کد خبر: 233302
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶
بازدید 2079
نوجوانان آسمان شب را تماشا کردند

نوجوانان با شرکت در کارگاه نجوم و رصد شبانه در اردوی فرااستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، با شگفتی‌های آسمان بیشتر آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، کارگاه نجوم و رصد آسمان شب با هدف شناخت و آشنایی بیشتر با این طبیعت باعظمت و تاثیر آن در نگرش به جهان هستی با شرکت اعضای نوجوان کانون در اردوگاه دلگشا برگزار شد.
این نشست علمی با موضوع " درک عظمت جهان هستی و شگفتی‌های آسمان شب" با ابزار فیلم و تصاویر، نوجوانان را با ابعاد جهان هستی، نحوه ی پیدایش آن و سرانجام احتمالی آن آشنا کرد. نحوه ی شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌ها، معرفی سیارات منظومه شمسی و ویژگی‌های آنها و درک درست از ابعاد آنها نیز برای‌شان مطرح شد.
 در ادامه به کمک نرم افزار شبیه ساز آسمان، مفهوم صورت فلکی آموزش داده شد و افراد با شکل‌های افسانه‌ای برخی از صور فلکی آشنا و برای رصد آسمان شب آماده شدند.
در اولین رصد آسمان در شامگاه دوشنبه 17 شهریور به کمک دو دستگاه تلسکوپ و دو دستگاه دوربین دو چشمی، سیارات مریخ و زحلمورد مشاهده قرار گرفت. رصد صورت‌های فلکی دب اکبر، دجاجه، عقاب، ذات الکرسی و عکاسی پایان بخش این شب رصدی بود.
دومین برنامه‌ی رصد نیز در صبحگاه سه شنبه 18شهریور، بعد از نماز صبح انجام شد که در آن به رصد سیاره‌ی مشتری و سیاره‌ی زهره پرداختند و با صورت فلکی جبار و خوشه‌ی پروین آشنا شدند.
آلودگی نوری و تاثیرات مخرب آن بر انسان، گیاهان و حیوانات و از دست‌رفتن طبیعت آسمان شب و اتلاف انرژی در نشست دیگر فعالیت نجوم تشریح شد.
در این نشست علمی نوجوانان دریافتند آلودگی نوری تاثیراتی همچون آسیب دیدگی چشم انسان، بروز استرس، کاهش تمرکز، اختلال در ساعت کار بدن، ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن و سرطان­های پوستی را دربرخواهد داشت. سپس مبحث نور مورد نیاز یک محیط و موضوع رابطه­ی نور و امنیت نیز مورد بحث قرار گرفت.
در پایان این نشست هم با تاریخچه ساعت آفتابی آشنا شده و در کارگاه نجومی به ساخت ساعت آفتابی پرداختند.