سرگرمی یکی از کارکردهای مهم سینما و انیمیشن است

جایگاه انیمیشن ایران در جهان، اکران آن در سینماهای ایران و برگزاری هشتمین دوره جشنواره پویانمایی تهران، موضوعات مهمی هست که باید به آن‌ها پرداخت و راه‌کارهایی برای آن ترسیم کرد.در همین رابطه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با هادی یقین‌لو سرپرست امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که می‌خوانید:

 جای خالی اکران انیمیشن در سینمای ایران دیده می‌شود ،کانون به عنوان یک بازوی قوی تولید انیمیشن چه فعالیتی در این زمینه انجام داده و خواهد داد؟
-وضعیت اکران مربوط است به خروجی صنعت انیمیشن. در حال حاضر انیمیشن به معنای صنعتی در ایران هنوز به شکل کامل ایجاد نشده است. بنابر این نباید انتظار اکران انیمیشن به معنای مرسوم اش در جهان را داشت. کانون قدیمی‌ترین حامی انیمیشن در ایران است و جایگاه فرهنگی آن بیش از آن که هویت کمی داشته باشد شکل کیفی دارد. تاکنون بزرگ‌ترین فعالیتی که در حوزه بین‌المللی منجر به نمایش و اکران فیلم‌های انیمیشن ایرانی شده است, متعلق به کانون بوده است. جشنواره پویانمایی تهران بزرگ‌ترین فعالیت در نوع خود برای این کار محسوب می‌شود. دیده شدن کل تولیدات انیمیشن ایران به صورت یک‌جا و آن هم در مقایسه با انیمیشن برگزیده جهانی، فرصت مغتنمی است.
 چرا در جشنواره پویا نمایی تهران انیمیشن سرگرم کننده جایی ندارد؟
-یکی از کارکردهای مهم سینما و انیمیشن، سرگرمی است. بنابر این اگر اثری فاقد جذابیت سرگرمی باشد از اهداف اولیه خود دور شده است. با این تعریف همه آثار به نمایش در آمده در این مسیر هستند. نمونه‌های بسیاری از فیلم‌های برگزیده جشنواره و مخاطبان وجود دارد که دارای جذابیت‌های سرگرم کننده بسیار هستند.
 کودکان از مخاطبان اصلی انیمیشن هستند. به نظر می رسد در جشنواره‌های آینده باید راه کارهایی در نظر گرفته شود تا آنان نیز بیننده آثار جشنواره پویانمایی باشند؟
-در دوره‌های گذشته جشنواره، سینما کانون در زمان نمایش فستیوال در اختیار کودک و نوجوان و خانواده ها قرار داشته و امید است با برنامه‌ریزی مناسب، این برنامه در سال‌های آینده با رویکردهای متفاوت و تازه ادامه یابد.
 مشکلات تولید انیمیشن در ایران و کانون چیست ؟
اگر از محدودیت‌های مالی بگذریم، بحث آموزش نیروی متخصص مهم‌ترین نقطه ضعف فعلی انیمیشن ایران است که کانون هم مانند سایر استودیوها و مراکز تولید انیمیشن با آن دست به گریبان است. نیروی متخصص و با تجربه بسیار کمیاب است و خروجی دانشگاه‌ها نیز بلافاصله آمادگی و مهارت لازم برای پیوستن به گروه‌های حرفه‌ای را ندارند. فکری هم برای افزایش تجربه متخصصان فعلی نشده است و همه چیز در همت شخصی افراد خلاصه شده است.
 با توجه به امکانات جدید، چرا با انیمیشن روز دنیا فاصله داریم؟
-همان‌طور که در سوال قبل جواب دادم, نبود زیر ساخت‌های مناسب آموزشی مجالی برای استفاده خلاقانه از امکانات سخت افزاری نمی‌گذارد. سرمایه اصلی صنعت انیمیشن، افراد خبره و متخصص است که هوشمند عمل می‌کنند و از امکانات سخت‌افزاری بهترین استفاده را می‌برند.
 جایگاه انیمیشن ایران در خاور میانه، آسیا و در نهایت جهان کجاست ؟
-انیمیشن کوتاه در ایران به نسبت موفق عمل می‌کند. این را نسبت به منطقه خاورمیانه و حتی کل آسیا می‌توان گفت، اما در مورد تولید صنعتی ... متاسفانه عقب هستیم. نمونه‌های مشخص این فاصله، جهش تولید در کشورهای چین و هند است.
آیا کانون از سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی برای تولید انیمیشن استفاده کرده است؟
- کانون در مورد سرمایه‌گذاری مشترک تجربیاتی داشته است . نمونه آن فیلم «علامت سوال» ساخته آقای حمید نویم که با همکاری یک کمپانی سوئدی و کانون ساخته شد، اما این امکان وجود دارد که در آینده این تجربه‌ها گسترش یابد.
 انیمیشن خانگی و سوپرماکتی چه آسیبی به انیمیشن ایران و مخاطبان به خصوص کودکان می‌زند؟
-آن چیزی که به انیمیشن ایران و به خصوص مخاطب خردسال آسیب می‌زند کیفیت پایین اثر است و نه نحوه ارایه آن . چون این اصطلاح تنها اشاره به یک نحوه توزیع است، بر اساس آن نمی‌توان کیفیت آثار را آسیب شناسی کرد.
 اهداف جشنواره پویانمایی در بلند مدت و کوتاه مدت چیست؟
-در کوتاه مدت برآیند آثار تولید شده در هر دوسال را به نمایش می‌گذارد و محلی برای ارزیابی و تبادل فکری میان متخصصان است که برای رشد سطح این هنر لازم است، اما در بلند مدت می‌تواند با جهت‌گیری مناسب فرهنگی، به جریان‌سازی منجر شود.