سواد رسانه‌ای مهارت‌های کودکان را بالا می‌برد

سواد رسانه‌ای به جای بالابردن اطلاعات، مهارت‌های کودکان و نوجوانان را در برخورد فعال - نه منفعل - با فضاهای رسانه‌ای تقویت می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حمیدرضا آیت‌اللهی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه سواد رسانه‌ای در گردهم‌آیی کارشناسان فن‌آوری اطلاعات کانون با بیان این مطلب تصریح کرد: تعلیم و تربیت تا 5 سال آینده با روش‌های فعلی منتفی خواهد شد چرا‌که شیوه‌های فعلی آموزش در مدارس بر اساس دادن اطلاعات به بچه‌ها و حافظه محوری است در حالی که باید به سمت پرورش مهارت و خلاقیت کودکان برویم.
وی به صراحت بیان کرد: ابزارهای جدید فن‌آوری الزاما در اختیار ما نیست که بخواهیم از آن خوب یا بد استفاده یا برای آن محدوده تعیین کنیم تنها را ه مواجهه با حضور کودکان و نوجوانان در فضاهای اینترنتی تنها توجه به مسایل تربیتی است و کانون پرورش فکری می‌تواند یکی از بهترین مراکز برای پرورش مهارت‌ها و خلاقیت‌های بچه‌ها باشد.
او تقویت تفکر انتقادی را در کودکان ضروری دانست و گفت این اتفاق متاسفانه در دانشگاه‌ها نمی‌افتد.
آیت‌اللهی معتقد است مشکلات و معضلات شبکه‌های اجتماعی و فضاهای اینترنتی تنها مختص ما ایرانیان نیست و ایجادکنندگان این شبکه‌ها نیز در کشورهایشان با همین مشکلات مانند کاهش روابط عاطفی بین اعضای خانواده، اعتیاد بازی‌های رایانه‌ای و هدررفتن وقت مفید روبرو هستند تنها راه ما این است که بچه‌هایمان را عاقل و فهمیده بار بیاوریم.
این استاد دانشگاه یادآور شد: کودکان ایرانی تنها از مشکل مهارت‌های رسانه‌ای رنج نمی‌برند بلکه آن‌ها، با مشکلاتی مثل کمبود مهارت‌های حل مساله و تجزیه و تحلیل آن، سواد مالی، حتی سواد حقوقی نیز مواجه هستند. وی در این سخنرانی البته توضیح داد: در مجموع با نظارت بر محتوا یا حتی فیلترینگ بخشی از محتوای اینترنتی مخالفتی ندارد اما معتقد است این راه‌ها بدون توجه به مسایل تربیتی و افزایش مهارت‌های کودکان نتیجه‌بخش نیست.