150 کتابخانه سیار روستایی کانون طی پنج سال راه‌اندازی‌ می‌شود

شبکه کتابخانه‌های سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور در برنامه پنجم توسعه گسترش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

سیدصادق رضایی رییس هیات مدیره و مدیرعامل کانون از راه‌اندازی 150 کتابخانه روستایی در پنج سال آینده توسط کانون برای پوشش فرهنگی روستاهای کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی کانون، وی که در جمع کارشناسان فرهنگی، کتابخانه‌های پستی و سیار و کارشناسان رایانه‌ی کانون سراسر کشور در تهران سخن می‌گفت با اشاره به سابقه 45 ساله کتابخانه‌های سیار، این خدمت‌رسانی فرهنگی را از جمله وظایف با اهمیت کانون دانست و خاطرنشان کرد: تجربه کتابخانه‌های پستی در همه‌ی این سال‌ها تجربه‌ای ارزشمند است که باید سعی کنیم این خدمت‌رسانی فرهنگی را با حفظ عدالت جغرافیایی توسعه دهیم.
این گردهمایی در عین حال خبرهای خوبی برای مربیان پرتلاش کتابخانه‌های سیار روستایی کانون داشت که بالا رفتن جایگاه اداری مربیان این کتابخانه‌ها از مربی فرهنگی به مربی مسوول، تلاش برای افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد آن‌ها و مکانیزه کردن کتابخانه‌های سیار و پستی از آن جمله بود.
در همین حال مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون نیز در این گردهمایی از طراحی جدید خودروهای این کتابخانه‌های سیار و تجهیز آن‌ها به امکانات تازه خبر داد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه سخنان خود به مربیان کانون توصیه کرد تا مطالعه کتاب به ویژه کتاب‌های کتابخانه‌های کانون را جدی بگیرند و افزود: رکن اصلی مراکز فرهنگی ‌ما - که از آن به عنوان قبله‌ی کانون یاد می‌کنیم - مربیان و مربیان مسوول مراکز هستند و آن‌ها باید خود را به علم و دانش روز مجهز کنند.
سیدصادق رضایی در ادامه با اشاره به طرح امانت‌دهی عروسک‌های دارا و سارا به کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون، از مسوولان دست‌اندرکار اداره کتابخانه‌های سیار و پستی کانون خواست دامنه این طرح را به روستاهای کشور هم گسترش دهند تا بچه‌های روستایی نیز از طریق کتابخانه‌های سیار و پستی بتوانند این عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های کانون را همچون کتاب به امانت بگیرند.
وی در همین حال یادآور شد از این پس تمامی عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها و تولیدات کانون در اختیار مراکز کانون در سراسر کشور قرار خواهد گرفت تا بچه‌ها بتوانند این اقلام فرهنگی را نیز به خانه‌های خود ببرند و از آن‌ها استفاده کنند.
رضایی در همین بخش، طرح امانت‌دهی عروسک‌ها به کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان را موفق توصیف کرد و توضیح داد که تاکنون بیش از 200 دست لباس محلی برای این عروسک‌ها توسط کودکان و خانواده‌های آن‌ها تولید و تحویل کانون شده است به نحوی که در همین مرحله هم می‌توان جشنواره‌ای از لباس‌های دست دوز محلی این استان برای عروسک‌ها برپا کرد.
بخش دیگر سخنان مدیرعامل کانون پیرامون فعالیت‌های رایانه‌ای کانون بود و او با استقبال از طرح معاونت فرهنگی و مدیریت هماهنگی استان‌های کانون مبنی بر ایجاد یک سایت متمرکز برای مراکز کانون سراسر کشور گفت: ایجاد چنین پایگاهی از جمله آرزوهایی است که باید به آن جامه عمل بپوشانیم چرا که هر کودک و نوجوان فارسی زبان می‌تواند از برنامه‌ها و فعالیت‌های ما در هر هر نقطه از جهان بهره‌مند شود ضمن این که کانون از چنان ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند سایت‌های خود را به صورت چند زبانه ارایه دهد تا بچه‌های کشورهای دیگر جهان نیز با کانون و فعالیت‌هایش آشنا شوند.
وی در عین حال بر این نکته هم تاکید کرد که ایجاد چنین پایگاهی باید با ویژگی‌های فعالیت‌های کانون هماهنگ باشد و همه کسانی که به دنبال شیوه‌ها و روش‌های کانون در زمینه تعلیم و تربیت هستند با مراجعه به این سایت بتوانند از آن استفاده کنند و این کاری است که می‌تواند مختص کانون باشد چرا که همچون قصه‌گویی اگر مورد توجه قرار گیرد کمتر کسی از توان رقابت با آن برخوردار است.
اشاره رضایی به گفته‌های مرتضی حیدری مدیر هماهنگی امور ‌استان‌های کانون بود که او گزارشی از فعالیت‌های اینترنتی کانون ارایه کرد و توضیح داد که 30 سایت استانی و بیش از 400 سایت و وبلاگ کتابخانه‌های کانون سراسر کشور هر روز به تولید محتوای فرهنگی و هنری دست می‌زنند و تعداد صفحات منتشر شده آن‌ها در اینترنت قابل توجه است ضمن این که بیش از 820 مرکز کانون از این ظرفیت برخوردارند که به این عرصه پای بگذارند.
مدیرعامل کانون پیشنهاد کرد در تمامی مدیریت‌های استانی کانون شورای رایانه با حضور مسوولان و کارشناسان مرتبط با این حوزه تشکیل شود و از این پس هر نوع تصمیم‌گیری در حوزه‌های رایانه‌ای از طریق این شورا بررسی و تصویب شود.
در ابتدای این نشست حیدری مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون هدف از برگزاری این گردهمایی را تجدید نظر در شیوه‌های فعالیت‌ کتابخانه‌های پستی و سیار و بحث در باره شیوه‌های متنوع‌سازی و جذاب‌سازی برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: در این حوزه پیشنهادی در دست بررسی است که از اعضای فعال قدیمی کتابخانه‌های سیار و پستی به عنوان اعضای کتاب‌یار کمک بگیریم و این شبکه کتاب‌رسانی کانون را در روستاها گسترده‌تر کنیم.
وی بهینه‌سازی نرم‌افزار کتابداری، ایجاد سپرهای امنیتی در نرم‌افزارهای مراکز کانون و استفاده از برنامه‌های جدید نرم‌افزاری برای جمع‌آوری و پردازش اطلاعات کتابخانه‌ها و سرعت دادن به ثبت‌نام، آماده‌سازی و امانت دادن کتاب و در نهایت جمع بندی آمار فعالیت‌ها را از این راه از دیگر سرفصل‌هایی دانست که در گردهمایی کارشناسان رایانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون نیز در این نشست گفت تعداد مربیان کتابخانه‌های سیار کانون باید با تعداد مربیان مراکز ثابت آن نسبتی منطقی برقرار کند و اکنون تعداد این مربیان به اندازه کافی نیست.
وی بر استفاده مناسب از فن‌آوری اطلاعات در کانون برای تحقق بهتر برنامه‌ها تاکید کرد.
دو گردهمایی کارشناسان رایانه و کارشناسان فرهنگی کتابخانه‌های پستی و سیار کانون طی روزهای 4 و 5 خرداد به صورت جداگانه در مرکز آموزش کانون در تهران برگزار شد.
کانون در حال حاضر امکانات فرهنگی و کتاب‌های خود را از طریق 54 کتابخانه سیار روستایی در اختیار کودکان و نوجوانان در سراسر کشور قرار می‌دهد.