کد خبر: 224953
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
ایران در هفته‌ی ملی کودک

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه نزدیک به بیست سازمان و نهاد دولتی مسوول و مرتبط با کودکان و نوجوانان، «هفته‌ی ملی کودک» امسال را با برنامه‌های متنوعی برگزار کرد. مدیران‌کل کانون در استان‌ها نیز، به عنوان مسوولان کمیته‌های کودک و نوجوان در استان‌های خود، جلسات مختلفی را با نمایندگان نهادها و سازمان‌ها برپا کردند که ماحصل این جلسات، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای بود که در طول هفته‌ی ملی کودک در سراسر ایران شاهد آن بودیم.

در ادامه، نگاهی گذار داریم به برخی از این فعالیت‌ها، با تاکید بر این نکته که به دلیل کم‌بود صفحات خبرنامه‌ی کانون، و نیز به دلیل انتشار یک‌شماره‌ی ویژه برای این هفته در ایام برگزاری آن، در گزارشی که می‌خوانید تنها برخی از مهم‌ترین اخبار بر اساس مطالب مندرج در سایت‌های استانی رصد شده است.
××××
آذربایجان شرقی
با افتتاح نمایشگاه استانی در تبریز جشن‌های هفته‌ی ملی کودک در آذربایجان شرقی آغاز شد. حجت الاسلام الیاس ابراهیمی مدیرکل کانون استان در آیین گشایش این نمایشگاه در مجتمع فرهنگی‌هنری تبریز سالم بودن، در کنار خانواده بودن و تحصیل را از جمله حقوق مهم کودکان دانست و اظهار امیدواری کرد کودکان امروز پدران و مادران شایسته‌ای برای فردای جامعه‌ی اسلامی باشند. در این نمایشگاه استانی غرفه‌ها و کارگاه‌های مختلفی به منظور آشنایی کودکان با فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی تشکیل شده بود.
برگزاری مانور زلزله به منظور آموزش نکات ایمنی به کودکان، بازدید رایگان کودکان از موزه‌ها، برگزاری برنامه‏های مختلف در مدارس ابتدایی، برگزاری مسابقه‌ی ویژه در مدارس توسط ائمه‌ی جماعات، انجام آموزش‌های خاص در مراکز بهداشتی، حضور کودکان در مراکز آموزش طرح ترافیک، حضور اتوبوس‌های شادی در برخی مدارس تبریز و اجرای ویژه‌برنامه در مهدهای کودک، تهیه و پخش برنامه‏های مختلف از صدا و سیمای استانی و مسابقات ورزشی ویژه کودکان از مهم‌ترین برنامه‌هایی بودند که توسط ادارات و سازمان‌های عضو ستاد هفته‌ی ملی کودک استان آذربایجان شرقی به اجرا گذاشته شد.
نشست‌های تخصصی هفته‌ی ملی کودک در تبریز نیز با موضوع "کودک، خانواده و مدرسه" برگزار شد. "کودک، بازی"، "کودک، سلامت، ایمنی"، "میراث فرهنگی، کودک، ایمنی"، "کودک و رسانه"، "کودک، کتاب و فضای مجازی" و " کودک و نیایش" دیگر موضوعات این نشست‌های تحصصی بودند.
تقدیر از خبرنگاران به مناسبت هفته‌ی ملی کودک، بازدید رایگان کودکان تبریز از موزه‌ها در 18 مهر، انعکاس گسترده‌‍‌ی برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از شبکه‌ی سهند، قصه‌گویی داستان "کلوچه‌های خدا " در آذرشهر، جشن هفته‌ی ملی کودک در بستان آباد، دیدار کودکان مراغه با فرماندار، جشن‌های هفته‌ی ملی کودک در ملکان، دیدار اعضای ستاد هفته‌ی ملی کودک آذربایجان شرقی با حضرت آیت الله مجتهد شبستری نماینده‌ی ولی فقیه، مانور ایمنی و سلامت در تبریز، آشنایی کودکان با اهمیت حفظ محیط زیست، راه افتادن اتوبوس شادی در تبریز، بازدید کارشناسان سازمان‌های فرهنگی استان از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک، دیدار کودکان‌هادیشهر با امام جمعه و ویژه‌برنامه‌هایی درهشترود، ورزقان، چاراویماق، کلیبر، شبستر، عجب شیر، ملکان، سراب و از فعالیت‌های صورت گرفته در استان بود.
گفتنی است هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک، کودکان تبریزی در طوماری خطاب به دولت‌مردان خواستار نجات دریاچه‌ی ارومیه شدند. در بخشی از این طومار که به امضای تعدادی از کودکان بازدیدکننده از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک رسیده تصریح شده بود:«ما کودکان ایران‌زمین، به این امید زنده‌ایم که خاک هنرخیز و شهیدپرور ایران عزیزمان تا ابد سربلند باشد و نام افتخارآفرینش بر بلندای جهان چون خورشید عالمتاب بدرخشد».
در ادامه این طومار خطاب به دولت مردان آمده بود:«ما کودکان ایرانی همیشه افتخار کرده‌ایم که گنجینه‌ی ارزشمندی چون دریاچه ارومیه را با نام بزرگ‌ترین دریاچه ایران و دومین دریاچه آب شور جهان در کشور خود داریم. اما حالا سالهاست که این گنجینه در حال خشک شدن است. از شما دولت محترم خواهشمندیم دست به دستان کوچک ما دهید تا در پاسداشت این افتخار بزرگ سهیم باشیم».
آذربایجان غربی
جلسه‌ی اول ستاد برگزاری هفته‌ی ملی کودک و نوجوان استان آذربایجان غربی اوایل شهریورماه و با حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مختلف و یا نمایندگان آن‌ها تشکیل شد. در این جلسه فریدون سید مصطفوی، مدیرکل کانون استان و مسوول دبیرخانه‌ی استانی ستاد برگزاری هفته‌ی ملی کودک و نوجوان مقرر کرد که تا آغاز این هفته اعضای ستاد کم کم برنامه‌های خود را به صورت مدون در اختیار ستاد قرار دهند که نتیجه‌ی این برنامه‌ریزی‌ها ده‌ها برنامه‌ی مختلف بود که در سراسر استان و از 15 تا 21 مهر ماه به اجرا درآمد.
در اولین روز از هفته‌ی ملی کودک، دانش‌آموزان مدارس ارومیه جشنی پربار با حضور دبیر هفته‌ی ملی کودک، مدیر و معاون پرورشی ناحیه‌ی دو آموزش و پرورش ارومیه، کارشناسان آموزش ابتدایی و تکنولوژی آموزشی اداره‌کل آموزش و پرورش و معاونت اجتماعی اداره‌کل بهزیستی این استان برگزار کردند که اجرای مسابقه، قصه‌گویی و اجرای سرود تنها بخش‌هایی از این جشن بود.
در این برنامه سید مصطفوی با اشاره به این‌که هر لبخند رضایتی که در این هفته بر لبان کودکان نقش می‌بندد، متولیان اجرای برنامه‌ها را یک گام به هدف خود نزدیک‌تر می‌کند، گفت: این هفته فرصتی است برای شنیدن انتظارات و خواسته‌های شما، برای بودن در کنار شما و برای فرصت دادن به شما برای بیان حقوق‌تان؛ و در این راه سعی کرده‌ایم با پیش‌بینی برنامه‌هایی که با مشارکت خود شما است و خواسته‌هایتان را به گوش دست‌اندرکاران امور می‌رساند هفته‌ای به یاد ماندنی رقم بزنیم.
یکی دیگر از بخش‌های جالب این جشن قرائت پیمان‌نامه‌ی جهانی حقوق کودک بود که با فریادهای شادی و شعار این هفته با عنوان "زنده باد کودکی و زنده باد زندگی" همراه شد.
اعضای مرکز فرهنگی‌هنری سردشت هم به مناسبت هفته‌ی ملی کودک و هم‌زمان با کودکان دو شهر دیگر شیمیایی دنیا، طوماری را در محکومیت صلاح‌های شیمیایی و درخواست صلح در جهان امضا و به سازمان ملل متحد ارسال کردند و خواستند «فاجعه‌ی بمباران شیمیایی سردشت هرگز در هیچ نقطه از دنیا اتفاق نیفتد.»
دعای باران کودکان در کنار دومین دریاچه‌ی‌ شور دنیا یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های استان آذربایجان غربی در این هفته بود که دبیر ستاد استانی برگزاری هفته‌ی ملی کودک هدف از این ویژه‌برنامه را آشتی دادن کودک و طبیعت و آگاهی دادن به کودکان دانست. در این برنامه 70 عضو کانون حضور داشتند و هریک جمله‌ای برای دریاچه نوشتند.
کانونی‌های استان آذربایجان غربی به برگزاری جشن افتتاحیه اکتفا نکردند و جشن بزرگ دیگری هم در وسط هفته‌ی ملی کودک راه انداختند که با استقبال گسترده‌ی علاقه‌مندان مواجه شد. در این جشن بیش از 600 نفر از بچه‌های کودکستان‌ها و مهدهای کودک ارومیه حضور داشتند و در پرتاب موشک‌های کاغذی و پرواز بالن‌ها شرکت کردند.
اعزام نمایشگاه سیار موزه‌ و کارشناسان این امر در کنار کتاب‌خانه‌های سیار روستایی به روستاها و مدارس روستایی برای آشنایی کودکان این مناطق با آثار تاریخی، آموزش کمک‌های اولیه توسط امدادگران جمعیت هلال احمر استان، آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان روستایی توسط و بهداشت ‌یاران دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی، برگزاری نشست تخصصی با موضوع هفته‌ی ملی کودک با موضوع کودک و سلامت توسط سازمان علوم پزشکی، برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای اعضای کانون استان شامل نقاشی، سفال‌گری، کاردستی و غرفه‌های دوخت لباس‌های محلی برای عروسک‌های دارا و سارا و نشستن فرمانداران شهرهای چالدران و چایپاره پای صحبت‌های کودکان از دیگر برنامه‌های این هفته در استان آذربایجان غربی بود.
اردبیل
هفته‌ی ملی کودک در استان اردبیل با پیام اکبر نیکزاد استاندار، کاظم دبیر فرماندار و مهندس صدیف بدری شهردار اردبیل آغاز شد.
نیکزاد گرامی‌داشت هفته‌ی ملی کودک را فرصت مغتنمی دانست تا با عطف توجه به نیازهای گسترده‌ی کودکان، همه‌ی سازمان‌های مسوول در حوزه‌ی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و عملکردی از هیچ تلاشی در راستای رشد و شکوفایی کودکان دریغ نکرده و برای استیفای حقوق کودکان جهادگرانه بکوشند.
دبیر نیز گفت: این هفته‌ی مهم، فرصت مناسبی است برای یادآوری این حقیقت که کارهای زیادی وجود دارد که برای کودکان و آینده‌سازان این مملکت می‌توان انجام داد.
در پیام مهندس بدری هم آمده بود که کودکان باید در فضای شهری متناسب با روحیه‌ی خود رشد و تکامل یابند.
مراسم افتتاحیه‌ی هفته‌ی ملی کودک در این استان نیز در سالن تربیت کانون پرورش فکری استان اردبیل برگزار شد و ناهید اللهویردیزاده مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در این مراسم با تبریک این روز بزرگ به کودکان گفت: در باور متصدیان تربیتی که در خدمت کودکان هستند هر روز، روز کودک است.
در ادامه‌ی این جشن نمایش سایه‌بازی که در جشنواره‌ی کشوری نمایش عروسکی مورد توجه مسوولان کانون قرار گرفته بود اجرا شد. هم‌چنین پارسا سیفی عضو کودک مرکز شماره ی 5 اردبیل، به عنوان نماینده‌ی کودکان و مشاور مدیرکل کانون استان اردبیل مقاله‌ای در مورد حقوق کودک ارایه کرد که از سوی فرماندار اردبیل مورد توجه قرار گرفت و او از پارسا خواست که نمایشگاه ویژه‌ی آثار کودکان را افتتاح کند.
در پایان این جشن میهمانان سری هم به کارگاه‌های ادبی، هنری و بحث کتاب زدند و از این غرفه‌ها بازدید کردند.
یکی دیگر از برنامه‌های این هفته در اردبیل برپایی مسابقه‌ی بزرگ نقاشی روی پارچه بود که به مناسبت هفته‌ی ملی کودک و هفته‌ی نیروی انتظامی و با همکاری کانون و نیروی انتظامی اردبیل، در مرکز شماره‌ی 3 این استان برگزار شد. در پایان این مسابقه‌، نقاشی 40 متری خلق شد و 9 نفر از کانونی‌ها نیز جایزه گرفتند.
کودکان شهرستان‌های استان اردبیل نیز از ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک بی‌نصیب نماند و هرکدام به نوع خود در این برنامه‌ها حضوری فعال داشتند. نمینی‌ها با همکاری کانون پرورش فکری و نیروی انتظامی مسابقه‌ی بزرگ نقاشی ترتیب دادند و در باقی روزها نیز از برنامه‌های قصه‌گویی، شعرخوانی و اجرای مسابقه، همایش کودک، خانواده و سلامت، بازدید از موزه صارم‌السلطنه، با هماهنگی میراث فرهنگی شهرستان و... بهره‌مند شدند.
جشن هفته‌ی ملی کودک مرکز یک مشگین‌شهر نیز با دانش‌آموزان مدرسه‌ی استثنایی برگزار شد که با سرودخوانی و نقاشی و... به پایان رسید.
کودکان و نوجوانان دولت‌آباد نیز هم در مسابقه‌ی دوچرخه‌سواری با هم رقابت و هم جشنی بزرگ برپا کردند که نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، پخش انیمیشن کشاورز و ربات، مسابقه‌ی فکری و مسابقه‌ی ماست‌خوری و اهدای جوایز تنها گوشه‌ای از برنامه‌های آن بود.
در چهارمین روز از هفته‌ی ملی کودک نیز اعضای کتاب‌خانه‌های سیار روستایی کانون اردبیل در قالب یک اردوی تفریحی از منطقه‌ی عمومی گردش‌گری شورابیل بازدید کردند و در کنار هم به قصه‌گویی، شعرخوانی، بازی و... پرداختند.
برگزاری مسابقه، قصه‌گویی، شعرخوانی و سرود توسط اعضای کانون و اجرای نمایش عروسکی و هم‌چنین بریدن کیک ویژه‌ی زنده‌باد کودکی از برنامه‌های کانونی‌ها در شهر نیر بود.
اصفهان
کودکان اصفهانی در کنار مدیرکل کانون استان، کارشناسان و مربیان کانون هفته‌ی ملی کودک را آغاز کردند. این هفته در نصف جهان با افتتاح نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک در 15 مهرماه کلید خورد.
این نمایشگاه غرفه‌های گوناگونی از جمله قرآن حدیث، نجوم، ادبی، پویانمایی، کاردستی، نقاشی، بازی و سرگرمی، پخش فیلم و... داشت و در کنار آن نشست‌های تخصصی با موضوعات آموزشی و متنوع در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد.
از سوی دیگر کانونی‌های استان اصفهان جشن باشکوهی نیز به مناسبت روز جهانی کودک داشتند که در سالن اجتماعات صدا و سیمای مرکز اصفهان برگزار شد.
عسگری‌فر، مدیرکل کانون استان در این جشن بر اهمیت فعالیت برای کودکان اشاره و خاطرنشان کرد: امروز کانون برای آگاهی هرچه بیش‌تر والدین از این حقوق فعالیت‌های آموزشی مختلفی را برنامه‌ریزی کرده است.
در جشن روز جهانی کودک برنامه‌های متنوع و شادی از جمله اجرای سرود، مسابقه، دکلمه‌خوانی، نمایش خلاق و... توسط اعضای مراکز اصفهان برگزار شد و در پایان نیز از اعضای برگزیده جشنواره‌های رضوی و منتخبین فراخوان‌های بین‌المللی نقاشی و کودکم نام تو چیست تقدیر به عمل آمد.
برنامه‌ی هفته‌ی ملی کودک در مراکز 60‌گانه کانون در استان اصفهان نیز پرشور برگزار شد و اعضای کانون در زرین‌شهر، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، حبیب‌آباد، سمیرم، کاشان 1، بادرود، دهق، آران و بیدگل، چرمهین، سیار روستایی نطنز، داران، باغ بهادران، فولادشهر، نطنز، مراکز شماره‌ی 2 و 6 و ورزنه این هفته را با برنامه‌های متنوع‌شان گرامی داشتند.
اهالی کانون در خمینی‌شهر هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک اقدام به برگزاری ایستگاه‌های فرهنگی، هنری و آموزشی در پارک‌شهر کرده و نمایشگاه سیاری نیز همراه با ایستگاه‌های نقاشی، کاردستی، قصه‌گویی، سرگرمی و ایستگاه آموزشی مسایل بهداشتی و ایمنی و... برپا کردند.
در مرکز زرین‌شهر نیز برنامه‌ی آموزش نکات بهداشت تغذیه، سرودخوانی توسط پیشاهنگان هلال احمر و برنامه‌ی شاد حجت‌السلام عباسی از اداره‌ی تبلیغات اسلامی برای آشنایی کودکان با اصول زندگی دینی به اجرا درآمد.
مرکز سمیرم نیز ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک را در حیاط مرکز و با کارگاه نقاشی با تکنیک ذغال و آبرنگ برای کودکان برگزار کرد. کارگاه کارت پستال‌سازی و سلامت ایمنی هم یکی دیگر از برنامه‌های این هفته در سمیرم بود.
هم‌چنین مرکز شماره‌ی 6 کانون اصفهان با برپایی ایستگاه‌های مختلفی از جمله قصه‌گویی، نقاشی، سفال‌گری، مسابقه و سرگرمی این هفته را گرامی داشتند و در مرکز مرکز بادرود نیز برنامه‌های شاد و متنوعی از جمله اجرای مسابقه، سرود، دکلمه‌خوانی و... اجرا شد.
یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های کانون استان اصفهان در هفته‌ی ملی کودک عیادت مدیر کل کانون از کودکان سرطانی بود که به شدت مورد استقبال قرار گرفت.
هم‌چنین کانون استان اصفهان طی این هفته سلسله نشست‌های تخصصی ویژه‌ی والدین و فرزندان تدارک دیده بود که در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی‌هنری کانون برگزاری شد.
هویت‌شناسی، حفظ محیط زیست، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی از طریق بازی و سرگرمی، تاثیر قصه‌گویی و کتاب‌خوانی در رشد شخصیت کودک، فرزند و آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین عناوین این نشست‌ها بود که با همکاری سازمان میراث فرهنگی، بهزیستی و... برگزار شد.
البرز
جشنواره‌ی هفته‌ی ملی کودک در استان البرز هم‌زمان با سایر استان‌ها، 15 مهرماه با با قرائت پیام تبریک مهندس طاهر طاهری استاندار البرز آغاز به کار کرد. البته کانونی‌های این استان 16 مهرماه به همین مناست جشن بزرگی را تدارک دیده بودند که با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری کرج و اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار گردید.
سید طاهر طاهری استاندار البرز، ساکی مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاونت فرهنگی شهرداری کرج، بهرامی مدیرکل سازمان نوسازی، مدیران مناطق آموزش و پرورش، اصحاب رسانه و جمع کثیری از کودکان و نوجوانان میهمان این برنامه بودند. اجرای نمایش، مسابقه و سرگرمی، سرود، بازی و... توسط هنرمندان مطرح صدا و سیمای کشور برای کودکان حاضر در مراسم گوشه‌ای از فعالیت‌های صورت گرفته در این جشن بود که با استقبال ویژه‌ی مخاطبان نیز مواجه شد.
صفی اله رمضانخانی، مشاور  مدیرعامل و مدیرکل کانون استان در حاشیه‌ی این مراسم گفت: نباید توجه به کودکان و نوجوانان را به هفته‌ی خاصی معطوف کنیم و همیشه بزرگ‌ترها باید به کودکان و نوجوانان توجه خاصی داشته باشند.
مرکز هشتگرد هم‌چون سایر مراکز کانون استان البرز در هفته‌ی ملی کودک برنامه‌های شاد و مفرحی را برای اعضایش تدارک دیده بود که برگزاری کارگاه‌های قصه‌گویی و تصویرسازی، کاردستی و کارت‌پستال‌سازی با موضوع تبریک روز جهانی کودک، معرفی کتاب، بازی و نمایش فیلم‌های انیمیشن تنها گوشه‌ای از این برنامه‌ها بود.
مرکز شماره‌ی 2 کرج نیز با قرائت بیانیه کودکان و نوجوانان، اجرای موسیقی توسط اعضا کلاس موسیقی مرکز، برگزاری کارگاه‌های هنری (نقاشی و سفال‌گری) و بازدید از نمایشگاه فعالیت‌های تابستانه‌ی کانون از هفته‌ی ملی کودک استقبال کرد.
آشناسازی کودکان با ورزش سالم توسط کارشناسان اداره‌کل ورزش و جوانان، برپایی نشست ویژه‌ی تغذیه سالم در مرکز مجتمع کرج توسط کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و نشست تخصصی ایمنی و سلامت کودک در سالن همایش‌های مجتمع آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون استان البرز از دیگر برنامه‌های این استان برای گرامی‌داشت هفته‌ی ملی کودک بود.
هم‌چنین کودکان استان البرز در نامه‌ای جالب و تاثیرگذار از رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) خواستند که به استان البرز و شهر کرج تشریف فرما شوند. در این نامه آمده بود: «ما نه می‌توانیم مثل بزرگ‌ترها حرف بزنیم و نه می‌توانیم مثل آن‌ها بنویسیم. اصولا دعوت کار سختی است، آن هم از انسان‌های بزرگ. به خصوص وقتی تو انسان کوچکی باشی، کار دوچندان سخت خواهد شد. امروز ما فرزندان البرز و شهر کرج که شما در آخرین دیدارتان آن را ایران کوچک نام نهادید، منتظر نشسته‌ایم تا چشم‌مان به جمال نورانی‌تان روشن شود.»
علاوه بر این کودکان و نوجوانان کانونی این استان در اختتامیه هفته‌ی ملی کودک با صدور بیانیه‌ای بر رعایت حقوق کودکان و نوجوانان جهان تاکید کردند. هم‌چنین متن این بیانیه پس از ترجمه به نماینده‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد در تهران ارسال شد.
مدیرکل کانون استان در پایان برنامه‌های ویژه‌ی هفته‌ی ملی کودک در پیامی از سازمان‌های همکار در برگزاری این هفته تشکر کرد و گفت: بی‌تردید بلندنظری و آینده‌نگری این همکاران ارجمند که با تمام توان سعی کردند آن‌چه را که شایسته‌ی کودکان و نوجوانان است، انجام دهند، شایسته‌ی تقدیر است چراکه این عزیزان اهمیت به نسل آینده را درک کرده و در پرورش نسلی کوشا و پر تلاش نهایت سعی‌شان را کردند.
ایلام
ایلامی‌ها هفته کودک را با جشنی در پارک فرهنگی، تفریحی چغاسبز آغاز کردند که شاهد حضور صدها نفر از والدین و کودکان بود. در این جشن علاوه بر افتتاح نمایشگاه دست‌آوردهای کانون، سخنرانی معاونت سیاسی امنیتی استانداری و مدیر کل کانون و دبیر هفته‌ی ملی کودک، جشن بادبادک‌ها نیز برگزار و پیمان‌نامه‌ی حقوق کودک خوانده شد. سرودخوانی ویژه‌ی روز جهانی کودک، پرواز کبوتران صلح و برپایی غرفه‌های بادبادک‌سازی، گریم و نقاشی و... نیز از دیگر برنامه‌های این جشن بود.
یکی دیگر از بخش‌های بسیار جذاب این مراسم که بچه‌ها را خیلی سر ذوق آورد رونمایی از دو عروسک غول‌پیکر دارا و سارا در کانون ایلام بود که هم‌زمان با جشن هفته‌ی ملی کودک صورت گرفت. این عروسک‌ها که از این پس تولید کانون استان به شمار می‌روند و در برنامه‌های مختلف کانون حضور خواهند داشت توسط پنج نفر از عروسک‌سازان مطرح کشور ساخته شده است.
در این هفته نمایشگاهی نیز از دست‌آوردهای فرهنگی، ادبی، هنری کانون و برنامه‌های آن برای کودکان و نوجوانان در پارک تفریحی‌فرهنگی چغاسبز برپا شده بود که خیلی از خانواده‌های ایلامی را به این پارک کشاند. در حاشیه‌ی این نمایشگاه بازار غرفه‌هایی مانند نمایش عروسکی، نقاشی، ادبی، کاردستی، اطلاع‌رسانی، فیلم کوتاه و انیمیشن، فروش محصولات فرهنگی، مسابقه و بازی، معرفی کتاب، معرفی شخصیت دارا و سارا، طرح امانت‌دهی عروسک‌ها، آزمایش‌های ساده علمی و... نیز داغ داغ بود. گفتنی است تا پایان هفته‌ی ملی کودک بیش از چهار هزار دانش‌آموز ایلامی از این نمایشگاه بازدید کردند.
شهرستان‌های تابعه‌ی ایلام نیز ویژه‌برنامه‌هایی برای گرامی‌داشت هفته‌ی کودک تدارک دیده بودند. در شهرستان بدره کانونی‌ها این هفته را با برگزاری جشن بادبادک‌ها و برپایی ایستگاه‌های ادبی‌هنری با عنوان قاصدک‌های صلح و دوستی، در ورزشگاه این شهر جشن گرفتند. در این برنامه بادبادک‌های صلح و دوستی به آسمان سپرده شدند که بر بال‌هایشان نوشته‌هایی از کودکان شهرستان بدره خطاب به هم‌سن و سال‌هایشان در فلسطین و دیگر نقاط جهان دیده می‌شد.
اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شهرستان آبدانان نیز به همراه مربیان‌شان به دیدار خانواده‌ی شهید داریوش رضایی‌نژاد از شهدای هسته‌ای کشور رفتند و خاطراتی را از این شهید از زبان مادرش شنیدند. این برنامه در راستای آشنایی بیش‌تر بچه‌ها با دانشمندان و شخصیت‌های کشوری استان ایلام برگزار شده بود.
ساخت فیلم مستند نیم‌ساعته‌ی "فرصت شادمانی" در کانون استان ایلام برای انعکاس فعالیت‌های این مرکز در هفته‌ی ملی کودک، تولید 30 برنامه‌ی ویژه برای کودکان به مناسبت هفته‌ی ملی کودک در معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، توزیع بسته‌های آموزشی، حضور کارشناسان انتظامی و راهنمایی و رانندگی در برنامه‌های ستاد هفته‌ی ملی کودک و... از دیگر برنامه‌های ویژه‌ی استان ایلام در هفته‌ی ملی کودک بود.
در این هفته علی اشرف صندوق آبادی، مدیرکل کانون استان و دبیر گرامی‌داشت هفته‌ی ملی کودک و تعدادی از دست‌اندرکاران این هفته در نشستی با امام جمعه‌ی ایلام و نماینده‌ی ولی فقیه در استان پای رهنمودهای ایشان نشستند و گزارشی از برنامه‌هایشان ارایه کردند.
صدا و سیما و شهرداری ایلام نیز در هفته‌ی ملی کودک سنگ تمام گذاشتند و دوشادوش کانون در شکوه برنامه‌های این هفته سهیم شدند به طوری‌که برنامه‌های صبح و عصر و شبانگاهی رادیو ایلام و خبر فارسی و کردی صدا و سیما به صورت مرتب و ویژه به اطلاع‌رسانی جشن هفته‌ی ملی کودک پرداختند.
مدیر کل کانون ایلام نیز در پایان این هفته، حضور مردم ایلام در ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک را بی نظیر توصیف کرد و گفت: حضور مردم در برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک به عنوان نشانه‌ی آشکاری در اهمیت دادن والدین به کودکان است و ما قدر شناس والدین گرامی در اهمیت دادن به جایگاه کودک هستیم.
بوشهر
نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک در استان بوشهر با حضور 12 سازمان و نهاد اجرایی مرتبط با کودکان و نماینده‌ی ولی فقیه در استان، مدیر کل کانون پرورش فکری و جمعی از مسوولان در مرکز شماره‌ی 2 کانون پرورش فکری افتتاح شد. برگزاری دو نشست تخصصی با موضوع بیماری‌های پوستی و سرماخوردگی کودکان نیز از دیگر برنامه‌های روز اول هفته‌ی ملی کودک در این استان جنوبی بود.
در دومین روز از هفته‌ی ملی کودک که با عنوان کودک و بازی بود، مرکز شماره‌ی 2 کانون استان میزبان دانش‌آموزان در برنامه‌های ویژه‌ای بود. دانش‌آموزان با حضور در غرفه‌های سفال‌گری، نقاشی، کاردستی، روخوانی کتاب و حضور در غرفه‌ی محیط زیست و شنیدن قصه‌هایی در خصوص کودک و محیط زیست، دیدار از غرفه‌ی ورزش‌های همگانی و بازی‌های فکری و کارگاه پلیس ساعات شادی را سپری کردند.
در سومین روز از هفته‌ی ملی کودک کانون بوشهر نشستی تخصصی با محوریت معطوف نمودن توجه جامعه به حقوق کودک را با حضور والدین، مربیان فرهنگی، دانشجویان رشته‌ی مربی‌گری کودک و مربیان بهداشت برگزار کرد. از سوی دیگر کارشناس کانون پرورش فکری استان در این روز در برنامه‌ی تلویزیونی "یه خونه یه دریا" حاضر شد.
پایگاه امداد فرهنگی شهر شُنبه نیز که از ابتدای امسال برنامه‌های متنوعی را برای کودکان تدارک دیده بود، اختتامیه‌ی فعالیت‌های خود را در روز پنج‌شنبه 18 مهر با حضور ضرابی مشاور مدیرعامل و... با جشنی صمیمی همراه کرد.
در این مراسم زکیه امیرپور مدیرکل کانون، با بیان این‌که کانون پرورش فکری از ابتدای وقوع زلزله کلیه‌ی نیروهای خود را بسیج نمود و به مدت 6 ماه در پایگاه امداد فرهنگی این شهر فعالیت‌های متنوعی انجام داد، گفت: این نمایشگاه ماحصل این فعالیت‌هاست.
پنجمین روز از هفته‌ی ملی کودک در بوشهر یکی از پرهیجان‌ترین روزهای این هفته بود که با جشن پرواز بادبادک‌ها در کنار ساحل خلیج فارس داغ‌تر هم شد. از نکات قابل توجه جشن بزرگ پرواز بادبادک‌های امسال، انتشار بیانیه توسط کودکان بوشهری بود که در آن آمده بود: «خدایا، خداوندا دعا می‌کنیم، تمامی کودکان و نوجوانان ایران اسلامی عزیز در سایه‌ی خورشیدی که در عصر انسان ظهور خواهد کرد، حفظ کنی و به ما توان دهی تا به همراه همه‌ی‌ کودکان ایرانی، برای ساختن و آبادانی میهن خود گام برداریم.
دیدار صمیمی استاندار بوشهر با اعضا کودک و نوجوان فعال کانون استان، حضور فعال شبکه‌ی استانی سیمای بوشهر در هفته‌ی ملی کودک، برگزاری نمایشگاه ویژه‌ی فعالیت‌های کودکان در زمینه‌ی هنرهای دستی، برگزاری ایستگاه نقاشی در پارک والفجر و مرکز برازجان، برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری اعضا، همایش بزرگ نقاشی به مناسبت روز کودک با محوریت سلامت و ایمنی، بازدید روزانه‌ی مدارس با اجرای کارگاه‌های مختلف، برگزاری جنگ شبانه و پخش فیلم در محل پارک معلم، هم‌چنین همایش بزرگ نقاشی به مناسبت هفته‌ی ملی کودک در مرکز فرهنگی‌هنری اهرم، برگزاری نشست داندان‌پزشکی و فرزندپروری، برگزاری مراسم شعرخوانی و کتاب‌خوانی، برنامه‌ی ویژه‌ای با حضور بچه‌های کارمندان زن مرکز، نشست تخصصی با مادران کودکان در حوزه‌ی تربیت فرزند، برگزاری کارگاه سفال و قصه‌گویی به گویش محلی در مرکز دیلم و هم‌چنین برگزاری کارگاه و مسابقه‌ی فرفره‌سازی، برگزاری همایش بزرگ ورزش‌های همگانی، اجرای نمایش خاله مرجان و خروس در مرکز کاکی و نیز برپایی ایستگاه نقاشی روی پارچه، اوریگامی و... از دیگر برنامه‌های این هفته بود.
اختتامیه‌ی هفته‌ی ملی کودک در بوشهر نیز با حضور مدیر کل کانون پرورش فکری استان و... برگزار شد.
تهران
ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک توسط گروه کارشناسان اداره‌کل کانون پرورش فکری استان تهران از هشتم آبان‌ماه اعلام شد و کانون این استان نیز هم‌چون مناطق دیگر کشور با برپایی نمایشگاه، نمایش فیلم، نشست‌های تخصصی، برگزاری جشن روز جهانی کودک، بازدید از موزه، کارگاه‌های فرهنگی هنری و... این هفته را در ذهن کودکان تبدیل به خاطره‌ای مثال‌زدنی کرد.
افتتاح رسمی نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک در تهران با حضور معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش همراه شد. حجت‌الاسلام محمدیان ضمن بازدید از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه، نکاتی را جهت تعامل بیش‌تر کانون و آموزش و پرورش مطرح کرد.
وی همراه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیرکل یونیسف، مشاورین، معاونین و کارشناسان کانون در ویژه‌برنامه‌ی روز جهانی کودک نیز شرکت کرد. این برنامه 16 مهر در مجتمع آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کاون در خیابان حجاب به اجرا درآمد و میزبان صدها کودک از مدارس، مهدکودک و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران بود.
مدیرعامل کانون نیز در سخنان کوتاهی روز جهانی کودک را به همه تبریک گفت و برای همه‌ی کودکان آرزوی سلامتی کرد.
گفتنی است در چهارمین روز از هفته‌ی ملی کودک نیز دکتر کی‌خواه معاون سازمان محیط زیست نیز از نمایشگاه بازدید کرد.
مرکز فرهنگی‌هنری دماوند نیز میزبان 60 دانش‌آموز از مدارس ابتدایی بود و برنامه‌های ویژه‌ای برایشان داشت. کانونی‌ها در مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی 27 نیز نمایشگاهی از آثار تولید شده‌ی کودکان و نوجوانان در کتاب‌خانه‌ی این مرکز راه انداختند. عضویت 87 کودک به صورت رایگان در روز جهانی کودک، برپایی جشن مهمانی گل‌ها با حضور دانش‌آموزان مدارس، اردوی اعضا در شهر بازی سیاره‌ی جادویی و میزبانی از 50 کودک سازمان بهزیستی دماوند از دیگر برنامه‌های این مرکز بود.
جالب است بدانید که در مجتمع آفرینش‌های فرهنگی‌هنری، در روز جمعه 19 مهرماه یک رکورد تاریخی از حضور مخاطبان رقم خورد. نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک در این مجتمع میزبان بیش از دو هزار خانواده به همراه کودکان و نوجوانان همراه آنان بود که به جهت بازدید از نمایشگاه و شرکت در فعالیت‌های مختلف آن آمده بودند. غرفه‌های سفال‌گری با دست و چرخ، کاردستی، نجوم، و غرفه‌ی کانون زبان ایران از پرمراجعه‌ترین غرفه‌های این نمایشگاه بود.
مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی 26 استان تهران در لویزان نیز جشنی تدارک دیده بود که با حضور 200 نفر از اعضای قدیمی و جدید مرکز به همراه والدین آن‌ها برگزار شد و با قصه‌گویی سرودخوانی، خواندن دکلمه و شعرخوانی، برگزاری مسابقه و... اوقاتی خوش برای خانواده‌ها رقم زد.
همان‌طور که پیش از این اشاره شد برپایی نشست‌های تخصصی با حضور اساتید و کارشناسان صاحب نام یکی از برنامه‌های مهم کانون استان تهران در هفته‌ی ملی کودک بود. در این نشست‌ها به موضوعاتی از جمله نقش مدرسه در تربیت کودک و اهمیت تعامل خانه با مدرسه، نقش آموزش غیر مستقیم در رشد و تکامل کودک، خود ایمنی کودکان و مبازره با کودک آزاری، طبیعت بهترین معلم کودک و کاربرد رنگ در درمان کودکان، فضای مجازی و آسیب‌های آن، شکاف نسلی و تاثیر آن در شکل‌گیری شخصیت کودک و اثر دعا بر شکل‌گیری شخصیت کودک، تربیت دینی و نقش رهبران مذهبی در ترویج حقوق کودک پرداخته شد.
چهارمحال و بختیاری
به مناسبت هفته‌ی ملی کودک 120 عنوان برنامه در چهارمحال و بختیاری اجرا شد که نمایشگاه بزرگ آثار کودکان در شهرکرد یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها بود. به گفته‌ی پرویز شاهوردی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در این نمایشگاه 20 غرفه از آثار هنرمندانه‌ی کودکان استان و فعالیت‌های کانون به نمایش درآمده بود. این نمایشگاه در در نخستین روز از هفته‌ی ملی کودک افتتاح شد. شاهوردی در این مراسم اظهار داشت: هفته‌ی ملی کودک بهانه‌ی خوبی برای یادآوری ارزش‌های بی‌پایان کودکان به والدین و بزرگ‌سالان است.
وی هم‌چنین از رونمایی تمبر اختصاصی هفته کودک خبر داد و اذعان داشت: از این به بعد تمام مراسلات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان با این تمبر ارسال خواهد شد.
بازدید مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری از کودکان سرطانی در بیمارستان ‌هاجر شهرکرد از ویژه‌برنامه‌های دیگر هفته‌ی ملی کودک بود. این دیدار به منظور دل‌جویی از کودکان سرطانی صورت گرفت.
اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کیان نیز در هفته‌ی کودک نمایشگاهی از آثار خود تدارک دیده بودند و نقاشی‌ها، خوش‌نویسی‌ها، کاردستی‌ها، طرح‌های آداب و مهارت‌های زندگی اسلامی و هم‌چنین طرح‌های توسعه‌ی کتاب‌خوانی خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دادند.
در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره‌ی 3 شهرکرد نیز نمایشگاهی با عنوان "همراه کودکان با آیه‌های زندگی" برگزار گردید و آثار فعالیت‌های اجرایی اعضا در بخش‌های فرهنگی، هنری و ادبی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی، آموزش مهارت‌های زندگی با تاکید بر آموزه‌های دینی‌اسلامی و آشنایی با فرهنگ بومی و محلی، در قالب کاردستی، نشریه دیواری، تصویرسازی کتاب، فعالیت‌های ادبی و... به نمایش درآمد.
نمایشگاه "رنگ رنگ کودکی" نیز عنوان ویژه‌برنامه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارسان بود. در این نمایشگاه که با دو موضوع طنز و معرفی رمان نوجوان برپا شده بود، طرح‌های دیواری، نشریه دیواری، کارت پستال‌سازی، معرفی کتاب کاردستی آثار ادبی، سفال‌گری و نقاشی اعضا در معرض دید قرار گرفت.
از طرف دیگر هزار نفر از کودکان و نوجوانان فارسانی هفته‌ی ملی کودک را در جشنی باشکوه گرامی داشتند. این جشن به پاس احترام به حقوق کودکان این شهرستان و در دفاع از حقوق آن‌ها در سالن ورزشی انقلاب فراسان برگزار شد. خوانش بیانیه‌ی حقوق کودک، خواندن متن ادبی، اجرای نمایش، سخنرانی ریاست شورای شهر فارسان، انجام حرکات ورزشی توسط اعضای دختر مدارس، اجرای سرود همگانی، قصه‌گویی و اجرای موسیقی شاد از جمله برنامه‌های این جشن بود.
هم‌چنین ویژه‌برنامه‌ی جشن هفته‌ی ملی کودک شهرستان کیار با حضور معاون فرمانداری، معاون شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، رییس و همکاران اداره‌کل ارشاد اسلامی شهرستان، معاون پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان، فرماندهی نیروی انتظامی، رییس هلال احمر شهرستان، رییس و همکاران اداره بهزیستی شهرستان، رییس و همکاران شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و جمعی از معلمان و دانش‌آموزان همراه بود. اجرای سرود همگانی کانون توسط 135نفر از اعضای کانون، اجرای سرود مهر و مهربانی توسط اعضا، قصه‌گویی عضو کودک، اجرای سرود پنجره‌ی کتاب توسط اعضای کودک، اجرای مسابقه و بازی کلاه و افتتاحیه‌ی نمایشگاه از اهم برنامه‌های این روز بود که مورد توجه نیز قرار گرفت.
اعلام فراخوان تصویرسازی کتاب کودک، راه‌اندازی اتوبوس شادی و اکران 150 فیلم انیمیشن کودکانه در شهرکرد از دیگر برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک در چهارمحال و بختیاری بود.
                   
خراسان جنوبی
صبح پانزدهم مهرماه 1392هم‌زمان با سراسر کشور هفته‌ی ملی کودک در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی آغاز شد. عبدالرضا صمدی مدیرکل کانون خراسان جنوبی در این روز در جمع کودکان بیرجندی حاضر شد و ضمن تبریک فرا رسیدن هفته‌ی ملی کودک گفت: امسال به همت همه‌ی ‌مسوولان دل‌سوز شاهد برگزاری هفته‌ی ملی کودک در سراسر کشور هستیم و این یعنی همه می‌خواهند نگاه ویژه‌ای به کودکان داشته باشند تا آینده‌ی روشنی برای این عزیزان فراهم شود.
علاوه بر این عبدالرضا صمدی در جشن نمادین هفته‌ی ملی کودک که همان روز در دبستان مطهره‌ی بیرجند برگزار شد، حضور یافت و در جمع دانش‌آموزان گفت: کودکان به واسطه‌ی کودکی دارای نیازهای عاطفی و مادی هستند که بر اثر گذشت زمان این نیازها تغییر کرده و حالا باید بزرگ‌ترها به آن توجه کنند.
از سوی دیگر 16مهر ماه، جمعی از کودکان بیرجندی به نمایندگی از دیگر کودکان استان، با قهرمان رشید استاندار خراسان جنوبی دیدار کردند. در این دیدار رشید با تبریک روز جهانی کودک گفت: در ایران اسلامی با توجه به جهان‌بینی توحیدی و اسلامی که حاکم است کودکان از جایگاه خاصی برخوردار هستند.
در همان روز علی اکبر تناکی فرماندار بیرجند در محل سالن سیمرغ فرمانداری در جمع کودکان دبستان شاهد سمیه حاضر شد تا یکی از نخستین افرادی باشد که روز جهانی کودک را به آن‌ها تبریک می‌گوید. قرائت بیانیه‌ی روز جهانی کودک و پخش فیلم "دیو دیگ‌به‌سر" از مجموعه‌فیلم‌های تولیدی کانون از جمله برنامه‌های دیدار کودکان با فرماندار بیرجند به شمار می‌رفت.
در ادامه با تجمع کودکان بهزیستی مقابل فرمانداری بیش از 300 کودک راه‌پیمایی روز جهانی کودک را با تلاوت آیات قرآن آغاز کردند، و شعار زنده باد کودکی، زنده باد زندگی را فریاد زدند.
اعزام کاروان شادی به پارک دلگشا، جشن زنده باد کودکی در کانون، اهدای جدیدترین تولیدات کانون به کودکان خانه‌ی مهر، تبریک هفته‌ی ملی کودک به کودکان بستری در بیمارستان دکتر چمران، یک روز با مادران کتاب‌خوان در کانون با مشارکت کتاب‌خانه‌ی عمومی شهرستان فردوس، برگزاری جشنی با حضور 180 عضو مراکز فرهنگی‌هنری طبس و دانش‌آموزان در تالار همایش میقات‌الرضا (علیه‌السلام)، دیدار مربیان با کودکان روستای جمز، راه‌پیمایی نمادین کودکان در روستای آبیز، راه‌پیمایی کودکان طبسی، به صدا درآمدن زنگ کودکی در دبستان شاهد بشرویه، جشن روز جهانی کودک در کانون درمیان، جشن هفته‌ی ملی کودک در شهرک امام خمینی (ره) بشرویه، انتشار مجموعه‌ی نظرات فرمانداران، ائمه‌ی جمعه و شهرداران خراسان جنوبی درباره‌ی کودکان، حضور مدیر در دبستان ایرج نایب در روستای حسین‌آباد سادات، جشنواره‌ی پرواز بادباک‌ها در استادیوم شهید قاضی نهبندان و شهر قاین، جشنواره‌ی بازی‌های بومی محلی در سربیشه، رونمایی از کتاب "مشق باران 2"، ویژه‌برنامه‌ی از کودکی تا زندگی در مرکز فرهنگی‌هنری سرایان، حضورمدیرکل کانون خراسان جنوبی در جمع اعضای مرکز فرهنگی‌هنری درمیان، برپایی ایستگاه نقاشی برای شهر زیبای من و غنچه‌های هلال در نهبندان، نمایش یازده فیلم کوتاه پویانمایی حاصل اولین تجربه‌های اعضای مراکز فرهنگی‌هنری خراسان جنوبی، معرفی جمعی از اعضای برگزیده‌ی کانون خراسان جنوبی به عنوان اعضای طلایی و اهدای مرغک طلایی کانون، دیدار جمعی از کودکان و نوجوانان، مربیان و کارشناسان کانون استان با شهردار بیرجند و رونمایی از تابلو فرش "آرزوهای کودکانه" در مراسم اختتامیه‌ی هفته‌ی ملی کودک در بیرجند تنها گوشه‌ای از ویژه‌برنامه‌های این هفته بود.
خراسان شمالی
اهالی کانون در خراسان شمالی برای این‌که از قطار ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک جا نمانند، حسابی تدارک دیده بود. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کانون در این استان افتتاح نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک با حضور مدیران، اصحاب رسانه و جمع کثیری از کودکان، نوجوانان و خانواده‌های بجنوردی در قالب 16 غرفه‌ی مجزا در محل دبیرستان شهید طالقانی بجنورد بود. سید علی ارکانی فرد مدیر کل کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان در آیین افتتاح این نمایشگاه، هدف از برگزاری نمایشگاه کودک را ارایه‌ی پیام‌های تربیتی و آموزشی ویژه‌ی کودکان و خانواده‌ها دانست و گفت: تمامی نمایش‌ها، قصه‌ها و فیلم‌هایی که در این نمایشگاه ارایه می‌شود، هدفمند است و پیام‌های خاصی را به مخاطبان و گروه هدف منتقل می‌کند؛ پیام‌هایی که هم جنبه‌ی آموزشی و هم ترویجی دارد.
به گفته‌ی مدیرکل کانون تا پایان این هفته بیش از 1000 کودک و نوجوان از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک بازدید کردند. دست‌اندرکاران این نمایشگاه تلاش کرده بودند تا برنامه‌هایی در خور شان بچه‌ها آماده کنند و حضور کودکان و خانواده در این نمایشگاه نشان داد که تلاش‌هایشان بی‌ثمر نبوده است.
500 کودک بجنوردی نیز به مناسبت روز جهانی کودک از خانه‌ی فرهنگ شهرداری بجنورد تا میدان شهید بهشتی راه‌پیمایی کردند. مدیر کل کانون استان در این مراسم نمادین ضمن تبریک روز جهانی کودک این حرکت را بهانه‌ای برای حضور کودکان در جامعه دانست و خواستار توجه بیش‌تر مسوولان ارشد استان به دغدغه‌های کودکان شد.
سیف الله مطلبی معاون سیاسی‌امنیتی استاندار خراسان شمالی نیزدر جمع کودکان بجنوردی ضمن اظهار خرسندی از این حضور پرشور کودکان در بجنورد اظهار داشت: خانواده‌های ایرانی با داشتن تاریخ کهن توام با تربیت اسلامی و آموزهای دینی می‌توانند آینده‌ای روشن و پرثمر را برای کودکان به وجود بیاورند، چراکه کودکان امروز آینده‌سازان نظام جمهوری اسلامی هستند.
علاوه بر این همایش بزرگی با عنوان "کودک و بازی" در این ایام تدارک دیده شده بود که در سالن ملت بجنورد برپا گردید. در این برنامه بیش از 900 کودک همراه با خانواده‌هایشان حاضر بودند.
نمایش "حسنی نگو بلا بگو تنبل تنبلا بگو" به همت واحد هنری مرکز فرهنگی‌هنری بجنورد و به نویسندگی و کارگردانی منوچهر محمد پور در ادامه‌ی برنامه‌های کانون در هفته‌ی ملی کودک روی صحنه رفت و استقبال مدارس و مهدهای کودک از این نمایش پرشور بود.
500 کودک و نوجوان شیروانی نیز نمایشگاهی از کاردستی‌های اختصاصی کاج‌ها و بلوط‌ها و آثار سفال خود تدارک دیده بودند که مورد توجه قرار گرفت.
در همین ایام کودکان روستاهای شیروان صاحب کتاب‌خانه‌ی سیار نیز شدند. در مراسم گشایش این کتاب‌خانه حسین برومند جانشین مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان شمالی ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق مبارک گفت: موضوع تعلیم و تربیت یکی از مقوله‌هایی است که در دین اسلام بسیار سفارش شده و به فرموده‌ی مولا علی (علیه‌السلام) باید تلاش کنیم کودکان و نوجوانان را برای زمانی غیر از این زمان که در آن قرار داریم پرورش دهیم.
خوزستان
مراسم آغازین اولین روز هفته‌ی ملی کودک با حضور یک هزار کودک اهوازی در کنار مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، معاون و مدیر گروه آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان، برخی از مدیران نواحی آموزش و پرورش و تنی چند از دیگر مسوولان و کارشناسان کانون و آموزش و پرورش در سالن سرپوشیده‌ی المهدی اهواز برگزار شد. در ابتدای این مراسم عبدالنبی شاکریان مدیرکل کانون بر اهمیت هفته‌ی ملی کودک تاکید کرد و گفت: با همکاری خوب کانون و آموزش و پرورش، ادارات مرتبط با امور کودکان به مدت یک هفته برای بچه‌ها جشن‌ها و برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده‌اند.
در دومین روز هفته‌ی ملی کودک نیز جشنی با عنوان "کودک و بازی" با حضور مسوولان، مربیان و اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، مسوولان معاونت بهداشت و درمان و بهزیستی استان و جمع کثیری از دانش‌آموزان مدارس مختلف در کانون مجتمع اهواز برگزار شد. در بخش اول این مراسم برنامه‌های متنوعی هم‌چون قصه‌نمایش بز ناقلا، بازی و مسابقه اجرای سرود روز جهانی کودک و ... برای شرکت‌کنندگان اجرا شد.
در بخش دوم نیز شرکت‌کنندگان از غرفه‌های نقاشی، کاردستی، انیمیشن، بازی و سرگرمی، گریم، دل‌نوشته‌ها، فروش کتاب و محصولات فرهنگی که توسط کانون برپا شده بود بازدید کردند.
از سوی دیگر هم‌زمان با دومین هفته‌ی ملی کودک، بازارچه‌ی خیریه کودکان و نوجوانان اهوازی با عنوان «دستان سبز 3» به نفع بچه‌های مبتلا به سرطان در مجتمع اهواز برپا گردید.
هفته‌ی ملی کودک در شوشتر با برگزاری همایش «کودک، خانواده، مدرسه»، آشنایی کودکان با بازی‌های محلی شهرستان در محوطه‌ی کتاب‌خانه‌ی‌ مرکز، اجرای ویژه‌برنامه‌ی‌ «کودک، سلامت، ایمنی» با همکاری نیروی انتظامی، برپایی غرفه‌های نقاشی، سفال، نمایش عروسکی، کاردستی، نشریه دیواری و... گرامی داشته شد.
در امیدیه نیز کودکان شاهد برگزاری جشن زنده باد کودکی زنده باد زندگی، کارگاه قصه‌گویی و ساخت قایق‌های کاغذی آرزوها، کارگاه آموزش بهداشت دهان و دندان، ایستگاه نقاشی و خلق آثار با استفاده از 5 انگشت، کارگاه آشنایی با ایمنی و زلزله و... بودند.
از سوی دیگر کودکان خرمشهری نیز صلح، سلامتی، امنیت و شادی را برای تمام کودکان دنیا آرزو کردند.
برپایی کارگاه کاردستی و ساخت کاردستی‌هایی با عناصر طبیعی چوب و سنگ در خرمشهر، کارگاه آموزش بهداشت روان در دوره‌ی کودکی، تغذیه، ارگونومی و سوانح در کودکان در ماهشهر، نمایش فیلم «بارون میاد جرجر»، «عروسیه عروسیه»، کارگاه نقاشی خلاق، مسابقه‌ی کلاه و بازدید از نمایشگاه کاردستی در خرمشهر، ویژه‌برنامه‌ی کودک و بازی در دزفول، جشن هفته‌ی ملی کودک در مراکز کانون شماره‌ی 3 آبادان، شوش، آبادان، خرمشهر 2، خرمشهر 1، بهبهان، شماره‌ی 2 شوشتر، شماره‌ی 2 دزفول، اروند کنار، شماره‌ی 2 اهواز، آغاجاری، بندر امام، جشن بازی‌های کودکانه در اندیمشک، قصه‌گویی و نمایش ویژه‌ی کودکان سرطانی در بیمارستان شفای اهواز، اجرای قصه و نمایش «گربه‌ها و خروس‌ها»، کارگاه حفظ محیط زیست در اهواز و... از دیگر برنامه‌هایی بود که در سطح این استان به اجرا درآمد.
زنجان
غلامحسین نظری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان پیش از فرارسیدن هفته‌ی ملی کودک، گفته بود با توجه به کثیر بودن جامعه‌ی هدف، رسالت دستگاه‌های فرهنگی و تاثیرگذار را با شعار سال «زنده باد کودکی، زنده باد زندگی» باید بر پایه‌ی شادی‌بخشی و تعالی‌بخشی پرورش فکر و اندیشه‌ی آینده‌سازان قرار دهیم. به این ترتیب بود که ویژه‌برنامه‌های این هفته در استان زنجان هم‌زمان با سایر نقاط کشور آغاز گشت.
از برنامه‌های مهم این استان در این هفته می‌توان به جشنواره‌ی طراحی و ساخت اسباب‌بازی خلاق اشاره کرد که با همکاری کانون استان و اداره‌کل فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار گردید. شناخت استعدادها و شکوفایی کودکان از اهداف مهم این جشنواره بود و شرکت‌کنندگان می‌بایست با استفاده از دورریختنی‌ها اقدام به طراحی و ساخت اسباب‌بازی و کاردستی و انتخاب نام مناسب برای آن می‌کردند.
نمایش "به خاطر یک سی دی" نیز به همین مناسبت و به مدت سه روز در سالن سینمای کانون در هفته‌ی ملی کودک به اجرا درآمد. این نمایش داستان اجتماعی و امروزی شنگول، منگول و حبه انگور است و نویسنده‌ با آسیب‌شناسی که در حوزه‌ی اجتماعی انجام داده بود، این قصه را با موضوعات روز جامعه همسان کرده بود.
هم‌چنین عصر روز جمعه 19 مهر جشن پرواز بادبادک‌ها با حضور کودکان و والدین در مرکز شماره‌ی دو کانون زنجان به اجرا درآمد. جشن بادبادک‌ها از برنامه‌های ویژه‌ی کانون پرورش فکری است که هرساله در هفته‌ی ملی کودک به اجرا درمی‌آید امسال نیز مرکز شماره‌ی دو کانون با هماهنگی مربیان و کارشناسان این اداره‌کل اقدام به برگزاری این برنامه کرد.
این ویژه‌برنامه که بسیار مورد استقبال کودکان قرار گرفت کارگاه‌هایی را نیز دربرداشت. کارگاه بادبادک‌سازی، کارگاه نقاشی و کارگاه سفال‌گری از جمله کارگاه‌هایی بود که در این برنامه مشتریان خاص خودش را داشت. نکته‌ی جالب توجهی که در این ویژه‌برنامه به چشم می‌خورد همکاری والدین بود که در کلیه‌ی برنامه‌ها حضور داشتند و به یاد دوران بچگی، کودک درون خود را زنده می‌کردند و به شعار هفته‌ی ملی کودک "زنده باد کودکی، زنده باد زندگی" تحقق می‌بخشیدند.
این مراسم با قصه‌گویی برای کودکان و اهدای جوایزی توسط والدین به کودکانی که موفق به ساخت بادبادک شده بودند به پایان رسید.
سمنان
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در روز 15 مهر به مناسبت آغاز هفته‌ی ملی کودک 4 نمایشگاه از نمونه‌ی آثار کودکان استان را که شامل نمایشگاه زنده باد کودکی زنده باد زندگی در مراکز شماره‌ی 1 سمنان واقع در پارک ملت، نمایشگاه آثار کودکان کانون شماره‌ی 2 واقع در میدان امام رضا(علیه‌السلام) نمایشگاه در کانون مهدیشهر و نمایشگاه آثار هنری کودکان در کانون شهمیرزاد بود افتتاح کرد. علاوه براین نمایشگاه ویژه‌ی کودکان در کانون پرورش فکری میامی توسط قاضی فرماندار آن شهر، در کانون دامغان 1، شاهرود، بسطام، بیارجمند، ایوانکی، آرادان با بازدید دانش‌آموزان و اولیای مدارس و اعضای ستاد هفته‌ی ملی کودک افتتاح شد.
علی اکبر فراتی مدیرکل کانون استان به مناسبت هفته‌ی ملی کودک در برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی سیمای مرکز سمنان نیز شرکت کرد و با تاکید بر احادیث نبوی و آیات قرآن توجه به کودکی را از آموزه‌های دینی دانست و گفت: در قرآن به پناه دادن کودکان اشاره نموده و داشتن پناهگاه در الویت نیست، بل‌که پناه دادن را مهم تلقی نموده است.
او در ادامه یاد آور شد: احیای جامعه با احیای کودکی میسر می‌باشد و توجه دادن جامعه به یک خبر مهم آن هم واژه‌ی کودکی از اهداف مهم ما در این هفته یعنی هفته‌ی ملی کودک و سرچشمه‌ی حیات اجتماعی کوکان جامعه‌ی ما است.
نمایشگاه زنده باد کودکی زنده باد زندگی کانون شماره‌ی 2 سمنان، نمایشگاه نمونه آثار کودکان شهمیرزاد، همایش بزرگ همیاران پلیس، سمینار یک‌روزه‌ی حقوق کودک، ادبیات کودک و ارتباط با کودک، جشن باشکوهی با عنوان ما گل‌های خندانیم با همکاری مراکز شاهرود 1 و 2 در محل پارک بلوار این شهر، برپایی نمایشگاه زنده باد کودکی زنده باد زندگی در گرمسار، نمایشگاه استانی دارا و سارا در هفته‌ی ملی کودک در مرکز شماره‌ی 2دامغان، نمایشگاه دنیای کودکانه در مرکز میامی، رصد نجوم شبانه در منطقه‌ی خیرآباد سمنان، نمایشگاه صلابت در پرتو ولایت در مرکز سرخه، نمایش فیلم‌های کانونی توسط کتاب‌خانه‌ی سیار شاهرود، جشن ویژه‌ی مرکز بیارجمند، مهدیشهر، حضور پلیس راهور ناجا در مرکز 2 سمنان، کارگاه نقاشی روی دیوارهای پارک ملت در مرکز 1 سمنان، جشنواره‌ی بازی بومی و محلی در شهمیرزاد، اردوی فرهنگ بومی در شهر دامغان، نمایشگاه دارا و سارا در مرکز 2 دامغان، جشن کودک و ارتباطات در مرکز ایوانکی، جشن بزرگ هفته‌ی ملی کودک در آرادان، جشن باشکوه روزی از روزها در کتاب‌خانه پستی شاهرود، جشن مراکز کانون پرورش فکری شماره 1 و 2 شاهرود مدرسه‌ی گل یاس، اردوی تفریحی مرکز فرهنگی‌هنری بسطام، نصب تابلوی یادواره شهدای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اداره‌کل، بازدید طاهری فرماندار گرمسار از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک، اجرای ویژه‌ی نمایش خروس زری پیرهن پری برای کودکان روستایی در تالار شهید بهشتی شهرستان شاهرود، اقامه‌ی نماز جماعت در روز کودک و نیایش در شهمیرزاد، دیدار مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با امام جمعه‌ی سمنان و دیدار فراتی از کودکان سرطانی از دیگر برنامه‌هایی بود که در این هفته به اجرا درآمد.
گفتنی است علی اکبر فراتی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در دیدار با امام جمعه‌ی سمنان ضمن تشکر از وی به خاطر فراهم نمودن این دیدار، به ارایه‌ی گزارشی از عملکرد اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفته‌ی ملی کودک پرداخت.
حجت‌الاسلام شاهچراغی امام جمعه‌ی سمنان نیز اظهار داشت: اسلام نسبت به کودک حساب ویژه‌ای را باز کرده و در این باب روایات فراوان نقل شده است. توصیه‌ی این جانب این است که باید پرورش کودک از خانه شروع شود که متاسفانه این بخش مغفول مانده است. بعد از آن نوبت شما می‌شود. اگر در بخش اول درست عمل شود شما توفیقات بیش‌تری را خواهید داشت.
سیستان و بلوچستان
نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک در مجتمع زاهدان که با حضور مسوولان استان صبح روز 15 مهر افتتاح شد، آغازبخش برنامه‌های استان سیستان و بلوچستان برای هفته‌ی ملی کودک بود. در این نمایشگاه که با همکاری تعدادی از سازمان‌ها و ادارات از قبیل دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، غرفه‌های بهداشت دهان و دندان، بهداشت و تغذیه، پلیس راهور، نقاشی و معرفی کتاب در کنار غرفه‌های حصیر بافی، سکه‌دوزی، سیاه‌دوزی، عروسک‌سازی، معرفی‌ها، بحث کتاب، فروش و نمایش فیلم از کانون تشکیل گردید. از طرف دیگر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فیلم‌های جشنواره‌ی فیلم‌های کودک و نوجوان را در دو نوبت صبح و عصر برای کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشت.
مدیرکل کانون استان هنگام بازدید مهمانان از نمایشگاه با ارایه‌ی‌ توضیحاتی در مورد تلاش‌های همکاران کانون در برپایی نمایشگاه گفت: این نمایشگاه حاصل زحماتی‌است که از مدت‌ها قبل شروع شده و بسیاری از آثار موجود در این ‌مکان در داخل مراکز توسط بچه‌ها ساخته شده‌است.
توجه به نیازهای کودکان در برپایی غرفه‌ها اولین اولویت کانون بود که سالاری به آن اشاره کرد و گفت: در این‌رابطه رایزنی‌هایی با دستگاه‌های مختلف انجام گرفت و حاصل آن غرفه‌ای‌است که پیش‌روی شماست.
در دومین روز از هفته‌ی ملی کودک نیز جشن بزرگی در مرکز مجتمع زاهدان با حضور بیش از 400 برگزار و برنامه‌های متنوعی از قبیل قرائت قرآن، اجرای سرودهای جمهوری اسلامی و کانون، میان برنامه‌های شاد و متنوع، مسابقه، توصیه‌های دندان‌پزشکی، قرائت بیانیه‌ی روز جهانی کودک، سرود، نمایش و تقدیر از برگزیدگان جشنواره‌های رضوی اجرا گردید.
در این برنامه خانم سالاری در ابتدای سخنان خود خطاب به بچه‌ها گفت: من فقط آمدم به شما سلام کنم و خوش‌آمد بگویم و هم‌چنین سلامی به کودکان دیروز داشته باشم. آرزو می‌کنم شما و همه‌ی کودکان جهان شاد شاد شاد باشید و دل‌هایتان دور از غم باشد.
نمایشگاهای حوزه‌های سیستان و بلوچستان نیز در روز جهانی کودک با حضور خانواده‌ها و مسوولان محلی افتتاح شدند.
کارگاه‌های نقاشی، سفال، تئاتر کاغذی، برنامه‌های ادبی، شاهنامه‌خوانی، بازی و سرگرمی گوشه‌هایی از فعالیت‌های کانونی‌ها در مرکز شماره‌ی 1 زابل بود و کودکان مرکز دلگان نیز در روز جهانی خودشان همیار پلیس شدند. کودکان شهرستان سرباز و بمپور و بزمان نیز با برگزاری جشنی صمیمی این هفته را گرامی داشتند.
ساخت مجسمه‌های شنی در سواحل زیبای خلیج فارس، مسابقه‌ی دو ساحلی، جشن کودکان حاشیه‌ی شهر چابهار، حضور در مدرسه‌های شهر و انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای کودکان نیز از جمله فعالیت‌هایی بود که به همت چابهاری‌ها صورت گرفت.
خلق نقاشی 50 متری با موضوع مرزبانی با حضور 120 کودک در مرکز مجتمع زاهدان از دیگر برنامه‌های مهم این هفته بود که با هدف آشنایی کودکان با اهمیت حفظ مرزهای کشور و زحمات مرزبانان به اجرا درآمد.
اختتامیه‌ی هفته‌ی ملی کودک در این استان نیز هم‌زمان با هفته‌ی جهانی نجوم در مرکز مجتمع زاهدان برگزار شد و دکتر نوروزی مشاور رصدخانه‌ی زعفرانیه‌ی تهران به دعوت کانون نجوم استان در این مراسم شرکت داشت.
فارس
هم‌زمان با آغاز هفته‌ی ملی کودک، مراکز فرهنگی‌هنری اداره‌کل کانون فارس، لحظات شاد و به یاد ماندنی را با حضور کودکان استان رقم زدند. حضور چشم‌گیر و فعال کودکان که با ذوق وصف ناشدنی به مراکز کانون مراجعه می‌کردند تا در روز و هفته‌ای که به آن‌ها تعلق دارد کودکی‌شان را جشن بگیرند از نکات چشم‌گیر ویژه‌برنامه‌های این هفته بود.
کانونی‌های این استان به همین مناسبت نمایشگاهی از آثار اعضای مراکز فرهنگی‌هنری شیراز تدارک دیده بودند که در اداره‌کل کانون دایر شده و کودکان، اولیای تربیتی و خانواده‌ها به بازدید از این نمایشگاه پرداختند. مرکز شماره‌ی یک صفاشهر در اولین روز از هفته‌ی ملی کودک پذیرای 110 نفر از کودکان شهرستان بود. مرکز شماره‌ی 1 کانون جهرم نیز میزبان کودکان پیش دبستانی بود. این برنامه با خوش‌آمدگویی و شعرخوانی شروع و با استفاده از عروسک برای کودکان قصه گفته شد. مرکز شماره‌ی 3 شیراز با حضور حداکثری کودکان روبه‌رو بود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز اقلید در روزهای آغازین هفته‌ی ملی کودک، در یکی از مدارس تحت پوشش واحد سیار و تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه استثنایی مراسم جشن برگزار کرد.
مسابقه، نمایش فیلم، کارگاه نقاشی، نمایشگاه کتاب و سرگرمی و... در مرکز لارستان، اجرای نمایش عروسکی، مسابقه، برپایی ایستگاه نقاشی و... در مرکز فرهنگی‌هنری لامرد، اجرای نمایش عروسکی «دوستی زیباست»، نمایش فیلم، قصه‌گویی در آباده، مسابقه، نمایش فیلم، برپایی ایستگاه‌های سفال‌گری و نقاشی در مرکز قیر و کارزین، نواخته شدن زنگ کودک در مرکز فرهنگی‌هنری کانون سپیدان، برپایی نمایشگاه فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی، پخش سرودهای شاد کودکانه و شعرخوانی و... در مرکز شماره‌ی 5 شیراز، نمایشگاه آثار اعضا و فروش کتاب، شعرخوانی، قصه‌گویی، مسابقه، بازی و سرگرمی، نمایش فیلم و... در فیروزآباد، برنامه‌های قصه‌گویی، مسابقه‌های متنوع، بیان آرزوهای بچه‌ها با حضور دانش‌آموزان در مرکز زرقان، قصه‌گویی، مسابقه ‌ی پرنشاط حضوری، جشنواره‌ی فیلم‌های کانونی، ایستگاه‌های نقاشی، ادبی و کاردستی در مرکز شماره‌ی 6 شیراز و نورآباد و نیریز، نمایش فیلم، مسابقه‌های حضوری شاد و جذاب، شعرخوانی و نوشتن متن ادبی با عنوان دنیای رنگی من در مرکز شماره‌ی 2، شعرخوانی، مسابقه حضوری، نمایش فیلم، برپایی ایستگاه عکس یادگاری در مرکز شماره‌ی دو صفاشهر، بازدید داوود ایوبی فرماندار خرم بید، ناهید افروغ، مشاور فرماندار در امور بانوان و هیات همراه از نمایشگاه آثار، قصه‌گویی، نمایش عروسکی، نمایش فیلم، مسابقه، ایستگاه نقاشی، ایستگاه بازی‌های محلی، ایستگاه کاردستی در مرکز فرهنگی‌هنری فسا و شماره‌ی یک شیراز، آغاز به کار مجدد واحد سیار روستایی جهرم، ایستگاه نقاشی با عنوان من و اسباب‌بازی‌هایم و... در مرکز شماره‌ی 2 جهرم، مسابقه فریاد شادی و طناب کشی در مراکز 1 و 2 جهرم، برگزاری برنامه‌ی یک روز خوب خدا توسط اعضای کتاب‌خوان برتر کتاب‌خانه‌ی پستی آباده و اجرای نمایش عروسکی دوستی زیباست توسط اعضای مرکز، ایستگاه نقاشی با موضوع‌های من و اسباب‌بازی‌هایم، قطار شادی و... در ارسنجان بازدید دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس صدرا از مرکز فرهنگی‌هنری این شهر و جشن‌های ویژه در استهبان، داراب و.. از برنامه‌های استان فارس برای گرامی‌داشت هرچه شکوهمندتر هفته‌ی کودک بود.
قزوین
قزوینی‌ها در اولین روزهای هفته‌ی ملی کودک شاهد برگزاری نشست فرهنگی شورای شهر قزوین در کانون این استان بودند که با پیگیری مدیرکل کانون پرورش فکری برای جلب همکاری بیش‌تر مسوولان برگزار ‌شد. آیین بزرگ‌ داشت روز جهانی کودک نیز 16 مهر ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد. در این برنامه، مدیرکل کانون استان قزوین با معرفی روزهای هفته کودک امسال، روز جهانی کودک را روز بزرگ‌داشت نمادهای صداقت و انسانیت و روز بازگشت به همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها دانست.
وی درادامه تربیت نسلی بالنده و مستحکم برای آینده را نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و آگاهانه دانست. ملکی‌پور از همه دستگاه‌هایی که امسال در هفته‌ی ملی کودک با کانون همکاری کردند، قدردانی کرد.
استاندار قزوین، مهندس احمد عجم نیز ضمن ابراز خوشوقتی از حضور در کنار کودکان، آن‌ها را به عنوان آینده‌سازان جامعه، سزاوار توجه و تلاش همیشگی مسوولان دانست.
در همین هفته مدیر کل کانون استان قزوین درنامه‌ای به مدیر روابط عمومی استانداری از وی خواست به مناسبت هفته‌ی ملی کودک، شعار این هفته در بالای سربرگ نامه‌های اداری استان نوشته شود. ملکی پور هدف این اقدام را، ترغیب افکارعمومی به رعایت حقوق کودکان عنوان کرد.
استان قزوین درروز جهانی کودک برای کودکان بستری در بیمارستان قدس(بیمارستان تخصصی کودکان قزوین) هم برنامه اجراکرد. قصه‌گویی، اجرای شاد مجری عروسک، سرود اعضا و اجرای مسابقه و بازی و سرگرمی از جمله برنامه‌هایی بود که مربیان کانون برای کودکان بیمار اجرا کردند.
مرکز فرهنگی‌هنری اقبالیه نیز با بازی‌های محلی و کارگاه‌های آموزشی از این هفته استقبال کرد. طرح ادبی خانواده انگشتی من، جشن روز جهانی کودک با حضور دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی دخترانه گلهای دانش و مسابقه طناب‌کشی برنامه‌های ویژه مرکز شماره یک آبیک بود.
گرامی‌داشت روزکودک، ایمنی و سلامت برای اعضای کتاب‌خانه سیارشهری کانون قزوین، برگزاری کارگاه نقاشی، کارگاه ادبی، همایش صبحانه سالم، بحث آزاد درباره‌ی سلامتی و تغذیه سالم و رعایت بهداشت و... در تاکستان، قصه‌گویی، شعر خوانی، کارگاه نقاشی، کارگاه کاردستی، بازی‌های محلی و نمایش فیلم و... در بویی زهرا و محمدیه، گرامی‌داشت روز نیایش در مرکز فرهنگی‌هنری الوند، شعرخوانی، آموزش کاغذ و تا، بازی و سرگرمی گروهی، خوانش پیمان نامه کودک و کارگاه نقاشی در مرکز آوج، نمایشگاه آثار اعضا در مرکز فرهنگی‌هنری ضیاآباد، کارگاه نقاشی باعنوان رویاهای من مسابقه، بازی و سرگرمی، در مرکز فرهنگی‌هنری شماره 1و 2 تاکستان، میزبانی مجتمع کانون ازکودک بچه‌های شیرخوارگاه حلیمه، دیدار جمعی از اهالی کانون استان قزوین با کودکان معلول در روز چهارم هفته‌ی ملی کودک، جشن صمیمانه ‌بچه‌های شریفیه، گرامی‌داشت روز کودک، سلامت و ایمنی در مرکز ضیاآباد و... از برنامه‌های جذاب و متنوعی بود که در هفته‌ی ملی کودک در این استان به اجرا درامد.
گفتننی است بیش از 4500 دانش‌آموز از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک در کانون استان قزوین بازدید کردند و در پی استقبال و درخواست مدارس قزوین از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک تا 23 مهر تمدید شد. این نمایشگاه در روزهای هفته‌ی ملی کودک میزبان فرزندان کارکنان میراث فرهنگی استان نیز بود.
بازدید نماینده ولی‌فقیه در استان و نماینده مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک نی زاز دیگر اتفاقات مهم این هفته بود. نماینده مردم قزوین در این دیدار با تاکید بر نتیجه‌سازی ومحصول شناسی در دستگاه‌های فرهنگی، اقدامات کانون را در عرصه کودک و نوجوان قدم‌های موثر و ماندگار خواند. وی در ادامه نمایش فیلم عملکرد 6 ساله کانون و گزارش مختصر مدیرکل کانون استان از دست‌آوردهای کانون، برای همه کارکنان کانون آرزوی توفیق کرد.
قم
صبح روز 16 مهر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، جشنواره‌ی «بازی، شادی، تماشا» را به مناسبت هفته‌ی ملی کودک و با حضور بیش از سیصد کودک به همراه مربیان، معلمان و مقامات استانی در بوستان المهدی قم برگزار کرد. در ابتدای این مراسم محمد مخلصی، مدیرکل کانون استان قم با ایراد سخنانی درباره‌ی فلسفه وجودی هفته‌ی ملی کودک و ضرورت پاسداشت این هفته، گفت:‌ «در این هفته باید بتوانیم تمامی ظرفیت نظام در قوای سه‌گانه از ‌محافل علمی و آموزشی حوزه و دانشگاه گرفته، تا تریبون‌های رسمی کشور، مواضع رسمی دولتمردان، تریبون‌های نماز جمعه، محافل نظامی و اداری، ظرفیت‌های بخش خصوصی و انجمن‌ها و موسسات مردم‌نهاد را به کار گیریم و بر این باور اصرار کنیم که کودکان حقوقی دارند و ما باید زمینه‌ساز تحقق آن باشیم»
جشنواره «بازی‌، شادی، تماشا» با همکاری ستاد بزرگ‌داشت هفته‌ی ملی کودک استان قم، معاونت فرهنگی شهرداری قم و مرکز بهداشت استان در 12 غرفه با محوریت بازی‌های اقوام و ملل، بازی نمایش، بازی‌های هنری و ادبی و... در بوستان المهدی قم برگزار شد.
کانونی‌ها این استان نمایشگاه «من و عروسکم» را نیز در ایام هفته‌ی ملی کودک و با حضور عروسک‌های دارا و سارا در لباس‌های محلی اقوام مختلف ایران برپا کردند و آثار فرهنگی، هنری و ادبی اعضای مراکز کانون استان قم را در محل مرکز شماره 4 در معرض دید علاقه‌مندان قرار دادند.
به همین مناسبت نشست تخصصی «تغذیه کودکان» با عنوان «زنگ سلامت» با دعوت از کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت استان قم و حضور جمعی از مادران اعضا و دانش‌آموزان مدرسه امام حسین (علیه‌السلام) در مرکز شماره 7 استان قم برگزار شد.
جشنواره پرواز بادبادک‌ها نیز از دیگر برنامه‌های ویژه این استان بود که در میان استقبال کودکان قمی در بوستان علوی قم برگزار شد. کودکان مبتلا به hiv نیز در این برنامه حاضر بودند. علاوه بر پرواز بادبادک‌ها، اجرای سرود توسط گروه پیش‌آهنگی و مسابقه طناب کشی از جمله برنامه‌های این جشنواره بود.
مراسم رونمایی از تازه‌های کتب کودک و نوجوان ناشران استان قم که با حضور محمد مخلصی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معصومه ظهیری مشاور استاندار و مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در نگارخانه شهید آوینی، ویژه‌برنامه‌ی مشترک نهادهای متولی حوزه‌ی کودک با عنوان «جشن شکوفه‌های زندگی» در سالن اجتماعات حرمر مطهر حضرت معصومه، نشست تخصصی«روش‌های ترغیب کودکان و نوجوانان به نماز» با حضور حجت الاسلام و المسلمین آرامی؛ مدرس حوزه و دانشگاه و از اساتید ستاد اقامه‌ی نماز، بازدید از «دهکده سلامت» مرکز بهداشت استان، سفر سرنشین ناوگان آزادی غزه به استان قم و بازدید او از نمایشگاه « من و عروسکم» در مرکز شماره 4 استان قم، حضور مدیرکل کانون استان قم در برنامه‌ی«گفت‌وگوی روز»شبکه‌ی نور، بازدید از موزه‌ی حرم حضرت معصومه (س)، جشن هفته‌ی ملی کودک که با عنوان «شادی کودکانه»در مرکز شماره دوف مسابقه‌ی نقاشی مادران اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره 3، بازدید اعضای فعال مرکز شماره 5 از مکان فرهنگی و تاریخی شهر قم، اجرای برنامه «زنگ سلامت» و «مهر سخن» در مرکز شماره هفت، اردو و بازدید از موزه‌ی حیات وحش ویژه اعضای پسر مرکز شماره 9، ویژه‌برنامه‌ای «طلوع مهر در آسمان کودکی» مرکز کتاب‌خانه‌ی پستی کانون استان در روستای قزل آباد، نشست تخصصی «تاثیرات بازی‌های رایانه‌ای در کودکان و نوجوان» و جشن‌های مراکز فرهنگی هنری شماره 4، 6 و 8 از دگر برنامه‌های کانون استان قم در هفته‌ی ملی کودک بود.
کردستان
نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک در استان کردستان 15 مهر با حضور معاون سیاسی امنیتی فرمانداری و دیگر مدیران و مسوولانان سازمان‌ها و نهادهای اجرایی مرتبط با کودکان افتتاح گردید.
 سهیلا شیخی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان در این مراسم گفت: این نمایشگاه با هدف معطوف نمودن توجه جامعه به حقوق کودکان، تقویت هماهنگی و همسویی بین سازمان‌های موثر و بخش‌های فعال در حوزه کودکان، افزایش توجه و آگاهی جامعه نسبت به حقوق کودکان و رشد و شکوفایی آنان بخصوص کودکان با نیازهای ویژه برگزار گردیده است.
جشن نمادین روز جهانی کودک نیز در همین روز در مدرسه شاهد ناهید فاتحی کرجو برگزار گردید و صبری رحیمی مربی فرهنگی مرکز فرهنگی‌هنری بهاران داستان ماه رابرای کودکان و نوجوانان و دیگر حاضرین در جشن قصه‌گویی کرد.
صدیقه عبداللهی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان در این مراسم گفت: دوران ابتدایی طلایی‌ترین دوره رشد علمی و تربیتی است و اثرات شخصیتی این دوران تا پایان عمربا دانش‌آموزان می‌ماند.
کودکان سنندجی هم 16 مهرماه روز جهانی کودک را جشن گرفتند و بادبادک‌های خود را بر فراز آسمان آبیدر به پرواز درآوردند. ایستگاه نقاشی دسته جمعی و ایستگاه بازی‌های بومی و محلی هم از دیگر برنامه‌های جشن پرواز بادبادک‌ها بود که با مورد استقبال کودکان قرار گرفت.
مراسم روز جهانی کودک در پارک لاله شهر دهگلان مسابقه طولانی‌ترین نقاشی با همکاری کانون و نیروی انتظامی، برپایی نمایشگاه کتاب با همکاری ارشاد اسلامی و هم‌چنین نمایشگاه نقاشی و کارهای هنری اعضا و اختصاص یک غرفه به شبکه بهداشت و درمان جهت قد و وزن گیری از دانش‌آموزان بازدید کننده، آموزش کمک‌های اولیه و توزیع بسته‌هایی با عنوان غنچه‌های هلال و همایش همیاران پلیس از برنامه‌هایی بود که به مناسبت هفته‌ی ملی کودک در دهگلان به اجرا درآمد.
جشنواره بازی‌های بومی محلی از مهم‌ترین فعالیت‌های کانونی‌ها در بانه بود که در کنار آن نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و ایستگاه نقاشی برپا گردید و نمایش فیلم، جشن شادی، همایش همیار پلیس و آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به کودکان اجرا شد.
برگزاری نمایشگاه کتاب و سرگرمی ویژه کودکان، اجرای تئاتر و نمایش عروسکی، ایستگاه نقاشی و برگزاری جشن بادبادک‌ها از جمله برنامه‌های هفته کودک در بیجار بود.
نمایش خیابانی سیاه بازی نیز میهمان کودکان و نوجوانان مناطق حاشیه شهر سنندج بود که با استقبال خوب آنان مواجه گردید.
از دیگر برنامه‌های این استان در هفته‌ی ملی کودک میتوان به اجرای نمایش عروسکی گرگنامه یا داستان تخم مرغی که منفجر شد در سنندج، بزرگ‌داشت هفته‌ی ملی کودک درحسن آباد یاسوکند، سریش آباد، مریوان، جنگ شادی در مرکز شماره 2 سقز، اعزام کاروان شادی با شعار زنده باد کودکی زنده باد زندگی به مناطق حاشیه شهر سنندج و.... اشاره کرد.
نادیا حمزه کرمی مربی فرهنگی مجتمع سنندج نیز در همین ایام با حضور در برنامه زنده رادیویی به اجرای قصه‌گویی پرداخت که خیلی مورد استقبال قرار گرفت.
هم‌چنین نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج در هفته‌ی ملی کودک میزبان مدیرکل و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان شد و گفت: کودکی از حساس‌ترین و سرنوشت سازترین دوره زندگی انسان است. شخصیت انسان و اساس خصوصیت‌های اخلاقی وی در ابتدای کودکی خصوصا در سنین مقدماتی عمر پی ریزی می‌شود.
مدیر کل کانون استان کردستان نیز با اشاره به گرامی‌داشت هفته‌ی ملی کودک گفت: در زمینه خدمت رسانی به این قشر و رفع مشکلات آن‌ها، تعامل و همکاری بین بخشی دستگاه‌ها بسیار ضروری است و انشاا... مسوولان بیش‌تر به مسایل کودکان توجه کنند چرا که کودکان سرمایه‌های اجتماعی ما هستند.
کرمان
جشنواره هفته‌ی ملی کودک با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار، 15 مهرماه در پارک مادر کرمان گشایش یافت. کریم مهرشاد در آیین گشایش این جشنواره با بیان این‌که باید زمینه را برای رشد کودکان و نوجوانان فراهم کنیم؛ اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا استعداد کودکان و نوجوانان رشد کند و به خلاقیت برسد تا این کودکان در آینده بتوانند کشور را به خوبی اداره کنند. خلق آثار گلی با دستان کوچک در غرفه سفال گری، آشنایی بچه‌ها با امدادرسانی و پناه گیری در حادثهمعاینه چشمان بچه‌ها در غرفه علوم‌پزشکی، اجرای نمایش‌های کودکانه در کارگاه نمایش خلاق، کارگاه نقاشی، غرفه کمیته قرآنی، مشاوره، اعتمادسازی پلیس برای بچه‌ها در غرفه نیروی انتظامی، آشنایی با کاردستی‌های کاغذی و کاموایی، آشنایی با زندگی امام زمان (عج)، شاعران برجسته ایرانی، دفاع مقدس و معجزات رضوی، کارگاه قصه‌گویی، حضور خودروی اورژانس اجتماعی در جشنواره کودک، نمایش عروسک غول‌پیکر مبارک با 4. 5 متر ارتفاع و... از برنامه‌هایی بود که در جشنواره برای بچه‌ها تدارک دیده شده بود و حسابی طرفدار پیدا کرد.
از سوی دیگر هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک29 عنوان فیلم نیز برای کودکان و نوجوانان کرمانی به نمایش گذاشته شد. فیلم‌های سینمایی گورداله، همبازی و عملیات مهدکودک در رده سنی کودکان و فیلم‌های فرزندخوانده، روییدن در باد، رویای سینما، پرواز مرغابی‌ها، ترانه کوچک من، مروارید، قفل‌ساز، آوای زندگی و بچگی‌تو فراموش نکن در رده سنی نوجوانان و در قالب جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان به اکران در می‌آمد.
انجام بازی‌های بومی محلی کرمان از جمله بازی عمو زنجیرباف، طناب‌کشی، آسیاب بچرخ، ماچلوس، چاری بازی ومسابقه دو30 متر کودکان، والیبال با بادبادک، دارت و بشقاب پرنده در جشنواره هفته‌ی ملی کودک از دیگر برنامه‌هایی بود که با استقبال بسیار خوب کودکان و نوجوانان مواجه شد.
گفتنی است در یکی از روزهای برگزاری این جشنواره اسماعیل نجار استاندار کرمان نیز به این نمایشگاه آمد واز تشکیل کارگروه کودک و نوجوان در استان خبر داد.
برنامه‌های شاد کودکانه در مراکز کانون کرمان نیز در ایام هفته‌ی ملی کودک کم نبود از جشن باشکوه، مسابقه‌ی نقاشی و پرواز بادبادک‌های رنگارنگ در کوهبنان گرفته تا پیاده روی کودکان و سر دادن شعارهای زنده باد کودکی، زنده باد زندگی،، جمع‌خوانی قران کریم و... در عنبرآباد و مرکز فرهنگی‌هنری کانون ریگان، قصه‌گویی همراه با معرفی کتاب، اجرای نمایش عروسکی خانه پر سر و صدا، آموزش کاردستی به شیوه عملی و...
کتاب‌خانه سیار سیرچ با حضور در روستاهای مختلف و اجرای برنامه‌های متنوع لحظات شادی را برای کودکان و نوجوانان روستاهای این منطقه رقم زد. مرکز فرهنگی‌هنری کانون راین نیز پذیرای 600 تن از دانش‌آموزان مدارس این شهرستان بود که در کارگاه‌های مختلف حضور یافتند. نمایش فیلم، برپایی کارگاه‌های ادبی، نقاشی، معرفی کانون و فعالیت‌های آن، شعرخوانی، معرفی ایام و وقایع و... از جمله برنامه‌های مرکز فرهنگی‌هنری کانون زرند بود.
مرکز فرهنگی‌هنری انار با به نمایش گذاشتن آثار اعضای کودک و نوجوان در محل مرکز و برنامه‌های متنوع دیگر از هفته‌ی ملی کودک استقبال کرد. در مرکز فرهنگی‌هنری جیرفت و بافت نیز هم‌چون سایر مراکز بازار برنامه‌های فرهنگی، ادبی هنری داغ بود.
مسعود گنجعلیخان حاکمی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان در پایان هفته‌ی ملی کودک در نامه‌ای اظهار داشت: برگزاری مطلوب جشنواره هفته‌ی ملی کودک در کرمان انعکاس تلاش شبانه روزی تک تک همکارانی بود که بی دریغ آمدند تا سهم بزرگی در برگزاری آن داشته باشند و همراه لحظه‌های شاد و کودکانه، روزی هزار بار به این آسمان بی نهایت سفر کردند و شعر همدلی و مهربانی سرودند.
کرمانشاه
برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک دراستان کرمانشاه، با حضورمسوولان مختلف استان درمحل اصلی نمایشگاه، واقع در فرهنگسرای کودک و نوجوان، در 15 مهر ماه کارخود را به طوررسمی آغاز نمود.
رضا موزونی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در مراسم افتتاح این نمایشگاه هدف از نامگذاری این هفته به نام هفته کودک را توجه هرچه بیش‌تر جامعه و افکار عمومی به کودکان به عنوان سرمایه‌های آینده دانست.
موزونی، هفته کودک را بهانه خوبی برای پرداختن به کودکان دانست و گفت: امید است نامگذاری این هفته به نام هفته‌ی ملی کودک سبب شود تا به حقوق کودکان در جامعه توجه بیش‌تری شود.
از بخش‌های متنوع این نمایشگاه می‌توان به غرفه‌های مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، امور بهداشت و درمان، فعالیت‌های هنری کودکان، کاردستی و سرگرمی‌های سازنده کودکان، نمایش عروسکی، هلال‌احمر، صنایع دستی، بهزیستی، کتاب و سرگرمی، مسابقه عکاسی کودکان و مشاوره سلامت کودکان اشاره کرد.
علاوه بر این مسوولان کانون کرمانشاه با رایزنی‌هایی که انجام داده بودند موفق شدند امکان پخش روزانه گزارش برنامه‌های مختلف هفته‌ی ملی کودک، ازصدای مرکز کرمانشاه را فراهم کنند.
16 مهر ماه نیز در ادامه برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک جشن روزجهانی کودک در محوطه تاریخی طاق بستان برگزارشددر این جشن که به اجرای برنامه‌های شاد و سرودهای متنوع اختصاص یافت و نیز گروه سرود دختران اورامانات با لباس شکیل کردی سرودی را به حاضران ارایه کردند که کودکان را به وجد آورد ضمن این‌که بیانیه حقوق کودکان در پایان نیز قرائت شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه با تبریک هفته کودک، بچه‌ها را سرمایه‌های فردای این کشور و استان عنوان کرد و خواستار رفتار محبت و احترام آمیز از سوی بزرگ‌ترها با آنان شد.
رضا موزونی افزود: این هفته بهانه‌ای برای جدی گرفته شدن کودکان از سوی بزرگ‌ترها و والدین و توجه هرچه بیش‌تر به خواسته‌های آنان است زیرا اگر کودکان ما در فضایی امن و آرام رشد کنند، در آینده نسلی موثر برای توسعه و پیشرفت استان خواهیم داشت.
ویژه‌برنامه‌های تفریحی آموزشی مرکز شماره(5)کرمانشاه، جشن بزرگ روزجهانی در هرسین، ویژه‌برنامه‌ی کودک وسلامتی درمحل مرکز شماره دوشهرصحنه، راه‌پیمایی روزجهانی کودک در کرندغرب، جشن هفته‌ی ملی کودک در روانسر، برنامه‌های متنوع فرهنگی هفته‌ی ملی کودک درمرکز پاوه، راه‌پیمایی کودکان مرکزگهواره در روز جهانی کودک، جشن هفته‌ی ملی کودک درمرکز سنقر، نمایشگاه آثار اعضای کانون در اسلام آباد و گیلان غرب، و... گوشه‌ای دیگر از برنامه‌های متنوع در این هفته بود.
یکی دیگر از برنامه‌های جالب این هفته سپردن مدیریت پاسگاه شهرگهواره به دست سه عضوکانون این شهر بود. این سه عضوکه خود از همیاران پلیس بودند، با پوشیدن لباس‌های همانند نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی و با حضور در محل کار مدیریت پاسگاه، ساعاتی به عنوان ریاست پاسگاه، به انجام وظیفه پرداختند.
از سوی دیگر 18 مهر ماه مدیرکل کانون استان کرمانشاه، باحضور در یکی از بیمارستان فوق تخصصی کودکان شهرکرمانشاه، ضمن عیادت ازکودکان بستری در این بیمارستان، بادادن هدایایی از آنان دلجویی کرد.
موزونی در پایان این هفته ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مناسب و باشکوه هفته‌ی ملی کودک، ازهمه همکاران و مربیان دست‌اندرکار در برگزاری این برنامه‌ها قدردانی نمود و گفت: هفته‌ی ملی کودک امسال و هم روز جهانی کودک، باهماهنگی خوب همکاران، بسیارخوب، منطقی و باشکوه برگزارگردید.
موزونی هم‌چنین افزود: از ویژگی برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک امسال، شرکت جدی وخوب همکاران درهمه مراکز استان، برای برگزاری مناسب این رویداد بزرگ بود که این امر مهم با صرفه جویی کامل هم همراه بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد
اولین ویژه‌برنامه مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته‌ی ملی کودک که پیش از آغاز رسمی این هفته کلید خورد، افتتاح پارک آموزش ترافیک یاسوج بود که با حضور جمعی از مسوولان استانی کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسید.
در ادامه با شروع هفته‌ی ملی کودک نمایشگاه این هفته در یاسوج و در شهرستان‌های استان افتتاح شد. نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک ساعت 8 صبح دیروز در محل کانون پرورش فکری کودکان در میدان راهنمایی پارک کودک برپا گردیده بود. در این نمایشگاه صنایع دستی و کاردستی‌های دانش‌آموزان به نمایش گذاشته شده است، از دیگر بخش‌های این نمایشگاه می‌توان به بخش بازی و سرگرمی، مسابقه، قصه خوانی، انیمشین و نمایشگاه نیروی انتظامی و … اشاره کرد.
16 مهر ماه جشن روز جهانی و هفته‌ی ملی کودک نیز با حضور شماری از کودکان و مسوولان در سالن سینما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. حجت الاسلام شجاعیان معاونت پرورشی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در این آیین با تبریک روز جهانی و هفته‌ی ملی کودک به شعار امسال که زنده باد کودکی، زنده با زندگی اشاره کرد و گفت: کودکان سرمایه‌های خانواده‌ها و جامعه هستند.
خوب است بدانید که به مناسبت هفته‌ی ملی کودک، بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان نیز در یاسوج گشایش یافته بود و کودکان و نوجوانان یاسوجی شاهد اکران فیلم‌های مختلف در این ایام بودند.
از سوی دیگر در پی رایزنی‌های کانون و صدا و سیمای استان، گزارش برنامه‌های مختلف هفته‌ی ملی کودک به صورت روزانه و در دو نوبت به وسیله کارشناس روابط عمومی اداره‌کل کانون استان از رادیو پخش شد.
غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت از کسانی بود که هفته‌ی ملی کودکان یاسوجی را به آن‌ها تبریک گفت و اظهار داشت: کودکان؛ این امانتهای الهی، همانند دلهای ساده شان انتظاراتی ساده و عاطفی از بزرگ‌ترها دارند و نمی‌بایست دلهای با محبتشان را در اثر بی برنامه بودن و نابسامانی‌های سیاسی، فرهنگی و … غمگین و شکننده ساخت.
کارگاه آموزشی احیای پایه ویژه کودکان با حضور 50 نفر از کارکنان مرکز بهداشت، اهدای خون از جانب کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نیازمندان، جشن آموزش قرآن پایه اول ابتدایی، چهارمین گفتمان تربیتی ویژه کودکاندر گچساران، برنامه‌های فرهنگی هنری کانون در گچساران و لنده، لیکک و دهدش، جشن روز جهانی کودک در کانون پرورش فکری، گفتمان کودک و نیایش در مرکز فرهنگی‌هنری سیسخت، بازدید 4 هزار کودک از مرکز فرهنگی‌هنری شماره 2 گچساران و... از برنامه‌های متنوع یاسوجی‌ها برای گرامی‌داشت هفته‌ی ملی کودک بود.
هم‌چنین آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد صبح شنبه، 20 مهر در دیدار پرسنل کانون پرورش فکری استان گفت: کودک هم‌چون یک زمین خالی است و هرچه در او کاشته شود، شخصیت اورا شکل می‌دهد.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از برخی آثار هنری و ادبی مرتبط با کودکان اظهار داشت: تاثیر پذیری بسیاری از تولیدکنندگان آثار هنری از روانشناسی غربی و آثار غربی‌ها در زمینه کودک یکی از مشکلات این عرصه در کشور است.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در این نشست گفت: هم اکنون 17 مرکز کانون پرورش فکری شامل 11 مرکز ثابت، چهار کتاب‌خانه سیار روستایی و دو کتاب‌خانه پستی در این استان مشغول فعالیت هستند.
ارسلان رضوی زاده افزود: مهم‌ترین وظیفه این مراکز فراهم کردن بستری برای شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان است.
گلستان
نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک استان گلستان با شرکت دستگاه‌های مختلف 15 مهر ماه هم‌زمان با سایر مناطق کشور آغاز شد. این نمایشگاه همراه با کارگاه‌های هفته‌ی ملی کودک در محل مجتمع فرهنگی و هنری گرگان آغاز به کار کرده و در نخستین روز برپایی آن تعداد 150 نفر از دانش‌آموزان مدارس گرگان به همراه تعدادی از خانواده‌ها و علاقه‌مندان از آن دیدن نمودند.
در این آیین افتتاحیه سید محمد حسینی مدیر کل امور اجتماعی استانداری، مدیران کل و مدیران واحدهای مختلف هلال احمر، کمیته امداد، بهزیستی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، دادگستری، منابع طبیعی، حراست مرکزی، نیروی انتظامی، بانک ملی استان گلستان و تعدادی از مسوولان شهرستان گرگان حضور داشتند.
در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک غرفه‌های متعددی از فعالیت‌های کانونی از قبیل اسلامی، معرفی کتاب، کتاب و سرگرمی، نمایش عروسکی، ادبی، شعرخوانی، بازی و سرگرمی، نجوم، نقاشی، سفال، پخش فیلم، انیمیشن، کاردستی، معرفی سرزمین، معرفی شخصیت، معرفی وقایع و نشریه دیواری و... برپا شد.
هم‌چنین کارگاه‌های عملی اسلامی، ادبی، نمایش عروسکی، روخوانی کتاب، بازی‌های بومی و محلی، نقاشی، نجوم، پخش فیلم، انیمیشن، کاردستی و سفال نیز دایر بود که به تناوب در طول هفته اجرا شد.
16 مهر ماه نیز کودکان و نوجوانان استان گلستان در جشن کانون این استان به مناسبت هفته‌ی ملی کودک حاضر شدند. این مراسم با حضور 700 نفر از اعضا، خانواده‌ها و مسوولان گنبدکاووس در تالار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار گردید.
حسین سمیعی، مدیر کل کانون پرورش فکری استان گلستان در این آیین طی سخنانی اظهار داشت، رعایت حقوق کودک از خانواده و توسط والدین شروع می‌شود و موثرترین مکان یا فضای تربیت کودک، محیط گرم خانواده است و پس از آن مدرسه، هم سالان، صداوسیما، رسانه‌ها و جامعه نقش پیدا می‌کنند.
حضور مسوول دفتر امام جمعه دلند در جشن روز ملی کودک، برگزاری نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک در گمیشان، برپایی کارگاه نقاشی و برنامه‌هایی از قبیل قرائت قطعه ادبی، اجرای گروه سرود، کاردستی و اجرای مسابقه قورباغه‌های جهنده، جشن روز جهانی کودک با حضور اعضا و والدین مرکز یک گنبدکاووس، مسابقه‌ی نقاشی کودک و سلامت در مرکز شماره دو گنبد، برپایی برنامه بحث آزاد با انتظارات من از پدر و مادرم در مرکز کلاله،، بازدید مدیر آموزش و پرورش رامیان از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک، جشن روز جهانی کودک در مدارس کتاب‌خانه پستی گلستان، قد رمان نوجوان توران تور با حضور نویسنده اثردر گلستان، حضور 80 تن کارشناسان، معاونان و مربیان پرورشی شهرستان کلاله در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری گنبدکاووس، جشنواره سنگ و رنگ در مینودشت، پرواز بلند بادبادک‌های کودکان گنبدی، مسابقه‌ی نقاشی کودکی و آرزوهای من در مرکز آزادشهر، حضور مربیان کانون پرورش فکری آزادشهر در میان کودکان محلات محروم، برنامه ادبی ترسیم خیال حافظ در مرکز شماره دو گرگان و... بخشی از صدها برنامه متنوعی بود که گرگانی‌ها برای گرامی‌داشت هفته کودک تدارک دیده بودند.
در آخرین روز از هفته‌ی ملی کودک نیز مشاوران نوجوان مراکز کانون با معاون اجتماعی و پیشگیری اداره‌کل دادگستری استان گلستان دیدار و گفت‌وگو کردند.
لرستان
لرستانی‌ها هفته‌ی ملی کودک را با برنامه ویژه‌ای با حضور حجت‌الاسلام علی اسماعیلیان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، آغاز کردند. وی در این برنامه که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان و مرکز شماره دو خرم‌آباد برگزار شد، با تبریک به مناسبت هفته‌ی ملی کودک گفت: برای داشتن یک نسل سالم و پاک لازم است از دوران کودکی روی فرزندان سرمایه گذاری شود.
وی افزود: اگر کودکان ما از همین سنین کودکی با قوانین و مقررات مربوط به رانندگی آشنا شوند این کودکان در آینده افرادی با انضباط و مطیع قانون خواهند بود و در نتیجه با کاهش آمار تصادفات مواجه خواهیم بود. چراکه هرقدر امروز برای نسل کودک هزینه وسرمایه‌گذاری شود درآینده با آسیب‌های اجتماعی کمتری از نظر اعتیاد، ناهنجاری، بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی مواجه خواهیم بود.
نمایشگاه دست‌آوردهای کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان به مناسبت هفته‌ی ملی کودک نیز در اولین روز از هفته‌ی ملی کودک در خرم‌آباد افتتاح شد. محمدتقی‌کائیدی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان در این مراسم گفت: دراین نمایشگاه کودکان و نوجوانان درغرفه‌های مذهبی، ادبی، قصه‌گویی، نقاشی، عکاسی، پویا نمایی(انیمیشن)، نمایش عروسکی، سفال، آموزش نجوم(آسمان نما)، بازی وسرگرمی، فروش محصولات فرهنگی و غرفه آموزشهای اولیه امدادی هلال احمر حضور پیداکرده و از نزدیک به صورت کارگاهی با راهنمایی مربیان از این فعالیت‌ها بهره مند می‌شوند.
کائیدی یادآور شد: با توجه به این‌که کودکان فطرت پاکی دارند به خدا نزدیک تر هستند و اهمیت دوران کودکی به این است که اگر چارچوب اخلاقی و شخصیتی کودک درست شکل بگیرد برای پرورش وی در بزرگ‌سالی با مشکل مواجه نخواهیم شد.
علاوه بر این درحاشیه افتتاح نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک از اعضا و مربیان نمونه کانون لرستان (مربیان نمونه فرهنگی و ادبی و هنری مراکز دورود، بروجرد و ازنا با اهدای جایزه و لوح سپاس تقدیرشد.
در این برنامه فاطمه عمادی پور (مربی مسوول مرکزفرهنگی هنری شماره 2 بروجرد، سیدمحسن حسینی، مربی ادبی مرکز دورود، اسماعیل اله دادی، مربی فرهنگی مرکز2بروجرد و فاطمه نظری پور، مربی هنری مرکز دورود، به عنوان نمونه معرفی شدند.
هم‌چنین از مهسا شرفی، عضومرکزشماره 4 خرم آباد، بهاره کرموند، عضومرکزشماره 5 خرم آباد، طهورا عبدی عضومرکز شماره3 خرم آباد ومینا نورالهی عضومرکز 3خرم آباد، به عنوان برگزیدگان جشنواره‌های بین‌المللی و ملی تجلیل شد.
هم‌زمان با گرامی‌داشت هفته‌ی ملی کودک خرم آبادی‌ها شاهد برگزاری جشن بادبادک‌ها نیز بودند. جشن بادبادک‌ها در محل پارک زیبای کیو خرم آباد با اجرای برنامه‌هایی مانند نمایش عروسکی، حضور گروه نمایش برنامه کودک لرستان و... برگزار که مورد توجه واستقبال بچه‌ها و خانواده‌ها قرارگرفت.
 محمدتقی کاییدی مدیرکارگروه کودک و نوجوان استان لرستان هدف از اجرای این برنامه را ایجاد لحظاتی شاد و مفرح برای کودکان و نوجوانان که آینده سازان مملکت اسلامی هستند، عنوان کرد و گفت: کودکان نیز حق دارندکه به آن‌ها توجه شود و ما به عنوان متولیان کودکان و نوجوانان دراستان به دنبال برآورده شدن خواسته‌های این قشر هستیم.
ایستگاه نقاشی در مصلی الغدیرخرم آباد، همایش کودک سلامت و ایمنی درکانون لرستان، دیداراعضای کانون با استاندار، اجرای برنامه‌های فرهنگی درمدارس توسط مرکز فرهنگی‌هنری پلدختر لرستان، حضور مرکز فرهنگی‌هنری پلدختر در اولین کنگره بزرگ‌داشت سرداران و312 شهیدشهرستان، از دید اعضای مرکز شهرستان پلدختر از پل تاریخی این شهرستان، جشن روزجهانی کودک در مرکز اشترینان، مراسم روز سلامت وایمنی در مرکز یک بروجرد، جشن روزکودک و نیایش درمرکز1بروجرد، ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری ادبی هفته‌ی ملی کودک در مرکز بدرآباد، مرکز 5 خرم آباد، مرکز3خرم آباد، الشتر از جمله برنامه‌هایی بود که در این استان اجرا شد.
مازندران
نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک در استان مازندران 15 مهر ماه با حضور قاسم عزیز زاده گرجی و جمعی از مسوولان استان برگزار شد. عزیززاده در این برنامه از برپایی نمایشگاه ویژه کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری خبرداد و تصریح کرد: این نمایشگاه به صورت مشترک با دستگاه‌های اجرایی برپا شد تا حقوق کودک در جامعه به درستی معرفی شود. در دومین روز از هفته کودک نیز مازندرانی‌ها شاهد برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان بودند که توسط نیروی انتظامی مازندران و با حضور کودکان مدارس و مهد کودک شهرستان ساری در سالن شهید حدادی اداره‌کل کانون پرورش فکری مازندران برگزار شد. در این برنامه که با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی همراه بود، سرهنگ پاشا با تبریک هفته‌ی ملی کودک که مقارن با هفته‌ی نیروی انتظامی نیز شد، به تشریح نقش پلیس در پیشگیری آسیب‌های اجتماعی برای کودکان پرداخت.
در ادامه همین روز کارنوال شادی کودکان در سطح شهر ساری راه افتاد و آن‌ها شعار زنده باد کودکی، زنده باد زندگی را سر دادند. این کارنوال از جمله برنامه‌های ستاد گرامی‌داشت هفته کودک استان مازندران بود که از سوی اداره‌کل بهزیستی استان و پلیس راهور مازندران با بیش از 20 اتوبوس و ون در سطح شهر ساری به اجرا در آمد.
کودکان استان مازندران بمناسبت هفته‌ی ملی کودک بیانیه‌ای نیز صادر کردند و در آن حرف‌ها و خواسته‌های خود را برای بزرگ‌ترهایشان بازگو کردند. در این بیانیه آمده بود: آن‌ها در این بیانیه آوردند؛ من یک کودکم، انسانی کوچک، که هرجای دنیا زندگی کنم وهررنگ ونژادی که داشته باشم به آب وغذای سالم وجای رشدوبازی نیازدارم. دوست دارم همه باهم خوب باشند وجنگی نباشد.
از سوی دیگر با شروع هفته‌ی ملی کودک اداره‌کل کانون پرورش فکری مازندران و هم‌چنین مراکز فرهنگی و هنری آن در سراسر استان با برگزاری برنامه‌ها و جشن هفته‌ی کودک تلاش کردند. تا ضمن ایجاد فضای شادی و نشاط، در جهت تحقق حقوق کودکان نیز همصدا با شکوفه‌های باغ زندگی، فریاد خود را به مسوولان و خانواده‌ها برسانند.
بر گزاری کارگاه خلاقیت، برنامه آموزشی تغذیه کودک در کانون پرورش فکری مازندران، نشست تخصصی با مولفان کودک، ساخت کارت تبریک توسط اعضا، مراجعه به مدرسه و راه‌پیمایی دانش‌آموزان مدرسه شهید ازوجی و... در کلاردشت، قصه‌گویی و معرفی ایام، کارگاه ادبی واجرای مسابقه در نوشهر، برگزاری نمایشگاه آثار اعضا، مسابقه‌های شاد بادکنک و.... در نکا، شعر -نمایش - سرود - خاطره گویی و... در پل سفید، مایشگاه کتاب وآثار اعضا - سینما کودک - کارگاه کاردستی در چالوس، نمایشگاه کاردستی سفال، نشریه دیواری، نقاشی در کیاسر، برگزاری مسابقه‌ی نقاشی و میزبانی 65 نفر از دانش‌آموزان در مرکز شماره یک بابل، بازدید از نمایشگاه آثار اعضا در بهشهر شعرخوانی، قصه‌گویی در تنکابن، جشنواره گوش ماهی‌ها در رامسر و جشن هفته‌ی ملی کودک در نور، عیادت از بیماران کودک بیمارستان شهدای سوادکوه، گوشه‌ای از فعالیت‌های متنوع مازندرانی‌ها از 15 تا 22 مهر بود.
گفتنی است در این ایام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشک، مدیر کل تعزیرات حکومتی مازندران، مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب مازندران، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، معاون استاندار مازندران نیز از نمایشگاه دست‌آوردهای اعضای کانون دیدن کردند.
گیلان
کانون استان گیلان از 15 مهر ماه میزبان نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک شد. این نمایشگاه در آیینی با حضور مدیر کل کانون و دبیر کمیته هفته‌ی ملی کودک، مدیران ارشد استانی، اعضای کمیته کودک وشرکت پرشور کودکان افتتاح گردید.
گفتنی است پس از بازدید کودکان و نوجوانان از غرفه‌های نمایشگاه، فیلم‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت رایگان نمایش داده شد.
گفتنی است تا پاین هفته‌ی ملی کودک نزدیک به 15000 کودک و نوجوان از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک که از سوی کمیته هفته‌ی ملی کودک استان گیلان به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شده بود، بازدید کردند.
جشن بزرگ روز جهانی کودک نیز همراه با برنامه‌های شاد و بانشاط با حضور معاون عمرانی استانداری، مدیر کل کانون و مدیران ارشد استان و بیش از 300 کودک در سالن سینمای مجتمع کانون پرورش فکری رشت برگزار شد.
نقی علیزاده مدیر کل کانون و دبیر کمیته هفته‌ی ملی کودک، این روز را به کودکان تبریک و در خصوص اهمیت دوران کودکی یادآور شد: دوران کودکی یکی از پایه‌های اصلی شکل گیری شخصیت انسان است و کودکان هر جامعه آینده سازان آن جامعه هستند پس هرچه‌قدر برای کودکان سرمایه گذاری کنیم، برای سعادت و موفقیت جامعه سرمایه گذاری کرده ایم.
از طرف دیگر کودکان و نوجوانان گیلانی هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک در دهمین جشنواره قصه‌گویی کودک و نوجوان شرکت کردند و برای بزرگ‌ترها قصه گفتند.
نقی علیزاده مدیر کل کانون استان گیلان با حضور در دهمین جشنواره قصه‌گویی کودک و نوجوان در شهرستان رودبار، هفته‌ی ملی کودک را به کودکان تبریک گفت و در خصوص اهمیت قصه و قصه‌گویی نکاتی را بیان داشت.
دومین مسابقات علمی رباتیک کانون استان گیلان، اهدای کتاب به مددجویان نوجوان کانون اصلاح و تربیت، برگزاری دو نشست تخصصی در خصوص مسایل تربیتی و آموزشی کودکان از سوی مراکز فرهنگی هنری شماره یک انزلی و شفت، جشن بزرگ مرکز فومن با حضور 450 کودک، کارگاه نقاشی با عنوان آرزوهای کودکی، در رضوانشهر، نمایش فیلم، معرفی ایام، کاردستی در شاندرمن، شعرخوانی، کارگاه نقاشی و بازی در رستم آباد، مسابقه‌ی نقاشی با عنوان "من چه شادم امروز" ویژه کودکان،، معرفی شاعر کودکان مصطفی رحماندوست، معرفی کتاب، قصه‌گویی در لشت نشاء، قصه‌گویی و مسابقه برای دانش‌آموزان از سوی مرکز فرهنگی‌هنری کومله، بازدید دانش‌آموزان از نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کانون در اسالم، برگزاری جشن با حضور اعضای فعال کانون در مجتمع رشت و... از دیگر برنامه‌های این استان بود. هم‌چنین جشن روز جهانی کودک در مرکز فرهنگی‌هنری سیاهکل و آستانه اشرفیه نیز برپا شد.
لازم به ذکر است در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان استان گیلان با اهدای لوح تقدیر از مدیر کل کانون و همکاران به جهت یاری و همراهی در برپایی این جشنواره هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک سپاسگزاری شد. این مراسم با حضور مسوولان استانی در تاریخ 20/7/92 در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء برگزار شد.
مرکزی
اولین جلسه نشست جهت برنامه‌ریزی و هماهنگی مدارس و مهدهای کودک به مناسبت هفته‌ی ملی کودک با حضور آبیار مسوول شورا و آزادفر دهیار روستا و مدیران مدارس و مهدهای کودک روز 10 مهرماه، در مرکز فرهنگی‌هنری طرازناهید برگزار شد.
محمدباقر آدوسی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیر هفته‌ی ملی کودک، تاکید کرد که باید به فکر ایجاد نهادی فرابخشی برای کودکان باشیم تا بتوانیم همه کودکان را تحت پوشش قرار دهیم.
بیانیه روز جهانی کودک در روز 15 مهر، در مراسم راه‌پیمایی کودکان و نوجوانان به مناسبت آغاز هفته‌ی ملی کودک توسط کیانا خلیلی، دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی قرائت شد. هم‌چنین در این روز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی با حضور 35 غرفه به معرفی فعالیت‌های کانون پرداخت.
حقی، مدیر کل کانون استان مرکزی در نخستین روز این هفته گفت: روز جهانی و هفته‌ی ملی کودک تنها بهانه‌ای است تا یادآور شود که کودکان این سرزمین، مردان و زنان آینده هستند و تربیت و پرورش آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هفته‌ای که دستگاه‌های مختلف چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی را بر آن داشته تا حضور فعال‌تری در این عرصه داشته باشند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی از آغاز هفته‌ی ملی کودک هر روزیک نشست تخصصی را با حضور اساتید کودک متناسب با روزشمار هفته‌ی ملی کودک برگزار کرد.
آغازهفته‌ی ملی کودک درمرکز فرهنگی‌هنری شماره یک محلات با عنوان کودک، خانواده و مدرسه با همکاری مدرسه دخترانه شاهد کارخود را آغاز کرد.
مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک دلیجان نیز با همکاری سازمان‌های تبلیغات اسلامی، هلال احمر، اداره تربیت بدنی شهرستان، اراشاد اسلامی و مهد کودکها در 16 مهرماه با عنوان هفته‌ی ملی کودک برنامه‌های ویژه‌ای را برگزارکرد. هم‌چنین در این روز مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک خمین و نراق نیز به اجرای برنامه‌های متنوعی در این خصوص در مدارس پرداختند.
در سومین روز از هفته‌ی ملی کودک، تعدادی ازا عضای کارگروه به همراه مدیر کل و تعدادی از پر سنل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ازکودکان بیمارستان امیر کبیر عیادت کردند.
17 مهر ماه، جشنواره جوزغند با حضور فرماندار، شهردار نراق، رییس آموزش و پرورش، اعضای شورای شهر، مدیران مدارس، مربی مسوول مرکز فرهنگی‌هنری نراق، مسوول اداره اوقاف شهرستان دلیجان و دیگر مسوولان در موزه مردم شناسی شهر افتتاح شد.
مرکز فرهنگی‌هنری شماره 2 خمین با اجرای بازی‌های محلی، مرکز شماره یک و دو دلیجان و کتاب‌خانه سیار روستایی دلیجان، مراکز فرهنگی هنری شماره دو ساوه و تفرش یک و دو، مراکز فرهنگی هنری شماره یک محلات، کردیجان، رباط مراد و خنداب، مرکز شماره یک و دو تفرش با برگزاری جشن شاپرکها، مرکز فرهنگی‌هنری شازند با همکاری آموزش پرورش، بهزیستی، اداره ارشاد، فرمانداری و اداره راهنمایی و رانندگی، مرکزفرهنگی هنری یل آباد و جاورسیان با اجرای برنامه‌ها ی نمایشگاه دارا و سارا، مرکز فرهنگی‌هنری آستانه و نیم ور و زاویه شماره دو ساوه و کمیجان و بازنه با برگزاری نمایشگاه آثار اعضا، مراکز خسروبیگ، خاوه و تلخاب و مرکز خنجین و شماره یک ساوه هرکدام به نوبه خود برنامه‌های خاصی را در این هفته اجرا و تدارک دیدند.
مرکز فرهنگی‌هنری مهاجران هفته‌ی ملی کودک را در 16 مهر با پرواز بابادکها در محل پیست اسب سواری شهر مهاجران آغاز کرد که با استقبال بسیار عالی والدین مواجه شد.
دراین هفته، اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک خمین برای آشنایی و ترویج فرهنگ مصرف بهینه برق در منازل برای بابا برقی نامه نوشتند.
و در پایان، روزسه شنبه 23 مهرماه، مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزار کنندگان هفته‌ی ملی کودک در سالن سینمای کانون با حضور مسولین استانی برگزار شد.
هرمزگان
دومین جلسه کارگروه کودک استان هرمزگان روز سه شنبه، 9 مهرماه، با حضور مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری و دبیر کارگروه کودک و نوجوان استان و نمایندگان ادارات و سازمان‌ها در مجمتع فرهنگی هنری آفرینش برگزار شد. یک روز بعد یعنی 10 مهرماه، در نشستی خبری، سید داود حسینی، مدیر کل کانون استان هرمزگان، در محل مجتع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس فعالیت‌های هفته‌ی ملی کودک دراین استان را تشریح کرد.
هم‌زمان با آغاز هفته‌ی ملی کودک، مراسم افتتاحیه این هفته ملی در بندرعباس با حضورمدیرکل کانون، حجت الاسلام والمسلمین یونس قائدی مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری، مشاوراستاندار در امور روحانیت، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مسوول کانون‌های مساجداستان، مدیرکل بهزیستی، مدیرکل حفاظت محیط زیست، رییس شورای شهر بندرعباس ومعاونین و مسوولان استانی برگزارشد.
سید داود حسینی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان در مراسم افتتاحیه هفته‌ی ملی کودک در بندرعباس، اظهار داشت: کودک یعنی امید و تحرک، کودک یعنی زیبایی، زیبایی برخواسته از فطرت پاک و عصمت کودکانه، کودک فرار از من و رسیدن به عشق و حقیقت آفرینش، کودک یعنی در دست داشتن " قلب " و با تو دیدار کردن است.
هم‌چنین با آغاز هفته‌ی ملی کودک، کانون پرورش فکری شهرستان جاسک نیز کار خود را آغازکرد. این جلسه با حضور رییس آموزش و پرورش، نائب رییس شورای شهر، رییس اداره گمرک، بازرسی آموزش و پرورش و معلمین مدرسه فاطمه الزهرا (س) برگزار شد.
در محل کانون پرورش شهرستان فین نیزجلسه هماهنگی برنامه‌های روز جهانی کودک با حضور رییس آموزش و پرورش شهرستان فین، نمایندگان ادارهای تربیت بدنی، کمیته امداد، شهرداری، سرپرست اداره بهزیستی و مدیران مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها برگزارشد.
در اولین روز این هفته، بندرعباس میزبان نشست تخصصی «کارگاه آموزشی کودک، خانواده، مدرسه »با حضور استاد محمد رضاظهوری ووالدین در مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بود.
هم‌زمان با سراسر کشور، جشن روز جهانی کودک در مراکز کانون استان هرمزگان نیز برگزار شد. مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس، میناب، فین، قشم، جاسک، ابوموسی و هرمز نیز جشن و برنامه‌های متنوعی را در این روز تدارک دیدند.
در سومین روز از هفته ملی دانش‌آموزان دبستان استثنایی امید با حضور درمجتمع فرهنگی آفرینش از جشن‌های هفته‌ی ملی کودک بهره بردند. قصه‌گویی، نمایش فیلم، شرکت درکارگاه‌های ادبی، هنری اجرای مسابقه و اهداء جوایز از جمله فعالیت‌های انجام شده در این روز بود. هم‌چنین در این روز جشن «کودک برای کودک » درمرکز فرهنگی‌هنری جاسک برگزارشد. مربی فرهنگی مرکز حاجی آباد نیز در دبستان دخترانه مکتب الزهراء حضور یافت وبا اجرای برنامه‌های شاد و فرهنگی این روز را برای کودکان به یاد ماندنی کرد.
عصر روز هفدهم مهرماه(در سومین روز از هفته‌ی ملی کودک) با حضور ایرج ثابتی کارشناس‌ای تی، کارگاه کودک و اینترنت در در مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس برگزارشد.
به مناسبت این هفته، علی بازماندگان قشمی، شهردار قشم، از مرکز فرهنگی‌هنری قشم دیدن کرد.
از دیگر برنامه‌های این هفته می‌توان به همایش تجلیل از فرزندان ممتاز پرسنل استانداری در مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس اشاره کرد. بخشدار، رییس شورای شهر، نائب رییس شورا، معاون آموزشی، نماینده بهزیستی از نمایشگاه آثار اعضاء در مرکز فرهنگی‌هنری هرمز دیدن کردند.
هم‌زمان با چهارمین روز از هفته‌ی ملی کودک، کارگاه «تغذیه» با حضور اعظم زمانی کارشناس تغذیه و والدین علاقه‌مند، در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی آفرینش برگزار شد. علاوه بر آن درپنجمین روز، کارگاه نقش اسباب‌بازی در رشد ذهنی کودک در این مرکز باحضور مجید قادری، مدیر سابق مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون برقرار بود.
در ششمین روز، مربی ادبی مرکز قشم در دبستان پسرانه 22 بهمن قشم، حضور یافت. هم‌چنین در این هفته، مرکز میناب میزبان مسوول فوریتهای پزشکی این شهرستان و والدین اعضاء بود. در شامگاه آخرین روز از هفته‌ی ملی کودک در مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس نیز کارگاه تربیت دینی کودک برگزارشد.
همدان
جشن بزرگ کودکان در هفته‌ی ملی کودک در همدان توسط 21 دستگاه اداری برگزار شد. روز پنجشنبه، 4 مهرماه، در سومین ستاد هماهنگی هفته‌ی ملی کودک، شیوه نامه هفته‌ی ملی کودک با شعار "زنده باد کودکی زنده باد زندگی" برای اعضای جلسه بیان شد و اعضا نیز برنامه‌های پیشنهادی خود در برگزاری مطلوب هفته‌ی ملی کودک در استان همدان را ارایه کردند.
هم‌زمان با فرا رسیدن هفته‌ی ملی کودک در تریبون نماز جمعه، بر اهمیت تربیت کودکان تاکید شد. مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به عنوان سخنران پیش از خطبه در آستانه هفته‌ی ملی کودک گفت: کودکان ارزشمندترین و ظریف‌ترین هدیه خداوند به انسان‌ها هستند.
امام جمعه موقت شهر همدان نیز از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیر و تشکر کرد. برگزاری غرفه نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان در محوطه ورودی محل برگزاری نماز جمعه از جمله فعالیت‌های کانون بود که کودکان همراه والدین با حضور در غرفه تصاویری با موضوع آزاد بر روی برگه‌های کاغذ خلق ‌کردند.
در روز 13 مهرماه، نشست خبری با حضور نمایندگاه اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات مرکز شماره یک همدان برگزار شد. پرویز ابراهیمی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، در این نشست گفت: برگزاری هفته‌ی ملی کودک فرصت مناسبی است تا در شناخت و احقاق و مطالبات، کودکان را یاری و راهنمایی کنیم و بتوانیم ترجمه واقعی از حق کودک را برایشان ترسیم کنیم.
شانزدهم مهرماه، روز جهانی کودک در سراسر ایران بود و همه بچه‌ها از صبح به خیابان‌ها آمده و با راه‌پیمایی کودکانه خود، به شادی و نشاط پرداختند. به همین مناسبت کودکان همدانی هم با حضور در خیابان‌ها شعار " زنده باد کودکی و زنده باد زندگی" را در شهر طنین اندازکردند. همه شکوفه‌ها آمدند تا پیام وجودی را به اثبات رسانده و دنیای خود را دنیای پر از نشاط و سرزندگی اعلام کنند.
هم‌چنین نمایشگاه هفته کودک از 15تا 21 مهر ماه در محل مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آماده بازدید کودکان و نوجوانان وخانواده‌ها بود. در این نمایشگاه غرفه‌های کتاب و سرگرمی، کاردستی، سفال، ادبی، ورزش‌های همگانی، بهداشت و درمان شهرستان همدان و هلال احمر برای کودکان و نوجوانان دایر شد.
هم‌زمان با ایام هفته‌ی ملی کودک مراکز کانون در سراسر استان همدان شاهد حضور با نشاط کودکان بود. از جمله این مراکز می‌توان به مرکز تویسرکان، اسدآباد، فامنین، سرکان وصالح آباد اشاره کرد. از دیگر مراکز فرهنگی و هنری استان همدان که در این هفته برنامه ‌های ویژه‌ای را تدارک دیدند می‌توان از مراکز سامن، قروه و رزن نام برد.
از دیگر برنامه‌های این هفته در شهر همدان می‌توان به مراسم جشن پرواز بادبادکها با همکاری شرکت سیاحتی علیصدر همدان در مجتمع توریستی عباس آباد با حضور بیش از 500 کودک و نوجوانان به همراه والدینشان اشاره کرد.
در سومین روز این هفته نیز جشن هفته‌ی ملی کودک توسط کتاب‌خانه سیار روستایی همدان با همکاری شورای شهر و دهیار روستا در مدرسه رضوان برگزار شد.
در روزهای پایانی هفته‌ی ملی کودک روستای تفریجان هم شاهد برگزاری جشن هفته‌ی ملی کودک با حضور جمعی از مسوولان محلی بود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرین سو در این هفته جشنواره "میراث فرهنگی، کودک و طبیعت" در حاشیه تالاب شیرین‌سو با همکاری بخشداری، محیط زیست استان، آموزش و پرورش، شهرداری، خدمات کشاورزی، مرکز فرهنگی کبودرآهنک و شورای شهر شیرین‌سو برگزار کرد.
 خراسان رضوی:
نشست خبری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با موضوع هفته‌ی ملی کودک پیش از آغاز این هفته برگزار شد.
در این نشست مدیرکل کانون خراسان رضوی با اشاره به شعار هفته‌ی ملی کودک که زنده باد کودکی، زنده باد زندگی است گفت: دردنیا مدرن امروز کودکان به نوعی فراموش شده اند به طوری که کودکان به راحتی در معرض تهاجمات فرهنگی از طریق کارتون، اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای قرار می‌گیرند و می‌بایست از سوی والدین و دستگاه‌های مرتبط تلاش جدی درجهت حفظ حریم کودکان شود.
راضیه باباخانی در ادامه به اهداف برنامه هفته‌ی ملی کودک پرداخت و گفت: هدف از برگزاری هفته‌ی ملی کودک تقویت و هماهنگی و همسویی بین سازمان‌های موثر و بخش‌های فعال درحوزه کودک، افزایش و ارتقاء آگاهی جامعه نسبت به حقوق کودکان و رشد و شکوفایی استعدادهای آن‌ها با ایجاد فضای شورانگیز و به یاد ماندنی با مشارکت کودکان است.
هم‌چنین اولین نشست کارگروه بزرگ‌داشت هفته‌ی ملی کودک با حضور مسوولان مراکز 1 و 2 کانون گناباد ونمایندگانی از سازمان‌ها و ادارات مختلف شهرستان برگزار شد.
در آستانه هفته‌ی ملی کودک و برای برنامه‌ریزی روزهای شاد و به یاد ماندنی برای کودکان شهرستان کارگروهی متشکل از مسوولان ادارات و نمایندگان شورای اسلامی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی، معاونت فرماندهی انتظامی، ورزش و جوانان، هلال احمر و مراکز 1و 2 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز 1 کانون گناباد تشکیل و برنامه‌های پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت.
جلسه‌ی هفته‌ی ملی کودک با حضور روسا و نمایندگان ادارات آموزش و پرورش، بهزیستی هلال احمر، فرهنگ و ارشاد اسلامی، پلیس راه ناجا و تبلیغات اسلامی شهرستان بردسکن در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بردسکن برگزار شد.
یزد      
برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک استان یزد با شعار زنده باد زندگی، زنده باد کودکی از تاریخ 15 تا 21 مهرماه سال جاری به دبیری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با همکاری ادارات و سازمان‌های متولی و مرتبط با این حوزه برگزار شد.
دراین نشست مشترک، مدیران و نمایندگان استانداری، کانون، آموزش و پرورش، هلال احمر، بهزیستی، فدراسیون ورزش‌های همگانی، ارشاد اسلامی، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و پلیس راهور ناجا در محل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد حضور داشتند.
اجرای ویژه‌برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی پیرامون کار برای کودک، اجرای سرود و کنسرت‌های شبانه، اعزام کتاب‌خانه سیار روستایی به مدارس محروم، عضویت دانش‌آموزان مناطق محروم در کتاب‌خانه پستی کانون، توجه ویژه به کودکان استثنایی در این هفته، برگزاری همایش همیاران پلیس با حضور 600 دانش‌آموز، اجرای ورزش‌های بومی و محلی در فضای پارک‌های عمومی، ایجاد ایستگاه سلامت و چادر اورژانس برای کودکان و... از برنامه‌هایی بود که دستگاه‌های مرتبط در راستای برگزاری هر چه باشکوه‌تر هفته کودک ارایه کردند.
اصحاب رسانه و خبرنگاران نشریات محلی و خبرگزاری‌های استان یزد، نیم‌روز 13 مهرماه در آستانه‌ روز جهانی کودک (16 مهرماه) پای صحبت متولیان برگزاری هفته‌ی ملی کودک در استان نشستند و پس از آگاهی از چند و چون برنامه‌های دستگاه‌های فعال در حوزه کودک، اخبار آن را انعکاس دادند.
در اولین روز هفته‌ی ملی کودک و هفته‌ی نیروی انتظامی، همایش کودکان همیار پلیس با حضور مسوولان استان برگزار شد. این همایش با حضور سیفی فرماندار یزد، مهندس برزگری مدیریت بحران در استانداری، مدیرکل آموزش و پرورش و روسای نواحی یک و دو آموزش و پرورش، سردار امان‌اللهی، فرمانده‌ی انتظامی استان، حجت‌الاسلام زارع ریاست عقیدتی سیاسی فرمانده‌ی این نیرو و جمعی از دانش‌آموزان هم‌یار پلیس، صبح روز 15 مهرماه در سالن هلال احمر یزد گردهم آمدند.
با تلاش و همت مسوولان، کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، هفته‌ی ملی کودک سال 92 برای کودکان یزدی به یادماندنی شد. در این برنامه، کانون میزبان بیش از 700کودک از دانش‌آموزان نواحی یک و دو آموزش و پرورش و شهرستان تفت و بخش زارچ بود، محمدرضا بابایی معاون برنامه‌ریزی استانداری یزد و محمدرضا رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان به‌عنوان مسوولان استانی در این برنامه حضور داشتند. گروه موسیقی تلفیقی خورشید از گروه‌های چهارگانه‌ موسیقی کانون ترانه پدربزرگ قصه‌گو را به استاد مهدی آذریزی تقدیم کردند.
در سومین روز هفته‌ی ملی کودک، پرواز بادبادک‌ها، کودکانه‌های بچه‌های یزدی را در آسمان پارک کوهستان به نمایش گذاشت.
جشنواره‌ی بادبادک‌ها و بازی‌های محلی با همت هیئت ورزش‌های همگانی شهرستان یزد و همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و انجمن دوست‌داران کودک برگزار شد.
ششمین جشنواره‌ی غذای سالم به مناسبت هفته‌ی ملی کودک، با همراهی اعضای مرکز شماره‌ی سه یزد و خانواده‌های آن‌ها و با حضور معاون، کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد. هم‌چنین در سه شب اول سلسله نشست‌های پژوهشی موسیقی، به مناسبت هفته‌ی ملی کودک، مباحث تار و سه‌تار، مبانی هم‌خوانی و آواز گروهی و تمبک‌نوازی مورد بررسی قرار گرفت.
اعضای مرکز شماره‌ی دو یزد نیز با همراهی مربیان این مرکز و با حضور خانواده‌های خود، نمایشگاه پله پله تا عاطفه‌ها را افتتاح کردند.
در سومین روز از هفته‌ی ملی کودک، ابولفضل دهقان‌پور و مهدی فلاح، دو عضو هنرمند در زمینه‌ی سفال، با ساخت اسماء متبرکه سفالین، نمایشگاه مشق عشق را در تفت برپا کردند.
به مناسبت این هفته از خادمان فرهنگی کودک، دکتر بابک صابری و دکتر محمد شکیبا در همایش تخصصی رشد و تکامل کودکی و سیاست‌های راهبردی معاونت آموزش ابتدایی تقدیرکردند. این همایش با هدف آگاهی بخشی در زمینه‌ی تربیت و رشد کودک برگزار شد.

منتشر شده در خبرنامه کانون ویژه مهر و آبان 92