مدیرعامل کانون: در فعالیت‌های هنری به کودکان اعتماد کنیم

پشت صحنه‌ی نمایش‌‌های عروسکی و تاثیرات تربیتی این فعالیت برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نسبت به آن چه بر روی صحنه می‌آید از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سید صادق رضایی مدیر عامل کانون در مراسم پایانی چهاردهمین جشنواره‌ی نمایش عروسکی اعضای مراکز فرهنگی، هنری کانون سراسر کشور در اصفهان، با بیان این مطلب نمایش عروسکی را در کانون یک فعالیت گروهی هنری در عین حال عالمانه و یکی از ابزارهای تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: نگاه ما به نمایش عروسکی این است که از ابتدا تا انتهای این تلاش هنری باید توسط کودکان ونوجوانان انجام شود و هیچ نمایشی با هدف اجرا در جشنواره در مراکز کانون تولید نمی‌شود چرا که مشارکت بچه‌ها در اجرای نمایش و در کنار هم بودن آن‌ها به مدت چند ماه دارای اثرات عمیق تربیتی است.
به گزارش روابط عمومی کانون، وی که در تالار استاد فرشچیان اصفهان سخن می‌گفت با انتقاد از جشنواره‌زدگی در کشور تصریح کرد که برخی مهارت فراوانی دارند که کارهای نکرده را در قالب جشنواره ارایه کنند در حالی که در کانون اگر نمایشی در مراکز ما چندین بار برای بچه‌ها به روی صحنه نرود برای شرکت در جشنواره‌ها انتخاب نمی‌شود.
رضایی با بیان این که در جریان تولید نمایش توسط کودکان و نوجوانان مربیان تنها باید  به صورتی دقیق و لطیف نقش ناظر و هدایت کننده را ایفا کنند، تاکید کرد اگر بخواهیم در جریان ساخت و اجرای نمایش‌های عروسکی معجزه‌ای رخ دهد باید به بچه‌ها اعتماد کنیم مربیان تنها باید ابعاد آموزشی و تربیتی را لحاظ کنند اما به باور ما بهترین کارگردانی، صداگذاری و اجرای موسیقی و ... توسط کودکان و نوجوانان انجام می‌شود.
مدیر عامل کانون در ادامه بخشی از سخنان خود را به اهمیت توجه به ابعاد تربیتی در فعالیت‌های فرهنگی، هنری کانون اختصاص داد و خاطر نشان کرد که خانواده‌ها مدت زیادی فرزندانشان را برای حضور در گروه نمایشی یا هر فعالیتی دیگری در اختیار مراکز ما قرار می‌دهند و بیشترین همکاری را با کانون دارند و همین والدین و نظام تعلیم و تربیت کشور به ما اجازه نمی‌دهند که وقت بچه‌ها به بطالت بگذرد و هیچ اتفاق تربیتی در این میان صورت نگیرد.
رضایی تاکید کرد که دوران کودکی و نوجوانی یکی از طلایی‌ترین دوران زندگی انسان است و هیچ کس حق ندارد با این دوره‌ی زمانی با اهمیت شوخی کند و به همین دلیل هر فعالیت فرهنگی و هنری در کانون باید پاسخی باشد به این پرسش که "قرار است با این برنامه‌ها چه اتفاقی را در دنیای شاد کودکان و نوجوانان ایرانی رقم بزنیم؟."
مدیر عامل کانون در این مراسم که استاندار و نماینده‌ی مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از معاونان و مدیران ستادی و استانی کانون سراسر کشور همچنین مربیان و اعضای برگزیده گروه‌های نمایشی کانون سراسر کشور حضور داشتند اظهار امیدواری کرد که در سال 92 ، تعداد نمایش‌های شرکت کننده کانون در این جشنواره از 370 نمایش امسال بیشتر شود و شاهد اجرای نمایش‌هایی با کیفیتی بالاتر نیز باشیم.
 وی از مدیران برگزار کننده مرحله‌ی کشوری جشنواره خواست که در دوره‌های آینده ـ با همکاری مسوولان استانی ـ زمان برگزاری جشنواره در استان هفته‌ی نمایش عروسکی نام‌گذاری شود و تمامی امکانات ترابری نیز در اختیار گروه‌های نمایشی برای اجرای نمایش‌ها در سطح شهرها و روستاهای استان قرار بگیرد.
به گفته‌ی رضایی اگر تعداد تریلی‌های سیار نمایشی کانون ـ با مساعدت مسوولان و از محل اعتبارات شورای برنامه‌ریزی استان ـ افزایش پیدا کند مراکز کانون می‌توانند از این راه و با ارایه‌ی الگوهای فرهنگی و هنری، شور و نشاط را به جامعه تزریق کنند.
وی همچنین با اشاره به آغاز توسعه‌ی نمایش عروسکی کاغذی در مراکز کانون و برگزاری اولین کارگاه آموزش این شیوه‌ی نمایشی در جشنواره امسال تاکید کرد که نهالی را به نام نمایش کاغذی کاشته‌ایم و برای توسعه‌ی آن برنامه‌هایی داریم و من امیدوارم در جشنواره بعدی دست‌کم از هر منطقه شاهد اجرای یک نمایش کاغذی در جشنواره باشیم.
مدیر عامل کانون پس از اهدای جوایز به گروه‌های برتر جشنواره، بر این نکته هم تاکید کرد که باید کاری کنیم که کودکان و نوجوانان در این جشنواره‌ها "برتری و پیروزی"  و "موفق نشدن در کسب رتبه‌های برتر" را در کنار هم تجربه کنند و گروه‌هایی که انتخاب نشدند باید برای موفقیت در دوره‌های بعدی از هم‌اکنون برنامه ریزی کنند.
گفتنی است در این جشنواره و بر اساس بیانیه‌ی گروه داوری که توسط حسن دادشکر خوانده شد، سه نمایش "گروفالو" از مرکز شماره یک شهر مهاباد استان آذربایجان غربی، "میشه" از مرکز شماره 26 کانون استان تهران و "سیب سلام، سیب خداحافظ" از شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری را به دلیل برخورداری از پرداخت نمایشی منسجم و قابل تأمل، بیان اجرایی صحیح از متن، برقراری ارتباط مناسب و موفق‌تر با مخاطب و به کارگیری شیوه‌ای خلاقانه و نو با توجه به فضا و امکانات موجود در مراکز فرهنگی هنری کانون، به عنوان آثار برگزیده اعلام شدند.
داوری این جشنواره را حسن دادشکر،رسول فرقدانی و علی‌اکبر حلیمی بر عهده داشتند.
در چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون سراسر کشور که طی روزهای 13 تا 16 شهریور در اصفهان برگزار شد، 10 گروه نمایشی در بخش رقابتی، دو گروه داخلی در بخش میهمان و یک گروه خارجی از کشور آفریقای جنوبی شرکت داشتند.
این گروه‌ها در جریان رقابت‌های استانی و منطقه‌ای از میان 370 گروه در مرحله‌ی اول و 60 گروه در رقابت‌های پنج منطقه به مرحله‌‌ی کشوری راه یافته بودند.