار ظرفیت خوبی است و من اصلا نمیخواهم اینها را نادیده بگیرم اما بیش از ۹۰ درصد جشنوارهها ناظر به محصول و تولید است. باید برای جذب مخاطب چارهاندیشی کنید و ضریب پوششتان را بالا ببرید و مخاطبان واقعی و مهمی را جذب کنید و اثرگذار باشید برای این کار باید الگوها را تغییر دهید. مخاطب جشنوارهها باید کودکان و نوجوانان باشند نه محصولات.
بر اساس این گزارش بخش نخست سخنان وزیر آموزش و پرورش به طرح موضوعهایی درباره این وزارتخانه و شیوه بررسی و مسالهیابی برای حل مشکلات نظام عظیم آموزشی کشور اختصاص داشت و علیرضا کاظمی در این زمینه ابتدا از چند تن از مدیران ستادی و استانی کانون خواست از منظر خود اهداف، ماموریتها و چالشهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بازگو کنند که رییس کانون زبان ایران و مدیران کل استانهای مرکزی، همدان و سرپرست کانون استان تهران دقایقی در اینباره به این سوالها پاسخ دادند.
علیرضا کاظمی در ادامه گفت: سازمانهای اداری مانند یک موجود زنده هستند که ابتدا باید نیازهای روزمره آنان مانند خورد و خوراک و پوشش و.. تامین شود مسائل فوری اولویتدار ضروری و اجتنابناپذیر. مدیران دستگاههای اداری هم با این مسایل روبرو هستند و ما در وزارت آموزش و پرورش نیز از ابتدا با مشکلاتی مانند پاداش پایان خدمت فرهنگیان، رسیدگی به اعتراضهای شرکتکنندگان در آزمونهای کیفیتبخشی آموزگاری، پرداخت حقالتدریس همکاران، جذب ۲۶ هزار نیروی خرید خدمت، بودجه ۱۴۰۴ و صدها مساله دیگر – مواجه و هر روز پیگیر رفع آنها هستیم اینها دغدغههای مهم و فوری ماست که میتواند به ما انرژی دهد و توان ما را برای ادامه مسیر افزایش دهد و اگر بهآنها رسیدگی نکنیم در مجموعه، اخلال ایجاد میکند. این، اما ماموریت ما نیست.
ساختار نظام آموزشی باید شاداب باشد
او با طرح این پرسش که مأموریت آموزشو پرورش چیست؟ بیان کرد: وقتی این پرسش را با خودمان مطرح کردیم برای پاسخ به آن تقریباً چهارده کلان مساله روی میز قرار گرفت و کارگروههایی تشکیل شد و تقسیم کار انجام دادیم و اکنون بیشتر تمرکز من در حوزه تربیت است و باید ببینیم آیا در حوزه ماموریتهای اصلی خود موفق بودهایم که بهنظر میرسد چندان موفق نبودیم یا به موفقیتهای مورد انتظار دست پیدا نکردیم تقریباً همه ما در این مفهوم موضوع مشترکیم که امروز با نسل جدیدی مواجه شدهایم که با بحرانهای هویتی، اعتقادی، جنسیتی روبرو هستند و ما باید ببینیم چهکار باید بکنیم و مشکل از کجاست؟
او در پایان، ایجاد تحول در معماری ساختار نظام تعلیم و تربیت را ضروری دانست و خطاب به مدیران کانون گفت: اینها را گفتم که کمی در فضای کانون هم به این چالشها فکر کنید. به عنوان مثال ماموریت امروز شما زبان نیست. زبان ابزار تحقق آن ماموریتها است ابزاری که امروز تقریباً استقبال زیادی از آن میشود مثلاً در مورد کانون زبان ایران میگویم کانون زبان ایران آیا موسسهای مانند چند هزار موسسه آموزشی است که فعالیت میکنند؟ بیتردید این نیست و ما باید حواسمان به ماموریتهایمان و مقصد باشد که کجاست و چگونه باید به آن برسیم.
در ابتدای این نشست که روز ۶ اسفند ۱۴۰۳ و همزمان با گشایش کانون علوم و فناوریهای نوین ایران برگزار شد، حامد علامتی مدیرعامل کانون نیز در گزارشی کوتاه به موفقیتهای کانون مانند ساخت فیلم زیبا صدایم کن و کسب عنوان بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر، در حالساختبودن فیلمی از مجید مجیدی کارگردان مشهور سینمای ایران با موضوع عدالت آموزشی در چابهار، قصد کانون برای توجه بیشتر به حوزه تئاتر کودک ونوجوان و توانمندسازی و روزآمدسازی کانون اشاره کرد و گفت کانون در سیاستهای خود به جای حکومتداری به سمت حکمرانی در حوزه کودک ونوجوان است.
آخرین گردهمآیی فصلی معاونان و مدیران کل ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در سال ۱۴۰۳ روزهای ۶ تا ۸ اسفند در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون تهران در حال برگزاری است.