انتشار 5 عنوان کتاب از قصه‌های بومی  و محلی فارس

بخشی از قصه‌های بومی و محلی استان فارس در قالب 5 عنوان کتاب جدید توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس منتشر و در آیین ویژه‌ای رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، گردآوری این قصه‌ها حاصل سفرهای شهر به شهر و روستا به روستای مربیان کانون این استان از سال 1389 است که طی آن 196 عنوان قصه از مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها ضبط و جمع‌آوری شد.
در این میان گروهی از کارشناسان قصه گویی و ادبیات بومی و محلی استان این قصه‌ها را بررسی کردند و در مرحله اول داوری 61 ، در مرحله دوم 18 قصه انتخاب و در پایان 12 اثر برای چاپ آماده شد.
به گفته‌ی مدیر کانون استان فارس این کتاب‌ها با حمایت حوزه‌ی هنری این استان منتشر می‌شود و 4 اثر دیگر نیز آماده انتشار است.
مجتبی حق‌پرست در آیین رونمایی از این آثار که هم‌زمان با بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در شیراز برگزار شد خاطر نشان کرد که 3 قصه‌ی دیگر بومی فارس نیز در قالب طرح سیمرغ کانون( جمع آوری قصه‌های بومی و محلی کشور) منتشر خواهد شد.
"عاقبت‌اندیش" با بازنویسی فاطمه ایلی و تصویرگری الهه پایمرد، "نذر فرزند" با بازنویسی زهرا ایزدی و تصویرگری سارا صالحی و "خارکن و درویش" با بازنویسی بتول فرجودی و تصویرگری منصوره تقوی فرد، از جمله کتاب‌هایی بودند که در این مراسم از آن‌ها رونمایی شد.
همچنین بازنویسی کتاب "وزیر دانا" را مریم حسین زاده و تصویرگری آن را سارا رضایی انجام داده است و کتاب "علیقلی الکی سوار" نیز با بازنویسی آرزو حقیقی و تصویرگری فاطمه رنجبر در همین آیین رونمایی شد.
مدیر کانون فارس در ادامه گفت: این 5 قصه‌ی بومی فارس به منظور ارتقای فرهنگ بومی استان - که قرن‌هاست سینه به سینه منتقل شده و امروزه متاسفانه رو به  فراموشی می‌رود - منتشر شده است.
مجتبی حق پرست با بیان‌این که ادامه‌ی انتشار این کتاب‌ها فقط در انتظار حمایت های مالی است و نباید گذاشت به خاطر کمبود اعتبار، قصه‌های مادربزرگ‌ها به دست فراموشی سپرده شود و نسل‌های بعد از آن محروم شوند در عین حال تاکید کرد: کانون استان فارس امروز در عرصه‌ی انتشار کتاب کودک و نوجوان در میان کانون‌های کشور پیش‌گام است.
وی همچنین از در دستور چاپ قرار داشتن 7 کتاب از قصه‌های بومی شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: مجموعه‌ای که رونمایی می‌شود از جمله طرح‌های مصوب کارگروه فرهنگی اجتماعی استانداری فارس است که با تلاش مربیان کانون فارس به بار نشسته می‌نشیند.
مدیر کانون فارس افزود: چاپ آثار نویسندگان استان توسط کانون، دارای سابقه‌ی پیشین است چرا که در سال 83 نیز برای اولین بار زمینه‌ای فراهم شد تا آثار بانوان نویسنده در حوزه‌ی کودک و نوجوان را به چاپ برسانیم و به کتاب‌خانه‌های کانون و کتاب‌خانه‌های عمومی عرضه کنیم.
در این مراسم که معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  و رییس حوزه‌ی هنری فارس نیز حضور داشتند علاوه بر رونمایی از مجموعه قصه‌های بومی استان فارس از نویسندگان و تصویرگران این آثار نیز تقدیر شد.
رییس حوزه‌ی هنری استان فارس در این مراسم در سخنانی کوتاه با ابراز خرسندی از انتشار این مجموعه گفت: رشد و تعالی فرهنگ بومی در اولویت حوزه‌ی هنری است و برای انتشار این قصه‌ها بسیاری از طرح‌ها را در استان در رده های بعدی اهمیت قرار دادیم.
علیرضا پرورش گفت: امروز قصه‌های زیادی در سوپرمارکت‌ها و دکه‌ها در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد که بسیاری از آن ها بازاریست اما امیدواریم با گسترش تدوین و نشر قصه‌های بومی - که نمادی از خرده فرهنگ‌های استان فارس به شمار می‌رود - این آثار فاخر جای آثار بی کیفیت را بگیرد.
علی گنج کریمی، معاون تولید کانون نیز در مراسم رونمایی از مجموعه قصه‌های بومی استان فارس گفت: بیان گستره و شعاع برکت‌های چنین فعالیت‌های فرهنگی  با سخنرانی و مصاحبه بسیار دشوار است. تکیه بر فرهنگ فولکلور استان‌ها و چاپ کتاب در این زمینه مجموعه‌ای از تصویرگران، نویسندگان و هنرمندان جدید را به جامعه فرهنگ و هنر معرفی می‌کند و به دنبال آن حوزه‌ی نقد پویا می‌شود و کتاب‌خوانی رواج پیدا می‌کند.
وی افزود: علی رغم گسترش انواع رسانه ها هیچ‌یک نتوانسته‌اند جای کتاب را در بین مردم بگیرند.
گنج کریمی موفقیت استان فارس در پیش‌گامی چاپ کتاب و موفقیت در این زمینه را نتیجه‌ی ثبات مدیریت و تکیه بر بدنه‌ی کارشناسی و مربیان توانمند دانست و تاکید کرد که با تکیه بر سرمایه‌های استان به‌‌ویژه کارشناسان و مربیان توانمند آن، میزبانی کانون فارس از جشنواره‌ی پویانمایی کودک و نوجوان جشنواره‌ی بین المللی امام رضا(ع) سهل و ممتنع خواهد شد.
گفتنی است در پایان این مراسم از علیرضا پرورش، رییس حوزه‌‌ی هنری استان فارس به پاس همکاری در چاپ کتاب‌ها و از برترین کتاب‌خوان‌های کودک و نوجوان استان فارس - که در طی سال گذشته بیشترین کتا‌ب‌ها را از کتاب‌خانه‌های مراکز کانون به امانت گرفته بودند - تقدیر شد.