نیروی انسانی، اعتماد مردم و اعتبار بین‌المللی سرمایه‌های بزرگ کانون

مدیرعامل پیشین کانون اعتبار بین‌المللی، اعتماد مردم و نیروی انسانی را سرمایه‌های بزرگ و مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن چینی‌فروشان، در حاشیه بازدید از غرفه کانون در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن تبریک به کانون، کانونی‌ها و به‌ویژه بچه‌ها از بابت انتشار خیلی خوب کتاب در سه سال اخیر در کانون گفت: خوشبختانه کانون در حوزه کتاب هم از لحاظ  چاپ و شمار عنوان‌ها تعداد عناوین و هم فروش، رشد خوبی داشته است.

نیروی انسانی، اعتماد مردم و اعتبار بین‌المللی سرمایه‌های بزرگ کانون

فروش کتاب کانون، فروش واقعی است

 چینی‌فروشان با بیان این‌که فروش کتاب دو حالت دارد، عنوان کرد: یک نوع فروش، فروش سازمانی است که در این حالت سازمان‌ها، کتاب‌ها را می‌خرند. این فروش خوب است اما واقعی نیست. فروش واقعی، تک فروشی است که افراد و خانواده‌ها کتاب را از کتاب فروشی‌ها خریداری می‌کنند. خوشبختانه فروش کتاب کانون، فروش واقعی است.

او ضمن ابراز خوشحالی از ارائه سهمیه کتاب به مراکز و کتابخانه‌های کانون اظهار داشت: چند سالی بود که کتاب‌های کمی به کتابخانه‌های کانون ارسال می‌شد و کتاب‌خانه‌ها از جهت کتاب فقیر بودند. در حالی‌که کتاب ابزار اصلی مربی است. مربی با کتاب قصه می‌گوید، جلسه می‌گذارد، تئاتر اجرا می‌کند و جلسات نقد کتاب ترتیب می‌دهد. خوشبختانه در دو سه سال اخیر کتاب‌خانه‌ها سهمیه دارند.

نیروی انسانی، اعتماد مردم و اعتبار بین‌المللی سرمایه‌های بزرگ کانون

 رشد خوب ادبیات کودک و نوجوان بعد از انقلاب

مدیرعامل پیشین کانون در مورد وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در کشور اظهار داشت: این قصه سر دراز دارد. یکی از حوزه‌های مهم فرهنگی که بعد از انقلاب در آن توفیق داشتیم، حوزه ادبیات کودک و نوجوان بوده است. خوشبختانه در این حوزه رشد خیلی زیادی داشتیم.

چینی‌فروشان با اشاره به این‌که در گذشته تعداد ناشران کودک و نوجوان کم بود، بیان کرد: مهم‌ترین آن‌ها کانون بود و تعداد معدودی ناشر کودک و نوجوان وجود داشتند اما در حال حاضر ناشران بزرگی هستند که در زمینه کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند و این نشان می‌دهد که در این سطح فرهنگی بعد از انقلاب به موفقیت رسیدیم.

او ادامه داد: بُعد بیرونی این قضیه، دیده‌شدن تعداد زیادی از کتاب‌های کودک و نوجوان در جشنواره‌های بین‌المللی است. نمایشگاه کتاب بولونیا از جاهایی بود که کانون در آن حضور و غرفه داشت و کتاب‌های زیادی از کانون در بولونیا جایزه گرفت.

حوزه فرهنگ کودک و نوجوان موفق بوده است

این پیشکسوت عرصه فرهنگی کشور عنوان کرد: در دهه ۷۰  از مسئولان جشنواره کتاب بولونیا دعوت شد. آن‌ها در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون حضور پیدا کردند. مدیر نمایشگاه با خود کتاب‌های برنده بولونیا را آورده بود. بعد از پایان نمایشگاه قاعدتاً باید آن‌ها را با خود می‌برد اما همه آن‌ها را به کانون هدیه کرد و آن کتاب‌ها در کتابخانه مرجع قرار دارند و قابل استفاده برای نویسندگان و نقاشان هستند.

به‌گفته چینی‌فروشان که سابقه هجده سال مدیریت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را  دارد، حوزه فرهنگ کودک و نوجوان به‌ویژه ادبیات و کتاب کودک و نوجوان از عرصه‌های فرهنگی موفق در بعد از انقلاب اسلامی است.

نیروی انسانی، اعتماد مردم و اعتبار بین‌المللی سرمایه‌های بزرگ کانون

کانون مرجع و جریان‌ساز است

 او در پاسخ به این سئوال که کانون چه‌قدر می‌تواند به رشد و ارتقای ادبیات کودک و نوجوان کمک کند، گفت: کانون یک مرجع است به خصوص در حوزه کتاب، سینما و تئاتر کودک و نوجوان، بر این اساس می‌تواند پشتوانه خوبی برای تولیدات خارج از کانون باشد. مسئله مهمی که در کانون همیشه مد نظر بوده کیفیت است.

مدیرعامل پیشین کانون با بیان این‌که در کانون بر روی کیفیت و کمیت کار می‌کردیم، عنوان کرد: تعداد عناوین و تیراژ مهم بود اما مهم‌تر از آن، کیفیت بود. خیلی اوقات یک فیلم کانون باعث می‌شود که جریانی در سینمای کودک ایجاد شود و چند کتاب خوب کانون جریان ایجاد می‌کنند. کانون در عرصه فرهنگ و هنر جریان‌ساز است و این بزرگترین سرمایه کانون است که نه تنها در داخل که در خارج کشور هم همینطور است.

سرمایه‌های بزگ کانون

چینی‌فروشان خاطرنشان کرد: امروزه وقتی در جشنواره انیمیشن اتاوا، فیلم کانون را نشان می‌دهند و مرغک دیده می‌شود، همه آن‌را می‌شناسند و نیاز نیست که گفته شود چه موسسه‌ای است، در کجاست و چه می‌کند. سینمای کانون آن‌قدر در جشنواره‌ها حضور موفق داشته که خودِ مرغک کانون شناخته شده  و یک نوع اعتبار بین‌المللی کانون است.

 او با اشاره به سرمایه‌های بزرگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: یکی از این سرمایه‌ها، اعتماد مردم است. مردم کانون را دوست دارند. با خیال راحت کتابِ کانون را می‌خرند. تئاتر و فیلم کانون را می‌بینند و بچه‌هایشان را به مراکز کانون می‌فرستند. سرمایه دیگر کانون، اعتبار بین‌المللی کانون است.

مدیرعامل پیشین کانون، نیروی انسانی اعم از کارشناس، هنرمندان و مربیان را سرمایه بزرگ  کانون برشمرد و افزود: این عزیزان دل به کار می‌دهند، برای حقوق کار نمی‌کنند، برای بچه‌ها کار می‌کنند و هرجا که باشند مسئله‌شان کانون است. این یک سرمایه بسیار بزرگ است. نیروی انسانی کانون هم به کار مسلط هستند، هم مخاطب را می‌شناسند و هم با دل‌دادگی کار می‌کنند نه به طور اداری و فرمالیته.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال با برپایی سه غرفه در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در سالن شمالی ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی (شبستان)، راهرو ۱۸، غرفه شماره ۵۸۱ و سالن ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) هم‌چنین بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نشانی book.icfi.ir حضور دارد.

سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

نیروی انسانی، اعتماد مردم و اعتبار بین‌المللی سرمایه‌های بزرگ کانون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha