کد خبر: 352974
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
ششمین جلسه نقد کتاب باشگاه مربیان کتاب‌خوان خوزستان

ششمین جلسه نقد و بررسی کتاب باشگاه مربیان کتاب‌خوان استان خوزستان به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خوزستان، ششمین جلسه نقد و بررسی کتاب باشگاه مربیان کتاب‌خوان استان خوزستان با حضور مربیان اعضای ادبی و فعالین حوزه کتاب و کتابخوانی ویژه نقد کتاب «سیب و جیب» روز شنبه، ۴ اسفندماه ۱۴۰۳ به صورت برخط برگزار شد.

بر اساس این گزارش این جلسه با پخش تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و سرود ملی آغاز شد. سپس نعیمه عامری فلیحی، مربی مسئول مرکز ملاثانی، ضمن خوشامدگویی به حضار، از جمال ضیغمی معاونت فرهنگی کانون خوزستان، بابت تشویق و ترغیب مربیان به ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در سطح استان و استمرار جلسات نقد و بررسی کتاب، تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه، لیلا رحمانیان، کارشناس فرهنگی و رابط کتاب‌خوانی استان خوزستان، ضمن ارج نهادن به امر کتاب و کتاب‌خوانی، از مشارکت مربیان در مباحث مربوط به بررسی کتاب‌ها تقدیر کرد و نکاتی را در ارتباط با نقد کتاب بیان نمود.

در ادامه عامری فلیحی به نقد کتاب «سیب و جیب»، مجموعه داستان‌های کوتاه نوشته محمدرضا شمس و تصویرگری نسترن عنبری پرداخت و توضیح داد که نقد کتاب در سه مرحله: خوانش یکی از داستان‌های کوتاه این مجموعه،  نوشتن خلاصه‌ای از داستان کوتاه خوانش شده توسط مربی و نقد نهایی و کلی کتاب از لحاظ محتوایی و ظاهری انجام می شود. این مراحل برای دستیابی به نقد اصولی و جامع از کتاب «سیب و جیب» پیشنهاد شد و با استقبال و مشارکت خوب مربیان مواجه گردید. نقد نهایی این مجموعه داستان‌ها در بعد از ظهر شنبه، چهارم اسفند برگزار شد و مربیان فرهنگی، هنری و ادبی نقدهای خود را پیرامون محتوای کتاب به اشتراک گذاشتند و در این زمینه به نقد و بررسی کتاب پرداختند.

مجموعه داستان‌های «سیب و جیب» شامل ۱۴ داستان کوتاه است که فانتزی بودن، خلاقیت و آشنازدایی در آن‌ها به وفور دیده می‌شود. عامری فلیحی توصیه کرد که نقد این کتاب با اعضا به صورت غیرمستقیم انجام شود تا برداشت گروه سنی مخاطب نیز مورد بررسی قرار گیرد.

در همه داستان‌های کوتاه این کتاب، پیام‌ها گاهی مبهم هستند و پی بردن به آن‌ها مانند حل مسأله می‌ماند. تلاش و اهتمام نویسنده به جذابیت محتوای کتاب و کاربرد تخیل، در برخی موارد فراتر از انتظار بوده و بیشتر مربیان حاضر در جلسه موافق بودند که نویسنده نباید بیش از حد به این شیوه نگارش داستان‌ها دامن بزند.

عامری فلیحی در ادامه گفت: "نکته مهم در نقد این است که به اصول کلی و جامع نقد اشراف داشته باشیم و شناخت کافی در این زمینه می‌تواند در نقد اصولی تأثیرگذار باشد. آنچه مهم است، نظر دادن مطابق با اصول نقد در مورد هر کتابی که مطالعه می‌کنیم، قابل بیان و بحث باشد."

وی ادامه داد: پیام یکی از داستان‌های این مجموعه، رهایی و غلبه بر ترس است. از دید کودکان می‌توان دریافت که باید تلاش کنیم آنچه فکرمان را درگیر کرده و مانع پیشرفتمان می‌شود را از سر راه برداریم. در متن داستان «خرگوش شاپرکی»، خرگوش متوجه ضعف خود می‌شود و می‌گوید: "من دیگه نباید بترسم." در اینجا نویسنده موفق عمل کرده و پیام خود را به کودکان منتقل کرده است. در کل، محتوای کتاب می‌تواند عاملی برای جذب کودکان باشد و تنها تصاویر کتاب عامل جذب اعضا برای امانت کتاب نیست. این کتاب نیز با زبان کودکانه سعی در انتقال مفاهیم دارد.

در پایان، عامری فلیحی در جمع‌بندی نقدهای مربیان گفت: "داستان‌ها علیرغم کوتاه بودن، جای بحث زیادی دارند و در حوصله یک جلسه نقد نمی‌گنجند. هر داستان این کتاب نیاز به یک جلسه نقد دارد. چه مجموعه داستان و چه مجموعه شعر، هم کل مجموعه را می‌توان نقد کرد و هم یکی از داستان‌ها را به دلخواه انتخاب و نقد کرد."

نویسنده نام‌آشنا، محمدرضا شمس، در خلق این اثر به دایره واژگان و تخیل کودکان نزدیک شده و در این بخش موفق بوده است. نکته پایانی این است که گاهی در خلق اثر نیاز به یک تغییر، تحول یا دگرگونی است. در این جلسه که با مشارکت فعال مربیان همراه بود، به نکات کلیدی و مهم داستان‌ها که قابل نقد است اشاره شد.

در پایان جلسه، لیلا رحمانیان، کارشناس فرهنگی، از نقد خوب مربیان و همراهی آن‌ها در جلسات نقد کتاب تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =