علی اکبر حلیمی: نمایش عروسکی در مسیر تحولی آرام و بی‌سرو صدا قرار گرفته است

تحولی آرام و بی سرو صدا در عرصه‌ی نمایش عروسکی در کشور در حال شکل‌گرفتن است که مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه نقشی کلیدی بر عهده دارند.

به گزارش روابط عمومی کانون، این بخشی از صحبت‌های علی‌اکبر حلیمی کارگردان تئاتر و یکی از داوران چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون سراسر کشور است که در حاشیه‌ی برگزاری این رویداد هنری در اصفهان مطرح کرد.
وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در استان‌های مختلف کشور و رقابت 370 گروه نمایشی در مرحله‌ی استانی آن تاکید کرد: این فعالیت در حال نهادینه شدن، گسترش و تعمیق است چرا که پیش از این هرگز به این تعداد و آن هم به شکل سازمان یافته در سراسر ایران فعالیت نمایش عروسکی صورت نمی‌گرفت و مربیان کانون توانستند آموزش را به میان کودکان و نوجوانان و خانواده های ایرانی ببرند.
حلیمی در ارزیابی سطح کیفی و کمی جشنواره خاطر نشان کرد از نظر کمی ما شاهد افت تعداد کارهای کشوری در جشنواره سیزدهم و چهاردهم بودیم اما از جهت کیفی تحولاتی در آثار دیده می‌شود . نا گفته نماند که در گذشته نیز آثار خلاق و منحصر به فردی ـ که بیشتر حاصل تلاش هنرمندانه‌ی مربیان یا کارشناسان مجرب تر بود ـ در جشنواره ها‌ی قبلی هم وجود داشت اما اکنون بیشتر مربیان شرکت کننده چه در مرحله‌ی منطقه‌ای و چه در کشوری صاحب تفکر خلاق و جستجوگر شده‌اند.
هرچند متأسفانه جشنواره‌زدگی و رقابت‌های نا‌سالم و برخی داوری‌های سلیقه‌ای موجب افراط و تفریط و گاهی پدیدار شدن آفت‌هایی در نمایش شده است.
وی تنوع آثار، کارگردانی‌های موفق و خلاقیت‌های اجرایی را از جمله‌ ویژگی‌های آثار شرکت داده شده در این جشنواره دانست و افزود: با توجه به تجربیات و مهارت مربیان و بازنگری و تدوین شیوه نامه‌ی جدید، بنیه‌‌ی ساختار نمایشی در کانون تقویت می‌شود و می‌توان به آینده‌ای روشن تر امیدوار بود .
همچنین تغییر نگرش مدیران و مسوولان به نمایش عروسکی به خصوص در حوزه ستادی و معاونت فرهنگی‌، تعیین کارشناس یا رابط نمایشی در استان‌ها و سایر برنامه‌ریزی‌ها ـ که با انتصاب مدیر جدید مرکز آفرینش های هنری و تئاتر در دست انجام است ـ نوید فرآیند محوری شدن فعالیت نمایش عروسکی را درمراکز فرهنگی هنری کانون می‌دهد .
این کارگردان و کارشناس نمایش در عین حال دیر ابلاغ شدن شیوه‌نامه‌ی جشنواره به مراکز کانون وکمبود زمان و بلاتکلیفی کارشناسان و مربیان در استان‌ها را از جمله مشکلاتی برشمرد که تا حدودی تأثیر نا‌مطلوب بر فعالیت‌ها داشته است .
حلیمی در همین حال ـ با توجه به تغییرات صورت گرفته در شیوه‌ی برگزاری جشنواره ـ تاکید کرد که در این جا نقش و رسالت کانون در ستاد و مدیریت‌های تخصصی و مدیریت‌های استانی اهمیت پیدا می‌کند و انتظار می‌رود کانون به نیاز گسترده اجتماعی و فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش ملی پاسخ بدهد .
کارشناس مسوول هنری کانون استان خراسان رضوی افزود: کانون باید بر روی این فعالیت سرمایه‌گذاری کند و نیروی انسانی تربیت کند در عین‌حال بودجه و هزینه‌های لازم تأمین شود همچنین به بازنگری‌، ارزیابی و تکمیل برنامه‌های هنری و نمایشی خود بپردازد .
وی در پایان با بیان این که در چهار دهه گذشته به خصوص در دهه 50 و 60 کانون نقش مهمی را در گسترش این هنر ایفا و افراد برجسته‌ای را به جامعه هنری تقدیم کرده است اظهار امیدواری کرد کانون در آینده علاوه بر انجام رسالت‌های اساسی خود، موفق به تربیت نیروهای هنرمند حرفه‌ای ( از بین اعضا و مربیان نخبه) و معرفی آنان به جامعه هنری کودک و نوجوان شود.